2025-01-08, 08:48
  #4609
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Men som sagt, så funkar det inte.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/berakna-ditt-forbehallsbelopp/fbb-berakning#/berakning/civilstand-barn

Där kan du beräkna ert förbehållsbelopp.

Ange era inkomster och antal barn osv.

Sen får du reda på vad du får behålla

Det går ej att leva på den summan som blev kvar.
Men som jag skrivit tidigare så har jag inga problem med att fortsätta arbeta utanför Sverige.
Detta med att man "får" behålla en viss summa är ren skit.
Oavsett om du arbetar extra så har man inget för det då kronkalle tar allt över en viss summa.
Citera
2025-01-10, 15:14
  #4610
Medlem
Har pågående skuldsanering, avslutas nästa vår.
Hur fungerar det egentligen med bilköp?

När min skuldsanering gick igenom och jag pratade med min dåvarande handläggare på kfm, så hade jag en bil som var godkänd att ha. Minns inte vad jag sa att värdet var, men omkring 15,000kr.
Denna bil är såld sen några år tillbaka.

Kan jag köpa bil för ett värde av liknande summa utan att vara orolig? Det pratas så mycket nuförtiden om folk som blir av med sina bilar vid tex poliskontroller eller dylikt där fogden beslagtagit bilen. Eftersom de två nu har ett bättre samarbete mellan varandra jämfört med hur det såg ut förr.
Citera
2025-01-10, 15:21
  #4611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Vad händer om man ansöker om skuldsanering och ej får beviljat? Syns det någonstans?

Om man får existensminimum och måste ha bil pga jobb. Säg att den går sönder. Vad gör man då?

Det syns ingenstans.
Du skriver "om" ? Existensminimum får du behålla vare sig det är löneutmätning eller skuldsanering. Alla kan få löneutmätning, men få får skuldsanering.

Om du har bil, och måste ha bil till jobbet, och den går sönder. Ja då är det så, och du får väl minska med något annat. Förstår dock inte hur man inte får det att gå runt bra med Existensminimum då det är ett ganska högt belopp, eftersom din hyra tex är något utöver Existensminimum. Ca 6000kr som ensamstående vuxen ska du klara mat, räkningar osv.

Eftersom du då har Existensminimum och lever med skulder så ska du ju inte leva fett. Dra ner övriga utgifter så har du nog råd att laga din bil.

Och om du inte har råd att äga bil med reparationer så ska du nog inte ha bil helt enkelt.
Citera
2025-01-10, 23:48
  #4612
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Har pågående skuldsanering, avslutas nästa vår.
Hur fungerar det egentligen med bilköp?

När min skuldsanering gick igenom och jag pratade med min dåvarande handläggare på kfm, så hade jag en bil som var godkänd att ha. Minns inte vad jag sa att värdet var, men omkring 15,000kr.
Denna bil är såld sen några år tillbaka.

Kan jag köpa bil för ett värde av liknande summa utan att vara orolig? Det pratas så mycket nuförtiden om folk som blir av med sina bilar vid tex poliskontroller eller dylikt där fogden beslagtagit bilen. Eftersom de två nu har ett bättre samarbete mellan varandra jämfört med hur det såg ut förr.

Har du skuldsanering kan du köpa en bil för dina pengar. KFM kommer ej utmäta så länge du ej drar på dig nya skulder.
Citera
2025-01-11, 17:36
  #4613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du skuldsanering kan du köpa en bil för dina pengar. KFM kommer ej utmäta så länge du ej drar på dig nya skulder.

Tack för svar.
Citera
2025-01-14, 17:09
  #4614
Medlem
Skuld på 600kr från 2012 gått till Kronofogden

Hej!
Sitter och biter på naglarna just nu eftersom jag är extremt rädd för att få en anmärkning p.g.a en gammal skuld från 2012 på 600kr till ett företag där jag köpte en grej men missat betalningen under tiden jag var en student.

Jag har ärligt talat under de senaste 5-10 åren inte fått något påminnelse brev eller mail om att jag har en kvarvarande skuld hos dem.

Hade jag fått det hade jag givetvis betalat skulden för att slippa ytterligare kostnader.

Jag fick precis nyligen ett brev i Kivra från Kronofogden där de meddelar att företaget har skickat skulden till Kronofogden för indrivning.

Jag kunde inte riktigt tolka brevet Kronofogden, såhär stod det på brevet från dem:

Uppgifter om skulden
Målnummer U-******
Ansökan inkommen datum 2024-12-10
Datum för exekutionstitel 2012-09-17
Exekutionstitel (grund för kravet) Kronofogdemyndighetens utslag


Har jag fått utslag på skulden? Vilket betyder att jag får en anmärkning per automatik?

Jag har tagit i kontakt med företaget och bett dem ta tillbaka ärendet från Kronofogden och låta mig få betala in skulden för att slippa anmärkning.

Går det i mitt fall slippa en anmärkning eller är det kört nu? Gäller utslaget från Kronofogden nu och även om skulden dras tillbaka så har jag redan fått en anmärkning?

Någon som vet?
Citera
2025-01-14, 17:14
  #4615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Hej!
Sitter och biter på naglarna just nu eftersom jag är extremt rädd för att få en anmärkning p.g.a en gammal skuld från 2012 på 600kr till ett företag där jag köpte en grej men missat betalningen under tiden jag var en student.

Jag har ärligt talat under de senaste 5-10 åren inte fått något påminnelse brev eller mail om att jag har en kvarvarande skuld hos dem.

Hade jag fått det hade jag givetvis betalat skulden för att slippa ytterligare kostnader.

Jag fick precis nyligen ett brev i Kivra från Kronofogden där de meddelar att företaget har skickat skulden till Kronofogden för indrivning.

Jag kunde inte riktigt tolka brevet Kronofogden, såhär stod det på brevet från dem:

Uppgifter om skulden
Målnummer U-******
Ansökan inkommen datum 2024-12-10
Datum för exekutionstitel 2012-09-17
Exekutionstitel (grund för kravet) Kronofogdemyndighetens utslag


Har jag fått utslag på skulden? Vilket betyder att jag får en anmärkning per automatik?

Jag har tagit i kontakt med företaget och bett dem ta tillbaka ärendet från Kronofogden och låta mig få betala in skulden för att slippa anmärkning.

Går det i mitt fall slippa en anmärkning eller är det kört nu? Gäller utslaget från Kronofogden nu och även om skulden dras tillbaka så har jag redan fått en anmärkning?

Någon som vet?

Har du inte fått ett betalningsföreläggande innan?
Är väll bara att betala in.
Citera
2025-01-14, 17:15
  #4616
Medlem
Slappna av, kontakta bara kronofogden imorgon och säg att du vill betala din skuld då slipper du anmärkning.
Citera
2025-01-14, 17:16
  #4617
Medlem
NyaHenriksss avatar
Har skulden gått till kronofogden så har du fått en betalningsanmärkning.
Betala och gör rätt för dig!
Citera
2025-01-14, 17:24
  #4618
Medlem
Jag kan inte minnas om skulden tidigare gått vidare till Kronofogden, om det hade gjort det så hade jag självklart betalat av skulden redan.

Jag har ju under alla dessa år 0kr i skulder hos Kronofogden.

Problemet är att jag varken fått någon betalningsföreläggande från Kronofogden gällande denna skuld först, som det brukar bli när ett företag skickar skulden till Kronofogden för indrivning.

Det jag inte förstår är hur kan de direkt ge utslag utan att först skicka ett betalningsföreläggande där man får ett viss antal dagar på sig att betala eller bestrida?

Jag kan läsa ordet ”utslag” från deras brev, betyder det att skulden har lett till ett utslag/anmärkning?

Finns det någon chans för mig att slippa denna anmärkning om företaget drar tillbaka skulden från Kronofogden?
Citera
2025-01-14, 17:36
  #4619
Medlem
Detta får jag fram från Kronofogdens hemsida:

Registreringsdatum: 10 december 2024
Exekutionstitelidentitet: 24-*****-12
Exekutionstitelstyp: Utslag från Kronofogden
ExekutionstitelsDatum: 17 september 2012


Jag blir inte klok på detta, hur ska man tolka det? Fick jag utslaget år 2012 eller får jag det nu?
Citera
2025-01-14, 17:48
  #4620
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Har skulden gått till kronofogden så har du fått en betalningsanmärkning.
Betala och gör rätt för dig!
Nej, det stämmer absolut inte. Varför sitter du och drar saker ur röven?

Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Detta får jag fram från Kronofogdens hemsida:

Registreringsdatum: 10 december 2024
Exekutionstitelidentitet: 24-*****-12
Exekutionstitelstyp: Utslag från Kronofogden
ExekutionstitelsDatum: 17 september 2012


Jag blir inte klok på detta, hur ska man tolka det? Fick jag utslaget år 2012 eller får jag det nu?
Ring dem imorgon, de är faktiskt väldigt hjälpsamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in