2025-01-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej du har inte kunnat bevisa att du förstår det.

Du är en tvättäkta scientist och din tro på vetenskapen är lika mycket en tro som de religiösas tro på Gud.

Dina argument är nu på lekskolenivå…. Men det är väl det enda du har att ta till när du inte kan bemöta det jag skriver med några seriösa argument

Den vetenskapliga metoden är i grunden faktiskt extremt enkel.

1. Fundera på en sak
2. Testa under kontrollerade former
3. Resultaten styr i vilken riktning man går vidare
Citera
2025-01-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dina argument är nu på lekskolenivå…. Men det är väl det enda du har att ta till när du inte kan bemöta det jag skriver med några seriösa argument

Den vetenskapliga metoden är i grunden faktiskt extremt enkel.

1. Fundera på en sak
2. Testa under kontrollerade former
3. Resultaten styr i vilken riktning man går vidare
Nej, jag har mycket goda kunskaper i vetenskapsteori och vetenskapen kan inte motbevisa att paranormala fenomen existerar.

Vilket du felaktigt hävdat.
Citera
2025-01-14, 09:34
Medlem
Citat:
Nej, jag har mycket goda kunskaper i vetenskapsteori och vetenskapen kan inte motbevisa att paranormala fenomen existerar.

Vilket du felaktigt hävdat.

Ok, så exakt var har jag påstått det…? Kan du citera så vi kan reda ut ev missförstånd…?

Sen verkar dina påstådda goda kunskaper i vetenskapsteori inte så goda som du försöker ge sken av, eller så formulerar du dig slarvigt…

Därför att du formulerar dig som om det skulle vara bevisat att paranormala fenomen existerar, men det har aldrig någonsin ens kunnat påvisats något enda paranormalt fenomen alls, än mindre bevisat att de skulle existera.
Citera
2025-01-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ok, så exakt var har jag påstått det…? Kan du citera så vi kan reda ut ev missförstånd…?

Sen verkar dina påstådda goda kunskaper i vetenskapsteori inte så goda som du försöker ge sken av, eller så formulerar du dig slarvigt…

Därför att du formulerar dig som om det skulle vara bevisat att paranormala fenomen existerar, men det har aldrig någonsin ens kunnat påvisats något enda paranormalt fenomen alls, än mindre bevisat att de skulle existera.
Vetenskapen kan alltså inte bevisa att paranormala företeelser inte finns?
Citera
2025-01-14, 09:47
Medlem
Citat:
Vetenskapen kan alltså inte bevisa att paranormala företeelser inte finns?

Citera var jag har påstått det du påstår att jag ska ha påstått, annars är det bara dina tomma påståenden….

För att kunna påstå att paranormala företeelser finns/existerar, så måste man kunna påvisa att de existerar. Detta har aldrig någonsin någon klarat av att påvisa, trots miljontals fantasifulla anekdoter om allt möjligt påstått paranormalt, i tusentals år. Ändå har det aldrig påvisats…..
Så vem eller vilka som är mest fanatiskt troende kan vi ju diskutera, inte är det jag eller andra skeptiker i alla fall, för vi har till er troendes förtret vetenskapen till vårt stöd. Vad har de troende…? Än mer anekdoter pyntade med modeord som frekvenser, dimensioner, chakra hit och currylinjer dit….
Citera
2025-01-14, 10:16
Avslutad
Citat:
Man har forskat en hel del ang drömmar, ända sedan Freuds tid.
Om detta kan du läsa mer om i denna intressanta artikel
https://knowablemagazine.org/content/article/mind/2022/science-dreams

Oavsett om vetenskapen kan förklara drömmar helt och fullt, eller inte alls, så är det inget som på något vis skulle styrka att nåt paranormalt existerar.

Drömmar och paranormala fenomen är med andra ord på samma nivå vad gäller bevisning.
Citera
2025-01-14, 10:16
Medlem
Citat:
Citera var jag har påstått det du påstår att jag ska ha påstått, annars är det bara dina tomma påståenden….

För att kunna påstå att paranormala företeelser finns/existerar, så måste man kunna påvisa att de existerar. Detta har aldrig någonsin någon klarat av att påvisa, trots miljontals fantasifulla anekdoter om allt möjligt påstått paranormalt, i tusentals år. Ändå har det aldrig påvisats…..
Så vem eller vilka som är mest fanatiskt troende kan vi ju diskutera, inte är det jag eller andra skeptiker i alla fall, för vi har till er troendes förtret vetenskapen till vårt stöd. Vad har de troende…? Än mer anekdoter pyntade med modeord som frekvenser, dimensioner, chakra hit och currylinjer dit….
Ja men att anta att de inte finns är lika mycket en tro som tron att de finns.
Citera
2025-01-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Drömmar och paranormala fenomen är med andra ord på samma nivå vad gäller bevisning.

Eh… nej…
Man har kunnat påvisa en hel del ang drömmar, men aldrig någonsin kunnat påvisa ett endaste påstått paranormalt fenomen.

Dessutom är det en extrem tankevurpa att ta avsaknad av bevis för existens av något, som bevis för existens av något annat.

Så oavsett vad vetenskapen inte klarat att påvisa är inget som helst bevis för att nåt paranormalt skulle existera.
Citera
2025-01-14, 10:25
Medlem
Citat:
Eh… nej…
Man har kunnat påvisa en hel del ang drömmar, men aldrig någonsin kunnat påvisa ett endaste påstått paranormalt fenomen.

Dessutom är det en extrem tankevurpa att ta avsaknad av bevis för existens av något, som bevis för existens av något annat.

Så oavsett vad vetenskapen inte klarat att påvisa är inget som helst bevis för att nåt paranormalt skulle existera.
Ingen har, såvitt jag sett, påstått att det är bevisat att paranormala fenomen existerar.

Den ende som uttalar sig tvärsäkert är du.
Citera
2025-01-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ja men att anta att de inte finns är lika mycket en tro som tron att de finns.

Och där visar du igen att du inte alls har koll på vetenskap och dess metodik etc…

Nej. Det är ett logiskt och sunt tankesätt att inte hävda att något finns innan det är påvisat att det faktiskt existerar.

Att däremot tro att något finns (och dessutom formulera sist tvärsäkert att man VET att det finns, som många i denna tråd gjort/gör) fast detta aldrig någonsin kunnat påvisas, är ologiskt
Citera
2025-01-14, 10:27
Medlem
Citat:
Och där visar du igen att du inte alls har koll på vetenskap och dess metodik etc…

Nej. Det är ett logiskt och sunt tankesätt att inte hävda att något finns innan det är påvisat att det faktiskt existerar.

Att däremot tro att något finns (och dessutom formulera sist tvärsäkert att man VET att det finns, som många i denna tråd gjort/gör) fast detta aldrig någonsin kunnat påvisas, är ologiskt
Nej. Du har inga bevis för att det skulle vara "ett logiskt och sunt tankesätt", utan det är bara något du antar.
Citera
2025-01-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ingen har, såvitt jag sett, påstått att det är bevisat att paranormala fenomen existerar.

Den ende som uttalar sig tvärsäkert är du.

Då rekommenderar jag dig att ögna igenom tråden, där det är extremt vanligt att de paranormalt troende tvärsäkert påstår att det är bevisat att paranormala fenomen existerar. Men som vanligt när man ber dem styrka detta påstående så blir det vanligen mest tramsande och bortförklaringar för de kan inte lägga fram några seriösa bevis. Eller så hivar de in länkar till rena pseudosidorna där biasen och önsketänkandet rinner över, och som rasar som ett korthus så fort man börjar granska påståendena om dessa bevis…. Det är gott om sådana exempel i tråden, och i princip i alla andra trådar på denna forumdel, de troende skruer om att de finns bevis, men klarar aldrig att uppvisa dessa…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in