I veckan fick jag förhöret med personen som skrev Gypsybrevet, om man nu kan kalla det för förhör. Det är mer en redogörelse/återupprepning av vad som stod i brevet. Förhörsledare är Magnus Sallroth och Bertil Salin (det framgår för övrigt i Kattmorfars dropbox att Bertil även arbetade med fallet när förundersökningen återupptogs 1999).
Jag begärde att få ut förhöret med brevskrivaren, om det nu fanns något, och även tillhörande handlingar, tjänsteanteckningar, som beskriver hur polisen ställde sig till uppgifterna, var de trovärdiga och hur skulle man i sådana fall gå vidare? Om det aldrig gjordes något förhör ville jag även ha ut handlingar som förklarade varför.
Samma sak gällde den man som brevskrivaren verkade namnge i brevet. Gjordes det förhör med den mannen ville jag även begära ut dem, samt ev. handlingar som förklarar hur polisen ställde sig till vad som framkom under förhöret.
Det enda som fanns var ett förhör med brevskrivaren. Inga andra handlingar, vilket framgår av det tjänstemannabesked som jag laddat upp tillsammans med förhöret.
Förhöret saknar helt motfrågor. Inget signalement efterfrågas på den blonde finske mannen. Och varför ifrågasätter inte förhörsledarna vissa av uppgifterna i brevet, som att båten ska ha stått 500 meter från rivningskåken? Jag gissar att Sallroth och Salin bara ville få förhöret överstökat så fort som möjligt. Men de verkar ju ha kollat upp brevskrivarens bakgrund, eftersom denne ska ”ha varit mer i Borlänge vid den tiden 1984”. Det kan ju innebära att han var placerad på något hem eller dylikt. Det kanske gjorde att polisen ansåg informationen som icke trovärdig.
Förhöret hölls den 16 juni 2009, dvs en vecka efter att Gypsybrevet kom till polisens kännedom.
Här kan ni läsa förhöret samt tjänstemannabeskedet jag fick:
https://www.dropbox.com/scl/fi/o8hzxp0s9pdi1tccm4whu/F-rh-r-med-Gypsybrevets-f-rfattare-2009-06-16.pdf?rlkey=3jkirhu3xuiz33mpfuwa014gj&st=cogjcf7i &dl=0
Förresten, är det någon som har kontaktuppgifter till Bo Åström? Skicka PM i så fall.