Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-20, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Det här är precis det jag menar. Det är du som bidrar till den höga arbetslösheten i Sverige. Jag kan väl inte få jobb i Frankrike gentemot mot deras egna medborgare?

Varför ska ni rekrytera människor som inte är födda och uppvuxna här medan våra egna ingenjörer med utländsk bakgrund sitter med inga jobbchanser?

Klart ni gör. Det här är exakt det du skriver utan att ha fattat detta själv. Storbritannien anställer sina egna före någon annan. Det står specifikt på jobbannonsen att man måste ha brittisk medborgarskap för att kunna få jobb.

Det här är det jag menar med att vi har sämst rekrytering i hela EU.

Du anställer hela slanten före dina egna medborgare vilket är problemet med Sverige. En amerikan går före en invandrare som är född och uppvuxen här medan i Storbritannien så skulle det aldrig ske för du ska fläckfri i engelska och ha bott där tillräckligt för att kunna få arbete

Jag går på kompetens och är inte rasist på jobbet.

För övrigt har alla jag anställt befunnit sig i Sverige vid ansökan, de flesta dessutom svenska medborgare.
Citera
2025-01-20, 08:12
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Det där är väldigt pinsamt och som svensk sticker det ännu mer i ögonen på den svenska befolkningen. Jag hade själv svårt att få jobb som ungdom och sökte alla tjänster som fanns på arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlaren drack ur sin kaffekopp och sa högt om man inte ens får jobb på Mcdonals eller Max Burger King så finns det inget mer man kan göra trots att jag gått ut naturvetenskapliga/teknikprogrammet.

Det var mycket hårdare på min tid oavsett bakgrund. Nu ska alla få jobb för att pappa är xxxx eller söker jobb åt *****.

Slutligen ringde jag arbetsförmedlingen och tvingade på en jobbträff där jag fick börja som säljare på provision och nu har man förbjudit det 😂😂

Det är synd om alla ”ungar”

Detta känns igen!

Jag cyklade till den utannonserade tjänsten, och bad om att få träffa chefen så att jag kunde lämna ansökan+meritförteckning personligen. Detta var typ 1999/2000, då man sökte jobb som ”helgextra”.

Man fick verkligen jobba för att få jobbet, man lärde sig uppskatta sitt jobb då.
Citera
2025-01-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jag går på kompetens och är inte rasist på jobbet.

För övrigt har alla jag anställt befunnit sig i Sverige vid ansökan, de flesta dessutom svenska medborgare.

Ni får göra precis på vilket sätt ni vill dock är jag inte förtjust i kvinnliga rekryterare då dessa alltid skickar ut tester och massa onödiga intervjufrågor istället för att lära känna individen bakom CV. Detta sker bara i Sverige med en massa tester innan man ens fått komma på en intervju vilket förklarar denn höga arbetslösheten i Sverige.
Citera
2025-01-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Detta känns igen!

Jag cyklade till den utannonserade tjänsten, och bad om att få träffa chefen så att jag kunde lämna ansökan+meritförteckning personligen. Detta var typ 1999/2000, då man sökte jobb som ”helgextra”.

Man fick verkligen jobba för att få jobbet, man lärde sig uppskatta sitt jobb då.

Känner faktiskt inte att jag vill jobba kvar när flera av mina kollegor går i pension och jag ska sitta med alla dessa ungdomar. Hoppas på få distansjobb så jag slipper det här
Citera
2025-01-20, 08:24
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Känner faktiskt inte att jag vill jobba kvar när flera av mina kollegor går i pension och jag ska sitta med alla dessa ungdomar. Hoppas på få distansjobb så jag slipper det här

Förstår dig.
Citera
2025-01-20, 08:38
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Nej tänker vara kvar och fortsätta dejta era döttrar som verkligen uppskattar oss. Uppskattar att ni är så tillåtande mot era döttrar också så det tackar vi för!
Du verkar inte vara akademiker i alla fall. Du håller hela tiden på att anspela på någons dotter. Det är inte som så att man tycker synd om dig. Stanna i ett land man inte är omtyckt hade fått mig att lämna. Man skall vara i ett land som vill ha en.
Citera
2025-01-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Förstår dig.

Det är helt annan kompetens på alla äldre generationer. Kompetens som du inte kan få via någon titel eller AI tech. Deras sociala förmåga och hur man beter sig på arbetsplatser saknar den nya generationen. Flesta nya generationer sitter med telefonen på fika medan vi andra diskuterar allt mellan himmel och jord. Sitter där med telefonen i handen

Försover sig utan att be om ursäkt. Sjukskriver sig trots att vi kan till och med jobba hemifrån i många fall.

Funderar faktiskt på en flyktväg just av den anledningen. Jag vägrar jobba med såna människor.

Det är läkarbesök och depression vilket är sjukskrivning eller kommer senare medan alla äldre generationer bara jobbar på. Förstår inte hur man som rekryterare kan föredra den nya generationen över alla äldre.

Det är aldrig sjukdom eller läkarbesök på alla äldre kollegor trots att det borde vara tvärtom.

Men jag förstår att man nu som anställd inte vill jobba en dag mer utan ta ut sin pension.
Jag ser att många är trötta och är äldre och bara vill dra nu även om jag mår dåligt att många ska gå i pension
Citera
2025-01-20, 08:58
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Skrämmande att se hur verklighetsfrånvänd man kan vara.

Vissa har det kanske för bra för att hänga med i hur det verkligen ser ut?
Han har ju rätt. Varför svarar du inte på frågan om vad du är utbildad inom? Jag är civilingenjör och kan intyga att det finns hur mycket jobb som helst.
Citera
2025-01-20, 09:08
Medlem
Citat:
Du har så fel… sååå så fel uppfattning om mig. Tråkigt men vad ska man göra det kanske ligger i DNAt

Finns ingen efterfrågan just nu på civilingenjörsutbildningen och rekryteringen i Sverige är att man alltid väljer någon ifrån utlandet där man kan lönedumpa så mycket som möjligt för att få in en indier som har samma kompetens men accepterar lägre lön precis som IT branschen. Detta är dock ingen bra för Sverige eftersom vår kompetens är mycket mer värdefull än någon som har kompetens i Kuba.

Precis som jag inte kan väljas framför en EU medborgare inom byggbranschen som kraschat. Vi med dessa utbildningar kanske aldrig ens kommer få jobb inom den branschen någonsin även om vi har examen inom det men oavsett så väljer såna företag mer utav en polack/eller irländare före mig och så har det alltid sett ut i Sverige.

Anledningen till att dina vänner/studiekamrater fick jobb är för att man har kontakter. Svenskar har mycket mer kontakter inom olika branscher vilket är därför man ska bygga sitt nätverk. Det är mer värdefullt än titlar eller utbildningar.

Precis som du skulle söka ingenjörsjobb i Dubai så är det 3000 sökande för dig men har du kontakter in på företaget så går du före

Många av dessa jobb som annonseras är dessutom spökjobb dvs jobb som inte finns eftersom rekryterare inte vill bli av med sina tjänster med tanke på den höga arbetslösheten som är på 8,5 %.

I många fall annonserar man tjänster där man redan tillsatt en person men för att få provision så kallar rekryterare på massa kandidater och utför både intervjuer och tester för att dra ut på rekryteringen.

Tyvärr

Handlar inte om rasism alls
Citera
2025-01-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
"Ingen har bett...", vadå, sitter du hemma och väntar på att någon ska ringa och be dig komma och jobba också? Tro fan att du inte har fått något jobb efter din utbildning, har du ens gått någon?

Om dina klasskamrater har bytt jobb tre gånger "redan", så är det alltså 5-10 år sedan du gick ut, och är fortfarande arbetslös och har fortfarande inte visat någon dina betyg som du uppenbarligen skäms över.

Inte heller har du koll på arbetsmarknaden. Som sagt, tro fan att du inte fått något jobb.

Den enda här som babblar och kommer med ursäkter, är du.

Har du ingen läsförståelse? Om jag sökt jobb de senaste 1,5 åren så förstår du kanske när jag gick ut?

”Att jag skrev ingen har bett…” är pga kommentaren jag fick som jag i sin tur kommenterade på ditt pucko. Läs i tråden så förstår du säkert.

Arbetsmarknaden? Vadå jag vet inte att 2000 byggbolag konkade förra året? Och året innan dess 1800?

Är det jag som inte har koll eller är det de som påstår att det finns så många tjänster att söka på Sweco Afry osv som är helt verklighetsfrånvända?
Citera
2025-01-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ni får göra precis på vilket sätt ni vill dock är jag inte förtjust i kvinnliga rekryterare då dessa alltid skickar ut tester och massa onödiga intervjufrågor istället för att lära känna individen bakom CV. Detta sker bara i Sverige med en massa tester innan man ens fått komma på en intervju vilket förklarar denn höga arbetslösheten i Sverige.
Om du uppfattar att det enbart är i Sverige det genomförs tester så har du knappast sökt några kvalificerade jobb utanför riket.
Har varit med i en process i UK, tog nog ca 16timmar i olika tester på nätet + 2 2timmars intervjuer.
Innan man fick komma på en 2 dagars sittning på plats.
Tyvärr kunde vi tillslut inte riktigt komma överens då jag blev erbjuden en befordran hemma.
Men det är nog standard på många större företag, om man inte blir direkt headhuntad.
Men din attityd förklarar nog dina bekymmer, som ny innom arbetsmarknaden så får man räkna med ett gäng tester och utredningar om man vill ha en tjänst dom kräver akademisk utbildning.
Citera
2025-01-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du verkar inte vara akademiker i alla fall. Du håller hela tiden på att anspela på någons dotter. Det är inte som så att man tycker synd om dig. Stanna i ett land man inte är omtyckt hade fått mig att lämna. Man skall vara i ett land som vill ha en.

Men lilla vännen är det svårt att förstå att era kvinnor vill ha mig? Det är väldigt svårt att lämna ett land vars kvinnor är så förtjusta i en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in