Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?
Visst är det så, men det är inget att snacka om - Skistar rånar vanliga människor som önskar åka skidor. Deras mer eller mindre monopolställning behöver synas i sömmarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
pattmannen
Håller med om att det är för dyrt. Jag är själv uppväxt med skidresor som barn och åkt mycket med vänner i svenska fjällen och alperna som vuxen. Det är bara rimligt att betala för en person på en vanlig lön, det är ju annat om man är två höginkomsttagare som arbetar heltid i familjen.
Tyvärr kommer det nog inte bli något jag för vidare till mitt barn eftersom det kostar multum att dra med hela familjen. Får bli någon annan friluftsaktivitet på närmare håll som är billigare och ändå rolig och ger en fin gemenskap.
Också uppväxt med det. Barnen verkar dock inte lika fångade i det som vi var. För oss började hela upplevelsen när pappa och mamma skulle boka skidstuga under hösten. Då började vi barn gå igenom pistkartan och se vilka nyheter som kommit. För det mesta blev det Åre eller Alperna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.
Fy fan säger jag, aldrig mer!
Ett hysteriskt roligt inlägg som är 100% mitt i prick. Det märks att du verkligen varit i väg och hatade det och inte bara snackar. Själv går jag sällan på Afterski och numera bor vi ski in/ski out så vi äter lunch hemma. ca 6 dagar av 7.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Skidresor är för folk som verkligen uppskattar skidåkning. Gör man inte det så är det mycket riktigt bortkastade pengar.
+1. Skidåkning och naturupplevelsen. Att sitta i en sittlift och njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel som värmer så man måste knäppa upp - fan vad härligt det är.
När det kommer till fjällen så uppskattar jag en fjällstuga, bastu, mysa hemma på kvällen med familjen, spela spel, drägligt i säng osv. Vi lagar all mat hemma och fryser in. När vi kommer upp så har vi 7 middagar frysta som är redo. Slipper åka och handla och stöka till i köket utan bara värma i en kastrull och koka pasta, potatis eller ris till samtidigt som man mumsar på lite jordnötter eller en uppskivad ölkorv.
Citat:
Ursprungligen postat av
utmedmena
Jag tror däremot så här:
Skidresor är för folk som verkligen behöver visa för grannen att dom minsann är kreditvärdiga!
Det finns så klart den typen också - snickarna. Vem bryr sig om dem. Noterat att flera av snickarna nu ställer in sina skidresor. De börjar böla om att det kostar 100.000 att ta med familjen på en veckas skidåkning. Själv hånler jag inombords.