2025-01-23, 17:12
Medlem
Metylfenidat dosering för skönt rus?

Har haft ADHD-diagnos i flera år nu men det är först på senare tid jag börjat med medicinering igen. Har tidigare provat olika ADHD-mediciner som Ritalin och Elvanse, alltså både metylfenidat och amfetaminbaserade preparat.

Nu har jag fått utskrivet Cognil (metylfenidat) 10 mg. Märker att jag får en rätt skön känsla på morgonen när jag tar det, nästan lite euforiskt, även på den här låga dosen. Tyvärr verkar den känslan inte hålla i sig särskilt länge, kanske en timme eller så. Jag vet att metylfenidat har en halveringstid på några timmar, men jag undrar om effekten kan bli mer långvarig eller intensiv vid högre doser?

Vill understryka att jag inte tänker injicera något utan antingen nasalt eller oralt. Har tidigare testat amfetamin i doser runt 100-150 mg några gånger, men det gav mest en känsla av att vara stirrig och överdrivet vaken – ingen eufori direkt. Med metylfenidat känns det däremot väldigt bra, och jag är mest intresserad av att förstå hur man kan förlänga eller förstärka den effekten på ett hållbart sätt.

Tack i förväg.
Citera
2025-01-23, 17:38
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PasqalDenStore
Har haft ADHD-diagnos i flera år nu men det är först på senare tid jag börjat med medicinering igen. Har tidigare provat olika ADHD-mediciner som Ritalin och Elvanse, alltså både metylfenidat och amfetaminbaserade preparat.

Nu har jag fått utskrivet Cognil (metylfenidat) 10 mg. Märker att jag får en rätt skön känsla på morgonen när jag tar det, nästan lite euforiskt, även på den här låga dosen. Tyvärr verkar den känslan inte hålla i sig särskilt länge, kanske en timme eller så. Jag vet att metylfenidat har en halveringstid på några timmar, men jag undrar om effekten kan bli mer långvarig eller intensiv vid högre doser?

Vill understryka att jag inte tänker injicera något utan antingen nasalt eller oralt. Har tidigare testat amfetamin i doser runt 100-150 mg några gånger, men det gav mest en känsla av att vara stirrig och överdrivet vaken – ingen eufori direkt. Med metylfenidat känns det däremot väldigt bra, och jag är mest intresserad av att förstå hur man kan förlänga eller förstärka den effekten på ett hållbart sätt.

Tack i förväg.

Äe Cognil ett licenspreparat? Hittar ingen information alls när jag googlar.
Ja effekten blir såklart starkare och längre ju högre du doserar. Sen kan du testa blanda med alkohol för ännu mer eufori. Alkohol ökar mängden Dexmetylfenidat i blodet ca 40% + att metaboliten Etylfenidat bildas som också är rusgivande.
Drick 2-3 starköl och sen snorta vald dos så ska du få se
Citera
2025-01-23, 17:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det är väl en väldigt låg startdos (vad är ens Cognil??) så du behöver ju säga till att du behöver höja. Annars kommer du ju göra upp allting långt innan du får göra nytt uttag.
Eller är ditt syfte bara att fixa ett "rus", som du kallar det, nån gång ibland? Oklart i TS.
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2025-01-23 kl. 17:43.
Citera
2025-01-23, 18:47
Moderator
Morfar-52s avatar
"Metylfenidat dosering för skönt rus?" infogad./mod
Citera
2025-01-24, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Äe Cognil ett licenspreparat? Hittar ingen information alls när jag googlar.
Ja effekten blir såklart starkare och längre ju högre du doserar. Sen kan du testa blanda med alkohol för ännu mer eufori. Alkohol ökar mängden Dexmetylfenidat i blodet ca 40% + att metaboliten Etylfenidat bildas som också är rusgivande.
Drick 2-3 starköl och sen snorta vald dos så ska du få se

Cognil är den sydamerikanska versionen av Concerta, så det är i princip samma grej, fast marknadsfört under ett annat namn här borta. Jag ska absolut testa det du skrev. Tycker 2 till 3 starköl låter sjukt najs ihop med det här. Tror det kan bli en riktigt skön kombo.

Men vad tänker du kring dosering nasalt? Finns det någon gräns där det börjar bli farligt, eller bara allmänt för intensivt? Vill inte hamna i läget där det slår över och bara blir stirrigt och ångestigt. Tänker att det är bättre att hitta en sweet spot än att gå all in direkt.
Citera
2025-01-24, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det är väl en väldigt låg startdos (vad är ens Cognil??) så du behöver ju säga till att du behöver höja. Annars kommer du ju göra upp allting långt innan du får göra nytt uttag.
Eller är ditt syfte bara att fixa ett "rus", som du kallar det, nån gång ibland? Oklart i TS.

Cognil är den sydamerikanska versionen av concerta.

Tänkte prata med läkaren om det. Vi har pratat om låg startdos till en början och sedan höja gradvisst.
Ja, tänkte mest vilja ha ett skönt rus då och då inte bara knarka upp allt jag har direkt. :=)
Citera
2025-01-24, 08:27
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Cognil är den sydamerikanska versionen av concerta.

Tänkte prata med läkaren om det. Vi har pratat om låg startdos till en början och sedan höja gradvisst.
Ja, tänkte mest vilja ha ett skönt rus då och då inte bara knarka upp allt jag har direkt. :=)

Okej. Men tänker ändå att det är svårt att göra nånting roligt av det lilla du har. Om det går över huvudtaget på metylfenidat. Jag går på hög dos på min Concerta och skulle jag ta mer skulle jag bara få osköna biverkningar.
Men om du tar större dos var tredje dag tex så kan du ju iaf få mer effekt. Vet inte riktigt vad det är för rus du förväntar dig att du ska kunna få. Det finns ju roligare grejer att ta för ett rus 😃
Citera
2025-01-24, 13:58
Medlem
Hur vanligt är det att kuken dör för er vid hög/dubbel dos?
Citera
2025-01-24, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukklavek
Hur vanligt är det att kuken dör för er vid hög/dubbel dos?

90%

Snorren blir rätt liten på centralstimulantia för mig ofta. Ibland går knappt o pissa.
Citera
2025-01-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Okej. Men tänker ändå att det är svårt att göra nånting roligt av det lilla du har. Om det går över huvudtaget på metylfenidat. Jag går på hög dos på min Concerta och skulle jag ta mer skulle jag bara få osköna biverkningar.
Men om du tar större dos var tredje dag tex så kan du ju iaf få mer effekt. Vet inte riktigt vad det är för rus du förväntar dig att du ska kunna få. Det finns ju roligare grejer att ta för ett rus 😃

Självklart finns det annat men går inte att få tag på här runt alla fentanyl, och methamphetamin blandade tabletterna. Tänkte att om jag får höjd dosen så kan jag som du sa var tredje dag ta lite mer. Jag är rätt stor så brukar kunna ta högre doser och inte få så himla mycket biverkningar så det går nog bra.
Citera
2025-01-24, 23:48
Medlem
Citat:
90%

Snorren blir rätt liten på centralstimulantia för mig ofta. Ibland går knappt o pissa.
Hur faan löser man det🤷🏻
Citera
2025-01-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukklavek
Hur faan löser man det🤷🏻
Ett flak med folköl så är problemet löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in