• 1
  • 2
2025-01-15, 01:16
Medlem
HRCs avatar
Efter att noggrant studerat ämnet så har jag kommit fram till att rådande AI-hype kommer att sluta i en episk, spektakulär megakrasch med raserad värdering och börskurser för alla företag inblandade i denna hype. Vi gamla uvar minns dot.com-kraschen runt millennieskiftet. Detta lär bli tiofalt värre.

Vadan detta då? Jag hinner inte skriva en avhandling om det (och glöm att få en AI att göra det åt dig! :)) men i korta drag är det såhär:

- Slut på träningsdata. Nya modeller kräver allt mer träningsdata för att bli bättre än tidigare modeller. Problemet är bara att AI redan slukat i stort sett allt text- och bildmaterial mänskligheten någonsin producerat. Nu börjar man prata om att nya modeller ska tränas på AI-genererad data. Detta kommer naturligtvis inte att fungera bra. Det blir skräp av träningen. Kostnaden för nya modellers träning skenar också, det kostar flera miljarder för varje ny, bättre modell. Vem ska betala för detta.

- Ingen lönsamhet - varken nu eller någonsin. AI med alla dess datacenter slukar enorma, ofattbara summor pengar som branschen inte kommer att kunna räkna hem. Det saknas en "killer application", alltså något som nästan hela världens befolkning och företag vill betala för, som med smarttelefonerna. Man hoppas att genom att kasta mer och mer pengar på utveckling och ännu snabbare hårdvara så ska en killer application helt magiskt uppstå av sig själv. Jag skulle inte tro det.

Företagskunder världen över börjar också tröttna på att kasta stora pengar på diverse AI-projekt för att "hänga med", "testa tekniken", "se vad AI kan göra" och så vidare. Man vill ha konkreta resultat och affärsnytta, annars får det vara.

- Översteprästen inom AI, Sam Altman som är mannen bakom det största bolaget OpenAI är en skum och besynnerlig figur. Han är som Northvolts Peter Carlsson, fast sju resor värre. En hyperintelligent lögnare och charlatan som är oerhört skicklig på att slå blå dunster i ögonen på investerare och andra. Det är mest en massa snack och mycket lite substans.

Kolla här: karln basar alltså över ett bolag värderat till 157 MILJARDER dollar. Alltså långt över en och en halv BILJON kronor. Han prissatte själv premiumvarianten av ChatGPT till 200 dollar/månaden, genom att bara höfta till, "det blir nog bra". Nu klagar han på att kunderna använder tjänsten för mycket så att företaget förlorar pengar på kunderna. Varför i herrans namn satte han inte ekonomiavd. att räkna på vad ett premium-abb. behövde kosta för att dra in tillräckligt med pengar?!?!

Ett klassiskt skalningsproblem: det hjälper inte att ragga fler kunder som tecknar abonnemang, för de nya kunderna ökar kostnaderna mer än vad de bidrar med pren.avgifter. Microsoft har samma stora problem att tjäna pengar på sina enorma AI-investeringar. Tanken var att Microsofts kunder skulle vilja betala extra för att få olika slags AI-stöd i MS produkter men hoppsan, det vill de visst inte göra. Attans, men shit happens.

Till råga på allt har vi den allmänna nedgången i ekonomin, stagflation, höga räntor etc. som gör att investerare är betydligt mer svårflörtade numera, vilket drabbar alla bolag inom AI särskilt illa eftersom de är extremt kapitalkrävande och kräver nya finansieringsrundor hela tiden.

Jag kan såklart inte veta något om exakt när det brakar ihop men skulle tippa på nångång Q3-Q4 2025. Då är nog pengarna och investerarnas tålamod slut.

Jag skulle kunna hålla på några sidor till men det blir för långt. Den intresserade kan fördjupa sig i Ed Zitrons omfattande skriverier. Han drar ner brallorna på AI-hypen så det står härliga till:

https://www.wheresyoured.at/oai-business/
https://www.wheresyoured.at/subprimeai/

Altmans slumpmässiga prissättning:

https://finance.yahoo.com/news/sam-a...080700756.html

Så, äntligen, till frågan: hur tjänar vi pengar på denna krasch? Korta något antagligen, men vad och hur? Nvidia? Hur gör man det, går det i Sverige. Jag har en del värdepapper men har aldrig kortat något och vet inte hur det fungerar. Ös på med idéer nu!
Citera
2025-01-15, 01:44
Medlem
Har du ställt frågan till AI?
Så här svarar ChatGPT:
Att tjäna pengar på en potentiell "AI-kollaps" innebär att identifiera vilka branscher eller investeringar som kan gynnas av att AI-teknologi misslyckas eller stagnerar. Här är några strategier att överväga:

### 1. **Investera i alternativ till AI**
- **Människocentrerade tjänster**: Om AI inte kan ersätta mänskligt arbete i vissa områden, kan branscher som vård, utbildning och hantverk uppleva ökad efterfrågan.
- **Branscher med låg AI-penetration**: Jordbruk, byggnation och småskalig tillverkning kan bli stabila investeringar.

### 2. **Hävda på företag som kan påverkas negativt**
- **Shorting AI-tunga företag**: Om du tror att AI-företag kommer att uppleva en kollaps, kan du satsa på att deras aktier kommer att falla.
- **Sälj tech-relaterade ETF:er**: Om de innehåller en hög koncentration av AI-baserade företag.

### 3. **Diversifiera till traditionella sektorer**
- Råvaror, fastigheter och energi är ofta mindre beroende av AI och kan ge en buffert mot AI-relaterade förluster.

### 4. **Starta en mottrend-affärsverksamhet**
- **Analog revival**: Tjänster som fokuserar på offline-upplevelser, som böcker, konst eller resor utan teknik.
- **AI-säker rådgivning**: Konsulttjänster som hjälper företag att navigera i en värld där AI-teknik inte fungerar som planerat.

### 5. **Förbered för legal och etisk backlash**
- **Juridisk rådgivning**: Om det blir regleringar eller rättsfall mot AI-företag, kan advokatbyråer eller juridiska experter tjäna på detta.
- **Compliance-tjänster**: Hjälp företag att anpassa sig till nya regler.

### 6. **Investera i säkerhetslösningar**
- Om AI misslyckas eller används på fel sätt, kan efterfrågan på säkerhet och skydd (cybersäkerhet, övervakning, eller anti-AI-system) öka.

### 7. **Fokusera på utbildning och omställning**
- Om AI fallerar kan det finnas en stark marknad för att omskola arbetskraft som tidigare förlitade sig på AI.

Att förutspå en sådan kollaps är dock spekulativt. Var noga med att diversifiera dina investeringar och ha en tydlig riskhanteringsstrategi! Vill du djupdyka i något specifikt av dessa områden?
Citera
2025-01-15, 01:48
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Belåna dig och köp put optioner med hävstång, leder till dubbel-leverage. Finns garanterat att hitta hos många av de större mäklarna när det gäller NVIDIA.
Citera
2025-01-15, 02:11
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Har du ställt frågan till AI?
Så här svarar ChatGPT:

Okej, det gick ju bättre än jag trodde. Utgick från att man skulle få ngt värdelöst goddag yxskaft-svar. Men den listan är med ett undantag alternativa långa investeringar. Inte fel, men det är inte det jag är ute efter utan hur man kan tjäna på bolag vars aktiekurser och värderingar brakar ihop eller utplånas. Men det är förmodligen inget för okunniga amatörer som mig. Risken att bli rejält bränd är överhängande.
Citera
2025-01-15, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Okej, det gick ju bättre än jag trodde. Utgick från att man skulle få ngt värdelöst goddag yxskaft-svar. Men den listan är med ett undantag alternativa långa investeringar. Inte fel, men det är inte det jag är ute efter utan hur man kan tjäna på bolag vars aktiekurser och värderingar brakar ihop eller utplånas. Men det är förmodligen inget för okunniga amatörer som mig. Risken att bli rejält bränd är överhängande.

Jag kopierade ditt svar här ovan till ChatGPT och då blev dess nästa svar nedanstående.
Prova att använda AI, men då minskar kanske din tro på att det är lönsamt att spekulera på att det kommer kollapsa..

Det är klokt av dig att inse att det krävs både kunskap och erfarenhet för att aktivt spekulera i en nedgång, särskilt i en sektor som AI där värderingar ofta är uppblåsta och svåra att förutsäga. Men om du ändå vill utforska möjligheten att tjäna på kollapsen av AI-företag, här är några förslag som är mer spekulativa men också riskfyllda:

---

### 1. **Shorting av AI-relaterade aktier**
- **Hur det fungerar**: När du shortar lånar du aktier och säljer dem på marknaden, med förhoppningen att kunna köpa tillbaka dem billigare i framtiden.
- **Exempel**: Identifiera AI-bolag med extrema värderingar utan hållbara affärsmodeller, särskilt de som inte genererar kassaflöde eller har hög skuldsättning.
- **Risk**: Förluster kan bli obegränsade om aktiekursen stiger istället för att falla.

---

### 2. **Innehav av bear-certifikat eller ETF:er**
- **Vad det är**: Bear-certifikat eller omvända ETF:er är finansiella instrument som ökar i värde när underliggande tillgångar faller.
- **Exempel**: Leta efter certifikat eller ETF:er som följer AI- eller tekniksektorn med hävstång.
- **Risk**: Hävstång förstärker både vinster och förluster, så små prisrörelser kan ha stor effekt.

---

### 3. **Köp av säljoptioner (put options)**
- **Vad det är**: En säljoption ger dig rätten att sälja en aktie till ett visst pris inom en viss tid.
- **Exempel**: Om du tror att ett företag som fokuserar på generativ AI är övervärderat, kan du köpa säljoptioner på deras aktier.
- **Fördelar**: Din risk är begränsad till premien du betalar för optionen.
- **Risk**: Om aktiekursen inte faller tillräckligt snabbt, kan optionen bli värdelös.

---

### 4. **Fokusera på övervärderade startups och IPO:er**
- **IPO-bubblor**: Nya AI-bolag som går till börsen kan ha orealistiska värderingar. Fokusera på dem med högt pris/försäljningsförhållande och låg teknologisk differentiering.
- **Risk**: Timing är avgörande – du kan behöva hålla positioner längre än du tänkt dig, och marknaden kan vara irrationell längre än du kan förbli solvent.

---

### 5. **Använd tjänster för "crowd intelligence"**
- Plattformar som **S3 Partners** eller **Ortex** kan hjälpa dig att identifiera aktier med hög blankningsaktivitet eller svag fundamenta.
- Genom att följa data om short interest och analyser av marknadssentiment kan du få en bättre bild av potentiella mål.

---

### 6. **Spekulera indirekt via marknader som påverkas av AI-fall**
- **Kryptovalutor**: Många AI-relaterade kryptoprojekt är spekulativa. Om AI-kollapsen sker, kan dessa tokens krascha ännu hårdare.
- **Råvaror**: Om AI-industrin drabbas kan det påverka efterfrågan på vissa metaller (som används i chipstillverkning), vilket öppnar för shorting av råvarurelaterade aktier eller ETF:er.

---

### 7. **Var realistisk – och börja smått**
- Om du är ny i spekulation är det bättre att börja med mindre summor. Det är enkelt att bli "bränd" av volatiliteten i spekulativa instrument.
- Tänk på att även om en aktie eller sektor verkar övervärderad, kan det ta lång tid innan marknaden korrigerar detta.

---

Även om detta låter spännande är risken hög. Om du är osäker på detaljer eller känner att det är för mycket att hantera, kan det vara värt att följa med som en passiv observatör tills du har mer erfarenhet. Vill du att jag ska hjälpa dig med att identifiera specifika verktyg eller resurser för att lära dig mer?
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-01-15 kl. 02:49.
Citera
2025-01-15, 02:45
Medlem
particulum1s avatar
Det sista alternativet, blankning, skulle vara mitt första val om du är tillräckligt övertygad om dina framtida prognoser och ser en hög sannolikhet för en kommande kollaps.

Generellt sett behöver du kontakta en mäklare på din bank för att blanka, men vissa internetbanker, som Avanza eller Nordnet, erbjuder redan färdiga produkter.
Citera
2025-01-15, 02:57
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Prova att använda AI, men då minskar kanske din tro på att det är lönsamt att spekulera på att det kommer kollapsa..

Kan vara så :-/ Jag är inte alls anti-AI. Använder det en hel del. Ger oftast bättre resultat att ställa frågor än att bara googla efter svar plus att jag slipper drunkna i reklam och produktlistningar. Men jag kommer nog aldrig att betala för det och det är väl det som är branschens problem, så att säga.

Det är troligen lönsamt att spekulera i AI:s nedgång, men så är det ju det här med timing och hävstång..... Tråkigt att bli barskrapad och skuldsatt bara utifrån vad man läst på nätet och dragit slutsatser av.
Citera
2025-01-15, 03:03
Medlem
Citat:
Kan vara så :-/ Jag är inte alls anti-AI. Använder det en hel del. Ger oftast bättre resultat att ställa frågor än att bara googla efter svar plus att jag slipper drunkna i reklam och produktlistningar. Men jag kommer nog aldrig att betala för det och det är väl det som är branschens problem, så att säga.

Det är troligen lönsamt att spekulera i AI:s nedgång, men så är det ju det här med timing och hävstång..... Tråkigt att bli barskrapad och skuldsatt bara utifrån vad man läst på nätet och dragit slutsatser av.

Nej det är nog inget problem att du inte vill betala för AI. Det kommer vara och är redan en enorm hjälp att ha en AI som en assistent på jobbet, och det är värt väldigt mycket. Här får du tänka på vad en anställd kostar.

Vi har sannolikt också bara fått en försmak vad AI kommer klara. Tänk bara när den tågar in i sjukvården då den är bättre på att ställa diagnoser och avgöra vilka provtagningar som behöver göras för att få underlag för att ställa diagnoser. Steget till att läkare kan ersättas behöver inte vara långt borta.
Citera
2025-01-15, 03:05
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det sista alternativet, blankning, skulle vara mitt första val om du är tillräckligt övertygad om dina framtida prognoser och ser en hög sannolikhet för en kommande kollaps.

Generellt sett behöver du kontakta en mäklare på din bank för att blanka, men vissa internetbanker, som Avanza eller Nordnet, erbjuder redan färdiga produkter.

Ok, tack. Nummer ett blir då att kolla vilka noterade bolag som kan komma i fråga och vilka finansiella produkter som då skulle passa. Samt vad det skulle kosta om jag har fel.
Citera
2025-01-15, 03:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ok, tack. Nummer ett blir då att kolla vilka noterade bolag som kan komma i fråga och vilka finansiella produkter som då skulle passa. Samt vad det skulle kosta om jag har fel.
Ja, det låter vettigt. Men glöm inte att ta hänsyn till den mänskliga faktorn – det handlar inte bara om siffror. Du har ju trots allt för avsikt att utnyttja en "hype", och en hype handlar mindre om siffror och mer om mänskliga känslor.
Citera
2025-01-15, 04:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Efter att noggrant studerat ämnet så har jag kommit fram till att rådande AI-hype kommer att sluta i en episk, spektakulär megakrasch med raserad värdering och börskurser för alla företag inblandade i denna hype. Vi gamla uvar minns dot.com-kraschen runt millennieskiftet. Detta lär bli tiofalt värre.

Vadan detta då? Jag hinner inte skriva en avhandling om det (och glöm att få en AI att göra det åt dig! ) men i korta drag är det såhär:

- Slut på träningsdata. Nya modeller kräver allt mer träningsdata för att bli bättre än tidigare modeller. Problemet är bara att AI redan slukat i stort sett allt text- och bildmaterial mänskligheten någonsin producerat. Nu börjar man prata om att nya modeller ska tränas på AI-genererad data. Detta kommer naturligtvis inte att fungera bra. Det blir skräp av träningen. Kostnaden för nya modellers träning skenar också, det kostar flera miljarder för varje ny, bättre modell. Vem ska betala för detta.

- Ingen lönsamhet - varken nu eller någonsin. AI med alla dess datacenter slukar enorma, ofattbara summor pengar som branschen inte kommer att kunna räkna hem. Det saknas en "killer application", alltså något som nästan hela världens befolkning och företag vill betala för, som med smarttelefonerna. Man hoppas att genom att kasta mer och mer pengar på utveckling och ännu snabbare hårdvara så ska en killer application helt magiskt uppstå av sig själv. Jag skulle inte tro det.

Företagskunder världen över börjar också tröttna på att kasta stora pengar på diverse AI-projekt för att "hänga med", "testa tekniken", "se vad AI kan göra" och så vidare. Man vill ha konkreta resultat och affärsnytta, annars får det vara.

- Översteprästen inom AI, Sam Altman som är mannen bakom det största bolaget OpenAI är en skum och besynnerlig figur. Han är som Northvolts Peter Carlsson, fast sju resor värre. En hyperintelligent lögnare och charlatan som är oerhört skicklig på att slå blå dunster i ögonen på investerare och andra. Det är mest en massa snack och mycket lite substans.

Kolla här: karln basar alltså över ett bolag värderat till 157 MILJARDER dollar. Alltså långt över en och en halv BILJON kronor. Han prissatte själv premiumvarianten av ChatGPT till 200 dollar/månaden, genom att bara höfta till, "det blir nog bra". Nu klagar han på att kunderna använder tjänsten för mycket så att företaget förlorar pengar på kunderna. Varför i herrans namn satte han inte ekonomiavd. att räkna på vad ett premium-abb. behövde kosta för att dra in tillräckligt med pengar?!?!

Ett klassiskt skalningsproblem: det hjälper inte att ragga fler kunder som tecknar abonnemang, för de nya kunderna ökar kostnaderna mer än vad de bidrar med pren.avgifter. Microsoft har samma stora problem att tjäna pengar på sina enorma AI-investeringar. Tanken var att Microsofts kunder skulle vilja betala extra för att få olika slags AI-stöd i MS produkter men hoppsan, det vill de visst inte göra. Attans, men shit happens.

Till råga på allt har vi den allmänna nedgången i ekonomin, stagflation, höga räntor etc. som gör att investerare är betydligt mer svårflörtade numera, vilket drabbar alla bolag inom AI särskilt illa eftersom de är extremt kapitalkrävande och kräver nya finansieringsrundor hela tiden.

Jag kan såklart inte veta något om exakt när det brakar ihop men skulle tippa på nångång Q3-Q4 2025. Då är nog pengarna och investerarnas tålamod slut.

Jag skulle kunna hålla på några sidor till men det blir för långt. Den intresserade kan fördjupa sig i Ed Zitrons omfattande skriverier. Han drar ner brallorna på AI-hypen så det står härliga till:

https://www.wheresyoured.at/oai-business/
https://www.wheresyoured.at/subprimeai/

Altmans slumpmässiga prissättning:

https://finance.yahoo.com/news/sam-a...080700756.html

Så, äntligen, till frågan: hur tjänar vi pengar på denna krasch? Korta något antagligen, men vad och hur? Nvidia? Hur gör man det, går det i Sverige. Jag har en del värdepapper men har aldrig kortat något och vet inte hur det fungerar. Ös på med idéer nu!

[Ed Zitron är kul och bra men skulle behöva en redaktör för han gillar att skriva mycket text när mindre hade räckt]

Om vi för resonemangets skull utgår ifrån att det både är en hype och att den kommer att sluta relativt abrupt så är grundproblemet timing. Även jag är gammal nog att ha varit med under dotcom 1*. Alla pratade ju om att det var omöjliga värderingar och vansinne nästan alltihop. Det var uppenbart redan 98/99 eller så att det hela var en vansinnig och enorm bubbla. Men det hade varit en dålig affär att sälja sina aktier eller teknikfonder då.

Världens tillgångspriser har bubblat sen guldmyntfoten avskaffades men den som lyssnat på t ex Wilderäng/Cornucopia när han för 15 år sen började varna för att låna till bostad har gått miste om fantastisk värdetillväxt. Den som tittade (eller tittar beroende på vem du frågar) på Teslas värdering gentemot fundamenta de senaste åren och sålde, kortade eller inte köpte har missat stort. Det finns förstås hur många exempel som helst på att bubblor rullar vidare mycket längre än vad man kunde tro.

Den stora frågan är alltså när en eventuell bubbla spricker och hur det sker. Dotcom gick under i en process som började i Mars 2000 och det vara bara nedåt och dåliga nyheter därefter. Det tog likväl närmare två år innan allt var över. Men det är då värt att komma ihåg att de flesta dotcoms var omöjliga ebberödsbankföretag. Det fanns bara nedsida och ingen botten när bubblan väl sprack.

De största listade spelarna inom AI idag är företag som faktiskt har riktiga vinstrika verksamheter. Att Google, MSFT och liknande har mycket satsat på och i AI är förstås sant men de står och faller inte med det så de är inte lika säkra totalförlorare som det mesta av docoms var.

En ETF som kortar big tech vore bra om man hade timingen rätt och kraschen är kort och hård men den sektorn är och kommer att förbli stor och stark tack vare sina de facto monopol eller duopol inom respektive område. Vem vet, investerare kanske till och med flyr dit för upplevd säkerhet.

Att hitta listade mer AI pure play-företag och noga följa nyheterna inför att vindriktningen ändras är nog det som återstår. NVIDIA är den stora frågan. Vilken P/E är de värda om de stora slutar köpa i nuvarande omfattning? Kanske även finns företag i andra ledet som skulle få problem. Datacenterföretag och annat sånt.

*Jag minns ett möte på Kungsgatan där jag träffade någon som påstods vara ekonomichef på ett hypat företag och som hade reskontran i en papplåda bredvid skrivbordet. Det där med att skicka fakturor och få betalt var inte prio när man fick pengar av investerare. Gick förstås i konken när bubblan brast.
Citera
2025-01-15, 04:29
Medlem
Citat:

Hitta BEAR certifikat eller liknade produkter.
Problemet är ju att man inte vet när det kraschar.
Det kan ju fortsätta gå bra i år till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in