2025-01-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fill13
Om man har kryptovaluta i cerfikat på avanza och för över till Swedbank blir det problem?

Nej, inga problem.
Citera
2025-01-12, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Skatteverket har IBAN konto för dem som vill betala skatten från utlandet. Man kan därför skicka kryptovinsten direkt till skattekontot från vissa kryptobolag som erbjuder IBAN betaltjänster. Och om man betalar in för mycket får man återbäring till det kontot som man har registrerat hos Skatteverket. Man kan därför överföra kryptovinster till sin bank via skattekontot. Att man får skatteåterbäring brukar inte banken reagera på.

Vet inte hur mycket man kan överföra på detta sätt. Men så länge det inte är extrema belopp är det nog ingen som reagerar, för det är ju normalt att få skatteåterbäring.

Den här är mycket roligt information, kommer skatteverket bli granskas av finansinspektionen för potential penningtvätt ?

Jag minns att enligt penningtvättslagen, statsligt organisation är inte mål för KYC/AML kontrol
Senast redigerad av vatten2013 2025-01-12 kl. 03:17.
Citera
2025-01-12, 12:28
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Lunar Bank har kryptohandel i samarbete med Coinbase, Kraken och Bitstamp: https://www.lunar.se/privat/krypto

Förutom kryptohandel på Lunars plattform vet jag inte vad dom tillåter, men tycker dom bör acceptera överföringar från kryptobörserna dom samarbetar med.
Vi får snart se. Jag håller på att öppna konto hos Lunar just för att kunna föra över krypto-vinster dit. Jag har dock behövt skicka in kontoutdrag både från Revolut och min vanliga bank. Jag har fått följdfrågor och måste redovisa både var insättningar och uttag handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Den här är mycket roligt information, kommer skatteverket bli granskas av finansinspektionen för potential penningtvätt ?
Det är nog Swedbank som blir granskade i så fall eftersom det är där skatteverket har sina bankkonton.
Citera
2025-01-13, 00:41
Medlem
Revolut kommer ta över allt när de klurar ut hur folk ska betala sina räkningar via dom bara
Citera
2025-01-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Jag testade igår att betala en svensk ganska stor faktura från Revolut direkt till fordringsägarens bankkonto. Det ser ut som transaktionen har gått igenom, men jag ska ringa i morgon och säkerställa att den har kommit fram som den ska.

Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Vi får snart se. Jag håller på att öppna konto hos Lunar just för att kunna föra över krypto-vinster dit. Jag har dock behövt skicka in kontoutdrag både från Revolut och min vanliga bank. Jag har fått följdfrågor och måste redovisa både var insättningar och uttag handlar om.

Det är nog Swedbank som blir granskade i så fall eftersom det är där skatteverket har sina bankkonton.

Citat:
Ursprungligen postat av Krabbe99
Revolut kommer ta över allt när de klurar ut hur folk ska betala sina räkningar via dom bara

Min betalning av en faktura (cirka 20k kr) från Revolut direkt till svenskt bankkonto fungerade.
Citera
2025-01-16, 12:55
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Lunar Bank har kryptohandel i samarbete med Coinbase, Kraken och Bitstamp: https://www.lunar.se/privat/krypto

Förutom kryptohandel på Lunars plattform vet jag inte vad dom tillåter, men tycker dom bör acceptera överföringar från kryptobörserna dom samarbetar med.

Lunar har Sparkonton, VISA-kort, Swish, Bankgiro, E-faktura, och Autogiro.

Jag har en ansökan hos Lunar. Bankgiro. E-faktura, Autogiro. Till det handel med krypto direkt och överföringar till och från kryptobörser. Bye bye, vanliga svenska banker. Dagens banker är som musikindustrin vid millennieskiftet och åren efter som fortfarande slogs med näbbar och klor för att kunna sälja musik på fysiska skivor. Dinosaurier. Hoppas att Lunar och liknande kan bli som Spotify blev för musikindustrin och Netflix för fil och TV. Revolut verkar ha svenska tjänster i pipeline (ex bankgiro) men när det införs är inte tillgänglig info.
Senast redigerad av Cpt_Kirk 2025-01-16 kl. 12:58.
Citera
2025-01-16, 13:09
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Hur mycket pengar handlar det om ungefär? Jag har noterat att Revolut erbjuder något liknande. Har du jämfört?

En resa i business class kan väl kosta mellan 20-35k SEK beroende på när du reser och vart. Jag betalar ju 0 kr eftersom mina poäng tjänas på pengar jag konsumerar oavsett. Sedan kan du resa extra billigt inom bonussystemet. Kostar mig enbart en kortavgift om året. Revolut har inte kort anslutet till något bonussystem. Du kan däremot överföra "revpoints" till vissa specifika poängsystem (typ Flying blue). Dom har inte riktigt samma upplägg.

Citat:
Fördelen med bitcoin, även för en fiatmaximalist som du verkar vara, är att man egentligen aldrig behöver köpa och sälja och köpa och sälja. Om du kollar på 200 WMA så stiger detta i nuläget med 40-50 procent per år mätt i USD.

Beror som sagt vad man är ute efter. Köper du och enbart håller så visst, det går ju upp över tid. 40-50% om året är ju en sanning med modifikation eftersom det inte går upp 40-50% om året. WMA är ett medelvärde över tid. Du förlorade dock runt 80% av värdet från förra toppen på runt 63k till botten på runt 16k och det gör du säkerligen denna gång också, åtminstone 50%. Det är trots allt fiat som gäller i samhället idag och du vet aldrig exakt hur integrerat bitcoin blir i samhället och när. Dina barnbarn kanske kan gå på ICA med bitcoin. Vem vet.

Från förra toppen, 2021, så har du inte ens 2x och du hade kunnat köpa på dig ett bra gäng extra coins mellan 20-30 k istället för att sitta på allt från toppen och ner. Det finns som jag sagt många investeringar som har gjort mer än 2x från 2021. Exempelvis, från botten 2022 har du fram till idag över 6x. Handlar om vilken strategi du har. och vad du vill få ut av din handel. Jag har inget behov av en massa bitcoins i en cold wallet. Men om du har gott om likvida medel och hela tiden kan fylla på ordentligt under bear och aldrig planerar att realisera det i fiat och tror att allt kommer att allt kommer att handla om Bitcoin (långt in) i framtiden, så visst.
Senast redigerad av Cpt_Kirk 2025-01-16 kl. 13:45.
Citera
2025-01-16, 13:46
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fill13
Om man har kryptovaluta i cerfikat på avanza och för över till Swedbank blir det problem?

Nej.
Senast redigerad av Cpt_Kirk 2025-01-16 kl. 14:41.
Citera
2025-01-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt_Kirk
Jag har en ansökan hos Lunar. Bankgiro. E-faktura, Autogiro. Till det handel med krypto direkt och överföringar till och från kryptobörser. Bye bye, vanliga svenska banker. Dagens banker är som musikindustrin vid millennieskiftet och åren efter som fortfarande slogs med näbbar och klor för att kunna sälja musik på fysiska skivor. Dinosaurier. Hoppas att Lunar och liknande kan bli som Spotify blev för musikindustrin och Netflix för fil och TV. Revolut verkar ha svenska tjänster i pipeline (ex bankgiro) men när det införs är inte tillgänglig info.

Jag har testat Revolut lite mer nu. Det har hittills inte varit något problem alls att betala svenska fakturor. Många fordringsägare har skrivit ut IBAN-numret på fakturan, och om de inte har gjort det så kontaktar man företaget och ber om IBAN-numret. Detta behöver bara göras en gång per företag.

En annan intressant notering är att man kan välja vilket konto man vill betala från. I mitt fall kan jag välja eurokontot, SEK-kontot eller bitcoinkontot. Jag ska testa lite mer först för att se om jag stöter på patrull i något skede, men det verkar som man skułle kunna övergå till endast denna bank och att man inte behöver ha någon fiatbuffert överhuvudtaget.

Betalningarna (även kortbetalningar, tror jag) kan ju lika enkelt göras från bitcoinkontot. Att ha ens ett litet kapital i fiatform för konsumtion blir alltså överflödigt. (Det lär dock bli visst pyssel vid skattedeklarationen om man befinner sig i svensk eller dylik jurisdiktion.)

Sedan blir jag lite fundersam på dina Amrexfakturor. Hur betalar du dem? Varför kan du inte betala dessa också med en vanlig banköverföring?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-17 kl. 12:43.
Citera
2025-01-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt_Kirk

Beror som sagt vad man är ute efter. Köper du och enbart håller så visst, det går ju upp över tid. 40-50% om året är ju en sanning med modifikation eftersom det inte går upp 40-50% om året. WMA är ett medelvärde över tid. Du förlorade dock runt 80% av värdet från förra toppen på runt 63k till botten på runt 16k och det gör du säkerligen denna gång också, åtminstone 50%. Det är trots allt fiat som gäller i samhället idag och du vet aldrig exakt hur integrerat bitcoin blir i samhället och när. Dina barnbarn kanske kan gå på ICA med bitcoin. Vem vet.

Från förra toppen, 2021, så har du inte ens 2x och du hade kunnat köpa på dig ett bra gäng extra coins mellan 20-30 k istället för att sitta på allt från toppen och ner. Det finns som jag sagt många investeringar som har gjort mer än 2x från 2021. Exempelvis, från botten 2022 har du fram till idag över 6x. Handlar om vilken strategi du har. och vad du vill få ut av din handel. Jag har inget behov av en massa bitcoins i en cold wallet. Men om du har gott om likvida medel och hela tiden kan fylla på ordentligt under bear och aldrig planerar att realisera det i fiat och tror att allt kommer att allt kommer att handla om Bitcoin (långt in) i framtiden, så visst.

Prickar man toppen och botten någorlunda perfekt utan missöden så tjänar man på att trejda absolut. För att se utvecklingen för den som bara håller är dock 200 WMA och inte toppriser vad man bör titta på. Det stiger i nuläget ungefär 40-50 procent per år.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-17 kl. 13:03.
Citera
2025-01-17, 19:54
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Jag har testat Revolut lite mer nu. Det har hittills inte varit något problem alls att betala svenska fakturor. Många fordringsägare har skrivit ut IBAN-numret på fakturan, och om de inte har gjort det så kontaktar man företaget och ber om IBAN-numret. Detta behöver bara göras en gång per företag.

En annan intressant notering är att man kan välja vilket konto man vill betala från. I mitt fall kan jag välja eurokontot, SEK-kontot eller bitcoinkontot. Jag ska testa lite mer först för att se om jag stöter på patrull i något skede, men det verkar som man skułle kunna övergå till endast denna bank och att man inte behöver ha någon fiatbuffert överhuvudtaget.

Betalningarna (även kortbetalningar, tror jag) kan ju lika enkelt göras från bitcoinkontot. Att ha ens ett litet kapital i fiatform för konsumtion blir alltså överflödigt. (Det lär dock bli visst pyssel vid skattedeklarationen om man befinner sig i svensk eller dylik jurisdiktion.)

Sedan blir jag lite fundersam på dina Amrexfakturor. Hur betalar du dem? Varför kan du inte betala dessa också med en vanlig banköverföring?

Intressant. Ska kolla mer om IBAN på mina räkningar. Amex tillåter inte banköverföring, enbart bankgiro tyvärr. Betalo går ju som sagt också att använda (inte för Amex så klart..) genom att regga revolut-kortet, men över tid blir det ju rätt drygt att betala påslagsavgiften.
Citera
2025-01-18, 20:33
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jag har en polare som har Länsförsäkringar och för honom har det varit omöjligt att köpa kryptovalutor.

De har till och med spärrat Revolut så han kunde inte ens föra över dit.

Jag har Nordea och det har funkat utmärkt hela tiden.

Jag för över till Bybit, mest för kul.

Om man tror att det är lönsamt att köpa krypto istället för certifikat så är man rätt dum dock, då du tjänar 10x mer på att hålla cert istället med tanke på svenska skatteregler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in