2025-01-12, 00:57
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad sjukt att jag åkt på en springnota efter bara en månad men du lyckades ducka det i 6 år...måste haft gigantisk otur att plocka upp en sån luffare. Grejen är att min magkänsla direkt sade till mig att han var skum när han knackade på. Borde avböjt, ljugit och sagt att taxin inte var ledig.

Vad har din åkare för bil du kör idag?

Ja jag har jobbat 6 år. Men vet inte vad jag vill göra här i livet. Ibland det är skönt att man jobbar alltid själv inom detta yrket, ingen kommer ju klaga om hur när var du tog din rast eller lunch.
Det är sån överetablering så det heter duga.

Att protestera att Bolt+Uber kommer lägga ner kommer aldrig hända. Det är TSAB +Kurir +Taxi020 som kommer lida för det . Dom är nog rädda att de fått billigare konkurrens.

Favorit området jag gillar att köra i är nog Farsta Älvsjö området. Sen ute i Upplands väsby och absolut finaste iallafall på sommaren är Värmdö ut mot Bullandö alternativt Sollenkroka.

Ställena jag hatar måste fan vara Södertälje. Samt ut mot Österskär
Citera
2025-01-13, 06:50
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det är sjukt att Sverige som tillverkar Volvo inte ens gynnar sitt egna märke förfan majoriteten av skit bilarna du ser idag är Skoda Fabia 😂.
Tror faktiskt Toyota Corolla / Kia Tar över 2025.

Som kund saknar jag inte diesel-tiden. Enda Volvon som man ser nu är V90 och den är låg och ganska trång bak tycker jag. Men Volvo ska väl sluta göra kombibilar snart så frågan är vem som gynnar vem.

Skoda Fabia har jag nog aldrig sett som taxi här i Sthlm. Ocatavian är ju dock väldigt vanlig bland Cabonlines bilar men Enyaq:en blir allt vanligare. Jag åker ganska långa resor med Cabonline via avtal på jobbet och 4 av de 5 senaste resorna har varit med Skodan Enyaq och som kund klagar jag inte, man åker komfortabelt och tyst i stort baksäte. Den femte resan var med en Tesla Y, också rymlig med betydligt sämre fjädring och bullrigare.

Sämst komfort har varit med Prius+ och Caddy’s som dessutom varit söndersågade bak för att kunna ta rullstolar men båda modellerna håller på att försvinna nu.

Toyota dominerar helt fultaximarknaden (Uber/Bolt) men det är väl för att de är billiga, snåla och driftsäkra.
Citera
2025-01-13, 13:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Som kund saknar jag inte diesel-tiden. Enda Volvon som man ser nu är V90 och den är låg och ganska trång bak tycker jag. Men Volvo ska väl sluta göra kombibilar snart så frågan är vem som gynnar vem.

Skoda Fabia har jag nog aldrig sett som taxi här i Sthlm. Ocatavian är ju dock väldigt vanlig bland Cabonlines bilar men Enyaq:en blir allt vanligare. Jag åker ganska långa resor med Cabonline via avtal på jobbet och 4 av de 5 senaste resorna har varit med Skodan Enyaq och som kund klagar jag inte, man åker komfortabelt och tyst i stort baksäte. Den femte resan var med en Tesla Y, också rymlig med betydligt sämre fjädring och bullrigare.

Sämst komfort har varit med Prius+ och Caddy’s som dessutom varit söndersågade bak för att kunna ta rullstolar men båda modellerna håller på att försvinna nu.

Toyota dominerar helt fultaximarknaden (Uber/Bolt) men det är väl för att de är billiga, snåla och driftsäkra.

Intressant att höra från kund/resenär, de flesta av postsen i den här tråden är ju från oss chaufförer som whinar om lönen och annat.

Jag kör för TSAB och har tokbrist på köruppdrag. Ibland har jag flax och turar in en bra körning i början och turen fortsätter under dagen, men ofta startar man passet lite småbitter och den känslan eskalerar för varje timme som passerar då man inte får någon körning.

Hur ofta åker du fultaxi kontra "riktig" taxi som oss? Och dina vänner/bekanta, vad väljer de?

Sitter ofta och funderar över detta, hur det kommer sig att det är en sådan torka på körningar. Ibland skyller jag på Uber/Bolt, men jag inser också att den stora massan är ju ganska snål och ser taxi som en "lyxgrej" så de väljer att åka kollektivt/gå, även om det innebär en promenad på 1h i kylan.
Citera
2025-01-13, 14:31
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Intressant att höra från kund/resenär, de flesta av postsen i den här tråden är ju från oss chaufförer som whinar om lönen och annat.

Jag kör för TSAB och har tokbrist på köruppdrag. Ibland har jag flax och turar in en bra körning i början och turen fortsätter under dagen, men ofta startar man passet lite småbitter och den känslan eskalerar för varje timme som passerar då man inte får någon körning.

Hur ofta åker du fultaxi kontra "riktig" taxi som oss? Och dina vänner/bekanta, vad väljer de?

Sitter ofta och funderar över detta, hur det kommer sig att det är en sådan torka på körningar. Ibland skyller jag på Uber/Bolt, men jag inser också att den stora massan är ju ganska snål och ser taxi som en "lyxgrej" så de väljer att åka kollektivt/gå, även om det innebär en promenad på 1h i kylan.

Bolaget jag jobbade för hade omöjligt gått runt om det inte varit för dom sahällsbetalda körningarna
Citera
2025-01-16, 05:58
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Bolaget jag jobbade för hade omöjligt gått runt om det inte varit för dom sahällsbetalda körningarna

Snart drar väl kommun/ landsting in det också spara spara spara det enda de vill
Citera
2025-01-16, 06:10
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Snart drar väl kommun/ landsting in det också spara spara spara det enda de vill

Det sparades mkt på exempelvis färdtjänsten redan när jag jobbade med taxi. Med div förseningar som följd, växel personal väntade ju in i det längsta för att hitta en annan körning så det gick att samköra. Men så var en färdtjänst resa ovanligt billig i kommunen jag jobbade, endast 20 kr inom stan.
Citera
2025-01-16, 22:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Bästa var att köra Caddy så man kunde ta både rullar och privatkunder även om privatkunder inte var allt för glada när dom fick åka i en söndersågad Caddy som DLn var inne på.

På nyårsafton tex när alla vanliga bilar står stilla kör rullarna för fullt då dessa personer åker dagtid fram till tolv. Sen när tolvslaget kommer slänger man in extra sätet där bak istället så man kan ta 6 pers.

Vet inte vad en rullekörning storhelg ger nu men när jag körde gav en 4km rullstolskörning på nyråsafton runt 700-800kr. Även om den bara var 500 meter så gav den 600kr tack vare den höga startavgiften för rulle + storhelg.

Mitt bästa inkörda någonsin var 9,5k på nyråsafton då jag körde rullstolskörningar non stop fram tills midnatt. Året innan när jag körde vanlig bil körde jag nog inte in mer än 3,5-4,5k. Stor skillnad.
Senast redigerad av Bbobi 2025-01-16 kl. 23:00.
Citera
2025-01-17, 11:10
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Exakt så.
Plus de givande samtalen man kan få med kunderna.

Du verkar ha bra koll på zonerna.

Är det någon poäng med att sitta och vänta ute i förorterna, där man ofta är nummer ett i kön, eller ska man bara rätta sig i ledet och sitta och trängas på Stureplan, Centralstationen osv som alla andra? Jag tycker det är så deppigt att vara längst bak i en stor kölista, det är ofta jag åker iväg och försöker tänka utanför boxen ibland, sällan man får napp dock.
Citera
2025-01-17, 11:30
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Du verkar ha bra koll på zonerna.

Är det någon poäng med att sitta och vänta ute i förorterna, där man ofta är nummer ett i kön, eller ska man bara rätta sig i ledet och sitta och trängas på Stureplan, Centralstationen osv som alla andra? Jag tycker det är så deppigt att vara längst bak i en stor kölista, det är ofta jag åker iväg och försöker tänka utanför boxen ibland, sällan man får napp dock.

Jag vet inte hur det är nu då det är ett tag sedan jag slutade.
Vissa förorter funkar.
Lidingö t.ex.
Sedan kan man hänga i Z 212 och 211 (Ekerö / Lovön) om man vill ha det vackert och slippa stan.
Ta reda på ledtiderna (dvs hur lång framkörningstid zonerna har).
En körning syns ? minuter innan den faller ut.

Men 154, 155, 156 samt 143 är (var) säkra zoner.
Men som skrivet; jag vet inte hur det är nu.
Jag tycker TSAB har börjat hora (Flaxtaxa, hur lågt kan de sjunka?)

Lycka till!
Citera
2025-01-17, 12:02
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Mitt bästa inkörda någonsin var 9,5k på nyråsafton då jag körde rullstolskörningar non stop fram tills midnatt. Året innan när jag körde vanlig bil körde jag nog inte in mer än 3,5-4,5k. Stor skillnad.

Jag kunde på lönehelger ofta köra in 4-5000 kr. På nyår ännu mer, strax över 7000 kr nyår 2009/2010.

Vanliga vardagar däremot, då fick man vara glad om man tangerade 2500 kr gränsen.

2500 kr var gränsen för vad man skulle ligga på i snitt för ligga +-0 på garantilön.
Citera
2025-01-17, 19:14
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Men så är det, bolag kommer och går med kontrakten. Man byter arbetsgivare efter kontrakten, så är det i branschen.
Citera
2025-01-17, 20:30
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Men så är det, bolag kommer och går med kontrakten. Man byter arbetsgivare efter kontrakten, så är det i branschen.

Ja. Men sedan taxi näringen avreglerades 2002(?) så verkar det som att taxi bilar och åkare finns i överflöd.

Tror taxiförare innan detta nog hade möjlighet att få in en hel del på provision
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in