2025-01-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det är 11 st självmord utav 554 st
Siffran skulle vart betydligt högre om dumpen verkligen hade velat driva dom till självmord
Om man rånar någon och ingen kan bevisa att man gjort det så har man alltså inte begått ett brått?
Eller man mördar någon och inga bevis finns att man har gjort det, så har man alltså inte begått mord?

Skit snack, klart man har begått ett brott, vad du snackar om är själva dommen.

Samma borde väll gälla de 550 som Dumpen utpekar som brottslingar, de har ju inte ens begått ett brott då de snackat med en vuxen men blir behandlade som om de är skyldiga till mord eller våldtäckt.
Citera
2025-01-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Nu blev det konstigt. Hur kan någon trakasseras innan publicering ? Du får gärna förklara.
Dessutom tror jag att de som tar sitt liv av daga gör det pga publicering och blir trakasserade av grannar Att bli trakasserad på Flashback eller telegram är ju bara att skita i.Bara idioter och dessutom krävs det ju att man har både Flashback och telegram.
Den jag citerade var om en "identifierings hjälp"

Flashback och gräv på telegram identifierade honom och började skriva massa skit och jävlas med honom.

Sedan blev det bekräftat att han tagit sitt liv och dagen efter blev han publicerad.
Citera
2025-01-21, 16:52
Medlem
Citat:
Dumpen KAN inte ta bort något just med tanke på vilka signaler det skulle ge
För då kan det tolkas som att enda sättet och slippa undan är genom självmord, då skulle det tolkas som att dom uppmuntrar folk att ta sitt liv

Dom gör så gott dom kan för att undvika att folk tar sitt liv men ibland så sker det tyvärr ändå och det är en tragedi för alla inblandade

Jag saknar ord för hur vidrigt de argumentet är och hur sjuk man är om man köper det.
Jag hoppas verkligen du söker vård.
Citera
2025-01-21, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Nej, det är väldigt enkelt att få en kille till en plats. Skicka lite fejksnaps på en brud som ser bra ut och verka trevlig och kåt, så kommer killen tänka med kuken.

Att lura Dumpen är inte svårt, var bara äcklig och kåt på barn så kommer dom vilja ses.

Personen kanske får panik när han förväntar sig den snygga tjejen och istället dyker två pers som ser ut som knarkare upp. Han kanske inte ens tänker på vilka det är som står där utan drar därifrån direkt pga panik att han blivit lurad och blir skärrad över vad dom kan vilja honom.

Svenskar är ofta skygga för folk man aldrig träffat förut eller ens skrivit med, så det är inte osannolikt att man bara drar. Eller, om personen cyklar dit eller sitter i sin bil så kanske personen ser att någon lurat dit honom och bara åker därifrån direkt eftersom han misstänkte att den vuxna kvinnan var fejk och hon inte fanns där men att han ändå ville åka dit och kolla upp det, och då ser två pundar-liknande människor och tänker att dom kanske lurat dit honom för att råna honom eller liknande och åker direkt utan att stiga ur bilen och prata.

Vet inte om du har missat min kommentar. Jag har direkt visat att dom lägger ut folk utan konfrontationer eller möten så den biten kan du helt släppa. Det enda som behövs är att någon har bilder på dig och chattar.
Citera
2025-01-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Här får vi väl ändå försöka skilja på storheterna?

Det du svarar på och kommenterar i mina citeringar ovan rörde ju frågan som lyftes i tråden om Dumpen som underhållning i det att ett hånskrattande och raljerande förekommer i åtskilliga konfrontationsfilmer. Det här har inget att göra med att ämnet är tungt och därför skämt är nödvändiga för att klara av ett mentalt påfrestande arbete etc.:

Uppsluppenhet och gott humör kollegor emellan, vilka "jobbar med tunga saker", är inget konstigt och självklart en nyckelkomponent i att hålla ångan uppe. Det gäller exempelvis personal inom rättsväsendet eller grävande journalister. Detta lättsammare umgänge sker till exempel under fikat, småsnack i korridoren eller under informellt ordutbyte i kontorslandskapet, det vill säga internt på arbetsplatsen. Jag har aldrig haft så roliga och trivsamma kafferaster med kollegor som när jag jobbade i domstol.

Detta är den ena storheten.

Den andra är hur man agerar när man externt utövar sin profession, hur man förhåller sig till och bemöter dem man har att göra med. Det var givetvis aldrig tal om att narra eller håna den dömde när domen muntligen hade meddelats efter huvudförhandlingen. Inte heller att på fikat göra det inför kollegorna. Vi skämtade om annat, vilket bidrog till att lätta uppe det tunga arbetet. Det handlar om att förstå, och ha respekt för, att man trots allt hanterar människor även om de har gjort grova fel.

Dumpen har en sarkastisk och raljant ton i texterna till filmerna. Under konfrontationerna är inte sällan tilltalet förlöjligande. Dumpen vill helt enkelt ha den stilen; man anstränger sig för att sätta gäddan i så förnedrande dager som möjligt. Det är uppenbart.

Många förefaller gilla den här approachen som bidrar till uppfattningen att det Dumpen publicerar är underhållning, lyteskomik m.m. Jag gör det inte. Dumpen hade i mina ögon framstått som seriösare med en sakligare och mer behärskad ton visavi gäddorna och publiken.

Gärna skämt och skoj, men på rätt ställe och vid rätt tidpunkt.

Varför skämta om det som är hotfullt - gäddorna - i samband med publiceringar? Det rimmar illa med Dumpens egna inneboende logik:

Hela Dumpens idé är ju att skildra något som är skrämmande och man vill göra det på ett sätt så att det blir maximalt effektsökande, äcklande m.m. Ta bara alla publicerade snoppbilder. Att då vilja tona ner, mot bakgrund av verksamheten i övrigt och dess koncept, genom att skämta/håna/skratta i mötet med gäddorna är minst sagt ologiskt, sett med Dumpens ögon.

Jag förstår vad du menar men där tror jag att man vill avväpna gäddorna och få dom att verka så ofarliga som möjligt för att deras eventuella offer ska känna att gäddan inte är så farlig som hen verkar

Tänk dig ur ett barns perspektiv som blivit utsatt av en gädda på ett eller annat sätt, dom ser ju gäddan som ett livsfarligt monster som är som en Balrog i sagan om ringen

Ser då ett barn samma gädda ihopkrupen och gråter eller en gädda som springer iväg eller kommer med dåliga bortförklaringar så framstår gäddan som väldigt liten och harmlös och det gör nog att deras offer lättare vågar sig fram och göra en anmälan

därför tror jag att deras artiklar är upplagt på ett humoristiskt sätt, sen hjälper det nog även (som jag sagt tidigare) dom själva att orka jobba vidare
Citera
2025-01-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Vill du utveckla detta Bertan?!

Ändå smart drag av dig att "sätta ditt ord" på spel här. Jag får helt enkelt syna med något likvärdigt känner jag.
Jag sätter emot 1kg luft på att det firas med pompa och ståt på Dumpen Media Group's huvudkontor när det blir en ny fonusartikel.

Källa: Den där apan på IK nämnde det i ett telefonsamtal att huvudkontoret på Dumpen AB inte direkt fäller en tår när fonus blir anlitade.

Jag utgår från vad jag tar del av dels genom deras youtubekanal och dels genom deras hemsida och även deras medverkande i andra poddar och kanaler

Min uppfattning är att dom är ärliga med vad dom säger och värnar i första hand om barnen

Men barnen blir inte hjälpta av att deras förövare tar sitt liv, för en död förövare kan aldrig stå till svars (rättsligt) för vad denne har gjort
Citera
2025-01-21, 17:04
Bannlyst
Citat:
Jag utgår från vad jag tar del av dels genom deras youtubekanal och dels genom deras hemsida och även deras medverkande i andra poddar och kanaler

Min uppfattning är att dom är ärliga med vad dom säger och värnar i första hand om barnen

Men barnen blir inte hjälpta av att deras förövare tar sitt liv, för en död förövare kan aldrig stå till svars (rättsligt) för vad denne har gjort

Då skall jag försöka förklara för dig vad som är problematiskt med detta. Det som dessa två säger och påstår är verkligen inte lämpligt att basera sina antaganden på. Gå på vad andra säger istället.
Citera
2025-01-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Precis. Jag tyckte det var försvarligt att skjuta skallen av X, så jag väntar och ser om rätten delar min åsikt...
Undrar i hur många av sina 37-ish dommar Sara har erkänt sig skyldig till brott, eller har försökt övertyga rätten om att hon minsann är heeeeelt oskyldig!

Även om man skjutit skallen av någon så behöver det inte vara olagligt

Där kan nödvärn eller putativt nödvärn åberopas som gör att det kan bli frikännande dom

Även om det tillsynes ser ut att finnas väldigt stark bevisning så innebär det inte att personen självklart kommer dömas och det gäller även dumpen

Båda sidor måste få föra fram sina argument som rätten då ska ta ställning till innan det går att säga om dom är skyldiga eller ej
Citera
2025-01-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Nej, det är väldigt enkelt att få en kille till en plats. Skicka lite fejksnaps på en brud som ser bra ut och verka trevlig och kåt, så kommer killen tänka med kuken.

Att lura Dumpen är inte svårt, var bara äcklig och kåt på barn så kommer dom vilja ses.

Personen kanske får panik när han förväntar sig den snygga tjejen och istället dyker två pers som ser ut som knarkare upp. Han kanske inte ens tänker på vilka det är som står där utan drar därifrån direkt pga panik att han blivit lurad och blir skärrad över vad dom kan vilja honom.

Svenskar är ofta skygga för folk man aldrig träffat förut eller ens skrivit med, så det är inte osannolikt att man bara drar. Eller, om personen cyklar dit eller sitter i sin bil så kanske personen ser att någon lurat dit honom och bara åker därifrån direkt eftersom han misstänkte att den vuxna kvinnan var fejk och hon inte fanns där men att han ändå ville åka dit och kolla upp det, och då ser två pundar-liknande människor och tänker att dom kanske lurat dit honom för att råna honom eller liknande och åker direkt utan att stiga ur bilen och prata.

Nåväl, vi kommer inte så mycket längre i denna diskussion
Jag anser att ditt scenario fortfarande är väldigt långsökt och att det är betydligt svårare än vad du vill framställa det som
Citera
2025-01-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Tack för info! Ja, AI-genererade röster som extremt lika härmar äkta röster har jag hört om. Så visst, den verkligt nitiske skulle kunna få ihop även det i kontakt med Dumpen.

Måste erkänna, att jag hyser en viss förväntan (rent yrkesmässigt, förstås...) inför den första presumtiva "gädda", som framstår som en perfekt kopia av Patrik, vad gäller utseende, kroppsspråk, röst och språkbruk...
Citera
2025-01-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Om man rånar någon och ingen kan bevisa att man gjort det så har man alltså inte begått ett brått?
Eller man mördar någon och inga bevis finns att man har gjort det, så har man alltså inte begått mord?

Samma borde väll gälla de 550 som Dumpen utpekar som brottslingar, de har ju inte ens begått ett brott då de snackat med en vuxen men blir behandlade som om de är skyldiga till mord eller våldtäckt.

I LAGENS mening har man inte begått ett brott för det är så lagen fungerar
Sen i dina och andras ögon kan man va jätte skyldig

Dumpen har mig veterligen aldrig pekat ut någon som brottsling (förutom dom personerna som tidigare blivit dömda), däremot som klandervärda men det är något helt annat
Citera
2025-01-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

Det är en något motsägelsefull hållning som Bertil87 har. Å ena sidan verkar det finnas en acceptans för skamstraff och social utfrysning trots att den berörda personen inte är rättsligt dömd för något i tillfället. Å andra sidan framhålls principen att ingen kan anses skyldig förrän det finns en fällande dom. Men det är väll skilnad på person och person.

Det vore intressant att höra Bertil87 syn på häktning som företeelse. Vid häktning är en person frihetsberövad utan att ha blivit dömd, vilket verkar strida mot hans principer.

Jag kan bara hoppas att det företag där Bertil87 arbetar med frågor om mänskliga rättigheter är medvetet om dessa åsikter. Synen på individers rättigheter och rättssäkerhet är en central del av arbetet med mänskliga rättigheter, och det är viktigt att sådana principer tillämpas konsekvent och rättvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in