2025-01-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aladino
Måste jag ta bort bandaget för o skölja?
Ser också på kallingarna att det verkar läcka lite om man ska säga så, svårt o känna när det kommer piss o inte med all bedövning Något jag bör oroa mig över?

Kör med skydd så borde det inte vara något att oroa sig över. Betalade du "bara" patientavgiften på 275 kr innan OP?
Citera
2025-01-22, 13:39
Medlem
Strax är det dax för mig att hämta faden på min soldat

Tänkte springa till apoteket och köpa lite grejer som förberedelse. Har läst vad ni tidigare skrivit här i tråden och tänkte köpa detta:

Alvedon
Gasbinda + kompress (Eller något annat liknande som skydd i kallingarna)
kirurgtejp
Vitt vaselin
Kanske xylocain, men är lite osäker om det behövs då jag tänkte köpa vaselin

(fick även instruktionen att köpa descutantvål av urologen och applicera innan OP)

Är det något jag glömmer eller som ni rekommenderar?

ps. tackar övre makter för att denna tråd finns och hjälper oss som lider av denna skit
Citera
2025-01-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Strax är det dax för mig att hämta faden på min soldat

Tänkte springa till apoteket och köpa lite grejer som förberedelse. Har läst vad ni tidigare skrivit här i tråden och tänkte köpa detta:

Alvedon
Gasbinda + kompress (Eller något annat liknande som skydd i kallingarna)
kirurgtejp
Vitt vaselin
Kanske xylocain, men är lite osäker om det behövs då jag tänkte köpa vaselin

(fick även instruktionen att köpa descutantvål av urologen och applicera innan OP)

Är det något jag glömmer eller som ni rekommenderar?

ps. tackar övre makter för att denna tråd finns och hjälper oss som lider av denna skit

Betalade patientavgift första träffen med urolog, inte denna gång. Jag blev även tipsad att köpa eucarin tvål, typ mer som olja än tvål. Skulle vara bättre mot såret.

Ska inte ljuga, det börjar bli ganska oumbärligt att bara existera med denna grej, svider mest och är obekvämt bara
Citera
2025-01-22, 13:49
Medlem
Citat:
Betalade patientavgift första träffen med urolog, inte denna gång. Jag blev även tipsad att köpa eucarin tvål, typ mer som olja än tvål. Skulle vara bättre mot såret.

Ska inte ljuga, det börjar bli ganska oumbärligt att bara existera med denna grej, svider mest och är obekvämt bara

Tror första 1/2 veckorna kommer att vara ett helvete, håll ut.

Hur mycket klippte de? Är typ mest orolig att problemet inte ska lösas och att man måste gör en till OP
Citera
2025-01-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Tror första 1/2 veckorna kommer att vara ett helvete, håll ut.

Hur mycket klippte de? Är typ mest orolig att problemet inte ska lösas och att man måste gör en till OP
Vet knappt, fick inte ett entydigt svar på något tycker jag. Men det mesta sa de, just nu går jag bara runt neck i lägenheten och lider av att det svider
Citera
2025-01-22, 13:55
Medlem
Citat:
Vet knappt, fick inte ett entydigt svar på något tycker jag. Men det mesta sa de, just nu går jag bara runt neck i lägenheten och lider av att det svider

Tror ärligt att de klipper det mesta (så mycket som möjligt) för att det blir minst risk för komplikationer, urologen sa till mig att ca 80% åker bort, dvs typ nästan hela. Vad tar du för att försöka minska att det svider?
Citera
2025-01-22, 13:57
Medlem
Citat:

Jag körde x1 Ipren o x2 Alvedon första dagarna. Dom va inte roliga. Bättre efter en vecka men man känner att det är en bit kvar .

Xylocain är ett måste för mig, svider som helvete på ollon annars. Men klarar mig utan värktabletter nu, men tar en Alvedon då o då
Citera
2025-01-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halladarkopblabar
Jag körde x1 Ipren o x2 Alvedon första dagarna. Dom va inte roliga. Bättre efter en vecka men man känner att det är en bit kvar .

Xylocain är ett måste för mig, svider som helvete på ollon annars. Men klarar mig utan värktabletter nu, men tar en Alvedon då o då

hur mycket klippte de på dig? Hel eller halv?

Vart applicerar du xylocain? På stygnen eller?
Citera
2025-01-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halladarkopblabar

Vad gör xylocain och vaselin?

För övrigt hur kissade alla första dagarna? tycker det känns konstigt och tänker att det kommer små droppar på bandaget vilket inte e grymt kanske
Citera
2025-01-22, 14:13
Medlem
Citat:
Vad gör xylocain och vaselin?

För övrigt hur kissade alla första dagarna? tycker det känns konstigt och tänker att det kommer små droppar på bandaget vilket inte e grymt kanske

Har läst i tråden att vaselin hjälp genom att det skaver mindre typ och att de upplever mindre smärta. Tror xylocain gör ungefär samma. Har läst någon i tråden beskriva att de använt gasbinda tillsammans med en massa vaselin som hjälpte att de kunde gå någorlunda normalt efter ett par dagar.
Senast redigerad av Kaptenpannkaka 2025-01-22 kl. 14:18.
Citera
2025-01-22, 14:24
Medlem
När ska man söka vård? Tror jag blöder lite men e inte helt hundra
Citera
2025-01-22, 14:26
Medlem
Citat:
När ska man söka vård? Tror jag blöder lite men e inte helt hundra

Vad menar du? Kontakta kliniken om det är något du är orolig över
Citera