2025-01-08, 22:14
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
Du jämför väl inte på allvar BTC med andra krypto? Det är förövrigt inte samma sak att äga sina BTC och ha certifikat hos Avanza.

Varför skulle jag inte göra det? Jag investerar i krypto för att tjäna pengar. Inte nödvändigtvis för att hoodla åt mig så mycket som möjligt av en specifik kryptovaluta. Nej, det är inte samma sak att äga cert som att äga valutan i sig. Vill du exempelvis köpa grejer med Bitcoin (kukpiller, doping, knark eller vad det nu kan vara) så blir ju det svårt (läs omöjligt) med cert. Vill du tjäna pengar (fiat) på köp/sälj funkar cert på ISK väldigt bra. Vill du dessutom från idag få bättre utdelning än 2x (denna bullrun) så får du köpa annat än bitcoin.
Senast redigerad av Cpt_Kirk 2025-01-08 kl. 22:17.
Citera
2025-01-09, 00:58
Medlem
Jag skulle ta ut mina EUR till swebank från min platform och blev direkt kopplad till bedrägeriavdelningen där och behövde lämna in underlag över transaktioner, handel osv.

Jag ringde efteråt till SEB för att höra hur dom ställde sig till krypto och det skulle inte vara några problem att sätta över från en platform till ett konto hos dom. Dock var jag tvungen att gå till ett fysiskt kontor för att öppna kontot.

Det slutade med att jag öppnade ett Paypal konto, skickade EUR till coinbase och sen vidare till Paypal och sist till mitt swedbank konto.
Citera
2025-01-09, 15:26
Medlem
Skatteverket har IBAN konto för dem som vill betala skatten från utlandet. Man kan därför skicka kryptovinsten direkt till skattekontot från vissa kryptobolag som erbjuder IBAN betaltjänster. Och om man betalar in för mycket får man återbäring till det kontot som man har registrerat hos Skatteverket. Man kan därför överföra kryptovinster till sin bank via skattekontot. Att man får skatteåterbäring brukar inte banken reagera på.

Vet inte hur mycket man kan överföra på detta sätt. Men så länge det inte är extrema belopp är det nog ingen som reagerar, för det är ju normalt att få skatteåterbäring.
Citera
2025-01-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt_Kirk

(Jag gillar att resa och möjligheten för halva bonuskostnaden för business är just nu för intresssant för att jag drar ner på Amex. Blir en riktigt nice prisvärd långresa om året. Vi får se.

Hur mycket pengar handlar det om ungefär? Jag har noterat att Revolut erbjuder något liknande. Har du jämfört?

Citat:

Bitcoin är inte den bästa kryptovalutan att investera. Den gör knappt 2x från sin toppnotering 2021. Träffar du botten relativt bra så får du visserligen bra utdelning. Och som sagt. Du kan investera i krypto och bitcoin via certifikat via ISK på Avanza. Nackdelen så klart att om det brakar över helgen har du det svettigt fram till öppning på måndag. .

Fördelen med bitcoin, även för en fiatmaximalist som du verkar vara, är att man egentligen aldrig behöver köpa och sälja och köpa och sälja. Om du kollar på 200 WMA så stiger detta i nuläget med 40-50 procent per år mätt i USD. Det finns mig veterligen ingen annan placering som kan mäta sig med detta:

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA

Resor och dylikt kan med fördel betalas utan att ta omvägen över fiat via t.ex. https://www.bitrefill.com/se/en/gift-cards/ticket-sverige-sweden/ eller https://www.travala.com/ .

Citat:

Jag överförde 5000 från Revolut för att testa. LF högg direkt på det. Funderar på Danske Bank. Har pratat med deras support och enligt den så har dom ingen generellt förbud vad gälelr överföring av pengar från krypto utan tar det fall till fall om de ser en överföring som man vill kolla extra på. Hur det är i verkligheten vet jag dock inte, men LF säger ju blankt nej och vill nästan slänga luren i örat på dig så fort du nämner krypto.

Jag testade igår att betala en svensk ganska stor faktura från Revolut direkt till fordringsägarens bankkonto. Det ser ut som transaktionen har gått igenom, men jag ska ringa i morgon och säkerställa att den har kommit fram som den ska.
Citera
2025-01-10, 10:18
Medlem
Jag har fört över pengar till Trijo från Swedbank via Trustly utan problem flera gånger.
Igår skulle min mor göra samma sak från samma bank och hennes konto och BankID är nu spärrat.

Hon får ta sig in till ett bankkontor idag för att reda ut.

Jag har sagt att hon ska säga såhär till banken, har ni några andra tips?:

"Jag vill kunna föra över MINA pengar till Trijo (en svensk, börsnoterad, kryptobörs godkänd av finansinspektionen) via Trustly (ett svenskt bolag som omsätter miljarder och används av bland andra PayPal, Avanza och Nordnet). Inget olagligt ska göras."
Citera
2025-01-10, 10:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag har fört över pengar till Trijo från Swedbank via Trustly utan problem flera gånger.
Igår skulle min mor göra samma sak från samma bank och hennes konto och BankID är nu spärrat.

"Jag vill kunna föra över MINA pengar till Trijo (en svensk, börsnoterad, kryptobörs godkänd av finansinspektionen) via Trustly (ett svenskt bolag som omsätter miljarder och används av bland andra PayPal, Avanza och Nordnet). Inget olagligt ska göras."

Vilka summor har det handlat om när det funkat för dig?
Citera
2025-01-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vilka summor har det handlat om när det funkat för dig?

Allt från 500kr till strax över 100 000kr. Då vid det större beloppet har det varit Trijo som hört av sig för att jag ska verifiera var pengarna kommer ifrån. Bifogade att jag sålt fonder/aktier.

Swedbank brydde sig inte då.

Nu när min mor skulle föra över handlade det om drygt 50 000kr

Hon sitter i detta nu och blir förhörd sen en timme tillbaka och de vet inte just nu om de kan låsa upp kontot igen
Citera
2025-01-10, 13:00
Medlem
Citat:

Så kan hon säga, absolut.

I sak är det dock fel. När hon sätter in fiatpengar på en bank så lånar hon ut pengarna till banken, som är fri att göra som den behagar med dessa pengar.

Din mor har bara en icke prioriterad fordran på banken.

Edit. Sedan kan just detta fall handla om att banken vill förhindra något slags åldringsbedrägeri, som ju har varit på tapeten mycket å sistone. I så fall lär det räcka med ett kort samtal med banken.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-10 kl. 13:09.
Citera
2025-01-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Så kan hon säga, absolut.

I sak är det dock fel. När hon sätter in fiatpengar på en bank så lånar hon ut pengarna till banken, som är fri att göra som den behagar med dessa pengar.

Din mor har bara en icke prioriterad fordran på banken.

Edit. Sedan kan just detta fall handla om att banken vill förhindra något slags åldringsbedrägeri, som ju har varit på tapeten mycket å sistone. I så fall lär det räcka med ett kort samtal med banken.

Förhör i över en timme på Swedbank för att få kontot och BankID upplåst.

Sen lästes detta innantill:
”Jag vill kunna föra över MINA pengar till Trijo (en svensk, börsnoterad, kryptobörs godkänd av finansinspektionen) via Trustly (ett svenskt bolag som omsätter miljarder och används av bland andra PayPal, Avanza och Nordnet). Inget olagligt ska göras.”

Då svarar Jew*n M*ll*m*hmoud (Swedbank i Sisjön, Göteborg) såhär:
”Trijo är inte godkänt av Swedbank, det är olagligt. Du kommer aldrig kunna föra över pengar dit. Du kommer få ditt konto spärrat om du försöker föra över pengar dit. Jag tror inte du kan föra över pengar dit från någon annan bank heller”
Citera
2025-01-10, 13:42
Medlem
Citat:
Förhör i över en timme på Swedbank för att få kontot och BankID upplåst.

Sen lästes detta innantill:
”Jag vill kunna föra över MINA pengar till Trijo (en svensk, börsnoterad, kryptobörs godkänd av finansinspektionen) via Trustly (ett svenskt bolag som omsätter miljarder och används av bland andra PayPal, Avanza och Nordnet). Inget olagligt ska göras.”

Då svarar Jew*n M*ll*m*hmoud (Swedbank i Sisjön, Göteborg) såhär:
”Trijo är inte godkänt av Swedbank, det är olagligt. Du kommer aldrig kunna föra över pengar dit. Du kommer få ditt konto spärrat om du försöker föra över pengar dit. Jag tror inte du kan föra över pengar dit från någon annan bank heller”

Wow!

Det brådskar om man någorlunda smidigt vill kunna casha ut sin förmögenhet ur banksystemet. Jag avundas inte dem som sitter med stora pengar på sparkonton, ISK med mera.

Bitcoin på egen plånbok med egen nyckelkontroll är så överlägset. Men att rädda undan sina pengar dit tycks bli allt svårare för en vanlig Svensson.
Citera
2025-01-10, 18:51
Medlem
Om man har kryptovaluta i cerfikat på avanza och för över till Swedbank blir det problem?
Citera
2025-01-10, 19:32
Medlem
Lunar Bank har kryptohandel i samarbete med Coinbase, Kraken och Bitstamp: https://www.lunar.se/privat/krypto

Förutom kryptohandel på Lunars plattform vet jag inte vad dom tillåter, men tycker dom bör acceptera överföringar från kryptobörserna dom samarbetar med.

Lunar har Sparkonton, VISA-kort, Swish, Bankgiro, E-faktura, och Autogiro.
Senast redigerad av Cyber500 2025-01-10 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in