2025-01-14, 17:42
Medlem
Djungelskribentens avatar
Stämpling kanske?
Citera
2025-01-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolaparfait
Kolla denna länken.
https://lawline.se/answers/offret-vill-inte-anmala-for-misshandel-kan-polisen-sjalv-driva-anmalan

Klipper in en del av texten

"Tyvärr är det så att polisen har en skyldighet att inleda en förundersökning om det finns misstanke om att ett konkret brott som hör under allmänt åtal har begåtts (23 kap 1 § RB). En förundersökning består i att polisen utreder huruvida ett brott har begåtts eller inte. Det finns i det här fallet anledning att anta att misshandel som konkret brott har begåtts eftersom det finns en film. Misshandel enligt 3 kap 5 § BrB hör under allmänt åtal.

Med det följer att polisen inte bara kan, utan måste inleda en förundersökning. Endast i undantagsfall kan polisen låta bli att inleda förundersökning. Det är sedan en åklagare som avgör huruvida åtal ska väckas (dvs om det blir aktuellt med process i domstol) 23 kap 20 § RB."
Fast till exempel våldtäkt & misshandel utreds ju inte & går inte till åtal om inte målsägaren vill det.
I Jockes fall skulle jag tro att det handlar om nån form av olaga hot. Och kan polisen inte utreda våldtäkt & misshandel där man har en offer med synliga skador utan målsägare, då tar jag svårt att se hur polisen kan välja att utreda olaga hot eller liknande där man inte har ett offer med synliga skador, om inte målsägare säger ja till det

Det känns som att polisen måste kontaktat Jocke, informerat om hoten eller brottet som hittats, & sen har Jocke sagt ja till att det ska anmälas å utredas

En läkare hade dokumenterat Linneas skador, men eftersom hon inte vill att det skulle fortsättas utredas & gå till åtal, så kunde inte polisen gå vidare.
Då har jag svårt att se hur polisen kan utreda & ta det till åtal utan att Jocke först sagt ja.
Citera
2025-01-14, 17:43
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Jo, men Jocke som målsägare måste ju välja att vilja anmäla brottet. Det måste ju vara Jocke som vill att det utreds och går till åtal.
Men i texten låter det som att polisen vill att det utreds och går till åtal, och Jocke inte har haft något att säga om saken

Om brottet faller under allmänt åtal kan vem som helst anmäla, men biten med att polisen gjort honom målsägande beror nog på att han godkänt det. Han uttrycker sig nog bara klumpigt.

Det jag skrev om villan, var menat som i att jag trodde det hade hänt något åt det hållet när han skrev sin första story om att något hemskt inträffat. Han har en tendens att överdriva. Till hans försvar i rättvisas namn; när man lagt åratal på att uttrycka sig i youtube-titlar så är det inte konstigt att det mesta han skriver formuleras som clickbait och content.
Citera
2025-01-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Om brottet faller under allmänt åtal kan vem som helst anmäla, men biten med att polisen gjort honom målsägande beror nog på att han godkänt det. Han uttrycker sig nog bara klumpigt.

Det jag skrev om villan, var menat som i att jag trodde det hade hänt något åt det hållet när han skrev sin första story om att något hemskt inträffat. Han har en tendens att överdriva. Till hans försvar i rättvisas namn; när man lagt åratal på att uttrycka sig i youtube-titlar så är det inte konstigt att det mesta han skriver formuleras som clickbait och content.
jag tror han skriver så medvetet för att folk ska tolka att det är polisen, inte jocke, som tagit beslutet att utreda & åtala
precis som när han sa att linnea var tagen, han visste att folk skulle misstolka & tro hon var gripen
och när folk misstolkade gick han inte ut & sa att folk hade misstolkat. Utan han lät folk tro det

jag ser jocke göra så ganska ofta när han skriver
Senast redigerad av Skykru 2025-01-14 kl. 17:56.
Citera
2025-01-14, 18:23
Medlem
granny-pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenuno
Polisbil utanför jockes lägenhet hela dagen.

Undra om chrippa försökt leja någon innan de grep han därav polisskydd nu samt att Jocke är målsägande.

Vad ligger i så fall straffskalan på de? 6-10 år? Någon som vet.

Blir inget nyår för chrippa på länge :-

Edit
” Är brottet grovt, skall dömas till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att skada annan till liv eller hälsa eller om många ”

Hur säker är din källa?
Citera
2025-01-14, 18:23
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
jag tror han skriver så medvetet för att folk ska tolka att det är polisen, inte jocke, som tagit beslutet att utreda & åtala
precis som när han sa att linnea var tagen, han visste att folk skulle misstolka & tro hon var gripen
och när folk misstolkade gick han inte ut & sa att folk hade misstolkat. Utan han lät folk tro det

jag ser jocke göra så ganska ofta när han skriver

Det är väl inte omöjligt.

Problemet han skapar för sig själv, är att det blir spekulationer. För av någon anledning är det hemskt, privat, orsaken till att han inte kan släppa video idag, det är polisanmält av polisen själva men han är målsägade och för att inte kunna prata om det är 3 storys + berätta för Julia av alla människor som givetvis bekräftar i live att hon vet vad det är, precis så mycket information att detta sker.

Och som jag skrev innan, han är känd för att överdriva. Så "hemskt" + polisanmälts, kan betyda nästan allt från bilinbrott till ett halvseriöst mordförsök.

Kanske ska man tolka "hemskt" som att det inte är så allvarligt från någon som är drillad i att skriva LIONEL FLYTTAR HEMIFRÅN istället för "vi satte upp en lekstuga till barnen"..?
Citera
2025-01-14, 18:27
Medlem
Citat:

Problemet han skapar för sig själv, är att det blir spekulationer. För av någon anledning är det hemskt, privat, orsaken till att han inte kan släppa video idag, det är polisanmält av polisen själva men han är målsägade och för att inte kunna prata om det är 3 storys + berätta för Julia av alla människor som givetvis bekräftar i live att hon vet vad det är, precis så mycket information att detta sker.

Och som jag skrev innan, han är känd för att överdriva. Så "hemskt" + polisanmälts, kan betyda nästan allt från bilinbrott till ett halvseriöst mordförsök.

Kanske ska man tolka "hemskt" som att det inte är så allvarligt från någon som är drillad i att skriva LIONEL FLYTTAR HEMIFRÅN istället för "vi satte upp en lekstuga till barnen"..?

Men att skriva så på en YT rubrik handlar ju om att få klick?

Det gör alla youtubers?

Folk skriver ”ska vi göra slut” när videon handlar om att de ska välja färg på gardiner för fan.
Citera
2025-01-14, 18:31
Medlem
Citat:
Jocke har skrivit dessa texter

Kan inte bli åtal utan anmälan

Denna text var dock mycket förvirrande
Det är ju alltid målsägare som anmäler
Vilka brott kan polisen själva ta beslut om att göra anmälan utan målsägaren?
Oftast informerar polisen målsägaren, och sen väljer målsäganden att göra en anmälan?

Polisen kan själv göra en anmälan, jag valde aldrig att anmäla en före detta vän till mig som tog strypgrepp på mig utan polisen gjorde själva en anmälan.
Citera
Medlem
Citat:
Jocke har skrivit dessa texter

Kan inte bli åtal utan anmälan

Denna text var dock mycket förvirrande
Det är ju alltid målsägare som anmäler
Vilka brott kan polisen själva ta beslut om att göra anmälan utan målsägaren?
Oftast informerar polisen målsägaren, och sen väljer målsäganden att göra en anmälan?

Brott som går under allmänt åtal anmäler ju polisen själva oavsett vad målsägande vill
Citera
Medlem
Citat:

du har en bra poäng

att jocke berättade för julia känns som ett stort misstag
det är mycket som utreds nu. Vi får väl se hur mycket chrippa blir åtalad för i slutändan
Citera
2025-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Jo, men Jocke som målsägare måste ju välja att vilja anmäla brottet. Det måste ju vara Jocke som vill att det utreds och går till åtal.
Men i texten låter det som att polisen vill att det utreds och går till åtal, och Jocke inte har haft något att säga om saken

Läs på om allmänt åtal
Citera
2025-01-14, 18:33
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenuno
Men att skriva så på en YT rubrik handlar ju om att få klick?

Det gör alla youtubers?

Folk skriver ”ska vi göra slut” när videon handlar om att de ska välja färg på gardiner för fan.

Hela hans liv de senaste 10 åren går ut på att få visningar och skapa intresse. Så när han väljer ordet hemskt, är det svårvärderat. Vad är hemskt, i hans värld, i hans första story? Istället för att något är sorgligt, svårsmält, ofattbart, fruktansvärt eller bara besvärligt eller tidskrävande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in