2025-01-22, 13:48
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hur många gånger kan man egentligen ha fel? Det är nästan som att du vill att den situationen du beskriver ska vara sann med mig. Erkänn du vill så gärna att det ska vara sant.

Du skriver ” aldrig frivilligt anställa en utlänning pga allt extra jobb ni förde med er.”

Detta är direkt rasistiskt och nedlåtande mot alla som inte är etniskt svenskar. Inser du inte hur dumt det är att tänka så?

Hade ingen praktik btw.

Det kanske är rasistiskt men jag säger bara som det är att det är problematiskt att anställa utlänningar för att ni har en jäkla attityd.
Det är alltid samarbetsvårigheter när det gäller er och det tar mig fan alltid att det gnälls i pressen när ni inte får som ni vill.

Så du får gärna kalla mig rasist fast jag gift med kvinna från ett till annat land en helt annan ras och jag har barn som är bland barn.

Men jag är fortfarande av samma åsikt att Sverige är fortfarande svenskarnas land.

Låt mig gissa att med din attityd så låter det som att du är typiskt en kvinna som härstammar från antagligen Ukraina Rumänien eller Polen. Ni har alltid haft den där tiggar attityden. Ni skall ha allt före svenskarna. Alla skall hela tiden anpassa sig efter er.
Men Sorry vi är jäkligt många som tröttnar på det och inte längre gör det.

Det var en ganska konstig utbildning som ingenjör och du inte hade någon som helst praktiktermin tycker jag? Men nu är inte jag någon ingenjör men alla de ingenjörer jag känner och de jag har i familjen så har alla gjort examensarbete på något större företag i Sverige.
Citera
2025-01-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSvensson12
Det kanske är rasistiskt men jag säger bara som det är att det är problematiskt att anställa utlänningar för att ni har en jäkla attityd.
Det är alltid samarbetsvårigheter när det gäller er och det tar mig fan alltid att det gnälls i pressen när ni inte får som ni vill.

Så du får gärna kalla mig rasist fast jag gift med kvinna från ett till annat land en helt annan ras och jag har barn som är bland barn.

Men jag är fortfarande av samma åsikt att Sverige är fortfarande svenskarnas land.

Låt mig gissa att med din attityd så låter det som att du är typiskt en kvinna som härstammar från antagligen Ukraina Rumänien eller Polen. Ni har alltid haft den där tiggar attityden. Ni skall ha allt före svenskarna. Alla skall hela tiden anpassa sig efter er.

Det var en ganska konstig utbildning som ingenjör och du inte hade någon som helst praktiktermin tycker jag? Men nu är inte jag någon ingenjör men alla de ingenjörer jag känner och de jag har i familjen så har alla gjort examensarbete på något större företag i Sverige.

Ditt inlägg är fullt av motsägelser och generaliseringar som är djupt problematiska. Du påstår att det inte handlar om rasism men drar samtidigt alla "utlänningar" över en kam, vilket i sig är just rasistiskt. Att hävda att vissa nationaliteter eller etniska grupper har en specifik "attityd" är en grundlös och fördomsfull generalisering. Att du är gift med någon från en annan etnisk bakgrund eller har barn med blandad härkomst ursäktar inte de fördomsfulla åsikter du uttrycker – det förstärker snarare hyckleriet.

Vidare, att Sverige är "svenskarnas land" är inte bara exkluderande utan också okunnigt. Sverige är ett land byggt av många olika människors insatser – från de som invandrat till de som bott här i generationer. Nationalitet och identitet är inte statiska, och det är tragiskt att din bild av Sverige är så snäv.

När det gäller din spekulation om kvinnors härkomst, deras utbildningar och "attityder", säger det mer om dina egna fördomar än om verkligheten. Det är arrogant att döma någon utifrån enstaka erfarenheter eller dina förutfattade meningar.

Slutligen, om du verkligen tröttnat på "anpassning" så är det kanske dags att inse att samhällen bygger på ömsesidig respekt och samarbete. Attityder som din bidrar inte till det, utan skapar snarare klyftor och motsättningar.

Du förstår väl att man kan vara gift med en kvinna av annan etnicitet och fortfarande hysa andra värderingar? Låt mig gissa, hon är thailändare och du är en ful skallig gubbe som inte kunde få något bättre än en köpt fru?
Citera
2025-01-22, 13:59
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ditt inlägg är fullt av motsägelser och generaliseringar som är djupt problematiska. Du påstår att det inte handlar om rasism men drar samtidigt alla "utlänningar" över en kam, vilket i sig är just rasistiskt. Att hävda att vissa nationaliteter eller etniska grupper har en specifik "attityd" är en grundlös och fördomsfull generalisering. Att du är gift med någon från en annan etnisk bakgrund eller har barn med blandad härkomst ursäktar inte de fördomsfulla åsikter du uttrycker – det förstärker snarare hyckleriet.

Vidare, att Sverige är "svenskarnas land" är inte bara exkluderande utan också okunnigt. Sverige är ett land byggt av många olika människors insatser – från de som invandrat till de som bott här i generationer. Nationalitet och identitet är inte statiska, och det är tragiskt att din bild av Sverige är så snäv.

När det gäller din spekulation om kvinnors härkomst, deras utbildningar och "attityder", säger det mer om dina egna fördomar än om verkligheten. Det är arrogant att döma någon utifrån enstaka erfarenheter eller dina förutfattade meningar.

Slutligen, om du verkligen tröttnat på "anpassning" så är det kanske dags att inse att samhällen bygger på ömsesidig respekt och samarbete. Attityder som din bidrar inte till det, utan skapar snarare klyftor och motsättningar.

Du förstår väl att man kan vara gift med en kvinna av annan etnicitet och fortfarande hysa andra värderingar? Låt mig gissa, hon är thailändare och du är en ful skallig gubbe som inte kunde få något bättre än en köpt fru?

Nej du har fel samhället bygger på anpassning för att hjälpa svenskarna först. Det är inget annat land som jag vet som hjälper andra länders befolkningar så mycket som Sverige.
Om vi nu tar exempel med Thailand så har inte jag någon som helst fördel för att jag kommer från Sverige och kan börja skrika här nere att jag ska ha massa arbete.
Det här landet är inte mitt land så varför skulle jag ha företräde till en massa arbeta före den inhemska befolkningen trots jag har ganska hygglig utbildning?

Så jag förstår faktiskt inte riktigt vad du ser hyckleriet någonstans i min text.
Men det var väl fint att du kunde få fram lite förolämpningar där i slutet jag skulle även jag kunna skriva lite men jag bara orkar inte lägga energi på dumskallar.
Citera
2025-01-22, 15:08
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Wow du försöker vara en snäll rasist eller vad? Gillade faktiskt ditt inlägg tills jag läste ”svartskalle” som är direkt rasistiskt och nedvärderande.

Jag är inte arbetslös! Läs i tråden.

Inte är ”svartskalle” något nervärderande? Det tycker inte jag. Men om du vill vara ett offer så var så god och vältra dig i ditt självvalda elände.

Läste mer i tråden. Du skriker och gapar om rasister hit och dit. Ett tydligt tecken på att du inte går att ha i en grupp. Bara att åka tillbaka till Somalia.
Senast redigerad av idiamindada 2025-01-22 kl. 15:13.
Citera
2025-01-22, 16:09
Medlem
Citat:
Men har du läst min tråd från början? Jag är inte dum som inte inser/insett vad som hänt med ekonomin dvs inflationen och hur den tillsammans med räntehöjningen har påverkat omvärlden. Jag har dock gått runt och trott att det är "lika" för alla men efter att jag gjorde en undersökning på min klass och vilka som blivit anställda inom branschen så har jag insett att jag hade fel. Alla och då menar jag ALLA etniskt svenska i klassen har fått jobb och till och med bytt till sig jobb flera gånger, den andelen är ungefär hälten av klassen. Utav den andra halvan är 80% utan arbete inom branschen man studerat till.

Jag tvivlar starkt på "Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…" när uppdelningen är så grov och med tanke på mina tidigare erfarenheter inom arbetslivet men också annat som gör mig mer än tillräckligt kvalificerad för åtminstonde en junior tjänst inom branschen.

Förstår du vad mitt problem är nu?

Nej.
För din klass är inte direkt jämförbart med en SIFO-undersökning.
Citera
2025-01-22, 16:15
Medlem
Citat:
Jag säger såhär angående dina statistiska påståenden: Dra 1-2% till minst 70% är smygrasister samt i mitt fall där jag sökt mellan 110-150 jobb så har jag blivit bortgallrad alla gånger och det kan inte vara så att rasism inte är inblandat på en hög nivå.

70% av Sveriges befolkning är rasister, men vi har ändå valt att släppa in 2miljoner invandrare på 15år?

Jag tycker att du ska läsa igenom tråden igen.

Tror du att alla andra har fel, eller kan det va så att du kanske inte är objektiv när du går runt och tror att 7 av 10 Svenskar är rasister?

Du behövde skriva 3meningar i ditt första inlägg innan man insåg att du har bestämt dig för att spela offer och att det är fel på alla andra…

Vet du vad, jag har aldrig varit på en arbetsplats där det inte jobbar invandrare oxå, varav ingen har haft samma upplevelse som du har.
Citera
2025-01-22, 16:20
Medlem
Citat:
Nej du har fel samhället bygger på anpassning för att hjälpa svenskarna först. Det är inget annat land som jag vet som hjälper andra länders befolkningar så mycket som Sverige.
Om vi nu tar exempel med Thailand så har inte jag någon som helst fördel för att jag kommer från Sverige och kan börja skrika här nere att jag ska ha massa arbete.
Det här landet är inte mitt land så varför skulle jag ha företräde till en massa arbeta före den inhemska befolkningen trots jag har ganska hygglig utbildning?

Så jag förstår faktiskt inte riktigt vad du ser hyckleriet någonstans i min text.
Men det var väl fint att du kunde få fram lite förolämpningar där i slutet jag skulle även jag kunna skriva lite men jag bara orkar inte lägga energi på dumskallar.

Var i den här diskussionen anpassar sig inte TS?
Citera
2025-01-22, 16:36
Medlem
Citat:
Jesus kristus, ena sekunden är man inte kvalificerad nog och när man plötsligt är det så är det inte heller bra. Hur överdriver man sin yrkeserfarenhet? Det är ju inte så att jag haft 10 olika jobb precis. Jag har haft ett där jag varit anställd som konsult med halvårskontrakt i sex och ett halvt år dvs 13 nya kontrakt har jag fått vilket bevisar en hel del när det gäller prestation, attityd, närvaro och kvalite. Detta tycker jag väger mycket mer än någon som haft sju olika korttidsarbeten.

Äsch känns inte lönt och förklara mig mer för dig för det känns som att du kommer med något annat som "kanske kan eller kanske inte behöver betyda något" blablabla...

Visst tänker du olika kring om du ser en invandrare på en gammal och skrotig cykel samt en renodlad svensk som cyklar på en likadan? Den ene blir stämplad som en fattig luffare som förmodligen har snott cykeln medan den andre ses mer som cool och trendig som kör en antik cykel. Detta är mentaliteten i Sverige.

Det du skriver bevisar bara tesen om attityd och svårigheter med analyser: Vilken är nyckeln fören ingenjör:

Du svarade inget på mina frågor:

Du beskriver här att du jobbat knappt 7år: Sen beskriver du att du sökt jobb i 1.5år efter examen:

så skall jag tolka det som du har passerat 30?

Vad jag beskrev att man överdrivit yrkeserfarenhet: Har sett beskrivningar där rena sommar jobb eller att man hjälpt farfar som avancerade anställningar med benämningar som manager etc. och det har varit en majoritet med icke nordiska namn:
För mig har det varit en källa för att ifrågasätta ansökan.

Du beskriver dina kurskamrater: Men det beror väl på hur strukturen sett ut: Har det varit ett gäng välmotiverade med tidigare yrkeserfarenhet som har svenska namn. Och ett antal halvmotiverade strebrar utan yrkeserfarenhet med utländska namn?
Det skulle kunna förklara skillnaderna i fallet med vem som har jobb eller inte efter examen.

Ser jag statistiskt så börjar "Äldre" svenskar plugga på högskolan medan personer med invandrarbakgrund går direkt till universitet/högskola.
När man anställer en person så finns många aspekter: Utbildning, yrkeserfarenhet, hur personen passar in i gruppen etc. etc.
! parametrar kan vara att anställande chef prioriterar Svenskar, men det kan vara att man föredrar folk som haft tidigare erfarenhet i området eller genomförd värnplikt etc.
Skall du statistik se detta som etnisk diskriminering får du titta på fler parametrar.
Nu är jag lastgammal: Men när jag tog min examen så hade i princip alla inkuderat mig själv en anställning innan vi tagit ut examen: Förutom de killar som inte genomfört värnplikt. De hade det betydligt tuffare. Men på den tiden var det så få som inte genomförde värnplikten så det var en rejäl varningsklocka.

Där jag sitter nu så passar inte en nyexad junior in alls: Däremot skulle en erfaren yrkesman som läst upp en masterexamen på senare år vara klockren. Eller naturligtvis en person som jobbat inom området länge och har relevant utbildning: Men det är så otroligt att man skulle nog falla av stolen om man skulle få en sån ansökan.
Däremot har jag suttit i rekryteringar där vi faktiskt letat efter nyexade men med en specifik utbildning.
Citera
2025-01-22, 16:45
Medlem
Citat:

Haha du fortsätter briljera alltså... Du har fel ännu en gång men jag tänker inte avslöja var jag kommer ifrån eller om jag är man eller kvinna för det spelar ingen roll.

Du är inte värd att kommentera mer efter denna gång. Du ska veta att vare sig du vill det eller inte så kommer vi invandrare bli fler och fler då vi förökar oss mer än den vanlige svensken. Jag är inte deprimerad över min situation eftersom jag har ett bra jobb för tillfället men jag är övertygad att jag kommer att skaffa mig ett jobb inom min brasch snart och sedan göra en raketkarriär.

Du borde komma över ditt hat mot icke etniskt svenskar för vem vet din dotter kanske kommer hem en vacker dag med.. jaa... du fattar...
Citera
2025-01-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Inte är ”svartskalle” något nervärderande? Det tycker inte jag. Men om du vill vara ett offer så var så god och vältra dig i ditt självvalda elände.

Läste mer i tråden. Du skriker och gapar om rasister hit och dit. Ett tydligt tecken på att du inte går att ha i en grupp. Bara att åka tillbaka till Somalia.

Asså är du ens på allvar? Du skriver alltså först svartskalle och jag rättar dig och du vägrar inse fakta att det är rasistiskt och nedvärderande? Du är en sån som kallar chokladbolle för något annat eller hur?

Du lever i en illusion kompis.

Btw vad exakt är det jag skriker och gapar om?
Jag förklarar exakt vad min situation handlar om med statistiska påståenden. Låter mer som att du inte har något vettigt svar på problemet som vi har i vårt samhälle och naturligtvis blir det därför automatiskt

" Du skriker och gapar om rasister hit och dit. Ett tydligt tecken på att du inte går att ha i en grupp. Bara att åka tillbaka till Somalia"

För du har iiiinget annat att komma med.
Senast redigerad av Gorlarson 2025-01-22 kl. 16:56.
Citera
2025-01-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej.
För din klass är inte direkt jämförbart med en SIFO-undersökning.

Vad menar du? Att jag inte har en faktisk examen på 5 eller 3 år från en av sveriges två mest framstående universitet?
Citera
2025-01-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
70% av Sveriges befolkning är rasister, men vi har ändå valt att släppa in 2miljoner invandrare på 15år?

Jag tycker att du ska läsa igenom tråden igen.

Tror du att alla andra har fel, eller kan det va så att du kanske inte är objektiv när du går runt och tror att 7 av 10 Svenskar är rasister?

Du behövde skriva 3meningar i ditt första inlägg innan man insåg att du har bestämt dig för att spela offer och att det är fel på alla andra…

Vet du vad, jag har aldrig varit på en arbetsplats där det inte jobbar invandrare oxå, varav ingen har haft samma upplevelse som du har.

Du är komedi på en annan nivå ju!

"vi har ändå valt att släppa in 2miljoner invandrare på 15år?"

Jasså det var dig och din farfar man frågade om vi skulle släppa in flyktingar?
Är det er man frågat ifall vi skulle joina NATO med?
Likaså kring kärnkraftens successiva avveckling?
EU-medlemskapet?
Alla andra ekonomiska reformer?

Allt detta var du med och förhandlade om?

Nej det var det inte. När det kommer till flyktingfrågan och invandringen så handlar det i stort sett om landets ekonomi dvs om att få det hela att rulla... "Vi" som kom under 90-talet kunde ta arbetsuppgifter som ni svenskar inte var villiga att ta och sen efter 20 år insåg man att shit de är mer integrerade i samhället nu och deras barn utbildar sig vilket resulterar i att slavjobben inte kan täckas upp och därför körde man full rulle med billig arbetskraft igen 2015 från helt andra kontinenter. Men men... Arbetskraften ska in och denna gång är skillnaden i kulturer enormt stor vilket skapar stora gap i samhället.

Men en sak är säker: det är varken du eller din pappa som sitter och bestämmer detta. Det är istället människor med enormt inflytande bakom kulisserna – personer som det aldrig talas om, men som styr allt. Du och jag är alltså bara pioner i deras spel, men vi börjar på olika platser och har olika roller.

Med detta sagt står jag fast vid mina tidigare påståenden angående andelen svenskar och deras rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in