2025-01-20, 06:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?

Vilken bransch? Vilken utbildningsnivå?
Citera
2025-01-20, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jag rekryterar ca 2-3 personer om året och har gjort så i 10 år.

Jag har läst 100-tals CVn.

Det går 90 dåligt skrivna CVn på 10 bra.

Vi vet inget om TS CV.
Han kanske bara är usel på att skriva CV.
TS kanske är dålig på att konversera om en rekryterar ringer upp.
Har TS sökt jobb utanför sin hemort?
Osv osv
Det är så mycket okänt så dina teorier är rena gissningar.

Företag letar med ljus och lykta efter utländska människor för att uppfylla kvoter och leka DEI.
Man behöver va rätt dålig eller kräsen om man inte lyckas få ett jobb som välutbildad.

Då gör du inte ditt jobb för vi har 8.5 % arbetslöshet. Hur det kan vara möjligt när Spanien och Italien går väldigt bra nu är för mig en stor fråga.

Jag har dessutom haft mycket kontakt med många rekryterare som haft internationella företag och svenska som själva berättat privat att Sverige omvandlades när högern kom och man tvingas välja svenskar med sämre kompetens eller ingen erfarenhet heller till vissa yrken.

Jag tycker inte heller att vi acceptera utländska ingenjörer ifrån Indien, USA eller Frankrike när våra egna sitter arbetslösa.

Jag skulle exempelvis aldrig få jobb i Belgien eller Nederländerna men det får deras medborgare här trots 0 kunskap i svenska.
Citera
2025-01-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Då gör du inte ditt jobb för vi har 8.5 % arbetslöshet. Hur det kan vara möjligt när Spanien och Italien går väldigt bra nu är för mig en stor fråga.

Jag har dessutom haft mycket kontakt med många rekryterare som haft internationella företag och svenska som själva berättat privat att Sverige omvandlades när högern kom och man tvingas välja svenskar med sämre kompetens eller ingen erfarenhet heller till vissa yrken.

Jag tycker inte heller att vi acceptera utländska ingenjörer ifrån Indien, USA eller Frankrike när våra egna sitter arbetslösa.

Jag skulle exempelvis aldrig få jobb i Belgien eller Nederländerna men det får deras medborgare här trots 0 kunskap i svenska.

I Sverige räcker det med engelska om du är ingenjör. Så är det inte i övriga Europa.

Jag har anställt allt från Indier, Amerikaner, österrikare, kubaner, ukrainare och svenskar.
Jobbar i internationella svenska företag. .

Just nu jobbar jag på ett företag som driver program för att hjälpa utländska ingenjörer i Sverige att få jobb. Där anställs inga svenskar.

Att "högern" påverkar internationella företag att bara anställa svenskar finns nog bara i din ekokammare
Citera
2025-01-20, 07:12
Medlem
Citat:
Jag har som sagt stort kontaktnät och 16 års erfarenhet inom olika branscher. Jag har haft allra värsta jobben för att jag inte viljat leva på bidrag. Jobb som varken dina barn och barnbarn vill ha idag för att inte viljat leva på bidrag. Jag vill inte att någon betalar för mig men jag ser att många företag och inom handel så anställer man många svenskar med ingen kompetens eller som är mycket lata.

Många svenskar har tyckt att servicen blivit sämre vilket förklarar varför handeln går sämre och många svenskar klagar på servicen;

Vissa lata ungdomar försovar sig och cheferna vågar inte ens säga till. Hade det varit jag eller en indier så hade vi åkt ut ifrån rutan.

Vissa skiter i sina arbetsuppgifter men det är den service svenskarna vill ha och det är helt rätt att det är ert land. Jag vill inte anställas för att ni tycker synd om mig eller kvoteras in

Jag blev själv utfrågad vart jag kommer ifrån på en intervju nyligen vilket inte är relevant egentligen men svarade minoritetsgrupp som inte är välkommen i mitt egna land.

Jag tog det som en komplimang för jag har ett utmärkt CV som sticker ut.

Och det kommer jag svara varje gång jag kommer få den frågan. Det gör motståndaren obekväm att ens frågat

Nu vet jag inte vilken bransch du är verksam i, men jag jobbar och har jobbat i globala teknikföretag hela livet.
De senaste 25åren på en senior position och varit medverkande i rekryterings processer.
Etnicitet har aldrig varit en fråga.
Däremot så andra saker, som att man sökt en korrekt tjänst.
Sett många lite övervägande icke svensklingande namn som sökt tjänster som chefer eller projektledare direkt efter examen utan att ha nåt i CVt som indikerar på att de har erfarenheten.
Sen under en period många första och andra generationens invandrare som hade problem med Engelskan.
Sen hör man fortfarande de som gått FSI där det muslimska kvinnor som inte kan skriva sitt namn på något språk och knappt kan hälsa på svenska efter 6 terminer?

Gällande mina ev barn pch barnbarn, så konkurrerar de inte riktigt med dig, då min dotter och fruns barn samtliga är högskoleutbildade och 2 jobbar utomlands inom chefspositioner och barnbarnet är lärare.
Citera
2025-01-20, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
I Sverige räcker det med engelska om du är ingenjör. Så är det inte i övriga Europa.

Jag har anställt allt från Indier, Amerikaner, österrikare, kubaner, ukrainare och svenskar.
Jobbar i internationella svenska företag. .

Just nu jobbar jag på ett företag som driver program för att hjälpa utländska ingenjörer i Sverige att få jobb. Där anställs inga svenskar.

Att "högern" påverkar internationella företag att bara anställa svenskar finns nog bara i din ekokammare

Det här är precis det jag menar. Det är du som bidrar till den höga arbetslösheten i Sverige. Jag kan väl inte få jobb i Frankrike gentemot mot deras egna medborgare?

Varför ska ni rekrytera människor som inte är födda och uppvuxna här medan våra egna ingenjörer med utländsk bakgrund sitter med inga jobbchanser?

Klart ni gör. Det här är exakt det du skriver utan att ha fattat detta själv. Storbritannien anställer sina egna före någon annan. Det står specifikt på jobbannonsen att man måste ha brittisk medborgarskap för att kunna få jobb.

Det här är det jag menar med att vi har sämst rekrytering i hela EU.

Du anställer hela slanten före dina egna medborgare vilket är problemet med Sverige. En amerikan går före en invandrare som är född och uppvuxen här medan i Storbritannien så skulle det aldrig ske för du ska fläckfri i engelska och ha bott där tillräckligt för att kunna få arbete
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2025-01-20 kl. 07:15.
Citera
2025-01-20, 07:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Alla dessa länder har mycket mer invandring än hela Sverige tillsammans.

Finns massa exemplariska länder med massa olika etniciteter som byggt upp länder man inte kommer ifrån som exempelvis Dubai där många svenskar, britter osv flyttar till.
Dubai har blivit ett land som folk drömmer om likt USA när den började byggas upp.

Funkar i alla länder och borde göra det för Sverige också såvida vi inte lider av inkompetens

För min del så vill jag ha så lite kontakt med alla i Sverige som möjligt för jag finner många på en nivå där man saknar allmänutbildning eller några vidare personliga egenskaper. Kvittar vad jobbar med bara jag övar på min kompetens, utveckling och att träffa andra människor i världen

Att Sverige har den högsta arbetslösheten i hela EU beror just på att folk inte anställs och många lever på bidrag. Att det är en stor utflyttning till Spanien, Italien eller Dubai dvs varmare breddgrader.

Så majoriteten av länder som Kina, Sverige, Japan osv håller på att kollapsa på grund av såna länder som Dubai som lockar många utbildade, unga, arbetsföra. Även USA kommer kollapsa

Bara några inflikningar.

Sverige har den överlägset största invandringen i Europa räknat per capita, Tyskland kommer som tvåa.

Dubai är en ekonomi som bygger främst på olja och gasutvinning. Sverige har byggt sitt välstånd främst genom industriell produktion. Sverige är med andra ord en betydligt större kunskapsekonomi än Dubai.

Dubai saknar dessutom en egen kunnig befolkning, därav måste importera utbildad personal. För okvalificerade jobb importeras arbetskraft från länder som Indien, Nepal, Bangladesh, Filippinerna som är i det närmaste som slavar.

I Dubai är det mycket svårt för utlänningar att få medborgarskap, hart när omöjligt. I Dubai skiljer det sig enormt på den inhemska befolkningens rättigheter och utlänningars.

Jag har riktigt svårt att se att Dubai skulle vara något slags föredöme om man nu vill integrera utlänningar.
Citera
2025-01-20, 07:21
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Jag har som sagt stort kontaktnät och 16 års erfarenhet inom olika branscher. Jag har haft allra värsta jobben för att jag inte viljat leva på bidrag. Jobb som varken dina barn och barnbarn vill ha idag för att inte viljat leva på bidrag. Jag vill inte att någon betalar för mig men jag ser att många företag och inom handel så anställer man många svenskar med ingen kompetens eller som är mycket lata.

Många svenskar har tyckt att servicen blivit sämre vilket förklarar varför handeln går sämre och många svenskar klagar på servicen;

Vissa lata ungdomar försovar sig och cheferna vågar inte ens säga till. Hade det varit jag eller en indier så hade vi åkt ut ifrån rutan.

Vissa skiter i sina arbetsuppgifter men det är den service svenskarna vill ha och det är helt rätt att det är ert land. Jag vill inte anställas för att ni tycker synd om mig eller kvoteras in

Jag blev själv utfrågad vart jag kommer ifrån på en intervju nyligen vilket inte är relevant egentligen men svarade minoritetsgrupp som inte är välkommen i mitt egna land.

Jag tog det som en komplimang för jag har ett utmärkt CV som sticker ut.

Och det kommer jag svara varje gång jag kommer få den frågan. Det gör motståndaren obekväm att ens frågat

Ja arbetsmoralen hos den yngre inhemska befolkningen är inte den bästa, där man sjukskriver sig för att ”det gör ont i tummen”.

Skrämmande hur många som inte klarar av återhållsamhet från att stirra i telefon.
Citera
2025-01-20, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte vilken bransch du är verksam i, men jag jobbar och har jobbat i globala teknikföretag hela livet.
De senaste 25åren på en senior position och varit medverkande i rekryterings processer.
Etnicitet har aldrig varit en fråga.
Däremot så andra saker, som att man sökt en korrekt tjänst.
Sett många lite övervägande icke svensklingande namn som sökt tjänster som chefer eller projektledare direkt efter examen utan att ha nåt i CVt som indikerar på att de har erfarenheten.
Sen under en period många första och andra generationens invandrare som hade problem med Engelskan.
Sen hör man fortfarande de som gått FSI där det muslimska kvinnor som inte kan skriva sitt namn på något språk och knappt kan hälsa på svenska efter 6 terminer?

Gällande mina ev barn pch barnbarn, så konkurrerar de inte riktigt med dig, då min dotter och fruns barn samtliga är högskoleutbildade och 2 jobbar utomlands inom chefspositioner och barnbarnet är lärare.

Jag skulle inte söka tjänster som chef i Sverige. Jag vet hela bunten myror går före mig. Alltifrån amerikaner, muslimer till hela bunten människor svagbegåvade människor går före i chefsposition. Jag är väldigt nöjd med min tjänst där jag får kass lön som ingen vill ha för mycket jobb men däremot har jag en bra chef och bra förmåner så det överväger så jag ”skiter” till och med att söka tjänster som är på min kompetens eller det jag är utbildad för. Jag har massa utbildningar då jag utvecklar mig vid sidan som jag jobbar.

Nu ska jag ta en utbildning där jag kan jobba på distans. Dessa är efterfrågade och har minst 1000 sökande och då behöver man bli bäst.

Så har inte brytt mig riktigt om man lär sig svenska på 6 år eller svenskar/vs invandrare. Det är så simpelt att det är svenskarnas land och jag är gäst här. Jag är tacksam för mitt jobb men skulle jag inte ha familj i Sverige eller vänner så hade Dubai varit mitt drömland eller något varmt land där jag kan njuta av värmen efter jobbet.

Jag vet dessutom många kassa söker chefsjobb här då många som mig inte vill ha chefsjobb.
Citera
2025-01-20, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Ja arbetsmoralen hos den yngre inhemska befolkningen är inte den bästa, där man sjukskriver sig för att ”det gör ont i tummen”.

Skrämmande hur många som inte klarar av återhållsamhet från att stirra i telefon.

Jag och mina äldre arbetskollegor förvånas över dessa människor ens får jobb. Hade jag varit chef/företagsägare så hade jag sparkat alla och sökt alla som vill jobba så kan resterande få statliga löner.

Själv går jag väldigt glad till jobbet och tycker om mina arbetsuppgifter men alla som inte vill jobba eller gör väldigt kasst jobb i Sverige sänker mig. Dessutom får jag mer på bordet medan företagen betalar massa onödiga löner till såna individer
Citera
2025-01-20, 07:50
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Jag och mina äldre arbetskollegor förvånas över dessa människor ens får jobb. Hade jag varit chef/företagsägare så hade jag sparkat alla och sökt alla som vill jobba så kan resterande få statliga löner.

Själv går jag väldigt glad till jobbet och tycker om mina arbetsuppgifter men alla som inte vill jobba eller gör väldigt kasst jobb i Sverige sänker mig. Dessutom får jag mer på bordet medan företagen betalar massa onödiga löner till såna individer

Det är bara att kolla på attityden hos föräldrarna till dessa ”kadetter” gentemot lärarna.
Deras ungar gör minsann aldrig fel, ”det är fel på lärarna”.

Det avspeglar sig på arbetsmarknaden.
Citera
2025-01-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Det är bara att kolla på attityden hos föräldrarna till dessa ”kadetter” gentemot lärarna.
Deras ungar gör minsann aldrig fel, ”det är fel på lärarna”.

Det avspeglar sig på arbetsmarknaden.

Det där är väldigt pinsamt och som svensk sticker det ännu mer i ögonen på den svenska befolkningen. Jag hade själv svårt att få jobb som ungdom och sökte alla tjänster som fanns på arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlaren drack ur sin kaffekopp och sa högt om man inte ens får jobb på Mcdonals eller Max Burger King så finns det inget mer man kan göra trots att jag gått ut naturvetenskapliga/teknikprogrammet.

Det var mycket hårdare på min tid oavsett bakgrund. Nu ska alla få jobb för att pappa är xxxx eller söker jobb åt *****.

Slutligen ringde jag arbetsförmedlingen och tvingade på en jobbträff där jag fick börja som säljare på provision och nu har man förbjudit det 😂😂

Det är synd om alla ”ungar”
Citera
2025-01-20, 08:01
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorlarson
Hej! Jag har pluggat på högskola till ingenjör och har sökt jobb de senaste 1,5 åren men inte fått jobb. Kollade lite hur det har gått för folk som gick i min klass och ungefär hälften av klassen har fått jobb men i princip alla mina svenska klasskamrater har fått jobb inom branschen och bra sådana. Varför har vi det såhär i Sverige? Sen undrar ni varför folk tvingas gå andra vägar… segregationen blir bara större och större….

Det jag menar är att det kan väl inte va av en ren slump att det blev såhär eller större ”skicklighet” från mina svenska klasskamrater att landa dessa jobb.

Börjar bli riktigt trött på detta land och funderar starkt på att lämna och flytta tillbaka till hemlandet även fast att jag föddes här i Sverige, gick på dagis, lågstadie, högstadie samt pluggat på uni i SVERIGE. Varför ge mig denna utbildning gratis och dessa förutsättningar när jag ändå tvingas jobba skitjobb?
Jag kan bara tala för min arbetsplats men etnicitet spelar absolut ingen roll och inget vi tittar på. När jag tittar på ansökningar har det ingen betydelse. Utbildning har heller inte direkt någon betydelse i sammanhanget, ska jag anställa en som inte har erfarenhet så kvittar de om de gjort en yrkesutbildning eller de har studerat till ingenjör.

Det som är av absolut störst betydelse är hur de passar in i befintlig grupp så att gruppdynamiken inte riskerar att bli försämrad.

Personlighet
Passar i gruppen
Utbildning
Löneanspråk

I den ordningen.

Ska man ta in någon med arbetslivserfarenhet så gäller samma men då också självklart deras tidigare jobberfarenhet.

Sen kan där ju ändå finnas en poäng som du säger. Om man kulturellt skiljer sig från gruppen och i personlighet, så kan det absolut bli en avgörande faktor.

Men tror det med handlar om kultur än etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in