Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Här får vi väl ändå försöka skilja på storheterna?
Det du svarar på och kommenterar i mina citeringar ovan rörde ju frågan som lyftes i tråden om Dumpen som underhållning i det att ett hånskrattande och raljerande förekommer i åtskilliga konfrontationsfilmer. Det här har inget att göra med att ämnet är tungt och därför skämt är nödvändiga för att klara av ett mentalt påfrestande arbete etc.:
Uppsluppenhet och gott humör kollegor emellan, vilka "jobbar med tunga saker", är inget konstigt och självklart en nyckelkomponent i att hålla ångan uppe. Det gäller exempelvis personal inom rättsväsendet eller grävande journalister. Detta lättsammare umgänge sker till exempel under fikat, småsnack i korridoren eller under informellt ordutbyte i kontorslandskapet, det vill säga internt på arbetsplatsen. Jag har aldrig haft så roliga och trivsamma kafferaster med kollegor som när jag jobbade i domstol.
Detta är den ena storheten.
Den andra är hur man agerar när man externt utövar sin profession, hur man förhåller sig till och bemöter dem man har att göra med. Det var givetvis aldrig tal om att narra eller håna den dömde när domen muntligen hade meddelats efter huvudförhandlingen. Inte heller att på fikat göra det inför kollegorna. Vi skämtade om annat, vilket bidrog till att lätta uppe det tunga arbetet. Det handlar om att förstå, och ha respekt för, att man trots allt hanterar människor även om de har gjort grova fel.
Dumpen har en sarkastisk och raljant ton i texterna till filmerna. Under konfrontationerna är inte sällan tilltalet förlöjligande. Dumpen vill helt enkelt ha den stilen; man anstränger sig för att sätta gäddan i så förnedrande dager som möjligt. Det är uppenbart.
Många förefaller gilla den här approachen som bidrar till uppfattningen att det Dumpen publicerar är underhållning, lyteskomik m.m. Jag gör det inte. Dumpen hade i mina ögon framstått som seriösare med en sakligare och mer behärskad ton visavi gäddorna och publiken.
Gärna skämt och skoj, men på rätt ställe och vid rätt tidpunkt.
Varför skämta om det som är hotfullt - gäddorna - i samband med publiceringar? Det rimmar illa med Dumpens egna inneboende logik:
Hela Dumpens idé är ju att skildra något som är skrämmande och man vill göra det på ett sätt så att det blir maximalt effektsökande, äcklande m.m. Ta bara alla publicerade snoppbilder. Att då vilja tona ner, mot bakgrund av verksamheten i övrigt och dess koncept, genom att skämta/håna/skratta i mötet med gäddorna är minst sagt ologiskt, sett med Dumpens ögon.
Jag förstår vad du menar men där tror jag att man vill avväpna gäddorna och få dom att verka så ofarliga som möjligt för att deras eventuella offer ska känna att gäddan inte är så farlig som hen verkar
Tänk dig ur ett barns perspektiv som blivit utsatt av en gädda på ett eller annat sätt, dom ser ju gäddan som ett livsfarligt monster som är som en Balrog i sagan om ringen
Ser då ett barn samma gädda ihopkrupen och gråter eller en gädda som springer iväg eller kommer med dåliga bortförklaringar så framstår gäddan som väldigt liten och harmlös och det gör nog att deras offer lättare vågar sig fram och göra en anmälan
därför tror jag att deras artiklar är upplagt på ett humoristiskt sätt, sen hjälper det nog även (som jag sagt tidigare) dom själva att orka jobba vidare