Citat:
Ursprungligen postat av
dezer
Jag har någonstans snappat upp att AA sitter med vad han kallar en buffert, det låter ju skitbra. Eller är detta bara ett glorifierar namn på ännu ett depå-konto med högrisk aktier?
Han verkar ha massa "regler" som han hela tiden ändrar på beroende på hur aktierna utvecklas och hur kraftigt överbelånad han blir från gång till gång.
Minsta köp till huvudportföljen skulle vara 100K hade han som regel ett tag när portföljen gick som ett skållat troll förra året (våren 2024!?).
När värdet minskade och han ville köpa, blev det två bolag a: 50K som han sen valde att kalla som ETT innehav. Ehh jaha!? Ja det får han väl göra om han vill såklart, men visar bara på hur han hela tiden ändrar sig. Det kan ju vara nått väldigt bra, men det beror ju lite - för trovärdigheten - vad man sagt dagen innan typ, och på vilket sätt.
Tror även "buffert portföljen" riskerar få samma höga risknivå en dag.
Allt hänger på nästa rekyl.
Hur stor den blir och hur länge den pågår.
Min gissning är att han kommer fortsätta säga att han har läget under full kontroll, är kolugn, ändå tills den dagen har har gulat totalt. Han får hoppas att det dröjer. Han har ju rätt i att ingen vet när nästa krasch kommer. Kan komma i morgon, kan komma först om 10 år. Men även en mindre rekyl som händer lite då och då kommer göra stor skada.
-10% klarar han nog, men inte mycket mer än det från dessa nivåer om nedgången skulle ta ny fart snart.
Ja alltså, jag har ingen kristallkula och får till skillnad mot AA fel då och då i mina prognoser, så det är en ren gissning. Men en personlig åsikt som jag står för till 110% oavsett om det anses som brottsligt eller ej. Man får en känsla av att han är kraftig spelberoende och får abstinens om han inte får köpa nått. Säljer av för att täcka överbelåningen vid ett ras, och säljer lite till för att kunna få några kronor över till att även köpa lite. Jaja, känner inte honom, men varningsignalerna tjuter kraftigt...en enligt mig då (och förmodligen många andra)