Citat:
Ursprungligen postat av
HRC
...
Kul inlägg.
Jag har jobbat med AI (ANN) till och från sedan 2003, när de flesta av hype-anhängarna här på forumet antagligen inte var födda, eller definitivt inte hade en susning om neurala nätverk.
Jag är av samma uppfattning som du, och just nu råder en masspsykos om hur AI kommer ta över världen, vilket givetvis inte kommer ske inom de närmsta decennierna. AI är relativt efterbliven, och trots idoga försök så uteblir produktiviteten. AI är dock ett ganska hjälpsamt verktyg i vissa kontexter.
Att tjäna pengar på en "kollaps" är egentligen aldrig lätt, och det är egentligen samma svårighet som att tjäna pengar på en kraftig, plötslig uppgång. Nämligen att tajma den rätt.
Problemet som uppstår när man ska korta är räntekostnader och rekalibrering av derivatet som kommer äta upp potentiella vinster om du inte tajmar marknaden rätt. Det bästa du kan göra är sannolikt att likvidera dina positioner och satsa på någon sorts inflationshedge tills du ser investeringsmöjligheter för långa positioner. Jag har själv gjort så senaste, så jag måste ju tro att det är det bästa. Jag köpte för övrigt NVDA på 113 och sålde på 804 (innan split).
Kruxet med den här typen av idiotiska meme-marknader är att de garanterat har mer uthållighet än din ekonomi.