2025-01-21, 14:54
  #40057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för info.

Ja hela handläggningen ser oerhört illa ut rakt igenom, redan från första början.

Christina Allgen skulle tagits bort från all inblandning pga sin omvittnade hämndlystenhet mot ex-maken och Jovan Rajs skulle inte heller fått delta pga jäv.

Lambertz gav ju det högt uppsatta juridiska hjärnsläppet en ansikte även när det gällde behandlingen av Quick-ärendet.

Ja visst så här i efterhand vet man alltid hur man skulle gjort

Därför är det också svårt att logiskt förklara 0 resultatet i utredning nr 2..Vad fn hände egentligen?

Med det som framgick (eller snarare inte framgår) av FUPen verkar den tystats ner av JK.

Den borde synas i sömmarna och återupptas för Lambertz och hans sk juridiska arbete vill man nästan inte ens heller ta i med tång.

Han är nog i samma kaliber av megalomani som Rajs.
Citera
2025-01-21, 15:03
  #40058
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
I Sanningen är en sällsynt gäst låter Borgnäs Anne-Catherine Härms mamma lägga ut texten om Teets påstådda "städmani".
Längre hänvisar Borgnäs till Robert P Brittains artikel om sadistiska seriemördare från 1970, där det anges att dessa kan uppfattas som pedantiska.

Jag tar mig friheten att tro att Borgnäs väljer att ta med uppgiften om Teets städvanor på grund av att han anser att det stämmer överens med Brittains beskrivning.

Se s. 280 respektive s. 346 i pocketutgåvan från 2004.

Tack. Deprimerande, jag tänker på Dan Josefssons intervju i Filter där han sammanfattar hela saken med att man mobbade sönder en person med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det är inte ovanligt att aspies är mycket noggranna och vill ha ordning omkring sig. Det betyder inte att man är en seriemördare.
Citera
2025-01-21, 16:52
  #40059
Medlem
UT64s avatar
Återigen lite om homosexualitet och styckmordet

För de som minns var det nästan frosseri i avvikelser i tidningarna under styckmordsrättegångarna. Det var förutom homosex även orgier på rättsläkarstationen med inhyrda prostituerade. Teet Härm ströp kvinnor av sexuella skäl och Thomas Allgén våldtog sin dotter. Och uppmärksamma fotohandlare noterade vissa kunders sexuell preferenser. Happy days för kvällstidningarna alltså.

Mitt i allt detta skedde dock ett styckmord med alla ingredienser utan att det blev mer än en bråkdel av den uppmärksamhet vad da Costa fallet fick. Nämligen styckmordet på den finske musikern Hannu Rajala hösten 1987. (Rättegångarna hölls 1988) Vedervärdigare än da Costa mordet och med homosexuell gärningsman. (Vissa tror även att kannibala inslag förekom)

Tråd: (FB) Anders Carlsson styckmördare & psykopat

Min poäng här är att Polis, åklagare, media och allmänhet med detta mord fick svart på vitt att denna typ av brott faktiskt förekommer. Det orimliga och äckliga finns i verkligheten och inte bara på film. Och då är inte steget långt att köpa en historia med grillat huvud, homosex och styckning.
Citera
2025-01-21, 18:12
  #40060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Återigen lite om homosexualitet och styckmordet

För de som minns var det nästan frosseri i avvikelser i tidningarna under styckmordsrättegångarna. Det var förutom homosex även orgier på rättsläkarstationen med inhyrda prostituerade. Teet Härm ströp kvinnor av sexuella skäl och Thomas Allgén våldtog sin dotter. Och uppmärksamma fotohandlare noterade vissa kunders sexuell preferenser. Happy days för kvällstidningarna alltså.
/.../
Inte bara kvällspressen, superseriösa och alltid sanningsenliga Public Service trampade på i ullstrumporna med samma lögnaktiga rapportering som kvällspressen.
Citera
2025-01-21, 20:46
  #40061
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Återigen lite om homosexualitet och styckmordet
Min poäng här är att Polis, åklagare, media och allmänhet med detta mord fick svart på vitt att denna typ av brott faktiskt förekommer. Det orimliga och äckliga finns i verkligheten och inte bara på film. Och då är inte steget långt att köpa en historia med grillat huvud, homosex och styckning.
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inte bara kvällspressen, superseriösa och alltid sanningsenliga Public Service trampade på i ullstrumporna med samma lögnaktiga rapportering som kvällspressen.

Ja det gick överstyr. Rapporteringen bidrog sannolikt till att utredarna, åklagaren och de båda domstolarna tappade sans och vett. Fru Allgen saknade dessutom vett och Rajs saknade sans.

Kriminologen Leif GW Persson beskriver fallet som en av de största svenska rättsskandalerna i modern tid. Han menar vidare att regeringen bör agera genom att ge Teet Härm och Thomas Allgén både en ursäkt och skadestånd.

– Vad gör man fel? Man gör precis allting fel. Man gör ingenting av det man skulle ha gjort och istället håller man på med en massa andra konstiga saker, sa han då.

– Som om inte detta räckte och blev över så får man då hjälp av en massa skönandar och kulturpersonligheter som tar de här båda misstänka läkarnas skuld för given. På något mystiskt vis förvandlar det hela till en jämställdhetsfråga. Det här är nog den främsta svenska rättskandalen i modern tid.”



https://www.allas.se/samhalle/mordet-pa-catrine-da-costa-leif-gw-persson-om-mordaren/10587291
__________________
Senast redigerad av coli 2025-01-21 kl. 21:27.
Citera
2025-01-21, 20:47
  #40062
Medlem
colis avatar
LGW Persson har gjort den är intervjun för 8 år sedan 2017, när han i mitt tycke fortfarande var vass med god slutledningsförmåga.

Tydligen hade mannen i Solna samlat på vad som stått i tidningen om fynden i säckarna innan det framkom att det rörde sig om CdC. Som han visste att det var hon.
Rätt bestickande om det var tydligt att mannen verkligen valt ut och samlat på just dessa skriverier.

”Han säger att det är många spår i utredningen som aldrig följdes upp – och att han tror att Catrine da Costa dog i en lägenhet i Solna där hon brukade övernatta.
– Det har skett hemma hos en person som hon känner sedan tidigare och en person som har en bakgrund som är ganska lik hennes egen. Och jag tror också att det skett ute i Solna och jag tror att det finns personer som vet vad som hänt. ”
/
”Han berättar att man vid husrannsakan hittade saker i lägenheten som borde ha följts upp bättre.
– Dels så hittade vi Catrines ena örhänge och sedan hittade vi brev från henne. Det var tackbrev där hon tackade för att hon fått bo där och för att NN alltid ställde upp. Sedan hittade vi något annat som var jävligt bestickande; han hade samlat på DN från upptäckten av brottet då när man skriver det första om det. Han har blivit hörd av snuten vid ett tillfälle, säger Leif GW Persson i kvällens program.”


https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/leif-gw-sa-dog-catrine-da-costa/
__________________
Senast redigerad av coli 2025-01-21 kl. 21:13.
Citera
2025-01-21, 21:53
  #40063
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
LGW Persson har gjort den är intervjun för 8 år sedan 2017, när han i mitt tycke fortfarande var vass med god slutledningsförmåga.

Tydligen hade mannen i Solna samlat på vad som stått i tidningen om fynden i säckarna innan det framkom att det rörde sig om CdC. Som han visste att det var hon.
Rätt bestickande om det var tydligt att mannen verkligen valt ut och samlat på just dessa skriverier.

”Han säger att det är många spår i utredningen som aldrig följdes upp – och att han tror att Catrine da Costa dog i en lägenhet i Solna där hon brukade övernatta.
– Det har skett hemma hos en person som hon känner sedan tidigare och en person som har en bakgrund som är ganska lik hennes egen. Och jag tror också att det skett ute i Solna och jag tror att det finns personer som vet vad som hänt. ”
/
”Han berättar att man vid husrannsakan hittade saker i lägenheten som borde ha följts upp bättre.
– Dels så hittade vi Catrines ena örhänge och sedan hittade vi brev från henne. Det var tackbrev där hon tackade för att hon fått bo där och för att NN alltid ställde upp. Sedan hittade vi något annat som var jävligt bestickande; han hade samlat på DN från upptäckten av brottet då när man skriver det första om det. Han har blivit hörd av snuten vid ett tillfälle, säger Leif GW Persson i kvällens program.”


https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/leif-gw-sa-dog-catrine-da-costa/
Började han samla på DN redan innan kroppen var identifierad är det så klart jäkligt bestickande. Vet tråden vem som avses?
Citera
2025-01-21, 23:13
  #40064
Medlem
Kjamfossftws avatar
Solnamannen som träffade CDC den 10/6 och/eller kring detta datum enligt förhören från -99. Hans DNA har testats negativt men det finns en teori om att en person i hans närhet isf kan ha hjälpt till.
Citera
2025-01-21, 23:29
  #40065
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Började han samla på DN redan innan kroppen var identifierad är det så klart jäkligt bestickande. Vet tråden vem som avses?
Sökning visar att den GW-artikeln har länkats tidigare i tråden för flera år sedan, t.ex:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Ja det är "Solnamannen".
Citera
2025-01-21, 23:32
  #40066
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
... Det är klart att det på plats kunde funnits stor anledning att betvivla det. ...
Du går rundgång. Och det var alltså inte bilder på "mordoffer" fotohandlaren uppfattade det som. För övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg.
Och du missade att även fotobutiken tycks upplevt det osannolikt att det handlade om brott. Det är inte bara du som kan tycka saker verkar osannolika.
Citera
2025-01-21, 23:41
  #40067
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jaha, då ska vi se här. Det var alltså du som initialt drog en parallell till dokumentation av egna brott i samtiden. När andra då jämför förhållandena nu respektive under 1980-talet anser du att det är irrelevant. Varför tar du upp företeelser som enligt din egen uppfattning är irrelevanta? ...
Likheten är önskan att dokumentera eller föreviga, det är en högst relevant parallell.
Men sedan upphör likheterna, det är milsvid skillnad mellan bilder på uppenbara brott (skjutmord, misshandel osv) och bilder från legitima verksamheter i sjukhusmiljöer och liknande, ur mottagarens perspektiv.

Eftersom du uppenbarligen har bestämt dig för att fotohandlarparets bilder aldrig har existerat (vilket förstås kan vara möjligt) finns ingen anledning att tjafsa vidare. Att fotoparet ansåg det osannolikt att bilderna var från brott är uppenbart. Ett av deras argument var även att bildlämnarens ålder inte stämde. Svaren på dina frågor finns i förhören, vilket du säkert redan vet.
Ditt förhållningssätt till bilderna indikerar också att du struntar fullständigt i vem som mördade och styckade CdC.
Citera
2025-01-22, 00:08
  #40068
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
... Håll dig till ämnet. ...
Det är precis det jag gör: ämnet är glasskålarna som du hade invändningar mot (att fotohandlarens Anita sa "ovala").

Att du inte begriper svaret du fick är väntat. Det tog ju lång tid för dig innan poletten trillade ner angående glasskålars existens på rättsläkarstation, så det här lär dröja ännu längre eftersom du troligen upplever perspektiv som oerhört abstrakt.

Sedan fortsätter du med dina fantasier om obducent:
Citat:
Ursprungligen postat av coli
... Ordet ”Obducent” har rimligen inte yppats av någon läkare ...
Och i dina tidigare inlägg drar du även in flashbackaren "HusvagnSvensson":
Citat:
Ursprungligen postat av coli
... Obducent som titel är ett mediapåfund. Något som icke medicinskt kunniga personer kan få för sig att använda. ....
Dessutom var det väl som ”Husvagnssvensson” påpekade också personen som benämndes ”allmänläkaren” Tomas Allgen som i fotobutiken påstods ha presenterat sig som ”obducent”. Vilket gör det hela om möjligt ännu mer osannolikt.

- Ditt sista påstående i citatet ovan, att TA inte kan ha använt ordet obducent därför att han inte var obducent, är enastående korkat.
En rimlig tolkning är att bildinlämnaren, oavsett vad han hade för yrke, kallade sig läkare och obducent som FÖRKLARING till bilderna på avskilda kroppsdelar. Inte för att han ville "presentera sig".

- Ordet obducent är inget nytt påfund, det är belagt sedan 1800-talet enligt akademiens ordlista.

- Ordet användes ganska flitigt av rättsläkare, poliser med flera fram till åtminstone slutet på 1980-talet, det framgår i polisförhören med TA, TH, RJ med flera.
Senare blev det inte lika välanvänt eftersom det solkades av styckmordsskriverierna efter rättegångarna 1988 och 1991.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in