Citat:
Ursprungligen postat av
Fred Friendly
Såg Dream Scenario häromdagen och söker efter något liknande. Den rör sig i samma universum som Kaufmans filmer och några av Gondrys verk vilka jag redan sett. Hoppas någon kan tipsa mig om något liknande

Céline och Julie gör en båttur är i den genren och väldigt charmig. Finns liknande grepp i andra Rivette-filmer, men inte lika utpräglat.
Sanatorium Timglaset har snarlika lekar med det overkliga och går även hårt med judiskt tema/estetik, draget längre än Kaufman någonsin vågat. Regissören Wojciech Has' andra mästerverk, Saragossamanuskriptet, är ännu bättre och går längre med drömtemat, men har en helt annan miljö med sitt svartvita historiska Spanien och myller av figurer.
Om själ och kropp handlar också om magiska drömmar och är mer subtil i sin judiskhet.
Jag älskar dig, jag älskar dig av Alain Resnais är inspirationskällan till Eternal sunshine.
En natt, ett tåg, efter Johan Daisnes magisk realism-klassiker som kom på svenska för några år sedan, har också den fransk-belgiska 60-70-talsstil som amerikanska filmer alltid siktar mot när de ska vara kluriga.
Welt am Draht av Fassbinder har en skönt smutsig 70-tals-TV-estetik plus teman åt det håll du söker.
L'invenzione di Morel är halvtaskig men har en rätt charmig känsla och flummig logik.
Några av Svankmajers filmer kan passa in, som Prezít svuj zivot (teorie a praxe) och Byt. Men då är det en annan skola, mer koncist och mer hemgjort.