Citat:
Ursprungligen postat av
olikafarger
Vad söker du för typ av jobb då? Du har inte orimligt höga tankar om dig själv?
Jag drar ett exempel då jag kan relatera till det området då jag är verksam där:
Om du är utbildad elkraftingenjör men inte kan landa jobb som nätplanerare (som tillhör den högre begåvningsgraden) ta ett steg ner och prova projektledning alt konstruktör/projektör beroende på vilken inriktning man vill till.
Om det inte nappar där heller, ta ett steg ner och prova som tekniker eller liknande. Gör det ett år, två. Bygg lite erfarenhet från grunden sen matar du uppåt.
Nu har du gjort dig själv till en oattraktiv skrivbordsprodukt som visar arbetsgivarna att du inte är villig att göra uppoffringar och att du saknar driv samt att du är högmodig och tror dig vara bror duktig - precis vad vi inte vill ha på arbetsplatsen.
Det kom ut en undersökning precis att rekrytering av personer som precis tagit sina MBAs från toppuniversitet har gått ner. Anledningen är enkel - AI.
Företagen är betydligt mer intresserad av att effektivisera verksamheten långsiktigt än att ta in nya och lära upp. Det är inte prioritet.
Det här kommer att fortsätta och det kommer bara att bli värre.
Politikerna pratar inte om det för att de är köpta av näringslivet som vill undvika reglering så långt som möjligt då det till följd kommer leda till högre företagsskatter för att finansiera UBI.
Sedan är rasismen ett faktum och något folket får leva med i Sverige.
Men då jag själv har haft insyn i flera rekryteringsprocesser där man valt en person på grund av efternamn och inte merit, kan jag säga att det har misslyckats varenda gång.
Varenda gång.
Att välja en söndercurlad Svensson som har fått allt serverat i livet och inte mött en motgång, bygger oftast inte en hög drivkraft utan en medioker prestation.