Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-19, 21:09
Vad söker du för typ av jobb då? Du har inte orimligt höga tankar om dig själv?

Jag drar ett exempel då jag kan relatera till det området då jag är verksam där:

Om du är utbildad elkraftingenjör men inte kan landa jobb som nätplanerare (som tillhör den högre begåvningsgraden) ta ett steg ner och prova projektledning alt konstruktör/projektör beroende på vilken inriktning man vill till.

Om det inte nappar där heller, ta ett steg ner och prova som tekniker eller liknande. Gör det ett år, två. Bygg lite erfarenhet från grunden sen matar du uppåt.

Nu har du gjort dig själv till en oattraktiv skrivbordsprodukt som visar arbetsgivarna att du inte är villig att göra uppoffringar och att du saknar driv samt att du är högmodig och tror dig vara bror duktig - precis vad vi inte vill ha på arbetsplatsen.
Citera
2025-01-19, 21:11
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Ett under att någon vill anställa dig men du berättade väl inte att du tänker göra livet surt (ett helvete) för patienter som har en annan åsikt än dig.

Åk hem.

Jag håller på att öppna min första vårdcentral. Hoppas det sticker dig i ögonen.

Jag har två hem, mitt hemland och Sverige. Och det finns ingenting du kan göra något åt saken. Hur känns det?
Citera
2025-01-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Kvalificerat skitsnack av TS. Nu berättar han ju inte vilken specifik ingenjörsutbildning han säger sig ha.
Är det inom området infrastruktur så finns hur mycket jobb som helst.
Har själv jobbat som ingenjör i en helvetes massa år. Och det senate 2 decennierna har antalet kollegor med svåruttalade namn från Iran, Libanon, Turkiet etc. ökat nåt enormt. Både hos de stora konsultfirmor jag jobbar emot som underkonsult, men också hos stora beställare.
Har du sökt jobb hos Sweco, AFRY, WSP......etc? Om du inte får jobb hos dessa så har du antagligen något mörkt i ditt förflutna som de (rekryterarna) hittar enkelt.

Skrämmande att se hur verklighetsfrånvänd man kan vara.

Vissa har det kanske för bra för att hänga med i hur det verkligen ser ut?
Citera
2025-01-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag håller på att öppna min första vårdcentral. Hoppas det sticker dig i ögonen.

Jag har två hem, mitt hemland och Sverige. Och det finns ingenting du kan göra något åt saken. Hur känns det?

Bravoooo
Citera
2025-01-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Ta jobb i Danmark eller Norge. Skit i Sverige
Citera
2025-01-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Du har ingen utbildning 😂
Citera
2025-01-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Som sagt, mannen - du är en king så är det.

Och kingen har aldrig fel!

Han har redan ett välbetalt jobb så klart är efterfrågad överallt!

Hahaha!

Åker skidor, mannen perfekt...

Så klassiskt...

Du har så fel… sååå så fel uppfattning om mig. Tråkigt men vad ska man göra det kanske ligger i DNAt
Citera
2025-01-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vad söker du för typ av jobb då? Du har inte orimligt höga tankar om dig själv?

Jag drar ett exempel då jag kan relatera till det området då jag är verksam där:

Om du är utbildad elkraftingenjör men inte kan landa jobb som nätplanerare (som tillhör den högre begåvningsgraden) ta ett steg ner och prova projektledning alt konstruktör/projektör beroende på vilken inriktning man vill till.

Om det inte nappar där heller, ta ett steg ner och prova som tekniker eller liknande. Gör det ett år, två. Bygg lite erfarenhet från grunden sen matar du uppåt.

Nu har du gjort dig själv till en oattraktiv skrivbordsprodukt som visar arbetsgivarna att du inte är villig att göra uppoffringar och att du saknar driv samt att du är högmodig och tror dig vara bror duktig - precis vad vi inte vill ha på arbetsplatsen.

Det kom ut en undersökning precis att rekrytering av personer som precis tagit sina MBAs från toppuniversitet har gått ner. Anledningen är enkel - AI.

Företagen är betydligt mer intresserad av att effektivisera verksamheten långsiktigt än att ta in nya och lära upp. Det är inte prioritet.
Det här kommer att fortsätta och det kommer bara att bli värre.

Politikerna pratar inte om det för att de är köpta av näringslivet som vill undvika reglering så långt som möjligt då det till följd kommer leda till högre företagsskatter för att finansiera UBI.

Sedan är rasismen ett faktum och något folket får leva med i Sverige.
Men då jag själv har haft insyn i flera rekryteringsprocesser där man valt en person på grund av efternamn och inte merit, kan jag säga att det har misslyckats varenda gång.
Varenda gång.

Att välja en söndercurlad Svensson som har fått allt serverat i livet och inte mött en motgång, bygger oftast inte en hög drivkraft utan en medioker prestation.
Citera
2025-01-19, 21:23
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?

Kan du bete dig så att kollegor står ut med dig? Kan du ta kritik utan att skrika om rasism? Överdoserar du parfym eller rakvatten? Är du överdrivet lismande?
Citera
2025-01-19, 21:25
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Intervjuerna??? du menar de som jag inte fått?
Nä, fattar. CV och arbetserfarenhet kanske skiljer sig mellan dig och andra. Det låter förhoppningsvis troligare än rasism. Hoppas jag i alla fall.
Citera
2025-01-19, 21:30
Medlem
Citat:
Skrämmande att se hur verklighetsfrånvänd man kan vara.

Vissa har det kanske för bra för att hänga med i hur det verkligen ser ut?

Härregud.

Skrev jag inte att jag har jobbat som ingenjör sedan väldigt länge och ser hur det utvecklats under senare decennier? Det formligen dräller av utländska namn i ingenjörskretsar numera.

Vad är ditt EGENTLIGA problem?
Citera
2025-01-19, 21:32
Citat:
Jaa precis jag är sååå lat, det är inte alls för att jag precis kommit hem från ett tolvtimmars jobb pass...

Intervjuer??? juste ja de jag aldrig fått medverka i?

Heheheheheh ok, sorry, kunde inte låta bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in