2024-10-26, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jagspringer
Tänk dig Medallion Fund, de anställer världens bästa matematiker, fysiker och kvantanalytiker för att räkna på komplexa modeller och algoritmer. Men om de bara hade anlitat er TA-entusiaster istället, hade de sparat alla de där miljarderna! TA-folket hade bara tittat på grafen, pekat på två linjer som korsar varandra och sagt: 'Här har ni det! Köp!' Alla deras toppforskare hade kunnat ta semester, för vem behöver avancerad analys när man har magiska linjer och lite grafstirrande?

Hahahah exakt
Citera
2024-10-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogervatten
Det jag säger. Om målet nu är tjäna pengar, borde alla dessa lågutbildade TA-fantaster starta sina egna fonder. Kommer nog bli svårt att attrahera investerare när de behöver bevisa sina strategiers effektivitet med faktiskt testhandel och kunna visa upp en stabil, riskjusterad avkastning. Eller så kanske institutionella investerare faktiskt lockas av 'magiska linjer', trots att det inte finns några som helst bevis på att strategin faktiskt är lönsam.

Om målet är att tjäna pengar och TA verkligen vore så effektivt som många entusiaster hävdar, skulle vi se en uppsjö av fonder grundade av dessa TA-mästare. Men istället för att attrahera kapital ser vi mest influencers på sociala medier som delar grafer med linjer kors och tvärs – kanske för att de linjerna ser coola ut snarare än att de verkligen bevisar något.

Om TA-fantasier verkligen fungerade skulle kanske nästa stora Wall Street-film heta "The Magic Lines of TA"– en dramathriller där investerare väntar andlöst på att nästa candlestick ska slå rätt stödlinje
Citera
2024-10-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Folk kan leva på att handla aktier men antagligen hade de också kunnat leva på att klippa räntekuponger eller utdelningar därför att de har så mycket pengar. Frågan är vad de haft för avkastning, hur de skaffat sina pengar och om detta går att bekräfta eller om du måste lita på vad de säger.

Det måste gå att hitta en person som sysslar med daytrading och där man kan bekräfta vart inkomsterna kommit ifrån från början samt vilken avkastning strategin gett.

Jag vet en - MiniMax som tidvis var ett hatobjekt här på flashback - han började med bilhandel o skattade inte - det började gå bra när han körde egen finansiering. Sen daytradade han Fermenta-
skattade inte o skapade sig ett kapital - sen fortsatte han med daytrading i flera år - la en pott pengar i ryssland som nog inte gick så bra - han fick ihop 10 mkr i reda pengar - sen gick det dåligt (var en depression nog 2008 eller senare) då cashade han in o slutade

HANS CONCEPT VAR - DAYTRADA GÄRNA MEN BEGRÄNSA DIG TILL (MAX) 5 MÖJLIGEN 6
DET GÅR INTE ATT HÅLLA KOLL O AJOUR MED FLER - HAN HÖLL OCKSÅ KOLL PÅ USABÖRSEN
O DESS INFLUENCSER (inte bolag utan upp-ner)

Jag daytradare inte men har gjort rätt korta affärer som gått bra i Ferronordic o Academedia.

Köpte sen SWECO för det verkar juste +att de äger svenska dagbladshuset - tji fick jag för de har sålt huset vilket jag inte visste - har dem kvar o de har gått bra
Citera
2025-01-19, 09:17
Medlem
Tarrous avatar
Key takeaways från artikel i SvD är:

”Mot slutet av månaden har klippet bakom betalväggen drygt tusen visningar. Det skulle betyda minst 450 000 kronor in till Analys-Hasse enbart i medlemsintäkter. Därtill inkomster från utbildningar etc. för 1 500 kronor i timmen.”

”Tre månader efter Analys-Hasse presenterade investeringsmöjligheten Pan American Silver, med en potentiell avkastning på minst 100 % så har aktien stigit 1 %. Investeringsmöjligheten Balder fastigheter, även de med en potentiell avkastning på minst 100 %, har backat 17 %. Själv har Analys-Hasse nått en avkastning på 260 % under 2024.”
Senast redigerad av Tarrou 2025-01-19 kl. 10:03.
Citera
2025-01-19, 09:59
Medlem
Trist att Hasse och alla liknande finfluencers inte bryr sig om baksidan av myntet, dvs att man säljer en illusion till folk som tror att de köper ett hopp, en dröm. Han borde ju veta, som inte kommer från ett välbärgat hem själv, att surt förvärvade 1500kr är betydligt bättre som en veckas mat än att läggas i en främlings plånbok.

Med det sagt så är det upp till var och en att lägga 1500kr i en främlings plånbok, och jag gillar att Hasse åtminstone är väldigt generös mot sin familj. Det vet jag av egen personlig källa att han är. Det är ett jäkligt fulfint sätt att leva och jag hoppas att Hasse tänker på alla gamla från hans tidigare liv där 1500kr verkligen kan göra skillnad för en månad, och att han hittar ett bättre sätt att tjäna pengar snart.

Grattis Hasse, unnar dig och föräldrar/syskon detta men inte under en alltför lång framtid så länge källan till framgång kommer från bättre behövande.

Mvh tidigare livet
Citera
2025-01-19, 11:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Key takeaways från artikel i SvD är:

”Mot slutet av månaden har klippet bakom betalväggen drygt tusen visningar. Det skulle betyda minst 450 000 kronor in till Analys-Hasse enbart i medlemsintäkter. Därtill inkomster från utbildningar etc. för 1 500 kronor i timmen.”

”Tre månader efter Analys-Hasse presenterade investeringsmöjligheten Pan American Silver, med en potentiell avkastning på minst 100 % så har aktien stigit 1 %. Investeringsmöjligheten Balder fastigheter, även de med en potentiell avkastning på minst 100 %, har backat 17 %. Själv har Analys-Hasse nått en avkastning på 260 % under 2024.”

Det här är ju inget nytt, detta är ett globalt fenomen.
Sök på valfri YouTuber som säljer kurser så ser man att de tjänar pengar på det än själva tradingen.

Det finns många bedragare som sysslat med detta - titta på ICT (innercircle trader) på YouTube som åkte dit för bedrägeri men som ändå är så stor att han fortsätter att sälja kurser.

Retail skaran av investerare är mycket stor, alla vill ha drömmen om snabba pengar.
Citera
2025-01-19, 13:05
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sök på valfri YouTuber som säljer kurser så ser man att de tjänar pengar på det än själva tradingen.

Naturligtvis. Eller som en person i SvD artikeln uttrycker saken:

”Behöver man sälja något – kurser i detta fall – säger det en hel del om personens egna framgångar inom aktiehandel/trading”
Citera
2025-01-19, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

”Behöver man sälja något – kurser i detta fall – säger det en hel del om personens egna framgångar inom aktiehandel/trading”

Ja, och det är sannolikt på den försäljningen han genererar sitt cashflow som han behöver för att kunna hålla livslögnen igång och fasaden uppe.
Citera
2025-01-19, 23:59
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:

Ren människokärlek, då?
Han vill ge tillbaka nåt till mänskligheten och alla dessa stackare som inte äger ett varuhus, en sportbil eller en lyxlägenhet i Dubai? Men skulle han ge bort råden gratis skulle han antagligen uppfattas som oseriös, så då tar han ut en symbolisk summa i stället. För allas bästa.

Många cyniker här.
Citera
2025-01-20, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Ren människokärlek, då?
Han vill ge tillbaka nåt till mänskligheten och alla dessa stackare som inte äger ett varuhus, en sportbil eller en lyxlägenhet i Dubai? Men skulle han ge bort råden gratis skulle han antagligen uppfattas som oseriös, så då tar han ut en symbolisk summa i stället. För allas bästa.

Många cyniker här.

Hasse har ju inte någon gång visat upp någon form av bekräftade bevis hur hans trading går. Lite snabba skärmdumpar med fantastiska resultat kan vem som helst fixa i photoshop etc.

Det finns ju duktiga traders som säljer tjänster men som också visar upp bekräftade resultat, det är helt ok.
Sen, om man är naiv som du, ska man fundera över varför hans fantastiska tjänst bara säljer med så extremt mycket reklam som Hasses tjänst behöver.
Citera
2025-01-20, 06:04
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Sen, om man är naiv som du, ska man fundera över varför hans fantastiska tjänst bara säljer med så extremt mycket reklam som Hasses tjänst behöver.

Mitt inlägg kan innehålla spår av ironi.

"Hasse" tar extremt bra betalt för sina tjänster, har jag förstått. Vi pratar om tusentals kronor i månaden. Och därtill historier om lyxbilar och dito lägenheter som ska vara hyrda eller påhittade. Jämfört med en annan omdiskuterad börsprofil, aktieanalytikern från Falkenberg som tar 99 kr i månaden för sina funderingar, så är det ju på en helt annan nivå.
Citera
2025-01-20, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Mitt inlägg kan innehålla spår av ironi.

"Hasse" tar extremt bra betalt för sina tjänster, har jag förstått. Vi pratar om tusentals kronor i månaden. Och därtill historier om lyxbilar och dito lägenheter som ska vara hyrda eller påhittade. Jämfört med en annan omdiskuterad börsprofil, aktieanalytikern från Falkenberg som tar 99 kr i månaden för sina funderingar, så är det ju på en helt annan nivå.

Det är ju två helt olika saker. Aktieanalytikern redovisar sina förluster och katastrofala resultat, honom följer man för att se om eller hur han kommer överleva utan att börja jobba.
Jag betalar gärna bevisat duktiga traders för deras analyser. Hade Hasse kunnat bevisa på något sätt att han är duktig trader så vore hans tjänst säkert värt pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in