Citat:
Ursprungligen postat av
Gorlarson
Men har du läst min tråd från början? Jag är inte dum som inte inser/insett vad som hänt med ekonomin dvs inflationen och hur den tillsammans med räntehöjningen har påverkat omvärlden. Jag har dock gått runt och trott att det är "lika" för alla men efter att jag gjorde en undersökning på min klass och vilka som blivit anställda inom branschen så har jag insett att jag hade fel. Alla och då menar jag ALLA etniskt svenska i klassen har fått jobb och till och med bytt till sig jobb flera gånger, den andelen är ungefär hälten av klassen. Utav den andra halvan är 80% utan arbete inom branschen man studerat till.
Jag tvivlar starkt på "Det kan ju oxå vara så att de som får tjänsten faktiskt har bättre kvalifikationer än vad du har…" när uppdelningen är så grov och med tanke på mina tidigare erfarenheter inom arbetslivet men också annat som gör mig mer än tillräckligt kvalificerad för åtminstonde en junior tjänst inom branschen.
Förstår du vad mitt problem är nu?
Blir svårt att svara på om man inte vet vad du studerat var du studerat och vilka studiekamrater du haft:
Ser jag på de rekryteringar jag varit med om det senaste inom mitt område: Så har det varit så har etnicitet inte varit en fråga: Däremot så i vissa fall så har man stått inför ett val: Då har jag sett att ett antal Svenskar har tagit ut examen senare i livet: D.v.s jobbat inom gebitet några år efter gymnasiet eller efter en kortare universitetsutbildning för att senare läst upp sig till den examen vi efterfrågat: Givetvis är de mer eftertraktade inte p.g.a sin etniska bakgrund snarare sin arbetserfarenhet.
Det är inget jag sett hos invandrargrupper: Däremot försöker de alltid överdriva sin yrkeserfarenhet.
Det kan man kanske se som viss del av diskriminering: Som Svensk så ses överdrivna CVn eller en overambition som du visar som en nackdel.
Så kanske en kulturell fråga: Där man som Svensk har en fördel i Sverige att vi är anpassade efter att vara samarbetsvilliga och ärliga: Där det i vissa kulturer finns andra ideal som macho och att skryta:
Blir det då en situation där 2 personer konkurrerar om samma tjänst så vinner oftast den som förstår kulturer i samhället och på företaget.
Såg det tydligt när jag var med i några processer i USA där kulturen är annorlunda: Var nog få av de kandidaterna som skulle klarat sig igenom den första skanningen i Sverige: Samtidigt som toppkandidaterna i Sverige inte haft så stor möjlighet i USA:
Det är sårt att få fram helheten med en lite grupp och om man inte förstår hela bakgrunden i gruppen:
Så det är saker man måste titta på om man vill sätta det som diskriminering p.g.a etnicitet.
Har några bekanta som inom bygg gjort den vevan att jobba några år som yrkesutbildade för att sedan läsa några år på högskola: De har samtliga haft lätt att få jobb med hyfsade lönenivåer.