2025-01-19, 12:31
Medlem
KillenArCPs avatar
Haha underbar tråd. Skidpriserna i Sverige är faktiskt absurda. Nu kommer jag undan billigt i fjällen. För vår familj kanske det kostar runt 6 000 kr för en vecka plus bensinpengar men det beror väl mest på att svärmor hyr stugan. Jag och frugan har egna skidor. Det enda som det är bra pris på är skidskolan för barnen.

Dock går det ju att spara kolossalt mycket pengar.

1. Gör egen mat och ta med till backen
2. Öl? Ja tack, avnjutes bäst i bastun och inte bland Ronny, Conny och Sonny från Skinnskatteberg som är på företagsresa.
3. Hyr en stuga en bit bort, kanske 20 minuters bilfärd och du kan spara måååååånga tusenlappar
4. Hyr utrusningen på hemmaplan

Innan jag hade barn brukade jag åka till Alperna och det var mig inte så mycket dyrare. Sedan var allt billigare som mat och dricka. Så jag vette tusan om det inte gick jämnt ut.
Citera
2025-01-19, 12:31
Medlem
stoichkov8s avatar
Var i Italien på skidresa under nyår – en vecka som gick på ungefär €6000 för två personer, och varje spenderad euro var värd det, alla dagar i veckan!

Den gudomliga maten och det utsökta vinet, den hisnande vackra naturen och hundratals backar av världsklass gjorde resan till en dröm. Små, pittoreska historiska byar bjöd på en rik kultur och charm som berörde själen.

Så här såg kostnaderna ut för 2, ungefär:

Flyg: €400 (lågprisbolag)
Hotell: €3200 (1 timme spa använding bara för oss inkluderat per dag)
Hyrbil: €250
Bensin: €100
Liftkort: €400 (3 dagar)
Skidhyra: €200 (3 dagar)
Mat och vin: €1000–1500

Skulle aldrig lägga denna summa på svenska fjällen. Där möts man av undermåliga hotell, tråkiga backar, medioker mat och bonnig afterski. Dessutom saknar den svenska fjällnaturen den slående skönhet och variation som de italienska bergen erbjuder. Och sist men inte minst, fullt med bönder och barnfamiljer som packat veckans mat i volvon..
Senast redigerad av stoichkov8 2025-01-19 kl. 12:34.
Citera
2025-01-19, 12:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Var i Italien på skidresa under nyår – en vecka som gick på ungefär €6000 för två personer, och varje spenderad euro var värd det, alla dagar i veckan!

Den gudomliga maten och det utsökta vinet, den hisnande vackra naturen och hundratals backar av världsklass gjorde resan till en dröm. Små, pittoreska historiska byar bjöd på en rik kultur och charm som berörde själen.

Så här såg kostnaderna ut för 2, ungefär:

Flyg: €400 (lågprisbolag)
Hotell: €3200 (1 timme spa använding bara för oss inkluderat per dag)
Hyrbil: €250
Bensin: €100
Liftkort: €400 (3 dagar)
Skidhyra: €200 (3 dagar)
Mat och vin: €1000–1500

Skulle aldrig lägga denna summa på svenska fjällen. Där möts man av undermåliga hotell, tråkiga backar, medioker mat och bonnig afterski. Dessutom saknar den svenska fjällnaturen den slående skönhet och variation som de italienska bergen erbjuder. Och sist men inte minst fullt med bönder och barnfamiljer som packat veckans mat i volvon..
72 000? Kan säkerligen göra samma resa för 30 000 kr med allt som du anger!
Citera
2025-01-19, 12:43
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
72 000? Kan säkerligen göra samma resa för 30 000 kr med allt som du anger!

Lycka till att göra det under nyår om du nu inte vill bo som backpackare.. Det enda som var lågpris med vår resa var flyget pga att det bara var lågprisbolag som flög till det ställe vi ville åka till.. Undviker dem som pesten annars.
Citera
2025-01-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Resa bokad, 8000kr för stuga. Sälen.
Tre familjer så priset är delat på 3.
Alla har egna skidor.
Ej utför så inget liftkort.
Egen mat tas med, behöver värmas endast.
Övrig kostnad är bränsle. Och något avbeställningsskydd på 400kr.

Hur kommer man ens på tanken att åka till Sälen och inte åka utför? Jag förstår verkligen inte längdåkare.

Men ja, Sälen är dyrt. Jag antar att man får ha en bekant med tillgång till stuga för att få ner priset till rimliga nivåer.
Citera
2025-01-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Bästa och roligaste inlägget på länge på FB!
Igenkänningsfaktorn är stor!

Aldrig mer skidvecka! haha
Tack. Jag behövde blöda ur mig

Innan min familj kom till var vi ett gäng grabbar som bilade upp och levde rövare. Det var mer än en jäger till frulle, och matkvaliteten kom lite i andra hand. Men vi var rörande överens om att det var en jävla arbetsinsats och kostnad för väldigt lite nöje.
Med fru och barn försvann allt utom upp-till-öronen-leendet när dottern åkte pulka första gången.

Alperna var bättre, way better!
Men det var fan aldrig värt pengarna för mödan.
Citera
2025-01-19, 12:53
Medlem
Hygrotorks avatar
Nu hade jag inte åkt på skidresa om det så kostade en tusenlapp. Men det finns ju en hel del rika människor, dessa kan lätt kasta bort 40 000 utan att det märks särskilt mycket i deras plånbok.
Citera
2025-01-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hahaha, ja, Tosstenpoposten uttryckte allt jag känner fast bättre!

Låt denna TS bli början på slutet på överprisade skidresor, låt detta helvete ta slut NU!

Citera
2025-01-19, 12:59
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-B
Haha så sjukt kul skrivet och beskrivet, och jag håller helt med. Nästan allt stämmer. Ändå är jag en sådan där typ som har skidåkning (inkl det där jobbiga runtomkring) som ett livselexir med resor både till fjäll och alper varje år, delvis inkluderande gnälliga döttrar som muttrande och surt långsamt äter en croissant till frukost och är allmänt irriterade på sin välmenande far som dessutom lät dem sova ut på morgonen trots att nysnön ligger bäddad över Verbier...❄️
Livet....😅

Jag kan ändå relatera lite till dina döttrar. Nu är det ju tur att mina föräldrar inte direkt hette Anja och Gunde, så just skidresor slapp jag faktiskt (och sådan lyx hade vi inte råd med, särskilt inte när det fanns finfina skidspår på hemmaplan). Men ponera att de hade släpat iväg mig från min mysiga säng med både böcker och Playstation inom armlängds avstånd, för att jag skulle "semestra" och "njuta" av att kliva upp före fan, pälsa på mig otympligt mycket kläder och halka runt på ett par klumpiga brädor en hel dag samtidigt som man likförbannat fryser trots 14 lager vinterkläder. Jag hade förmodligen sålt dem till lägstbjudande
Det är först i vuxen ålder jag har lärt mig att tycka om utomhusaktiviteter, och tycker nu att det låter hemskt lockande med fjällvandring istället för solsemester. Till skillnad från 12-åriga jag som ville blåsa ut pannloben längs vandringsleden i Abisko. Men just skidor kommer jag nog aldrig att komma överens med.
Citera
2025-01-19, 13:01
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Hur kommer man ens på tanken att åka till Sälen och inte åka utför? Jag förstår verkligen inte längdåkare.

Men ja, Sälen är dyrt. Jag antar att man får ha en bekant med tillgång till stuga för att få ner priset till rimliga nivåer.

Jag kan räkna upp väldigt många saker jag tycker är konstigt att folk är intresserade av och lägger pengar på, men det gör jag inte.
Skidresa = en resa där man åker skidor. Sen att vissa väljer att betala mer än man behöver är upp till dem.
Citera
2025-01-19, 13:06
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick halsfluss varje gång på 1970-80-talen, spelar ingen roll om det var i Österrike, Norge eller Sverige resan ägde rum. Då jag åker till varmare land hellre. Jag gav alltså upp mina ambitioner att bli "Stenmark", gillar inte halsfluss...

En vecka på Kanarieöarna kostar typ 15000-20000kr. Bättre värt!

Vad? Jämförelsen var ju för en familj. Får du en familj med boende och mat till Kanarieöarna för 15-20k, inte en chans!
Citera
2025-01-19, 13:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?

Visst är det så, men det är inget att snacka om - Skistar rånar vanliga människor som önskar åka skidor. Deras mer eller mindre monopolställning behöver synas i sömmarna.

Citat:
Ursprungligen postat av pattmannen
Håller med om att det är för dyrt. Jag är själv uppväxt med skidresor som barn och åkt mycket med vänner i svenska fjällen och alperna som vuxen. Det är bara rimligt att betala för en person på en vanlig lön, det är ju annat om man är två höginkomsttagare som arbetar heltid i familjen.

Tyvärr kommer det nog inte bli något jag för vidare till mitt barn eftersom det kostar multum att dra med hela familjen. Får bli någon annan friluftsaktivitet på närmare håll som är billigare och ändå rolig och ger en fin gemenskap.

Också uppväxt med det. Barnen verkar dock inte lika fångade i det som vi var. För oss började hela upplevelsen när pappa och mamma skulle boka skidstuga under hösten. Då började vi barn gå igenom pistkartan och se vilka nyheter som kommit. För det mesta blev det Åre eller Alperna.

Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!

Ett hysteriskt roligt inlägg som är 100% mitt i prick. Det märks att du verkligen varit i väg och hatade det och inte bara snackar. Själv går jag sällan på Afterski och numera bor vi ski in/ski out så vi äter lunch hemma. ca 6 dagar av 7.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Skidresor är för folk som verkligen uppskattar skidåkning. Gör man inte det så är det mycket riktigt bortkastade pengar.

+1. Skidåkning och naturupplevelsen. Att sitta i en sittlift och njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel som värmer så man måste knäppa upp - fan vad härligt det är.

När det kommer till fjällen så uppskattar jag en fjällstuga, bastu, mysa hemma på kvällen med familjen, spela spel, drägligt i säng osv. Vi lagar all mat hemma och fryser in. När vi kommer upp så har vi 7 middagar frysta som är redo. Slipper åka och handla och stöka till i köket utan bara värma i en kastrull och koka pasta, potatis eller ris till samtidigt som man mumsar på lite jordnötter eller en uppskivad ölkorv.

Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Jag tror däremot så här:

Skidresor är för folk som verkligen behöver visa för grannen att dom minsann är kreditvärdiga!

Det finns så klart den typen också - snickarna. Vem bryr sig om dem. Noterat att flera av snickarna nu ställer in sina skidresor. De börjar böla om att det kostar 100.000 att ta med familjen på en veckas skidåkning. Själv hånler jag inombords.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in