Citat:
Ursprungligen postat av
NeX12
Vad händer om man ansöker om skuldsanering och ej får beviljat? Syns det någonstans?
Om man får existensminimum och måste ha bil pga jobb. Säg att den går sönder. Vad gör man då?
Det syns ingenstans.
Du skriver "om" ? Existensminimum får du behålla vare sig det är löneutmätning eller skuldsanering. Alla kan få löneutmätning, men få får skuldsanering.
Om du har bil, och måste ha bil till jobbet, och den går sönder. Ja då är det så, och du får väl minska med något annat. Förstår dock inte hur man inte får det att gå runt bra med Existensminimum då det är ett ganska högt belopp, eftersom din hyra tex är något utöver Existensminimum. Ca 6000kr som ensamstående vuxen ska du klara mat, räkningar osv.
Eftersom du då har Existensminimum och lever med skulder så ska du ju inte leva fett. Dra ner övriga utgifter så har du nog råd att laga din bil.
Och om du inte har råd att äga bil med reparationer så ska du nog inte ha bil helt enkelt.