Citat:
Ursprungligen postat av
dLn_sthlm
Som kund saknar jag inte diesel-tiden. Enda Volvon som man ser nu är V90 och den är låg och ganska trång bak tycker jag. Men Volvo ska väl sluta göra kombibilar snart så frågan är vem som gynnar vem.
Skoda Fabia har jag nog aldrig sett som taxi här i Sthlm. Ocatavian är ju dock väldigt vanlig bland Cabonlines bilar men Enyaq:en blir allt vanligare. Jag åker ganska långa resor med Cabonline via avtal på jobbet och 4 av de 5 senaste resorna har varit med Skodan Enyaq och som kund klagar jag inte, man åker komfortabelt och tyst i stort baksäte. Den femte resan var med en Tesla Y, också rymlig med betydligt sämre fjädring och bullrigare.
Sämst komfort har varit med Prius+ och Caddy’s som dessutom varit söndersågade bak för att kunna ta rullstolar men båda modellerna håller på att försvinna nu.
Toyota dominerar helt fultaximarknaden (Uber/Bolt) men det är väl för att de är billiga, snåla och driftsäkra.
Intressant att höra från kund/resenär, de flesta av postsen i den här tråden är ju från oss chaufförer som whinar om lönen och annat.
Jag kör för TSAB och har tokbrist på köruppdrag. Ibland har jag flax och turar in en bra körning i början och turen fortsätter under dagen, men ofta startar man passet lite småbitter och den känslan eskalerar för varje timme som passerar då man inte får någon körning.
Hur ofta åker du fultaxi kontra "riktig" taxi som oss? Och dina vänner/bekanta, vad väljer de?
Sitter ofta och funderar över detta, hur det kommer sig att det är en sådan torka på körningar. Ibland skyller jag på Uber/Bolt, men jag inser också att den stora massan är ju ganska snål och ser taxi som en "lyxgrej" så de väljer att åka kollektivt/gå, även om det innebär en promenad på 1h i kylan.