2025-01-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Det är möjligt. Men jag är ingen luddit och hoppas jag har fel i mina slutsatser. Vi får hoppas allt går väl framöver och att AI inte kommer på att det bästa för den själv och Jorden är att utplåna oss människor. Då får den allt smaka på Nordmannens raseri.
AI kan mycket väl bli slutet för människorasen.
Citera
2025-01-15, 12:47
Medlem
Citat:
Det är möjligt. Men jag är ingen luddit och hoppas jag har fel i mina slutsatser. Vi får hoppas allt går väl framöver och att AI inte kommer på att det bästa för den själv och Jorden är att utplåna oss människor. Då får den allt smaka på Nordmannens raseri.

Ett gott råd är att du börjar använda ChatGPT och liknande tjänster för att få lite koll innan du satsar pengar på att det ska kollapsa.
Citera
2025-01-15, 12:50
Medlem
Det är svårt att säga exakt när kraschen kommer, men så länge AI-industrin bygger på förväntningar som inte kan infrias, är vi bara ett steg bort från att få en chock. Företagen bakom all denna hype – de är i full fart att bygga något som de inte kan leverera på. Det handlar om att sälja drömmen om AGI, om artificiella hjärnor och maskiner som ska kunna tänka och känna. Men när ingen kan visa på en faktisk väg för att komma dit, när alla dessa tusentals forskare och ingenjörer inser att de är fast i en teknologisk återvändsgränd, kommer det att vara över. AI är en dyr lek som inte går att finansiera i det oändliga.

De här företagen, som försöker skapa något som de inte har en aning om hur de ska bygga, kommer att stå där utan några verkliga lösningar. När investerarna börjar förstå att hela grejen är byggd på luft, kommer vi att se en fullständig kollaps. Det handlar inte om åratal av framgång, det handlar om när folk vaknar upp och inser att de har satsat på fel häst.

Historiskt sett tenderar småsparare och den breda massan att hålla fast vid sina förväntningar längre än institutionella investerare. 2025 är fortfarande för optimistiskt, jag skulle tippa på längre "förnekelseskede" innan en krasch blir oundviklig. När investerare som har tillgång till verklig data börjar dra sig ur, kommer massorna fortfarande att köpa in sig, helt omedvetna om att de själva är produkten i denna bluff.

Kortsiktig prognos (2025): Första sprickorna börjar synas. Små aktörer kollapsar, och investerarnas tålamod börjar ta slut.

Medellång prognos (2026–2027): Teknikens brister blir allt tydligare, och stora företag börjar minska sina AI-satsningar.

Långsiktig prognos (2028–2030): Hypen dör ut, och vi ser en massiv omvärdering av hela branschen.
Citera
2025-01-15, 12:52
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Mitt prio är att få bästa vård och AI har redan visat sig vara bättre på att ställa diagnoser än läkare.

Ibland är ett icke-svar bättre än ett godtyckligt svar, felbehandling skapar mycket följdproblem, avhållningsprincipen finns inte hos AI, den följer en parallell logik att vara försiktig och lyhörd.

Även fast AI är bättre samla fragment och skapa koppling så gör den mer gissningar än vad man kan tro, de gissningarna är i grunden random och spåra ut lite då och då. När en människa gissar så ligger det mycket smalare, bygger på tidigare kunskap om allt i samhället och på persontyp och mjuka värden.
Man vad som är säkert att gissa på och vad som man inte ska gissa på.
Citera
2025-01-15, 12:58
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggrorat
Kortsiktig prognos (2025): Första sprickorna börjar synas. Små aktörer kollapsar, och investerarnas tålamod börjar ta slut.

Medellång prognos (2026–2027): Teknikens brister blir allt tydligare, och stora företag börjar minska sina AI-satsningar.

Långsiktig prognos (2028–2030): Hypen dör ut, och vi ser en massiv omvärdering av hela branschen.

Nejdå, tekniken kommer bestå, det finns ett före och ett efter AI, vi pratar om sån stor skillnad.
Däremot är marknaden nått helt annat, den är ett flipperspel på heroin, räcker med att nån nyser så dör den.
Tekniken kommer alltid finnas med i framtiden och växa.
Citera
2025-01-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Nejdå, tekniken kommer bestå, det finns ett före och ett efter AI, vi pratar om sån stor skillnad.
Däremot är marknaden nått helt annat, den är ett flipperspel på heroin, räcker med att nån nyser så dör den.
Tekniken kommer alltid finnas med i framtiden och växa.

Tekniken i sig är fortfarande ett kraftfullt verktyg, men det är avgörande att skilja på den och idén om att den skulle kunna utveckla medvetenhet eller genuin intelligens. En central del av hypen kring AI bygger just på denna förväntan, det driver investerare och en stor del av marknaden.
Citera
2025-01-15, 13:19
Medlem
Sälj av alla fonder och aktier. Då AI involverar allt och tech är den största branchen idag så kommer en AI-crash dra med sig allt.

Då gör du bäst i att bara sälja allt, lämna systemet och sedan när det har kraschat rejält så går du in igen.

100% i cash bör du ligga nu isåfall.
Citera
2025-01-15, 13:26
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Köp BEAR certifikat i NASDAQ alternativt NVIDIA. Om du köper X10 får du 10 gånger förlusten. Så om NVIDIA minskar 5% så tjänar du 50%.
Citera
2025-01-15, 14:02
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Köp BEAR certifikat i NASDAQ alternativt NVIDIA. Om du köper X10 får du 10 gånger förlusten. Så om NVIDIA minskar 5% så tjänar du 50%.

Är inte sådana där bearcert. och liknande tänkta att hållas bara några timmar eller en dag? Jag menar, om NVDA smyger uppåt med några tiotals proc hela tiden och jag ligger med ett bearcert i låt säga ett halvår så blir väl min förlust typ exponentiell? Måste läsa på mer om det här...
Citera
2025-01-15, 14:09
Medlem
Ja, jag tror du har rätt i att det kommer sluta med en AI-krasch. Själva produkterna är dock användbara och kommer fortsätta utvecklas framöver. Men den absurda mängden pengar som för närvarande återfinns i techbranschen motsvarar inte potentiell vinst.

Du kan korta/shorta de företag du tror minst på. Bear certifikat eller short futures. Kan inte tipsa konkret om vilken och varför. Problemet är att träffa rätt. Bubblan kan ju fortsätta 100% till, och även om du köper lägre hävstång (x5, x10) så riskerar certifikaten att bli värda noll. Det finns säkert någon metod där du går in med en viss summa för respektive upp eller nedgång för att maximera vinst och minimera förlust. Går att läsa om.

Vid en krasch lär för övrigt det mesta dippa. Även guld har tappat vid många tidigare krascher trots att det ses som en säker investering. För att behålla värdet på pengarna men ändå få lite avkastning så är det typ statsobligationer eller räntefonder som gäller.
Citera
2025-01-15, 14:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
...

Kul inlägg.

Jag har jobbat med AI (ANN) till och från sedan 2003, när de flesta av hype-anhängarna här på forumet antagligen inte var födda, eller definitivt inte hade en susning om neurala nätverk.

Jag är av samma uppfattning som du, och just nu råder en masspsykos om hur AI kommer ta över världen, vilket givetvis inte kommer ske inom de närmsta decennierna. AI är relativt efterbliven, och trots idoga försök så uteblir produktiviteten. AI är dock ett ganska hjälpsamt verktyg i vissa kontexter.

Att tjäna pengar på en "kollaps" är egentligen aldrig lätt, och det är egentligen samma svårighet som att tjäna pengar på en kraftig, plötslig uppgång. Nämligen att tajma den rätt.

Problemet som uppstår när man ska korta är räntekostnader och rekalibrering av derivatet som kommer äta upp potentiella vinster om du inte tajmar marknaden rätt. Det bästa du kan göra är sannolikt att likvidera dina positioner och satsa på någon sorts inflationshedge tills du ser investeringsmöjligheter för långa positioner. Jag har själv gjort så senaste, så jag måste ju tro att det är det bästa. Jag köpte för övrigt NVDA på 113 och sålde på 804 (innan split).

Kruxet med den här typen av idiotiska meme-marknader är att de garanterat har mer uthållighet än din ekonomi.
Senast redigerad av Stig-Britt 2025-01-15 kl. 14:17.
Citera
2025-01-15, 14:24
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Kul inlägg.

Jag har jobbat med AI (ANN) till och från sedan 2003, när de flesta av hype-anhängarna här på forumet antagligen inte var födda, eller definitivt inte hade en susning om neurala nätverk.

Jag är av samma uppfattning som du, och just nu råder en masspsykos om hur AI kommer ta över världen, vilket givetvis inte kommer ske inom de närmsta decennierna. AI är relativt efterbliven, och trots idoga försök så uteblir produktiviteten. AI är dock ett ganska hjälpsamt verktyg i vissa kontexter.

Att tjäna pengar på en "kollaps" är egentligen aldrig lätt, och det är egentligen samma svårighet som att tjäna pengar på en kraftig, plötslig uppgång. Nämligen att tajma den rätt.

Problemet som uppstår när man ska korta är räntekostnader och rekalibrering av derivatet som kommer äta upp potentiella vinster om du inte tajmar marknaden rätt. Det bästa du kan göra är sannolikt att likvidera dina positioner och satsa på någon sorts inflationshedge tills du ser investeringsmöjligheter för långa positioner. Jag har själv gjort så senaste, så jag måste ju tro att det är det bästa. Jag köpte för övrigt NVDA på 113 och sålde på 804 (innan split).

Kruxet med den här typen av idiotiska meme-marknader är att de garanterat har mer uthållighet än din ekonomi.

Mängden riskkapital som just nu pumpas in i den marknaden saknar i princip motstycke historiskt. Goda möjligheter att tjäna pengar på fortsatt uppgång och inte bli allt för girig innan man avyttrar aktier mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in