2025-01-19, 11:25
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Om det vore 10 familjer hade det varit som hittat typ!

Men nu var väl frågan mer om en familj? Hur hittar du en stuga för 8 när TS säger 19?

Bokat på gumo. Sökte nu och hittade för 7500kr.
Citera
2025-01-19, 11:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
För en stor del svenskar är det inte så dyrt. Det är företagare, mellanchefer, höga chefer, VD:ar mfl

Den vanliga flashbackaren åker alltså inte på skidresa.
Citera
2025-01-19, 11:30
Medlem
Det har väl ökat massor dom senaste åren? Gissar att fenomenet är påväg bort snart. Det uppstod i tid då det var ett rätt billigt nöje och har hängt kvar som tradition, men i takt med att prisökningarna har gjort det till en lyxresa och vi har nästan oändligt med alternativ till nöjen idag så tror jag det kommer dö ut.
Citera
2025-01-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Resa bokad, 8000kr för stuga. Sälen.
Tre familjer så priset är delat på 3.
Alla har egna skidor.
Ej utför så inget liftkort.
Egen mat tas med, behöver värmas endast.
Övrig kostnad är bränsle. Och något avbeställningsskydd på 400kr.

Oj, billig stuga med plats för 3 familjer i Sälen, är det nere i Sälen By? Har de inte börjat kräva liftkort/spårkort även för längd numera i Sälen? Är väl hursomhelst bara en bråkdel av kostnaden. Jag killgissar via bilden som dyker upp i mitt huvud att ni inte har elbil

Hursomhelst bra planering och det gör ju att ni kan åka på flera resor per år.
Citera
2025-01-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
För en stor del svenskar är det inte så dyrt. Det är företagare, mellanchefer, höga chefer, VD:ar mfl

Den vanliga flashbackaren åker alltså inte på skidresa.
Hur menar du nu? Alla flashbackare har miljonlöner och en åderpåle på minst 20 cm!
Citera
2025-01-19, 11:31
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag kom precis hem från en veckas skidor med familjen, det har blivit jävligt dyrt tycker jag också men tycker att det ör värt en vecka per år. Jag känner inte igen mig i TS mat upplevelse utan tycker ofta att det är rätt ok mat. Men det beror såklart på hur mycket man är är villig att betala för den, sen lagar vi mat i alla fall en gång per dag i stugan. Alkoholen och afterskin kan jag inte relatera till då det inte är något använder oss av i några större mängder där, kanske ett glas vin till middagen som mest.

Jag föredrar som många andra i tråden solsemester men har turen att ha ett hus i Italien där jag spenderar ca 10 veckor per år så jag behöver inte tänka “antingen eller”.
Citera
2025-01-19, 11:34
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vem fan vill ligga och slösa bort tiden i solen? Jag tar mycket hellre barnen på en kulturresa i ett land med bra museer. Alla som inte gör som jag är helt pantade.

Nej alla som gör som du är snåla äckliga som tar ifrån dina barn det bästa som fanns när man va liten, all inclusive - bad i varmt hav/pool och steka i solen. Gå på museum och skit är inte nån jävel som tycker om!

Att spendera massor på en skidresa är galet, ja. Som tur är håller kroppen fortfarande för skidor men nej tack, pga priset! Till och med Romme som väl är billigast går väl på 2-3000kr för en dag om man ska hyra allt. Förr blev det väl 600kr med skidor och liftkort..
Citera
2025-01-19, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?
Jo det ÄR väldigt dyrt!
Ekvationen blir ju per automatik att det är tomt i semesterkassan för de övriga 3-4 veckorna semester....

Jag vet inte om det är ett "masfenomen" men kan jämföra med Classic car week i Rättvik..
13.000 kr för 6 dagar i en dåligt underhållen stuga vecka 31.
Rena ockerpriser!
Dyrare än genomsnittliga hotellpriser.
Citera
2025-01-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla som har ett jobb har råd, det handlar om sparande och planering vill man åka på en skidresa som kostar en del ja då kanske man får göra avkall från något annat som kostar. . Och lägger man undan ca 1000kr i månaden så på ett år har du fått ihop 12000:- plus ränta. Då har man en bra startplåt till en skidresa . Har man en partner som också har jobb och gör likadant ,lägger undan 1000:- i månaden då har ni ju 20 000:- plus ränta. 😃

Skön logik, socialdemokrat?

Att du kan spara ihop en peng för en 40.000 kr resa i en vecka till en skidort I SVERIGE gör inte att det är billigt, trots att du har råd.

Jag kan spara ihop till en Ferrari på några år, men det gör INTE att Ferrari´n är billig.
Citera
2025-01-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!
Instämmer. Jag började med Sälen för mina barn skull.
Bästa med Sälen är bilresan till o från, där man förvånas
över alla idioter som finns på vägen
Citera
2025-01-19, 11:49
Medlem
Vad kostar en all inklusive för 4 under högsäsong på nått väldigt populärt solställe? Ät det så stor skillnad liksom. Att resa bort till samma ztälle som alla andra samtidigt vill kommer alltid bli dyrt, sådan är kapitalismen 🙂
Citera
2025-01-19, 11:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Skön logik, socialdemokrat?

Att du kan spara ihop en peng för en 40.000 kr resa i en vecka till en skidort I SVERIGE gör inte att det är billigt, trots att du har råd.

Jag kan spara ihop till en Ferrari på några år, men det gör INTE att Ferrari´n är billig.
Men vem har sagt att det är billigt. Har CalzoneItalia sagt att det är billigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in