Citat:
Ursprungligen postat av
jaggillardisk
Jag beklagar på förhand, men jag bara måste lägga ut texten om något som irriterar mig alltmer för varje sändning och som nu börjar bli outhärdligt: Att Peter Jidhe är så sjukt jävla URUSEL på sitt jobb. Kan inte för mitt liv förstå att han fått den stora roll han har i dessa sändningar. Finns det någon som tycker han är bra? Geniun fråga, jag undrar verkligen. Eller är han med bara för att han är känd och lite folkkär sedan gammalt?
Så mycket PJ säger blir oerhört cringe, pinsamt och märkligt. Jag sitter med skämskudden redo varje gång han får ordet. Idag togs det ju dessutom till en ny nivå av pinsamhet när de satt honom på att intervjua åkarna. Det är uppenbart att PJ aspirerar på att vara en lite annorlunda sportjournalist som "kommer idrottarna in på livet", blir personlig, och försöker ställa "unika", egensinnigt formulerade, djupa frågor. Men i praktiken översätts detta till intervjufrågor som "jag ser att det är väldigt ledsna ögon som tittar på mig just nu.. 🥴" (intervjun med Calle idag om jag minns rätt). Wtf liksom. Eller intervjufrågor som tangerar rena förolämpningar, typ "hur kändes det här i din gamla, slitna kropp?" (fritt parafraseat ur minnet från dagens sändning). Det blir så sjukt udda och generande när han håller på sådär. Han tar liksom vanliga, vettiga intervjufrågor och försöker ställa dem på sitt "eget unika sätt" - men det faller helt platt och låter bara för krystat och konstigt.
PJ försöker uppenbarligen ta en roll enl ovan som han inte alls bottnar i eller har fallenhet för. Ytterligare spontant exempel från dagen är inledningen på segerintervjun med Diggins: "Ööh öh, in ice hockey they say play against one goal when, Ööh, one team is superior and when I look at the stats here we said "wow what a race" what do you say? "... Diggins typ: 🥴🤔⁉️, innan hon fattar vad han svamlar om (och ger ändå ett fint svar vilket hedrar henne) . Oerhört plågsamt att bevittna.
PJs kanske vanligare roll som en lite mer övergripande programledare för sändningarna kan han inte heller hantera. När de t ex byter ämne, eller när sändningen börjar/slutar, försöker han ofta säga något sammanfattande som ska ge en lite svulstig och "episk" känsla. Även här försöker han uttrycka sig lite speciellt och eget, genom att tex kasta om ordföljden, eller göra en "kul" övergång till det nya samtalsämnet. Men även detta faller helt platt, låter onaturligt och blir oftast pinsamt och märkligt. Han stakar sig på orden och använder oklara konstiga uttryck som inte finns. Och lika ofta känns det som man lyssnar på en trögfattad dyslektiker som är försöker läsa från en teleprompter men inte riktigt hänger med. Det blir antingen generande banalt, eller en rörig ordsallad utan röd tråd. Tyvärr är jag övertygad om att PJ själv tror det låter mäktigt och episkt, och att hans sägningar kommer bli klassiker som vevas i nästa års sportkrönika på nyårsafton.
Givetvis överdriver jag lite för att få fram min poäng. Visst gör PJ emellanåt habila/ok insatser som man inte reagerar särskilt på. Överlag tycker jag dock klasskillnaden mellan PJ och i stort sett alla de andra programledarna/experterna är brutal, både retoriskt och innehållet i det de säger. Och då har vi inte ens nämnt att PJ (trots att han väl vart involverad i världscupssändningarna bra länge nu) verkar ha en högst basal kunskap om själva idrotten och åkarna. Kommer nu bara på exemplet (som inte är perfekt kanske) från TDS när han stod med Teodor P - "Av oss två som står här och pratar är det faktiskt en av oss som åkt sista etappen i Tour de ski, uppför Alpe Cermis, ta oss igenom hur det är Teodor!"... Varpå TP får förklara att han ju faktiskt aldrig åkt det loppet... Ridå och ytterligare en stel och pinsam situation skapad av mr PJ.
Det skulle kännas bra i min själ om någon annan som också känner såhär för PJ, eller iaf förstår vad jag menar. Jag börjar uppenbarligen bli lite knäpp på honom att döma av den här långa utläggningen, men jag behövde nog få lite utlopp bara 😁 Förhoppningsvis kan jag släppa irritationen lite nu när jag skrivit av mig. Jag tror jag är känsligare än gemene man för cringeiga sociala situationer, och det är väl därför jag har extra svårt för PJ. Om någon håller med (eller har en helt annan åsikt) så dela jättegärna med dig! Känner mig lite ensam i min enorma frustration över denne man som tar plats i sändningarna vecka ut och vecka in, år efter år. Vad tycker ni om Peter Jihdes insatser?
Hoppas ni har en fantastisk fredagskväll!Skål och hej! 🍻
Sjukt bra text men tycker du ska lägga in den i en egen tråd. Anledning? Den kommer inte ut i ljuset (alla FB-läsare går inte in på vintersportsforumet) på samma sätt och kommer inte få rätt vigd uppmärksamhet på samma sätt som när den är inbakad här i deltävlingstråden. Hör mig rätt, bara ett förslag men är helt enig i kritiken och tycker att fler ska få uppmärksamma den. Någon flitig jäkel kanske kan få för sig att maila din text rakt av till Aftonbladet, Viaplay, osv. fler medier, uppmärksamma problemet helt enkelt och vips kanske du fått som du vill och personen ifråga är borta inför nästa säsong. Det är många som delat dina synpunkter genom åren, att han är totalt malplacerad.
Det är en nitisk jävel det handlar om och tror inte han försvinner från rutan bara sådär. men om fler höjer rösterna och hotar medierna med att man säger upp abonnemangen..många bäckar små...