2025-01-15, 16:54
Medlem
Viktigt ämne! Bra! Ja. Det är mycket som inte är riktig mat numera. Det har aldrig varit så lätt att äta mat som inte är nyttig.

Dock finns det ju, samtidigt, och fortfarande, möjligheten att äta äkta mat också! Men vi behöver ju tala om det och lägga tid på det. En fläskkotlett är ju fortfarande en fläskkotlett. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-01-15, 16:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men om du ska ha soja från Asien då får man acceptera tillsatser i varorna annars blir dom oätliga efter så lång resa .

Soja behöver inte några tillsatta konserveringsmedel då det innehåller massor av salt.
Ingen av dom sojor jag använder har några sådana tillsatser.
Citera
2025-01-15, 16:56
Avslutad
ja, fast det är ju inget nytt, för så har det ju alltid sett ut. det är nog snarare du som började läsa innehållsförteckningen först nu. ostronsås är nog en sås helt utan ostron om jag skulle gissa.

Köp egna råvaror och laga mat från scratch. godare, nyttigare och lärorikt.
Citera
2025-01-15, 16:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, fast det är ju inget nytt, för så har det ju alltid sett ut. det är nog snarare du som började läsa innehållsförteckningen först nu. ostronsås är nog en sås helt utan ostron om jag skulle gissa.

Ca 30% ostron/ostronextrakt är ganska normalt.
Citera
2025-01-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Majsstärkelse är en extremt raffinerad kolhydratbomb, typexempel på ultraprocessad skit.
Är den?

Tänker mig att det fungerar ungefär som att göra potatisstärkelse. Man ser det som en biprodukt när man råriver potatis till exempelvis raggmunk.
Citat:
ostronsås är nog en sås helt utan ostron om jag skulle gissa.

Hur gör du din egna ostronsås?
Citera
2025-01-15, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ca 30% ostron/ostronextrakt är ganska normalt.
och du tror att extraktet är 100% ostron?

jag hade gärna sett en innehållsförteckning på det också.
Citera
2025-01-15, 17:03
Avslutad
Alla E-numrerade tillsatser är bedömda som ofarliga för människan i de koncentrationer som normalt intag av mat kan medföra.

Om du däremot äter direktimporterad mar från arabländer, asien eller Afrika får du skylla dig själv.

E-nummersystemet när till för att garantera ofarlighet.

Är du så urbota korkad att du äter direktimporterade nötter, fikon, ris eller bönor från Afrika kan du å andra sidan gratulera dig själv till en kommande cancer på grund av den höga halten av aflatoxiner.

Självklart är det bästa att bara äta egenproducerad ekologisk mat, men den lyxen förunnas få av oss. Däremot ska du inte äta mat från länder utanför EU om du vill leva frisk så länge som möjligt.
Citera
2025-01-15, 17:06
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Det jag invänder mot är varför så många kemiska e-ämnen behöver ingå i mat överhuvudtaget. Meningen är att mat ska ruttna osv. efter en viss tid eftersom det är organiskt.
De tillsatser (E-ämnen) du hittade i din ostronsås är alltså inte konserveringsmedel, utan färgämne (E150c) och smakförstärkare. Glutamat (E621) är alltså ren umami, utan vilken maten skulle smaka avsevärt sämre och därför köpas av färre konsumenter.
Svaret är alltså att tillsatserna tillsätts för att maten ska se aptitlig ut och smaka bättre, vilket är förutsättningar för att den ska sälja – särskilt i konkurrensen med andra märken. De flesta tillsatser är också harmlösa och i många fall "naturliga" eller pseudonaturliga, dvs. de tillverkas på kemisk väg för att det är billigare än på "naturlig" väg.

Citat:
Att man pumpar maten full med skit för att det ska smaka bättre, hålla längre, osv. är inte naturligt och att få i sig en livsranson med konververingsmedel osv. har väl ytterst tveksamma hälsoeffekter.
Nej, det är inte naturligt, vilket alltså är skälet till att jag lärt mig laga mat från grunden med råvaror.

Men i valet mellan att äta naturligt och äta gott, väljer de flesta att äta gott, vilket är skälet till att det är en konkurrensfördel för livsmedelstillverkarna idag att peta i tillsatser – färgämnen och smakförstärkare – i sina produkter.

Även om jag försöker använda enbart råvaror, så är jag ingen purist eller extremist, utan försöker mest vara en medveten konsument, som kan välja bort tillsatser om de visar sig vara skadliga. Exempelvis har jag länge lagat ärtsoppa, men aldrig lyckats få den så god som den man köper i korvar för en tia på Ica. Så nu köper jag hellre färdig ärtsoppa istället för att stå en förmiddag vid spisen och koka en stor sats för infrysning. Tiden jag sparar lägger jag på annan viktigare naturlig matlagning. Vilka tillsatser Findus har i sin ärtsoppa för att få den att smaka bättre, har jag inte brytt mig om att kontrollera.

Jag har heller inga problem med att använda natriumbensoat (E211) i den sylt och saft jag tillverkar själv. Det är det naturliga ämne som finns i lingon och gör att lingonsylt håller länge utan konserveringsmedel. Natriumbensoatet man köper är inte naturligt, utan tillverkat på kemisk väg, men särskilt skadligt är det alltså inte.

Sedan kan man använda naturliga smakförstärkare, om man man vill slippa glutamatet. Jag använder gärna ansjovisspad för att få umami i min mat. Det är naturligt.
Ansjovisspadet innehåller f ö natriumbensoat (E211).
https://www.abba.se/produkt/grebbestads-ansjovis-original-125-g/
Citera
2025-01-15, 17:12
Medlem
Dishys avatar
Handlar inte om att producenter vill förgifta oss utan om att hela branschen vill tjäna så mycket som möjligt. Längre hållbarhet, kunna tillsätta mer vatten och ändå få ihop konsistensen, förstärka smak och färg så att vi ska köpa osv osv. Sen betyder ju en lång lista tillsatser inte nödvändigtvis att det är stor andel tillsatser.

En annan aspekt är att mat generellt hade varit mycket dyrare utan tillsatser.

Allt som det står E framför är undersöka och godkända tillsatser. Hade varit oroligare över att äta saker med som innehåller konstiga ord utan ett E före. Bäst är så klart att äta råvaror som består av en sak t.ex. kyckling, grönsaker, ägg, nötter osv.
Citera
2025-01-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den ostronsås jag köper (Maekrua från lokala Thai-shoppen) ser jag då inte direkt nåt konstigt i

OSTRONEXTRAKT 30%, SOJASÅS (SOJABÖNOR, VETEMJÖL, salt) 26,8%, Vatten 11,8%, socker 10,1%, salt, modifierad stärkelse, majsstärkelse, surhetsreglerande medel E575, konserveringsmedel E211

Men väljer man att botanisera bland dom värsta slaskmärkena typ Santa Maria så kan man ju inte ha så höga förväntningar.

Fast det där som du köper från thaishoppen är ännu värre eftersom det är garanterat genmanipulerad giftsoja.
+ gmo majsstärkelse.

ska man köpa soja så duger endast ekologisk soja (ej från kina) Många försöker luras och skriva japansk soja när det är kinesisk men det finns som sagt bra ekologiska alternativ i matbutiken som är från japan på riktigt och ekologiska.

+ europeiskodlad tofu till woken som ej är gmo finns på coop,ica,willys å lidl.
Citera
2025-01-15, 17:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
och du tror att extraktet är 100% ostron?

jag hade gärna sett en innehållsförteckning på det också.

Ostronextrakt är en biprodukt från tillverkningen av produkter med kokta ostron, vätskan som blir kvar reduceras för att ytterligare koncentrera smaken.
Ie det är i grund och botten ett buljongkoncentrat.
Citera
2025-01-15, 17:17
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vi är, tack och lov, ännu långt ifrån USA. Försökte köpa quinoa i USA för någon månad sen. Letade i tre affärer tills jag hittade färdiglagad quinoa med olika smaker/tillbehör, redo att poppa in i micron.

Mest uppseendeväckande är väl att WEF kom med sitt budskap att vi ska äta insekter, vilket snart avslöjades att vi gjort i snart ett decennium i form av gräshoppsmjöl som göms bakom en tillsatskod.

Förstår inte hur insekter kan vara uppseendeväckande. Det äts i många kulturer och det är väl skitbra att hitta andra proteinkällor än de gängse i vårt västerländska samhälle? Men du kanske är en sådan person som bara äter filébitar och petar bort fettet, eftersom du anser dig vara finare än alla andra, i stället för att ta tillvara på hela djuret?

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in