2023-07-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Kan du nämna en enda person som lever på daytrading och byggt sin förmögenhet på daytrading? Det är ganska viktigt att man vet att daytrading fungerar innan man funderar på att börja med daytrading.

Svenske Kristian Quallamaggie är nog det bästa exemplet på någon som lyckats eftersom han betalar enormt mycket skatt. Ekka Lundin är en annan som lever på trading. Finns ju många bekräftade ex runt om i världen. Många bra lär nog klokt nog också gå under radarn och lockas inte av uppmärksamhet i sociala medier etc.

Två takes på din replik. 1) Jag vill nog justera begreppet till swingtrading, det sänker ribban ordentligt. 2) Om man sitter o räknar på vad en trader potentiellt kan tjäna så är ju tanken nära till hands att tänka att de kommer bygga enorma förmögenheter. Men jag tror många väljer att konsumera och bygga en lyxig livsstil här och nu. Sedan kan ingen, företagare, trader, investerare, idrottare etc prestera på topp år efter år. Det kommer svackor som gör att man tappar en del av det man byggt upp. Inom alla kategorier kommer de flesta tillbaka men inte alla.

idrott är en bra jämförelse. Några få kommer bli bäst i världen, men många kan bli hyggliga. Översatt till trading (swing) att de kan prestera positivt resultat över tid.

Men visst ex som Analyshasse får en att fundera. Är han så duktig kunde han leva ett harmoniskt liv utan att behöva prestera mängder av content i socialamedier dagligen. Å andra sidan är han inte duktigt lär de flesta bara vara medlemmar en månad. Gör samma reflektion som tidigare skribent. Han delar med sig av många som tackar han via dm, men få kommenterar i hans trådar?
Citera
2023-07-15, 12:04
Medlem
Den här mannen kanske enbart tjänar cash på sina subs, vem vet, somliga använder även sådana intäkter som källa för att finansiera prop accounts, som sedan handlas med.

Det är ju enklare känslomässigt och rent psykologiskt att trada med andras pengar, sedan visa upp de konton som gick bra för att locka in nya kunder.

1500kr är ju total scam pris för den typ av "tjänst", för tradar du som intra day trader, är ju inget sådant av större intresse iaf, man tradar ju order flow, price action, tape mönster och levels etc iaf..

men visst, gör det dig lönsam, vem är jag att ha åsikt om det, de viktiga är ju att säljare och kunder är nöjda, inte att jag är det som ej köper sådana tjänster
Senast redigerad av NitzerAc3 2023-07-15 kl. 12:14.
Citera
2023-07-15, 13:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Svenske Kristian Quallamaggie är nog det bästa exemplet på någon som lyckats eftersom han betalar enormt mycket skatt. Ekka Lundin är en annan som lever på trading. Finns ju många bekräftade ex runt om i världen. Många bra lär nog klokt nog också gå under radarn och lockas inte av uppmärksamhet i sociala medier etc.

Folk kan leva på att handla aktier men antagligen hade de också kunnat leva på att klippa räntekuponger eller utdelningar därför att de har så mycket pengar. Frågan är vad de haft för avkastning, hur de skaffat sina pengar och om detta går att bekräfta eller om du måste lita på vad de säger.

Det måste gå att hitta en person som sysslar med daytrading och där man kan bekräfta vart inkomsterna kommit ifrån från början samt vilken avkastning strategin gett.
Citera
2023-07-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Folk kan leva på att handla aktier men antagligen hade de också kunnat leva på att klippa räntekuponger eller utdelningar därför att de har så mycket pengar. Frågan är vad de haft för avkastning, hur de skaffat sina pengar och om detta går att bekräfta eller om du måste lita på vad de säger.

Det måste gå att hitta en person som sysslar med daytrading och där man kan bekräfta vart inkomsterna kommit ifrån från början samt vilken avkastning strategin gett.

Visst, vi vet inte förutsättningarna för de jag gav ex för, men jag tror ingen av dem hade kunnat köra utdelningsstrategi från början och leva de liv de gör på det. Går det att bygga ett lönsamt företag o sälja det för miljoner? Går det att bli fotbollsproffs i Barcelona? Går det att bli lönsam på aktiv handel av aktier etc? Jag tror ja på alla, men bara få lyckas inom varje område.

En annna intressant att läsa om är: https://www.svd.se/a/c9dd8cda-e549-38ca-95a8-089597c8ea51/nar-livet-blir-lite-inrutat

Det skulle vara intressant med uppföljning om honom.
Citera
2023-07-15, 15:59
Medlem
Alla som säger sig kunna förutsäga framtiden är bedragare. Och om man tror det är vad teknisk analys handlar om så är man dömd att misslyckas med trading.

Vi svenska traders som livnär oss på daytrading har inget behov att flasha med penger och sälja kurser. Tvärtom håller de flesta av oss en låg profil därför att vi bor i ett litet land där brottslingar kan googla fram allting om oss.

Allt som du behöver lära dig om trading finns dessutom tillgängligt gratis på nätet. Det är bättre att lägga pengarna på sånt som underlättar din trading som en smidig handelsplattform och en seriös mäklare.

Det är också smartare att du försöker lära känna någon offentlig trader som har en stil som du gillar och som är villig att lära dig gratis. Det finns gott om sådana i USA.

Du kan vara rätt säker på att en amerikansk daytrader verkligen livnär sig på trading om han inte säljer något och har handlat på heltid i många år.

Som amerikan är du tvingad att alltid hålla minst $25K på ditt konto för att få ägna dig åt daytrading med aktier. Därför har alla amerikanska daytraders som började efter finanskrisen 2008 börjat med ett startkapital på minst $25K dvs runt 250 000 kronor. Detta faktum gör det enklare att sortera bort furus och låtsastraders som inte visar när de handlar live eller i själva verket bara tjänar kaffepengar.

Vissa traders låter till och med sin mäklare lämna ut uppgifter om deras tradingkonto så att du själv t.ex. kan verifiera att de verkligen har utfört deras påstådda trades. Om tradern inte heller visar sina förluster så ska du dra öronen åt dig.

Självklart skulle dessa traders inte heller fortsätta med daytrading år efter år om de i själva verket är usla traders och inte lyckas tjäna några större pengar på tradingen. Om man redan har en förmögenhet som man kan leva av så vore man bara rejält korkad om man ändå fortsätter att slösa bort sitt liv på något som man suger på.

Förbluffande nog kan det också vara de traders som syns och hörs allra minst som du ska lyssna på. Ett mindre antal följare på Twitter och en avsaknad av bilder på sportbilar och restaurangmat är alltid ett sundhetstecken. En video med få visningar kan också vara ett tecken på att den innehåller något som är för tråkigt eller för svårt för den korkade breda massan...
Senast redigerad av godmannen 2023-07-15 kl. 16:01.
Citera
2023-07-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

Vi svenska traders som livnär oss på daytrading har inget behov att flasha med penger och sälja kurser. Tvärtom håller de flesta av oss en låg profil därför att vi bor i ett litet land där brottslingar kan googla fram allting om oss.

..

Olika former av traders måste vara den mest variationsrika grupp som tänkas kan. Det är omöjligt att göra sig till språkrör för hela den gruppen. De flesta är nog superinduvalister. Att en del framgångsrika är offentliga är ju ett individuellt val de gör. Till tidigare nämnda vill jag lägga grabbarna bakom börspodden och ”A diary of a daytrader”, M Franzén.

För mig är det inget konstigt om någon säljer analyser el kurser, det är ett extra intäktsben. Det som stör mig med Analyshasse är den massiva marknadsföringen o hans stöddiga attityd.
Citera
2023-07-18, 14:26
Medlem
Palmevapnets avatar
Ja eventuellt kan det ju vara nåt att testa å se om procentsatserna på analyser/traders stämmer någorlunda enligt kommentarerna…

Kan jag nyttja analysen å tipsen så bör det ju kunna gå att få ihop månadsavgift å gå plus utan bekymmer samt att man även kan fortsätta vanliga jobbet. I alla fall om man ska tro herrns egen marknadsföring.
Citera
2023-07-29, 22:57
Medlem
Analyshasse rekommenderar ju myforexfunds.
Drog en snabb googling och det visar att det är en ren scam.
Citera
2023-08-30, 12:42
Medlem
Har testat en del sådana tjänster, vissa är bra, andra inte. Kan inte uttala mig om Hasses då jag inte brytt mig om att testa då hans analyser på instagram, för att säga det snällt, är väldigt basic.

Analyshasse tycker jag mig se igenom rätt tydligt. Innan han sålde privatlektioner och hade en prenumerationstjänst, så bodde han inte i Dubai eller köpte några Rolex. Allt detta har kommit efter och det verkar som att han vill få folk att tro att de kommer från hans trading... Nja, Hasse tjänar på att folk prenumerar på honom, han är en säljare som säljer drömmen, inte en trader enligt min upfattning. Sedan får han gärna motbevisa det, skulle tro att majoriteten av hans pengar kommer ifrån det han säljer och inte det han tradear.

Han har aldrig visat upp sina personliga resultat, dvs sharpekvot, avkastning m.m. Utan visar endast medlemsresultat och sin hitrate. Hitrate kan låta häftigt för nya traders om den är hög men alla som håller på med detta vet att hitrate är irrelevant utan andra faktorer. Om han kommer och visar upp sitt resultat på ett tradingkonto han haft i 2+ år kan jag nog ompröva min åsikt, tvekar på att han någonsin kommer göra det, varför? För det ser nog inte lika bra ut då... Men inget skulle göra mig gladare än att få se den.

Han brukar posta targets på US100 som är 20 punkter upp, 20 punkter är ingenting för Nasdaq, de är en rörelse på mindre än 0,2% och med ett index som har volla på 1%+ per dag är det garanti att target nås. Lite som att säga att solen går upp imorgon.

Förövrigt tycker jag hans säljknep är fula. Han använder sin bakgrund med finansiella problem som en säljteknik för att vända sig till sådana som har det svårt ekonomiskt. I en annan video pratar hans bror ut om att varit självmorsbeneägen tills att Hasse lärde honom trading och det verkade lösa alla problem.. Att sälja till sådana som redan är utsatta känns fel och säger en del om någons karaktär. Är du självmordebenägen? Köp min kurs och bli rik så försvinner alla dina problem, lite så låter det. Sedan kanske detta är satir från hans sida.

Ska inte vara för kritisk, han är en duktig säljare och kan inte uttala mig något om hans medlemskap då jag inte varit medlem. Finns många där ute som jag tror är bättre för en bråkdel av priset även om dom inte har lika flashy marknadsföring. Framgångsjakten kan du bli medlem för 249kr i månaden istället för Hasses 1500kr i månaden och han kan visa upp sitt resultat och backa upp det han säger med riktiga siffror.
Citera
2023-08-30, 14:16
Medlem
Peripheryys avatar
Jag blir väldigt skeptisk när jag ser dessa influencers på sociala medier. Särskilt när det kommer till 100miljonersmannen och den här Hasse.

100miljonersmannen har det visat sig då och då att han inte är någon särskilt otrolig bra investerare. Ett skarpt exempel var på hur han hanterade SBB. Köpte i princip in i det sista utan att visa någon form av skepsis mot bolaget och VD:n, även fast det fanns tecken på hur dåligt det var. Nu har ju han en ganska stor portfölj och hade inte lagt alla ägg i samma korg, så han klarade sig.

Hasse har ett väldigt behov av att visa hur han har det i Dubai, men vad jag vet är det ingen som direkt bryr sig om han sitter i Dubai eller Sverige och lär ut. Dom enda av hans följare som verkligen bryr sig är samma pack som han själv, det är invandrare som just hittat kanalen och låter sig luras av alla klockor och solskenet i Dubai, där allting är så bra.

Hasse verkar bara en scammer som använder sig av ett kroppsspråk(som stör mig) i varenda video för att lura sig till nya premuranter.

Hade varit intressant om någon som är premurant på hans grej kunde skriva i tråden.
Citera
2023-09-29, 08:36
Medlem
varit medlem hos Hasse några månader. Lärt mig väldigt mycket. Hans signaler och targets stämmer i 8/10 fall och jag tjänar tillräckligt bra för att de ska va värt 1500kr/mån.

Man får aldrig se hans egna resultat. Självklart lever han inte på tradeingen. Ca 400 personer är medlemmar om man kollar views på de analyser han skickar ut till medlemmarna. Dvs 400 x 1500kr = 600.000kr/mån i inkomst skattefritt eftersom han bor i Dubai där man inte betalar skatt. Smart kille som är grym på att sälja sig själv.
Citera
2023-09-29, 15:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jucy
varit medlem hos Hasse några månader. Lärt mig väldigt mycket. Hans signaler och targets stämmer i 8/10 fall och jag tjänar tillräckligt bra för att de ska va värt 1500kr/mån.

Man får aldrig se hans egna resultat. Självklart lever han inte på tradeingen. Ca 400 personer är medlemmar om man kollar views på de analyser han skickar ut till medlemmarna. Dvs 400 x 1500kr = 600.000kr/mån i inkomst skattefritt eftersom han bor i Dubai där man inte betalar skatt. Smart kille som är grym på att sälja sig själv.

Självklart, du måste gilla Hasse väldigt mycket eftersom du tog dig tiden att skapa ett konto bara för att dela med dig av din erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in