2025-01-14, 18:33
  #10741
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
du har en bra poäng

att jocke berättade för julia känns som ett stort misstag
det är mycket som utreds nu. Vi får väl se hur mycket chrippa blir åtalad för i slutändan
Vet du att det har med C att göra? Eller gissar du bara?
Citera
2025-01-14, 18:36
  #10742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Fast till exempel våldtäkt & misshandel utreds ju inte & går inte till åtal om inte målsägaren vill det.
I Jockes fall skulle jag tro att det handlar om nån form av olaga hot. Och kan polisen inte utreda våldtäkt & misshandel där man har en offer med synliga skador utan målsägare, då tar jag svårt att se hur polisen kan välja att utreda olaga hot eller liknande där man inte har ett offer med synliga skador, om inte målsägare säger ja till det

Det känns som att polisen måste kontaktat Jocke, informerat om hoten eller brottet som hittats, & sen har Jocke sagt ja till att det ska anmälas å utredas

En läkare hade dokumenterat Linneas skador, men eftersom hon inte vill att det skulle fortsättas utredas & gå till åtal, så kunde inte polisen gå vidare.
Då har jag svårt att se hur polisen kan utreda & ta det till åtal utan att Jocke först sagt ja.

Fast det är ju skillnad om polisen hittat konkreta hot tex, då har de ju redan bevisbördan själva. I Linneas fall låg ju bevisbördan till stor del i hennes egen berättelse, man kan ju inte styrka ett brott med enbart blåmärken - det kan man däremot med konkreta hot.
Citera
2025-01-14, 18:38
  #10743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanbanan123
Fast det är ju skillnad om polisen hittat konkreta hot tex, då har de ju redan bevisbördan själva. I Linneas fall låg ju bevisbördan till stor del i hennes egen berättelse, man kan ju inte styrka ett brott med enbart blåmärken - det kan man däremot med konkreta hot.

Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Om brottet faller under allmänt åtal kan vem som helst anmäla, men biten med att polisen gjort honom målsägande beror nog på att han godkänt det. Han uttrycker sig nog bara klumpigt.

Det jag skrev om villan, var menat som i att jag trodde det hade hänt något åt det hållet när han skrev sin första story om att något hemskt inträffat. Han har en tendens att överdriva. Till hans försvar i rättvisas namn; när man lagt åratal på att uttrycka sig i youtube-titlar så är det inte konstigt att det mesta han skriver formuleras som clickbait och content.

Fast man blir ju fortfarande målsägande även om det är polisen som anmäler brottet? Har ju inget med saken att göra. Man behöver inte alls ”godkänna” att bli målsägande.
Citera
2025-01-14, 18:38
  #10744
Medlem
Jag tänker inte spekulera allt för mycket i vad Jocke menar i sin story, men kan det handla om något som Linnea har gjort? Eller bett andra göra? Vi får nog reda på det tids nog.

Hursomhelst, ha en trevlig kväll allihop🌸
Citera
2025-01-14, 18:38
  #10745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebbydebby
Polisen kan själv göra en anmälan, jag valde aldrig att anmäla en före detta vän till mig som tog strypgrepp på mig utan polisen gjorde själva en anmälan.
Citat:
Ursprungligen postat av lanbanan123
Brott som går under allmänt åtal anmäler ju polisen själva oavsett vad målsägande vill
Känns som det är svårt att få en fällande dom om inte offret vill sammarbeta. Och då känns det som slöseri på resurser att utreda något som inte kan leda till åtal.

Misshandel ligger också under allmänt åtal. Polisen hade dokumenterat linneas skador. Trots det lades utredningen ner när offret/målsägaren vägrade sammarbeta.
Citera
2025-01-14, 18:44
  #10746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Känns som det är svårt att få en fällande dom om inte offret vill sammarbeta. Och då känns det som slöseri på resurser att utreda något som inte kan leda till åtal.

Misshandel ligger också under allmänt åtal. Polisen hade dokumenterat linneas skador. Trots det lades utredningen ner när offret/målsägaren vägrade sammarbeta.

Jag ville aldrig göra en polisanmälan då den här personen betydde väldigt mycket för mig trots det h*n gjorde. Så det handlar inte om att jag vägrade samarbeta med polisen, utan jag ville snarare inte göra en polisanmälan då personen ifråga betydde oerhört mycket för mig som sagt. Sen var det inte jag som ringde polisen heller. Har gjort många polisanmälan de senaste tre åren snart, alla har lagts ner. Varav en anmälan senast i november, men då frågade hon som utredde min anmälan om jag ville att det skulle leda till rättegång. Vilket jag inte ville då det var en så liten grej som hände så att låta det leda till rättegång kändes bara onödigt.
__________________
Senast redigerad av rebbydebby 2025-01-14 kl. 18:45. Anledning: Glömde nämna
Citera
2025-01-14, 18:44
  #10747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Hela hans liv de senaste 10 åren går ut på att få visningar och skapa intresse. Så när han väljer ordet hemskt, är det svårvärderat. Vad är hemskt, i hans värld, i hans första story? Istället för att något är sorgligt, svårsmält, ofattbart, fruktansvärt eller bara besvärligt eller tidskrävande?

Ja de är så de funkar dra tittare tjäna pengar alla gör de
Citera
2025-01-14, 18:44
  #10748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skykru
Känns som det är svårt att få en fällande dom om inte offret vill sammarbeta. Och då känns det som slöseri på resurser att utreda något som inte kan leda till åtal.

Misshandel ligger också under allmänt åtal. Polisen hade dokumenterat linneas skador. Trots det lades utredningen ner när offret/målsägaren vägrade sammarbeta.

Ja det stämmer, i många fall är det lönlöst att driva fall med misshandel utan offrets medverkan, trots att det faller under allmänt åtal. Men i detta fall kan det ju vara så att polisen bevittnat eller själva sitter på bevisbördan, då är de inte beroende av att den målsägande medverkar.
Citera
2025-01-14, 18:46
  #10749
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladyjo
hänt endel hemska saker privat lägger han ut i story... någon som vet?
Han är bara en dramabitch
Nån kanske snodde en dryck på hans spa och nu är hela hans värld förstörd och måste söka sympati av sina snorungar till följare
Citera
2025-01-14, 18:48
  #10750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanbanan123
Fast man blir ju fortfarande målsägande även om det är polisen som anmäler brottet? Har ju inget med saken att göra. Man behöver inte alls ”godkänna” att bli målsägande.

Exakt. Jag har varit med om att polisen gjort en anmälan trots att jag sa att jag inte ville det. Jag ringde veckan därefter och bad dem att lägga ner anmälan, varför? För personen ifråga betydde enormt mycket för mig trots det h*n valde att göra mot mig. Och sen var det inte jag som ringde dem, utan en anhörig till mig utan att jag visste om det.
Citera
2025-01-14, 18:52
  #10751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Han är bara en dramabitch
Nån kanske snodde en dryck på hans spa och nu är hela hans värld förstörd och måste söka sympati av sina snorungar till följare

Snorungar var väl lite att ta i? Vi är många vuxna som följer honom pga deras barn samt Jockes uppväxt som han valt att prata öppet om då många kanske känner igen sig. Tycker det mysigt att följa familjen överlag! Sen att Jocke kan gå ut i affekt på story när nånting händer, är inget konstigt. Iallafall inte när man mår dåligt pga sin bror har hållit på mot honom och familjen hur länge som helst. Till slut får man nog.
Citera
2025-01-14, 18:56
  #10752
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanbanan123
Fast man blir ju fortfarande målsägande även om det är polisen som anmäler brottet? Har ju inget med saken att göra. Man behöver inte alls ”godkänna” att bli målsägande.

Jag skrev det jag skrev, i kontext till hans story.

Jag tror att det han menar är att polisen (eller att någon annan vänt sig till polisen) och upprättat en anmälan om ett brott som faller under allmänt åtal, där han är BO.

När polisen informerat honom om detta, sade han inte "jag bryr mig inte, det där är bara larv för mig. Jag skulle ändå wrappa om bilen (om brottet tex är ett vittne ringer när någon skrver BAJS på den) eller "tror inte min bror skulle ha betalat någon för att fysiskt skada mig bara för att ni hittade en Googlesökning på hitman Norrköping Jockiboi pris, i hans sökhistorik i den beslagna datorn".

Istället sade han "oj jävlar, det här är en anmälan jag gärna ser leder till förundersökning och jag vill vara målsägande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in