Citat:
Ursprungligen postat av
medea1
Tack för att du tog dig tid att förklara.
Varsågod, inga problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Personligen så hoppas jag för framtiden att brott ska försvinna, inte att det ska behövas fler poliser. De som önskar sig fler rättsvårdare önskar bara att straffa fler personer. Det ska man ha klart för sig att alla som vill beivra brott är inte intresserade av att ta bort- minska brott. Gäller en mängd personer och fenomen, ex v Dumpen.
Det vore, realistiskt sett, att hoppas förgäves att brott ska försvinna, åtminstone helt och hållet och för all framtid. Samhället är för komplext för det, människan är för komplex för det. Människan är till sin natur ofullkomlig. Fel kommer därför att begås och somliga av de felen kommer även i en framtid - med praktisk nödvändighet - att landa inom det straffbara området, särskilt om vi räknar med alla oaktsamhetsbrott. Till och med vid sexualbrott kan det räcka med oaktsamhet (oaktsam våldtäkt).
Arbetet från myndigheternas sida för att minska antalet sexualbrott mot barn är icke desto mindre en kontinuerlig process och det arbetet kan gärna få stärkas. Realistiskt att tänka sig är att antalet över tid kan reduceras, men att totalt en gång för alla utplåna sexualbrott (eller andra brott) framstår som en utopi.
Jag tror att Dumpen genuint vill minska antalet sexualbrott mot barn (märkligt vore väl det annars?) och samtidigt tjäna pengar.
Deras "lex Dumpen" (chatta och stämma träff med ett fingerat barn = brott), om den införs som lag, skulle innebära att det gäddorna gör idag skulle vara brottsligt. Förmodligen skulle det, paradoxalt nog, betyda att antalet sexualbrott skulle öka, då ett helt nytt brott införs; jämför ovan om mänskliga fel som faller inom det straffbara området.
Emellertid skulle antalet sexualbrott
mot barn enbart på grund av det nya brottet öka med exakt noll (0) procent, eftersom brottet skulle begås utan ett verkligt barn som målsägande: Det blir ett sexualbrott utan målsägande, vilket får sägas vara udda.
Huruvida antalet sexualbrott
mot barn - andra än dagens groomingbrott - skulle minska med en "lex Dumpen" får framtiden i så fall visa.
Till våren har Dumpen rullat i fyra år (startade i maj 2021, om jag inte är felunderrättad). Det är en tillräckligt lång tid för att göra en utvärdering. Ni som är mer inne i statistiksvängen än jag, skulle exempelvis kunna rota fram BRÅ-statistik över antalet anmälda eller lagförda internetrelaterade sexualbrott mot barn för hela 2020 och sedan jämföra med 2024 (när den statistiken är tillgänglig).
Det borde bli en rätt rimlig indikator på om Dumpen har haft preventiv/avskräckande verkan eller inte och därmed även en fingervisning om huruvida en "lex Dumpen" skulle ha det eller inte. Eller?