2024-11-23, 19:32
Medlem
Fred Friendlys avatar
Såg Dream Scenario häromdagen och söker efter något liknande. Den rör sig i samma universum som Kaufmans filmer och några av Gondrys verk vilka jag redan sett. Hoppas någon kan tipsa mig om något liknande
Citera
2024-11-24, 17:52
Medlem
Tercios avatar
Filmer som liknar stand by me? Måste inte handla om kids men amerikansk småstadsmiljö, helylle, 50-80 tal osv.
Citera
2024-11-24, 17:58
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Letar efter filmer(även tv-serier duger) som har bra sjöstrider helst under ww2, inge rambomachoskit utan det ska vara känsla misär & blod.
Till exempel som Krig & hågkomst och Otoko-tachi no Yamato, inte som greyhound eller hunterkiller.

Finns det nåt vettigt?

Ryska Admiral

Mest sjöstrid i början dock så är det bara det du vill ha kan du se klippet på youtube. Sen är det WW1 men ungefär samma. Bra film.
Citera
2024-11-24, 17:58
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Stoic har jag inte sett och inte Animal Factory. Tack ska kolla upp dom. Scrum borde jag också se.

Missa inte heller den danska R (https://m.imdb.com/title/tt1434443/?...20sl%25C3%25A5) och Brawl in cell block 99 (https://m.imdb.com/title/tt5657856/?...0_q_brawl%2520)
Citera
2024-11-24, 18:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Filmer som liknar stand by me? Måste inte handla om kids men amerikansk småstadsmiljö, helylle, 50-80 tal osv.
The Goonies men den har du förmodligen redan sett.
Citera
2024-11-24, 21:59
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Missa inte heller den danska R (https://m.imdb.com/title/tt1434443/?...20sl%25C3%25A5) och Brawl in cell block 99 (https://m.imdb.com/title/tt5657856/?...0_q_brawl%2520)

Brawl har jag sett kanon..ska kolla köp den andra. Tackar.
Citera
2024-12-05, 09:17
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Såg Dream Scenario häromdagen och söker efter något liknande. Den rör sig i samma universum som Kaufmans filmer och några av Gondrys verk vilka jag redan sett. Hoppas någon kan tipsa mig om något liknande
Céline och Julie gör en båttur är i den genren och väldigt charmig. Finns liknande grepp i andra Rivette-filmer, men inte lika utpräglat.

Sanatorium Timglaset har snarlika lekar med det overkliga och går även hårt med judiskt tema/estetik, draget längre än Kaufman någonsin vågat. Regissören Wojciech Has' andra mästerverk, Saragossamanuskriptet, är ännu bättre och går längre med drömtemat, men har en helt annan miljö med sitt svartvita historiska Spanien och myller av figurer.

Om själ och kropp handlar också om magiska drömmar och är mer subtil i sin judiskhet.

Jag älskar dig, jag älskar dig av Alain Resnais är inspirationskällan till Eternal sunshine.

En natt, ett tåg, efter Johan Daisnes magisk realism-klassiker som kom på svenska för några år sedan, har också den fransk-belgiska 60-70-talsstil som amerikanska filmer alltid siktar mot när de ska vara kluriga.

Welt am Draht av Fassbinder har en skönt smutsig 70-tals-TV-estetik plus teman åt det håll du söker.

L'invenzione di Morel är halvtaskig men har en rätt charmig känsla och flummig logik.

Några av Svankmajers filmer kan passa in, som Prezít svuj zivot (teorie a praxe) och Byt. Men då är det en annan skola, mer koncist och mer hemgjort.
Citera
2024-12-05, 14:59
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Céline och Julie gör en båttur är i den genren och väldigt charmig. Finns liknande grepp i andra Rivette-filmer, men inte lika utpräglat.

Sanatorium Timglaset har snarlika lekar med det overkliga och går även hårt med judiskt tema/estetik, draget längre än Kaufman någonsin vågat. Regissören Wojciech Has' andra mästerverk, Saragossamanuskriptet, är ännu bättre och går längre med drömtemat, men har en helt annan miljö med sitt svartvita historiska Spanien och myller av figurer.

Om själ och kropp handlar också om magiska drömmar och är mer subtil i sin judiskhet.

Jag älskar dig, jag älskar dig av Alain Resnais är inspirationskällan till Eternal sunshine.

En natt, ett tåg, efter Johan Daisnes magisk realism-klassiker som kom på svenska för några år sedan, har också den fransk-belgiska 60-70-talsstil som amerikanska filmer alltid siktar mot när de ska vara kluriga.

Welt am Draht av Fassbinder har en skönt smutsig 70-tals-TV-estetik plus teman åt det håll du söker.

L'invenzione di Morel är halvtaskig men har en rätt charmig känsla och flummig logik.

Några av Svankmajers filmer kan passa in, som Prezít svuj zivot (teorie a praxe) och Byt. Men då är det en annan skola, mer koncist och mer hemgjort.
Åh, tack för tips. Sett några av de du nämner. Kudos för bra tips och att du tipsar om två personliga husgudar. Rätt säker på att jag har de två av Svankmajer nedbrända från Karagarga men fan ta mig om inte dvdn är slängd
Citera
2024-12-08, 12:01
Medlem
2n00b4Us avatar
Någon som har bra tips på Julfilmer som är lite mer 'vuxna', tänker mig som Krampus, Scrooged osv.
Citera
2024-12-31, 23:36
Medlem
ragingcows avatar
Söker Polis thrillers i stil med Cruising och Tightrope.
Citera
2025-01-20, 21:50
Medlem
AClDs avatar
Typ biopic om George Washington och Benjamin Franklin eller om the founding fathers.

Tack på förhand.
Citera
2025-01-20, 21:54
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Typ biopic om George Washington och Benjamin Franklin eller om the founding fathers.

Tack på förhand.

NU är det en serie om sju delar, och inte en film, så ursäkta om jag missar målet, men John Adams ska vara riktigt riktigt bra. https://www.imdb.com/title/tt0472027/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in