2010-10-22, 23:46
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirreVojj
Nu har det gått betydligt över en månad sen operationen. Saker och ting har läkt fint, men jag undrar bara hur lång tid det tar innan stygnen försvinner. En del är borta sen länge, men de flesta är kvar, och de skulle försvinna av sig själva fick jag höra.

Du borde nog kontakta din lokala vårdcentral och se om dem kanske kan ta bort dem?
Vad jag fick höra när jag gjorde operationen för snart två veckor sedan var att stygnen skulle försvinna efter två veckor, hade dem inte gjort det skulle jag kontakta dem. Det som skrämmer mig lite är att stygnen inte är nära på borta än så länge, bara några få ställen. Vad gör man liksom? Drar loss dem?
Citera
2010-10-23, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuronT
Du borde nog kontakta din lokala vårdcentral och se om dem kanske kan ta bort dem?
Vad jag fick höra när jag gjorde operationen för snart två veckor sedan var att stygnen skulle försvinna efter två veckor, hade dem inte gjort det skulle jag kontakta dem. Det som skrämmer mig lite är att stygnen inte är nära på borta än så länge, bara några få ställen. Vad gör man liksom? Drar loss dem?
Men fan vad dom ska hålla på och pilla på min kuk. Aja, blir till att ringa på måndag. Tack, hade glömt bort hur lång tid det skulle vara.

Att dra loss dom funkar inte, jag har dragit och pillat som bara den, men det lossnar inte för det. Klippte dock av ett par stygn precis under ollonet när en stor sårskorpa hade lossnat från huden men inte stygnen, vilket gjorde att den låg och skavde som bara den. Så det kan jag ju rekommendera om du råkar ut för det. =)
Citera
2010-10-23, 07:49
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirreVojj
Men fan vad dom ska hålla på och pilla på min kuk. Aja, blir till att ringa på måndag. Tack, hade glömt bort hur lång tid det skulle vara.

Att dra loss dom funkar inte, jag har dragit och pillat som bara den, men det lossnar inte för det. Klippte dock av ett par stygn precis under ollonet när en stor sårskorpa hade lossnat från huden men inte stygnen, vilket gjorde att den låg och skavde som bara den. Så det kan jag ju rekommendera om du råkar ut för det. =)

Du har nog tyvärr inte mycket val till än att låta doktorn talla lite till om du vill få bort dem. Vad jag förstod skulle tråden dem använder lösa upp sig själv på något vis så varför den inte försvinner låter ju väldigt skumt.

Lycka till! ;P
Citera
2010-10-23, 08:02
Bannlyst
De bara gjorde ett snitt så ollonet fick se dagen.
Sen var det ju svullet i nån månad.
Citera
2010-10-24, 22:35
Medlem
Combots avatar
Jag blir stum av förvåning, när jag läser att så många skriver att de
har trång förhud samtidigt som vi får utgå från att alla som skriver
är 18 år eller äldre.

Jag själv opererade bort min trånga förhud när jag var runt 11 år. Då sa
läkarna att det inte skulle gå att sköta hygienen på ett fullgott sätt
speciellt då när puberteten var på god väg, och att en operation
absolut var nödvändig.

Så jag undrar, ni som är 18 år, hur i helsefyr har ni klarat av att sköta
hygienen av snoppen genom hela tonårsperioden??
Känns helt osannolikt att det skulle vara möjligt.
Citera
2010-10-25, 20:14
Medlem
Combots avatar
Med tanke på avsaknaden av svar på mitt inlägg ovan,
så får vi väl konstatera att den fysiska åldern och den
angivna åldern på fb inte nödvändigtvis behöver överensstämma

Jag lämnar min fråga därhän...
Citera
2010-10-25, 20:25
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Med tanke på avsaknaden av svar på mitt inlägg ovan,
så får vi väl konstatera att den fysiska åldern och den
angivna åldern på fb inte nödvändigtvis behöver överensstämma

Jag lämnar min fråga därhän...

Jag är förvisso över 18 men kan väl svara ändå.

Att ha trång förhud behöver inte förvisso betyda att du inte kan dra bak den. Jag kunde det utan problem i slakt tillstånd men när jag var hård så kände jag hur huden nästan sprack när jag drog bak den, därav trång förhud. Har dock hört om en del som inte kan dra bak den oavsett. Kanske det du tänker på?
Citera
2010-10-25, 23:01
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuronT
Jag är förvisso över 18 men kan väl svara ändå.

Att ha trång förhud behöver inte förvisso betyda att du inte kan dra bak den. Jag kunde det utan problem i slakt tillstånd men när jag var hård så kände jag hur huden nästan sprack när jag drog bak den, därav trång förhud. Har dock hört om en del som inte kan dra bak den oavsett. Kanske det du tänker på?

Ja, så var det i mitt fall. Jag kunde inte ens dra bak förhuden i slakt tillstånd, inte ens
om jag så simmade i kallt vatten

Men då tackar jag för förklaringen. Och jag förstår att man kan klara sig genom hela
puberteten med något trång förhud. Men det måste varit jävligt svåra år, att varje gång
man får stånd så gör det ont... Varför väntar man så länge med en operation undrar en
vän av ordning?
Citera
2010-10-26, 12:30
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ja, så var det i mitt fall. Jag kunde inte ens dra bak förhuden i slakt tillstånd, inte ens

Men då tackar jag för förklaringen. Och jag förstår att man kan klara sig genom hela
puberteten med något trång förhud. Men det måste varit jävligt svåra år, att varje gång
man får stånd så gör det ont... Varför väntar man så länge med en operation undrar en
vän av ordning?

Det gjorde inte särskilt ont i mitt fall, snarare en känsla av obehag bara. Det vart väl först nu i somras som jag insåg att jag går miste om så mycket när det kommer till sex så jag var bara tvungen att göra något åt det. Det som fick i varje fall mig att vänta så länge var väl först det faktum att jag skämdes och jag ville inte ta upp det med mina föräldrar som ung.. eller yngre snarare. Sedan ser väl ingen fram emot att låta doktorn kniva dig i skrevet, ju äldre du blir desto mer medveten blir du väl också om vad som egentligen försigår där nere när doktorn ska fixa till det.

Hur som helst, jag har äntligen gjort det men plågas nu av den ständiga frustrationen att inte kunna göra något emot dem kåtslag som man så lätt drabbas av men inte kan göra något åt när snoppen är täckt i stygn och sårskorpor, mysigt värre!
Citera
2010-10-26, 21:57
Medlem
Citat:

vän av ordning?
Precis som AuronT så var det endast vid erektion som förhuden blev ett problem.
Att få stånd gjorde inte ont, men att försöka dra tillbaka förhuden gjorde det. Anledningen till att jag väntade var att jag inte förstod att det var ett problem, jag trodde att det bara skulle kännas så. Det talas ju sällan om penisproblem, så jag fattade inget förens min sträng gick av under ett skjukt smärtsamt samlag. Trodde då att det var strängen som ställt till det under alla åren, men efter att det hade läkt och det fortfarande var i det närmsta omöjligt att dra tillbaka förhuden vid stånd så googlade jag runt lite och insåg vad problemet var. Snack med doktorn som höll med, och nästan ett helt år senare fick jag tid efter att jag bett om en ny remiss till ett annat ställe då det första skjöt upp på det hela tiden.

Ångrar som fan att jag aldrig fick höra om att man kunde ha för trång förhud, har missat rätt mycket på grund av det och det har sabbat en del relationer. Så nu har jag en del att ta igen. :P
Citera
2010-10-28, 13:13
Medlem
Teskeds avatar
Då hade jag första mötet idag. Fick alternativen total omskärelse eller gör ett antal snitt båda på strängen och i själv huden. Farbror doktorn föreslog den totala omskärelsen för att jag helt skulle slippa problem i framtiden. Problemet är att jag inte vill bli av med min förhud, den är en del av mig.

Omskärelse
Fördelar: mer hygieniskt, aldrig mer problem med trång förhud
Nackdelar: något som egentligen inte vill göra

Snitta
Fördelar: jag får behålla förhuden vilket är vad jag vill
Nackdelar: jag kan få problem igen

Hur stor chans är det att man tvingas göra om alltihopa igen? Och isåfall kanske tvingas ta bort den helt? Eftersom jag är bara 19 behöver jag inte fundera på kostnaderna att göra något två gånger i alla fall.

Mitt problem är att jag har både för kort sträng(knappt någon alls känns det som) och trång i själva huden runtom. Mina tankegångar går så att eftersom jag aldrig kunnat dra tillbaka förhuden odentligen pga strängen har jag aldrig töjt huden som den ska. Så om bara strängen blir fixad(plus förhuden under samma ingrepp då) så borde jag automatiskt töja huden mer efteråt då jag kan dra bak den helt och därför aldrig få problem med att den blir trång igen. Pladder eller kan det stämma?

Det känns heller inte som om att strängen kan växa tillbaka, så om det ska bli några problem i framtiden borde det bara vara att huden blir trängre.

Pratar jag goja för att få som jag vill nu eller är det någon gnutta sanning här? Lite feedback vore kanon här.
Citera
2010-10-28, 18:56
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Då hade jag första mötet idag. Fick alternativen total omskärelse eller gör ett antal snitt båda på strängen och i själv huden. Farbror doktorn föreslog den totala omskärelsen för att jag helt skulle slippa problem i framtiden. Problemet är att jag inte vill bli av med min förhud, den är en del av mig.

Omskärelse
Fördelar: mer hygieniskt, aldrig mer problem med trång förhud
Nackdelar: något som egentligen inte vill göra

Snitta
Fördelar: jag får behålla förhuden vilket är vad jag vill
Nackdelar: jag kan få problem igen

Hur stor chans är det att man tvingas göra om alltihopa igen? Och isåfall kanske tvingas ta bort den helt? Eftersom jag är bara 19 behöver jag inte fundera på kostnaderna att göra något två gånger i alla fall.

Mitt problem är att jag har både för kort sträng(knappt någon alls känns det som) och trång i själva huden runtom. Mina tankegångar går så att eftersom jag aldrig kunnat dra tillbaka förhuden odentligen pga strängen har jag aldrig töjt huden som den ska. Så om bara strängen blir fixad(plus förhuden under samma ingrepp då) så borde jag automatiskt töja huden mer efteråt då jag kan dra bak den helt och därför aldrig få problem med att den blir trång igen. Pladder eller kan det stämma?

Det känns heller inte som om att strängen kan växa tillbaka, så om det ska bli några problem i framtiden borde det bara vara att huden blir trängre.

Pratar jag goja för att få som jag vill nu eller är det någon gnutta sanning här? Lite feedback vore kanon här.

Jag fick samma alternativ när jag landade hos kirurgen för lite mer än två veckor sedan, enligt han jag snackade med så var det 50% att jag skulle drabbas av för trång förhud igen. Antar att det gäller de flesta, 50/50. För mig kändes det alldeles för jobbigt att gå runt och noja över det faktum att jag en dag kan få samma problem så det var bara till att ta bort skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in