Citat:
Ursprungligen postat av
Gorlarson
Du har så fel… sååå så fel uppfattning om mig. Tråkigt men vad ska man göra det kanske ligger i DNAt
Finns ingen efterfrågan just nu på civilingenjörsutbildningen och rekryteringen i Sverige är att man alltid väljer någon ifrån utlandet där man kan lönedumpa så mycket som möjligt för att få in en indier som har samma kompetens men accepterar lägre lön precis som IT branschen. Detta är dock ingen bra för Sverige eftersom vår kompetens är mycket mer värdefull än någon som har kompetens i Kuba.
Precis som jag inte kan väljas framför en EU medborgare inom byggbranschen som kraschat. Vi med dessa utbildningar kanske aldrig ens kommer få jobb inom den branschen någonsin även om vi har examen inom det men oavsett så väljer såna företag mer utav en polack/eller irländare före mig och så har det alltid sett ut i Sverige.
Anledningen till att dina vänner/studiekamrater fick jobb är för att man har kontakter. Svenskar har mycket mer kontakter inom olika branscher vilket är därför man ska bygga sitt nätverk. Det är mer värdefullt än titlar eller utbildningar.
Precis som du skulle söka ingenjörsjobb i Dubai så är det 3000 sökande för dig men har du kontakter in på företaget så går du före
Många av dessa jobb som annonseras är dessutom spökjobb dvs jobb som inte finns eftersom rekryterare inte vill bli av med sina tjänster med tanke på den höga arbetslösheten som är på 8,5 %.
I många fall annonserar man tjänster där man redan tillsatt en person men för att få provision så kallar rekryterare på massa kandidater och utför både intervjuer och tester för att dra ut på rekryteringen.
Tyvärr
Handlar inte om rasism alls