2025-01-13, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Då jag är på samma sida som majoriteten av världens experter i den här frågan, det vill säga tusentals individuella forskare som alltså samtliga har doktorerat och har imponerande akademiska meriter, så verkar det troligare att de, och då även jag, "vet bättre" i det här än hon.

Vad har du för kännedom om vad dessa tusentals forskare tycker och vad gör att du skulle veta bättre än hon? Alla forskare var ju i flera hundra år säkra på den geocentriska världsbilden innan Copernicus och Kepler visade att det inte var så med sin heliocentriska modell.

Vad vet du egentligen? Har du lärt dig vad en expertgrupp är?
Senast redigerad av HerrGickhan 2025-01-13 kl. 22:11.
Citera
2025-01-13, 23:03
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad har du för kännedom om vad dessa tusentals forskare tycker och vad gör att du skulle veta bättre än hon? Alla forskare var ju i flera hundra år säkra på den geocentriska världsbilden innan Copernicus och Kepler visade att det inte var så med sin heliocentriska modell.

Vad vet du egentligen? Har du lärt dig vad en expertgrupp är?

Din okunskap är inte ett övertygande eller giltigt argument för någonting, inte heller antydningar att ett helt forskningsfält är inbegripet i antingen en konspiration eller vilselett av religiösa dogmer.

Vill du på riktigt lära dig någonting istället för att bara tramsa så kan väl börja med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning
https://ipcc.ch
Citera
2025-01-13, 23:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om någon ser något fel jag har skrivit så är det bara att peka på det. Jag är den första att erkänna när jag fått något fel. Du kan också peka på eventuella fel jag skrivit. Men du väljer att inte göra det utan istället bara komma med svepande avfärdanden. Hur kommer det sig?
Det går inte att förstå vad du invänder mot. Du tycks mena att något i det som jag citerade av Judith Curry är fel men du utvecklar inte vad. På så sätt brister ditt inlägg helt i saklighet och går inte att bemöta inom trådens ämne.
Citera
2025-01-13, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Din okunskap är inte ett övertygande eller giltigt argument för någonting, inte heller antydningar att ett helt forskningsfält är inbegripet i antingen en konspiration eller vilselett av religiösa dogmer.

Vill du på riktigt lära dig någonting istället för att bara tramsa så kan väl börja med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning
https://ipcc.ch

Den enda som tramsar är du. Svara på frågorna i stället. Vad vet du om vad de »tusen forskarna« anser? Kan du namnge dessa forskare och komma med ett underlag som visar vad de tycker?

Framför allt berätta varför du, inte en skuggbild med »tusen forskare« som du inte känner till, kan avgöra att Judith Curry skulle sakna relevans.

Länkar till Wikipedia-sidor är inget som stärker dina aktier.
Citera
2025-01-13, 23:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag vet exakt vad konsensus är och jag tycker inte det hör hemma inom vetenskaplig utveckling. Jag pekade på Poppers falsifikationsprincip som jag tycker bör vara grundpelaren för alla forskning. Problemet med dagens forskning är att den blivit så politiserad att den inte längre tillåts utforska förbehållslöst eller följa Poppers falsifikationsprincip.

Du får som jag redan skrivit läsa hur mycket du vill. Jag är mest intresserad att studera och informera mig om tiden före 1850 och även se hur väldigt föränderligt vädret varit under hela 1900-talet. Dogmer har aldrig legat för mig och de ska alltid ifrågasättas. Den som inte inser att all uppvärmning kommer från solen och att solen inte har ett statiskt förhållande till solen bör nu fundera lite till. Jag är ingen förnekare till växthuseffekten, men att koldioxid skulle förklara allt är inte vetenskapligt befrämjande. Det är en politisk fix idé som steg för steg slår tillbaka i forcerade och ogenomtänkta satsningar.
Men hur avgör du allt detta om inte via vetenskap?
Är det inte en bra grej att undersöka tidskriftena som jag föreslog?

Hur skulle du vilja förändra den metoden för att bättre utvärdera vetenskapen?

Finns inga ekonomiska eller politiska vinningar på att bara köra på? Business as usual? Inte? Ingenstans i hela världen?
Citat:

Alla forskare var ju i flera hundra år säkra på den geocentriska världsbilden innan Copernicus och Kepler visade att det inte var så med sin heliocentriska modell.
Menar du att det råder vetenskapligt konsensus nu med en geocentrisk världsbild? Eller är vetenskapligt konsensus kanske inte så dogmatiskt som du försöker framställa det?

Eller finns inget konsensus där heller? Är det lika vetenskapligt att påstå att jorden är platt som att den är en rund? Om inte, vad är det egentligen som skiljer påståendena i en rent vetenskaplig kontext?
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-13 kl. 23:56.
Citera
2025-01-14, 00:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Men hur avgör du allt detta om inte via vetenskap?
Är det inte en bra grej att undersöka tidskriftena som jag föreslog?

Hur skulle du vilja förändra den metoden för att bättre utvärdera vetenskapen?

Finns inga ekonomiska eller politiska vinningar på att bara köra på? Business as usual? Inte? Ingenstans i hela världen?

Kort svar: bort med den politiska styrningen.

Citat:
Menar du att det råder vetenskapligt konsensus nu med en geocentrisk världsbild? Eller är vetenskapligt konsensus kanske inte så dogmatiskt som du försöker framställa det?

Eller finns inget konsensus där heller? Är det lika vetenskapligt att påstå att jorden är platt som att den är en rund? Om inte, vad är det egentligen som skiljer påståendena i en rent vetenskaplig kontext?

Du menar med en heliocentrisk världsbild antar jag? Det råder något annat än konsensus eftersom man nu, till skillnad mot då, har bättre metoder och utvecklat tekniskt stöd för att kunna avgöra det. på 1400-talet trodde man att jorden var universums medelpunkt ungefär som man nu tror att mänskliga koldioxidutsläpp förklarar allt inom teorin om »klimatförändringar«. Det tragiska är ju att man egentligen vet att det funnit klimatförändringar sedan tidernas begynnelse och man vet att varma och kalla perioder avlöst varandra. Icke desto mindre framställs det som det aldrig varit värre än nu. Jag har redan beskrivit detta i tidigare inlägg.
Citera
2025-01-14, 00:36
Bannlyst
då de valt en liten skitunge från sverige att stå i fronten för den här vanföreställningen, så är det svenskens skyldighet att varna emot densamma

de som väljer att svälja allt myndigheterna matar befolkningen kommer fortsätta göra så ändå men kan man stoppa igen truten på en endaste så får det väl vara värt
Citera
2025-01-14, 02:10
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det går inte att förstå vad du invänder mot. Du tycks mena att något i det som jag citerade av Judith Curry är fel men du utvecklar inte vad. På så sätt brister ditt inlägg helt i saklighet och går inte att bemöta inom trådens ämne.

Du får väl försöka läsa inlägget igen tills polletten trillar ner.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citat:
Den enda som tramsar är du. Svara på frågorna i stället. Vad vet du om vad de »tusen forskarna« anser? Kan du namnge dessa forskare och komma med ett underlag som visar vad de tycker?

Framför allt berätta varför du, inte en skuggbild med »tusen forskare« som du inte känner till, kan avgöra att Judith Curry skulle sakna relevans.

Länkar till Wikipedia-sidor är inget som stärker dina aktier.

Jag bemötte din knasiga och ogiltiga skolgårdsargumentation med att spegla den tillbaka. Jag behöver inte "stärka mina aktier" i den här diskussionen. Jag kan liksom luta mig tillbaka, då typ all tillgänglig publicerad forskning är på min sida här. Det är du och Totius som behöver anstränga er och argumentera så era små korvfingrar blöder för att någon ska köpa er efterblivna foliehattsposition. Ni har inte läget att vara stöddiga och låtsas ha övertaget.
Citera
2025-01-14, 06:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Kort svar: bort med den politiska styrningen.

Hur ser ett längre svar ut som besvarar frågan?
Vilken vetenskap är det du ser som tyder på att den som faktiskt publiceras inte är evidensbaserad utan "politiskt styrd" utan närmare specifikation.

Din invändning är ju inte mot metoden i sig. Din invändning är att bilden som ges av vetenskapen som då visas vid förfarandet är politisk och inte vetenskaplig.

Är det inte mer en sedvanlig konspirationsteori? Om inte, varför inte? Hur avgör du att det är som du skriver?

Citat:

Du menar med en heliocentrisk världsbild antar jag? Det råder något annat än konsensus eftersom man nu, till skillnad mot då, har bättre metoder och utvecklat tekniskt stöd för att kunna avgöra det. på 1400-talet trodde man att jorden var universums medelpunkt ungefär som man nu tror att mänskliga koldioxidutsläpp förklarar allt inom teorin om »klimatförändringar«. Det tragiska är ju att man egentligen vet att det funnit klimatförändringar sedan tidernas begynnelse och man vet att varma och kalla perioder avlöst varandra. Icke desto mindre framställs det som det aldrig varit värre än nu. Jag har redan beskrivit detta i tidigare inlägg.
Nej. Jag menade en geocentrisk världsbild. Det du egentligen hänvisar till konsekvent är ju faktiskt ett koncensus. Även vad gäller historiska klimatförändringar här. Santidigt som du menar att konsensus inte kan existera inom vetenskap. Det kan den och dessa konsensus är evidensbaserade.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-14 kl. 06:25.
Citera
2025-01-14, 12:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Att du bara länkar tillbaka till ditt osakliga inlägg som i allt väsentligt bara är ad hominem innebär förstås bara rundgång av osakligheter och ad hominem (som vanligt med dig).

Saken som du har kringgått denna gång gäller vad som forskare är eniga om och vad som forskare inte är eniga om (alltså vad som ingår i det som kallas ”konsensus” i sammanhanget).

Mitt inlägg som du så osakligt svarade på innehöll följande citat av Judith Curry:
Even people that don’t know much about climate science have heard that 97% of climate scientists agree. But exactly what do they agree on? Not nearly as much as is portrayed in the media. Everyone agrees that:
  • Surface temperatures have increased since 1880
  • Humans are adding carbon dioxide to the atmosphere, and
  • Carbon Dioxide and other greenhouse gases have a warming effect on the planet
However, there is disagreement on the most consequential issues:
  • How much of the recent warming has been caused by humans
  • How much the planet will warm in the 21st century
  • Whether warming is ‘dangerous’
  • And how we should respond to the warming, to improve human well being
https://judithcurry.com/2023/02/24/climate-uncertainty-risk-the-presentation/

Det forskarna är eniga om är alltså självklarheter för alla som är någorlunda insatta. Men de fundamentala följdfrågorna råder det alltså inte någon konsensus kring.

Du verkar invända mot någon eller några av punkterna i citatet men det framgår inte vad du invänder mot. På så sätt brister ditt inlägg helt i saklighet och går inte att bemöta inom trådens ämne.

Du behöver utveckla vad du i sak vill vända dig mot i citatet.
Citera
2025-01-14, 12:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Hur ser ett längre svar ut som besvarar frågan?
Vilken vetenskap är det du ser som tyder på att den som faktiskt publiceras inte är evidensbaserad utan "politiskt styrd" utan närmare specifikation.

Din invändning är ju inte mot metoden i sig. Din invändning är att bilden som ges av vetenskapen som då visas vid förfarandet är politisk och inte vetenskaplig.

Är det inte mer en sedvanlig konspirationsteori? Om inte, varför inte? Hur avgör du att det är som du skriver?

Nej. Jag menade en geocentrisk världsbild. Det du egentligen hänvisar till konsekvent är ju faktiskt ett koncensus. Även vad gäller historiska klimatförändringar här. Santidigt som du menar att konsensus inte kan existera inom vetenskap. Det kan den och dessa konsensus är evidensbaserade.
Vad du inte verkar förstå är att det som kallas ”konsensus” i sammanhanget gäller banala självklarheter som ingen ifrågasätter. Ordet ”konsensus” missbrukas för att ge sken av en enighet som inte finns. (Jag tror att du har en starkt autistisk syn på ordet som du är ensam om. Därtill har du ett starkt behov av att agera nedlåtande mot andra i tråden.)
Citera
2025-01-14, 14:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag bemötte din knasiga och ogiltiga skolgårdsargumentation med att spegla den tillbaka. Jag behöver inte "stärka mina aktier" i den här diskussionen. Jag kan liksom luta mig tillbaka, då typ all tillgänglig publicerad forskning är på min sida här. Det är du och Totius som behöver anstränga er och argumentera så era små korvfingrar blöder för att någon ska köpa er efterblivna foliehattsposition. Ni har inte läget att vara stöddiga och låtsas ha övertaget.

Jag får ändå tillstå att du är viktig i tråden för att understryka hur mycket tyckande som okunskapen driver. Jag fetmarkerar några tunga argument från »din sida«.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in