2025-01-15, 17:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Soja behöver inte några tillsatta konserveringsmedel då det innehåller massor av salt.
Ingen av dom sojor jag använder har några sådana tillsatser.

Jodå allt som fraktas från Asien har det .
Citera
2025-01-15, 17:19
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Blev sugen på att laga ihop en wok i helgen och skulle köpa ostronsås, första bästa märke jag kollade (Santa Maria) innehöll helt sjuka mängder tillsatser i form av massor med smakförstärkare, färgämnen och annat skit:

https://www.santamariaworld.com/se/produkter/oyster-sauce/

Samma med andra märken, så det blev ingen wok. Och även samma med typ alla andra ingredienser man kan köpa i mataffär, curry, såser, osv. osv., det är alltifrån konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel och massa annat som får maten att mer likna ett kemiskt experiment än nåt man ska äta.

Det börjar ju allt mer likna USA, man häller mängder av tillsatser och skit i precis allt och det går inte att undvika.

Hade man varit lite konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tro att livsmedelsbolagen försöker förgifta befolkningen.

Vad fan är det här? Vad har hänt med "riktig" mat?

Aldrig provat deras ostrånsås, men Santa Marias fisksås gjorde maten oätbar för mig. Mitt råd är att söka dig till en asiatisk butik och köpa äkta vara direktimporterad från Asien. När det gäller tillsatser, så är det lätt att komma runt genom att inte köpa skiten. Jag köper mestadels bara enkla råvaror och så lite halvfabrik som möjligt och då är det enkelt. Exempelvis så köper jag äkta 40 % grädde och aldrig den 38 %, det är knappt heller någon prisskillnad, så varför köpa den sämre med tillsatser?
Citera
2025-01-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
De tillsatser (E-ämnen) du hittade i din ostronsås är alltså inte konserveringsmedel, utan färgämne (E150c) och smakförstärkare. Glutamat (E621) är alltså ren umami, utan vilken maten skulle smaka avsevärt sämre och därför köpas av färre konsumenter.
Det finns ostronsås där de inte behöver tillsätta glutamat, det är bara att man gör rätt. Då får man umamismaken genom jäsning eller fermentering.

Nu tror jag inte att glutamat är farligt, och det kanske inte smakar annorlunda, men tycker det är en känsla att använda riktiga råvaror.
Citera
2025-01-15, 17:21
Medlem
Citat:
Blev sugen på att laga ihop en wok i helgen och skulle köpa ostronsås, första bästa märke jag kollade (Santa Maria) innehöll helt sjuka mängder tillsatser i form av massor med smakförstärkare, färgämnen och annat skit:

Samma med andra märken, så det blev ingen wok. Och även samma med typ alla andra ingredienser man kan köpa i mataffär, curry, såser, osv. osv., det är alltifrån konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel och massa annat som får maten att mer likna ett kemiskt experiment än nåt man ska äta.

Det börjar ju allt mer likna USA, man häller mängder av tillsatser och skit i precis allt och det går inte att undvika.

Hade man varit lite konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tro att livsmedelsbolagen försöker förgifta befolkningen.

Bra tråd.
Korta svaret är ja...
Livsmedelsverket bör döpas om till dödmedelsverket.
Snälla alla, läs på om akrylamider, det är möjligen det värsta eländet av alltihop, finns många youtubers som berättar om hur illa ställt det är med skräpet
Citera
2025-01-15, 17:22
Medlem
Grisbrottarens avatar
Att det ändå finns skäl att vara uppmärksam på tillsatser, påvisas faktiskt av att FDA i USA just idag har beslutat förbjuda ämnet "Red No. 3" i livsmedel. Red No. 3 kallas också erytrosin och har nummer E127. Det används bl a i cocktailbär och inläggningar av körsbär.

Skälet till att det förbjuds är att det kan vara cancerframkallande.

https://edition.cnn.com/2025/01/15/health/red-dye-no-3-ban-fda-wellness/index.html
https://www.fda.gov/food/hfp-constituent-updates/fda-revoke-authorization-use-red-no-3-food-and-ingested-drugs?
Citera
2025-01-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ostronextrakt är en biprodukt från tillverkningen av produkter med kokta ostron, vätskan som blir kvar reduceras för att ytterligare koncentrera smaken.
Ie det är i grund och botten ett buljongkoncentrat.
Precis så gör stjärnkockar sin buljong, men med andra råvaror beroende på buljong (eller fond).
Citera
2025-01-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
rätt vanligt att man reder sås och annat med majsstärkelse eftersom det är en klar redning...
Hemkunskap 1A.

När jag hade hemkunskap så använde vi vetemjöl för att reda såser. Och för att reda efterrätter och liknande använde vi nog potatismjöl. Vet inte om vi använde majsstärkelse överhuvudtaget. När är det bättre med majsstärkelse än vetemjöl eller potatismjöl?
Citera
2025-01-15, 17:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jodå allt som fraktas från Asien har det .

Soja är naturligt konserverat pga det höga saltinnehållet, så inga extra konserveringsmedel tillsatta

Kikkoman vanlig soja tex : Vatten, SOJABÖNOR, VETE, bordssalt.

Lee Kum Kee Mörk soja : Vatten, salt, färg: (karamell), socker, avfettade SOJAbönor 10%, VETE
Citera
2025-01-15, 17:27
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:

Därför är det bättre att välja byn före staden, så att man själv kan bestämma övar vad man vill trycka i sig.
Citera
2025-01-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
När jag hade hemkunskap så använde vi vetemjöl för att reda såser. Och för att reda efterrätter och liknande använde vi nog potatismjöl. Vet inte om vi använde majsstärkelse överhuvudtaget. När är det bättre med majsstärkelse än vetemjöl eller potatismjöl?
Stärkelse ger en mer genomskinlig sås. Den går också snabbare att reda.

Det första jag kommer att tänka på är saftsås, om nu någon äter det numera. Men du kan använda majsstärkelse till de flesta såser som kokas.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Faktum är att det är färre tillsatser nu. Säg för 30 år sedan, då var det konserveringsmedel i bröd, och man äter mycket, inte bara som en dutt krydda. Sylt var mycket mer i. Man har även tagit bort många färgämnen. Minns någon grön fruktsoda? Vi går åt rätt håll. Vi har inte ens vitamin a tillsatt i mjölk längre.
Citera
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Majsstärkelse är varken bättre eller sämre, utan har sitt eget användningsområde, främst när man vill ha lite klarare, simmiga, såser som tål kokning, tex till asiatiska rätter.

Används även för glutenfria redningar där potatismjöl/stärkelse inte passar (potatismjöl kan inte kokas då blir det som klister).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in