Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten-Boom
Det jag invänder mot är varför så många kemiska e-ämnen behöver ingå i mat överhuvudtaget. Meningen är att mat ska ruttna osv. efter en viss tid eftersom det är organiskt.
De tillsatser (E-ämnen) du hittade i din ostronsås är alltså inte konserveringsmedel, utan färgämne (E150c) och smakförstärkare. Glutamat (E621) är alltså ren umami, utan vilken maten skulle smaka avsevärt sämre och därför köpas av färre konsumenter.
Svaret är alltså att tillsatserna tillsätts för att maten ska se aptitlig ut och smaka bättre, vilket är förutsättningar för att den ska sälja – särskilt i konkurrensen med andra märken. De flesta tillsatser är också harmlösa och i många fall "naturliga" eller pseudonaturliga, dvs. de tillverkas på kemisk väg för att det är billigare än på "naturlig" väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten-Boom
Att man pumpar maten full med skit för att det ska smaka bättre, hålla längre, osv. är inte naturligt och att få i sig en livsranson med konververingsmedel osv. har väl ytterst tveksamma hälsoeffekter.
Nej, det är inte naturligt, vilket alltså är skälet till att jag lärt mig laga mat från grunden med råvaror.
Men i valet mellan att äta naturligt och äta gott, väljer de flesta att äta gott, vilket är skälet till att det är en konkurrensfördel för livsmedelstillverkarna idag att peta i tillsatser – färgämnen och smakförstärkare – i sina produkter.
Även om jag försöker använda enbart råvaror, så är jag ingen purist eller extremist, utan försöker mest vara en medveten konsument, som
kan välja bort tillsatser om de visar sig vara skadliga. Exempelvis har jag länge lagat ärtsoppa, men aldrig lyckats få den så god som den man köper i korvar för en tia på Ica. Så nu köper jag hellre färdig ärtsoppa istället för att stå en förmiddag vid spisen och koka en stor sats för infrysning. Tiden jag sparar lägger jag på annan viktigare naturlig matlagning. Vilka tillsatser Findus har i sin ärtsoppa för att få den att smaka bättre, har jag inte brytt mig om att kontrollera.
Jag har heller inga problem med att använda natriumbensoat (
E211) i den sylt och saft jag tillverkar själv. Det är det naturliga ämne som finns i lingon och gör att lingonsylt håller länge utan konserveringsmedel. Natriumbensoatet man köper är inte naturligt, utan tillverkat på kemisk väg, men särskilt skadligt är det alltså inte.
Sedan kan man använda naturliga smakförstärkare, om man man vill slippa glutamatet. Jag använder gärna ansjovisspad för att få umami i min mat. Det är naturligt.
Ansjovisspadet innehåller f ö natriumbensoat (E211).
https://www.abba.se/produkt/grebbestads-ansjovis-original-125-g/