2025-01-22, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är vad DU tror, att samtliga företag som du sökt jobb på är rasister.
De flesta människor hatar inte andra människor på något sätt. Jag gissar att 9 av 10 är helt vanliga människor, många av dem som tittar på din ansökan är troligen utlandsfödda själva oxå.

Vi har liksom inte 20% rasister i Sverige. Vi har kanske 1-2% max. Jag gissar att inte många av dem jobbar på HR-avdelningar runtom i landet.

Det finns INGEN människa som blir bortgallrad 1000ggr av 1000, pga rasism. Det är en helt absurd tanke.

Okej så du tror inte jag läser alla ”tack för din ansökan men vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater mvh svenskt förnamn och efternamn” mail?

Kan sätta mitt liv på att av dem 100+ tjänster jag ansökt så har inte fler invandrare än vad jag kan räkna på en hand varit rekryteringsansvariga.

Vill du veta en till sak? Just nu när jag skriver detta får jag ett mail från ett bolag där det står ”angående din ansökan”, jag gick precis in och läste: ” Tack ännu en gång för visat intresse, vi uppskattar den tid du lagt ner på din ansökan.

Det har inkommit många kvalificerade ansökningar till den här tjänsten och tyvärr måste vi meddela att du inte går vidare i rekryteringsprocessen denna gång”.

Ännu en gång av en svensk vid namn Jenny.
Citera
2025-01-22, 08:55
Medlem
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Wow du försöker vara en snäll rasist eller vad? Gillade faktiskt ditt inlägg tills jag läste ”svartskalle” som är direkt rasistiskt och nedvärderande.

Jag är inte arbetslös! Läs i tråden.

Men då så?
Vad gnäller du då om hela tiden? Kallar alla rasister fast det finns många yngre svenskar med utbildning som ännu går arbetslösa för du och din sort hela tiden skall gå före i kön.

Har du jobb så njut av det då och håll sedan käften för du stör mig och tydligen fler med din "alla svenskar är rasister".

Normalt sett brukar man få jobbet är man gör sitt examensarbete - i vart fall fick jag det.
Men du kanske visade på din praktikplats du inte var speciellt någonting att ha utan du skulle bli ett problem med samarbete med mera och sedan anmäla och skrika diskriminering.

Min förra chef jag hade i Sverige sade precis samma sak att det kvittar vad kommunen tvingade på han för hen skulle aldrig frivilligt anställa en utlänning pga allt extra jobb nu förde med er.

Njut nu av jobbet och så får du söka dig vidare, helst utlandet som du själv var inne på från början.
Citera
2025-01-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Utlänning? Nu förstår jag inte, skrev du inte att du minsann var en svensk, uppvuxen här och gått i skola på de svenska skattebetalarnas kostnad?
För övrigt svarade du inte på mitt inlägg, din korkade blatte.

Ännu en patetisk kommentar. Du vet vad jag menar med utländsk din idiot.

Varför säger du och många andra så ofta att ”du har levt på skattebetalarnas pengar blablabla” det har väl du och hela din familj också? Eller va? gick ni i privat skola där ni fick betala för varje termin själva? Nej det skulle jag inte tro så sluta med det jävla tjatet.

Jag har aldrig sagt att jag inte är tacksam för att skolan mm är ”gratis” i Sverige men ni anklagar en för att vi inte är tacksamma på vilka grunder? Kom med något annat.
Citera
2025-01-22, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseSvensson12
Men då så?
Vad gnäller du då om hela tiden? Kallar alla rasister fast det finns många yngre svenskar med utbildning som ännu går arbetslösa för du och din sort hela tiden skall gå före i kön.

Har du jobb så njut av det då och håll sedan käften för du stör mig och tydligen fler med din "alla svenskar är rasister".

Normalt sett brukar man få jobbet är man gör sitt examensarbete - i vart fall fick jag det.
Men du kanske visade på din praktikplats du inte var speciellt någonting att ha utan du skulle bli ett problem med samarbete med mera och sedan anmäla och skrika diskriminering.

Min förra chef jag hade i Sverige sade precis samma sak att det kvittar vad kommunen tvingade på han för hen skulle aldrig frivilligt anställa en utlänning pga allt extra jobb nu förde med er.

Njut nu av jobbet och så får du söka dig vidare, helst utlandet som du själv var inne på från början.

Hur många gånger kan man egentligen ha fel? Det är nästan som att du vill att den situationen du beskriver ska vara sann med mig. Erkänn du vill så gärna att det ska vara sant.

Du skriver ” aldrig frivilligt anställa en utlänning pga allt extra jobb ni förde med er.”

Detta är direkt rasistiskt och nedlåtande mot alla som inte är etniskt svenskar. Inser du inte hur dumt det är att tänka så?

Hade ingen praktik btw.
Citera
2025-01-22, 09:31
Medlem
Citat:
Okej så du tror inte jag läser alla ”tack för din ansökan men vi har tyvärr gått vidare med andra kandidater mvh svenskt förnamn och efternamn” mail?

Kan sätta mitt liv på att av dem 100+ tjänster jag ansökt så har inte fler invandrare än vad jag kan räkna på en hand varit rekryteringsansvariga.

Vill du veta en till sak? Just nu när jag skriver detta får jag ett mail från ett bolag där det står ”angående din ansökan”, jag gick precis in och läste: ” Tack ännu en gång för visat intresse, vi uppskattar den tid du lagt ner på din ansökan.

Det har inkommit många kvalificerade ansökningar till den här tjänsten och tyvärr måste vi meddela att du inte går vidare i rekryteringsprocessen denna gång”.

Sen så har ju 498st andra ”Jenny” fått samma ”tyvärr måste vi meddela” som du har fått…

Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…
Citera
2025-01-22, 11:09
Medlem
Citat:

Där har du nog rätt: Samma sak på vårt företag de som jobbar med administration på HR avdelningen är Svenska yngre damer i majoritet.

Vet inte om det har med intresse från deras sida som går de utbildningarna eller om folk inom HR helst anställer Svenska kvinnor för dessa poster: Sen har jag träffat på några med slöja och eller mörkare hudfärg: Men de verkar också heta Jenny, Anna, Wilma etc. i många fall undrar man om det kanske är den del i utbildningen att man skall anpassa sitt namn till den kultur man verkar inom.
Men jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop med frågeställningen om ingenjörsjobb: Mej veterligen har ingen av de assistenter jag träffat på vid en rekryteringsprocess haft en ingenjörsexamen i botten:
Så TS konkurrerar inte riktigt med den Jenny.
Citera
2025-01-22, 12:17
Medlem
Citat:
Sen så har ju 498st andra ”Jenny” fått samma ”tyvärr måste vi meddela” som du har fått…

Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…

Men har du läst min tråd från början? Jag är inte dum som inte inser/insett vad som hänt med ekonomin dvs inflationen och hur den tillsammans med räntehöjningen har påverkat omvärlden. Jag har dock gått runt och trott att det är "lika" för alla men efter att jag gjorde en undersökning på min klass och vilka som blivit anställda inom branschen så har jag insett att jag hade fel. Alla och då menar jag ALLA etniskt svenska i klassen har fått jobb och till och med bytt till sig jobb flera gånger, den andelen är ungefär hälten av klassen. Utav den andra halvan är 80% utan arbete inom branschen man studerat till.

Jag tvivlar starkt på "Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…" när uppdelningen är så grov och med tanke på mina tidigare erfarenheter inom arbetslivet men också annat som gör mig mer än tillräckligt kvalificerad för åtminstonde en junior tjänst inom branschen.

Förstår du vad mitt problem är nu?
Senast redigerad av Gorlarson 2025-01-22 kl. 12:23.
Citera
2025-01-22, 12:31
Medlem
Citat:
Det är vad DU tror, att samtliga företag som du sökt jobb på är rasister.
De flesta människor hatar inte andra människor på något sätt. Jag gissar att 9 av 10 är helt vanliga människor, många av dem som tittar på din ansökan är troligen utlandsfödda själva oxå.

Vi har liksom inte 20% rasister i Sverige. Vi har kanske 1-2% max. Jag gissar att inte många av dem jobbar på HR-avdelningar runtom i landet.

Det finns INGEN människa som blir bortgallrad 1000ggr av 1000, pga rasism. Det är en helt absurd tanke.

Jag säger såhär angående dina statistiska påståenden: Dra 1-2% till minst 70% är smygrasister samt i mitt fall där jag sökt mellan 110-150 jobb så har jag blivit bortgallrad alla gånger och det kan inte vara så att rasism inte är inblandat på en hög nivå.
Citera
2025-01-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Så dina föräldrar kunde - utan att kunna svenska - skaffa jobb här och jobba oavbrutet och din brorsa blev VD här i Sverige när han var 25.

Vad säger det om just dig och dina problem?

Vem har sagt att mina familjemedlemmar inte har haft hinder för att komma dit de är idag? Tror du på allvar att de "sökte" en vd tjänst eller andra chefs tjänster? Vem har sagt att mina föräldrar inte kunde svenska? Man kan väl jobba utan att kunna svenska perfekt? Kan man inte vidareutveckla sina förmågor med tiden?

Svaret är JO det kan man och det var precis vad de gjorde men bara efter att först ha fått chansen och börjat någonstans. Idag får jag inte ens en chans? förstår du nu?
Citera
2025-01-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hej,

Jag kan delvis relatera, även om jag jobbar som läkare och det är nog lättare att få jobb inom den branschen. Men jag lyckades komma in på en av dem mest konkurrerande specialiteterna på ganska kort tid. Mitt råd är att inte låta detta påverka dig negativt och försök tänka positivt och att du KAN få ett bra jobb. Dina negativa tankar påverkar din verklighet mer än vad du tror. Det kommer, jag lovar.

Men ja, rasism och diskriminering är en verklighet i det här landet.
S k rasism är väl en verklighet i världen, punkt slut? Människor gynnar sig själva och sin grupp, vilket väl är logiskt? Det heter väl etnocentrism, vilket existerar i varierande grad mellan folk/raser, väl? Termen "rasism" är väl propagandabegreppet för den naturliga etnocentrismen?
Citera
2025-01-22, 12:50
Medlem
Citat:
Men har du läst min tråd från början? Jag är inte dum som inte inser/insett vad som hänt med ekonomin dvs inflationen och hur den tillsammans med räntehöjningen har påverkat omvärlden. Jag har dock gått runt och trott att det är "lika" för alla men efter att jag gjorde en undersökning på min klass och vilka som blivit anställda inom branschen så har jag insett att jag hade fel. Alla och då menar jag ALLA etniskt svenska i klassen har fått jobb och till och med bytt till sig jobb flera gånger, den andelen är ungefär hälten av klassen. Utav den andra halvan är 80% utan arbete inom branschen man studerat till.

Jag tvivlar starkt på "Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…" när uppdelningen är så grov och med tanke på mina tidigare erfarenheter inom arbetslivet men också annat som gör mig mer än tillräckligt kvalificerad för åtminstonde en junior tjänst inom branschen.

Förstår du vad mitt problem är nu?

Blir svårt att svara på om man inte vet vad du studerat var du studerat och vilka studiekamrater du haft:
Ser jag på de rekryteringar jag varit med om det senaste inom mitt område: Så har det varit så har etnicitet inte varit en fråga: Däremot så i vissa fall så har man stått inför ett val: Då har jag sett att ett antal Svenskar har tagit ut examen senare i livet: D.v.s jobbat inom gebitet några år efter gymnasiet eller efter en kortare universitetsutbildning för att senare läst upp sig till den examen vi efterfrågat: Givetvis är de mer eftertraktade inte p.g.a sin etniska bakgrund snarare sin arbetserfarenhet.
Det är inget jag sett hos invandrargrupper: Däremot försöker de alltid överdriva sin yrkeserfarenhet.
Det kan man kanske se som viss del av diskriminering: Som Svensk så ses överdrivna CVn eller en overambition som du visar som en nackdel.
Så kanske en kulturell fråga: Där man som Svensk har en fördel i Sverige att vi är anpassade efter att vara samarbetsvilliga och ärliga: Där det i vissa kulturer finns andra ideal som macho och att skryta:
Blir det då en situation där 2 personer konkurrerar om samma tjänst så vinner oftast den som förstår kulturer i samhället och på företaget.
Såg det tydligt när jag var med i några processer i USA där kulturen är annorlunda: Var nog få av de kandidaterna som skulle klarat sig igenom den första skanningen i Sverige: Samtidigt som toppkandidaterna i Sverige inte haft så stor möjlighet i USA:

Det är sårt att få fram helheten med en lite grupp och om man inte förstår hela bakgrunden i gruppen:

Så det är saker man måste titta på om man vill sätta det som diskriminering p.g.a etnicitet.

Har några bekanta som inom bygg gjort den vevan att jobba några år som yrkesutbildade för att sedan läsa några år på högskola: De har samtliga haft lätt att få jobb med hyfsade lönenivåer.
Citera
2025-01-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Blir svårt att svara på om man inte vet vad du studerat var du studerat och vilka studiekamrater du haft:
Ser jag på de rekryteringar jag varit med om det senaste inom mitt område: Så har det varit så har etnicitet inte varit en fråga: Däremot så i vissa fall så har man stått inför ett val: Då har jag sett att ett antal Svenskar har tagit ut examen senare i livet: D.v.s jobbat inom gebitet några år efter gymnasiet eller efter en kortare universitetsutbildning för att senare läst upp sig till den examen vi efterfrågat: Givetvis är de mer eftertraktade inte p.g.a sin etniska bakgrund snarare sin arbetserfarenhet.
Det är inget jag sett hos invandrargrupper: Däremot försöker de alltid överdriva sin yrkeserfarenhet.
Det kan man kanske se som viss del av diskriminering: Som Svensk så ses överdrivna CVn eller en overambition som du visar som en nackdel.
Så kanske en kulturell fråga: Där man som Svensk har en fördel i Sverige att vi är anpassade efter att vara samarbetsvilliga och ärliga: Där det i vissa kulturer finns andra ideal som macho och att skryta:
Blir det då en situation där 2 personer konkurrerar om samma tjänst så vinner oftast den som förstår kulturer i samhället och på företaget.
Såg det tydligt när jag var med i några processer i USA där kulturen är annorlunda: Var nog få av de kandidaterna som skulle klarat sig igenom den första skanningen i Sverige: Samtidigt som toppkandidaterna i Sverige inte haft så stor möjlighet i USA:

Det är sårt att få fram helheten med en lite grupp och om man inte förstår hela bakgrunden i gruppen:

Så det är saker man måste titta på om man vill sätta det som diskriminering p.g.a etnicitet.

Har några bekanta som inom bygg gjort den vevan att jobba några år som yrkesutbildade för att sedan läsa några år på högskola: De har samtliga haft lätt att få jobb med hyfsade lönenivåer.

Jesus kristus, ena sekunden är man inte kvalificerad nog och när man plötsligt är det så är det inte heller bra. Hur överdriver man sin yrkeserfarenhet? Det är ju inte så att jag haft 10 olika jobb precis. Jag har haft ett där jag varit anställd som konsult med halvårskontrakt i sex och ett halvt år dvs 13 nya kontrakt har jag fått vilket bevisar en hel del när det gäller prestation, attityd, närvaro och kvalite. Detta tycker jag väger mycket mer än någon som haft sju olika korttidsarbeten.

Äsch känns inte lönt och förklara mig mer för dig för det känns som att du kommer med något annat som "kanske kan eller kanske inte behöver betyda något" blablabla...

Visst tänker du olika kring om du ser en invandrare på en gammal och skrotig cykel samt en renodlad svensk som cyklar på en likadan? Den ene blir stämplad som en fattig luffare som förmodligen har snott cykeln medan den andre ses mer som cool och trendig som kör en antik cykel. Detta är mentaliteten i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in