Citat:
Ursprungligen postat av
Cpt_Kirk
Jag har en ansökan hos Lunar. Bankgiro. E-faktura, Autogiro. Till det handel med krypto direkt och överföringar till och från kryptobörser. Bye bye, vanliga svenska banker. Dagens banker är som musikindustrin vid millennieskiftet och åren efter som fortfarande slogs med näbbar och klor för att kunna sälja musik på fysiska skivor. Dinosaurier. Hoppas att Lunar och liknande kan bli som Spotify blev för musikindustrin och Netflix för fil och TV. Revolut verkar ha svenska tjänster i pipeline (ex bankgiro) men när det införs är inte tillgänglig info.
Jag har testat Revolut lite mer nu. Det har hittills inte varit något problem alls att betala svenska fakturor. Många fordringsägare har skrivit ut IBAN-numret på fakturan, och om de inte har gjort det så kontaktar man företaget och ber om IBAN-numret. Detta behöver bara göras en gång per företag.
En annan intressant notering är att man kan välja vilket konto man vill betala från. I mitt fall kan jag välja eurokontot, SEK-kontot eller bitcoinkontot. Jag ska testa lite mer först för att se om jag stöter på patrull i något skede, men det verkar som man skułle kunna övergå till endast denna bank och att man inte behöver ha någon fiatbuffert överhuvudtaget.
Betalningarna (även kortbetalningar, tror jag) kan ju lika enkelt göras från bitcoinkontot. Att ha ens ett litet kapital i fiatform för konsumtion blir alltså överflödigt. (Det lär dock bli visst pyssel vid skattedeklarationen om man befinner sig i svensk eller dylik jurisdiktion.)
Sedan blir jag lite fundersam på dina Amrexfakturor. Hur betalar du dem? Varför kan du inte betala dessa också med en vanlig banköverföring?