2025-01-13, 14:03
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lysande inlägg och det är precis så det är…
De paranormalt troende försöker sig i princip alltid på att svänga sig med yttryck inom vetenskapen fast det är helt uppenbart att de har noll koll. De har läst nåt fantasifullt svammel på nån sida som i bästa fall ger sken av att vara seriös och vetenskaplig, men som är rakt igenom pseudovetenskaplig och fylld av önsketänkande och bias, och till för inbördes beundran och ryggdunkande.

Det är lätt att se på din text att detta inte är ett främmande ämne för dig….

Tack. Men jag är fortfarande lekman på området, om än väldigt intresserad. Försöker dock hålla mig uppdaterad, på rimlig nivå. Sen har jag har lyssnat på otaliga debatter just mellan kritiker, troende och de som jobbar med- eller studerat vetenskaplig metodik och vissa typer av argument har man ju hört hundratalsgånger men som trots det återupprepas in absurdum. Ja, det är du ju själv väl medveten om.
Citera
2025-01-13, 14:35
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
"Standardmodellen" kan appliceras på vad som helst, det man tror sig detektera kan lika gärna vara en ande och det enda vetenskapen har gjort är att etikettera fenomenet som Higgspartikel, de tror sig funnit utifrån påhittade parametrar för att detektera önskat mål.

Du verkar sakna kunskap om vad vetenskap är för något, det enda vetenskapen består av är en filosofisk förklaringsmodell, vetenskap är alltså inte en absolut sanning.

Jag har aldrig påstått att det är någon absolut sanning, det är en halmgubbe av rang från din sida. En av vetenskapens största styrkor är just att den uppdateras när vi lär oss nya saker så att vår förståelse blir ännu bättre än var den var tidigare. Alltså motsatsen till att vara dogmatisk.

Stora delar av det vi gör dagligen i vårt teknologiska samhälle är ett resultat av människans erhållna kunskap om hur verkligheten fungerar, och att vi faktiskt, i någon mån, förstår den. Det är resultatet av hundratals år av hårt arbete där våra modeller hela tiden bit för bit förbättrats.

Det är väl bättre att bara erkänna att du inte är intresserad av hur vår värld fungerar? I så fall hade du i alla fall försökt förstå varifrån all denna kunskap kommer ifrån och hur vi kan veta de saker vi gör, det är liksom en förutsättning för att du ska bli tagen på allvar med tanke på den nonsens du spyr ur dig.
Senast redigerad av Mino44 2025-01-13 kl. 14:45.
Citera
2025-01-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Beskriv då den vetenskapliga metoden eller håll käft.

Försöker du leka ond ande eller nåt, men den ”trevliga” tonen och attityden….?

Har du vit käpp eller problem med läsförståelse….?

Jag har redan givit dig en kort och enkel beskrivning av den vetenskapliga metoden i detta inlägg som et svar på samma fråga från dig då….

(FB) Vad har ni upplevt för övernaturligt / paranormalt?
Citera
2025-01-13, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Jag har aldrig påstått att det är någon absolut sanning, det är en halmgubbe av rang från din sida. En av vetenskapens största styrkor är just att den uppdateras när vi lär oss nya saker så att vår förståelse blir ännu bättre än var den var tidigare. Alltså motsatsen till att vara dogmatisk.

Stora delar av det vi gör dagligen i vårt teknologiska samhälle är ett resultat av människans erhållna kunskap om hur verkligheten fungerar, och att vi faktiskt, i någon mån, förstår den. Det är resultatet av hundratals år av hårt arbete där våra modeller hela tiden bit för bit förbättrats.

Det är väl bättre att bara erkänna att du inte är intresserad av hur vår värld fungerar? I så fall hade du i alla fall försökt förstå varifrån all denna kunskap kommer ifrån och hur vi kan veta de saker vi gör, det är liksom en förutsättning för att du ska bli tagen på allvar med tanke på den nonsens du spyr ur dig.

Jag läser vetenskapliga artiklar varje dag och slås av fascination över de påstådda upptäcktena, fram tills dess att jag tar del av slutsatserna samt datan från studierna/experimenten och inser då att allt i artiklarna bara är rena gissningar och lögner.

Vetenskapen utgår bara från den fysiska illusionen och pga det kommer vi aldrig kunna se bortom illusionen och mot den metafysiska existensen via vetenskapen. Med andra ord, för att kunna ta in universums totala spektrum/gitter av krafter, vågor och frekvenser måste illusionen frikopplas från medvetandet och det kommer vetenskapen aldrig kunna demonstrera, för det sker via medvetandet och via meditation och inte via ekvationer.
Citera
2025-01-13, 18:43
Medlem
Citat:
Jag läser vetenskapliga artiklar varje dag och slås av fascination över de påstådda upptäcktena, fram tills dess att jag tar del av slutsatserna samt datan från studierna/experimenten och inser då att allt i artiklarna bara är rena gissningar och lögner.

Vetenskapen utgår bara från den fysiska illusionen och pga det kommer vi aldrig kunna se bortom illusionen och mot den metafysiska existensen via vetenskapen. Med andra ord, för att kunna ta in universums totala spektrum/gitter av krafter, vågor och frekvenser måste illusionen frikopplas från medvetandet och det kommer vetenskapen aldrig kunna demonstrera, för det sker via medvetandet och via meditation och inte via ekvationer.

Börja gärna med att förklara inte minst påvisa allt det där du påstår om ”spektrum/gitter krafter, vågor och frekvenser” för innan detta är gjort så är det tyvärr bara svammel i f.o.m. av modeord du/ni paranormalt troende inte ens förstår själva, men så gärna pyntar era fantasifulla påståenden med för att det ska verka märkvärdigt…

Så, har dessa spektrum/gitter någonsin påvisats existera, hur och av vem…? Samma med kraften du talar om, samt frekvenserna.. visa oss hur det är påvisat existera så som du/ni påstår i era fantasifulla floskler….
Citera
2025-01-13, 19:01
Avslutad
Citat:
Börja gärna med att förklara inte minst påvisa allt det där du påstår om ”spektrum/gitter krafter, vågor och frekvenser” för innan detta är gjort så är det tyvärr bara svammel i f.o.m. av modeord du/ni paranormalt troende inte ens förstår själva, men så gärna pyntar era fantasifulla påståenden med för att det ska verka märkvärdigt…

Så, har dessa spektrum/gitter någonsin påvisats existera, hur och av vem…? Samma med kraften du talar om, samt frekvenserna.. visa oss hur det är påvisat existera så som du/ni påstår i era fantasifulla floskler….

Du, jag är inte så intresserad av att diskutera med dig längre, då jag precis som flera andra här har tröttnat på din attityd och ovilja att sätta sig in i trådens ämne.
Citera
2025-01-13, 20:16
Medlem
Citat:
Du, jag är inte så intresserad av att diskutera med dig längre, då jag precis som flera andra här har tröttnat på din attityd och ovilja att sätta sig in i trådens ämne.

Se där, du är alltså bara ännu en paranormalt troende som inte klarar att påvisa de fantasifyllda anekdoter och floskler ni som vanligt kommer med, för att försöka verka märkvärdiga. Och istället kommer med pinsamma försök till bortförklaringar och fegar ur diskussionen. Vilken överraskning……

För övrigt har du ingen som helst aning om hur mycket jag satt mig in i ämnet, men för din kännedom då har jag postat 178 inlägg i tråden, varav flertalet har citat och länkar till seriösa sidor och vetenskap som t ex påvisar alla brister och logiska vurpor i de paranormalt troendes påståenden eller där de hämtar sina argument för sina fantasier… Använd gärna sökfunktionen så kan du förkovra dig lite…
Citera
2025-01-13, 20:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Det enda jag har upplevt, är att mina söner ofta tänker samma tankar, men det är naturligt betingat, och det finns inga trollkonster i detta.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-13 kl. 20:54.
Citera
2025-01-13, 21:35
Medlem
Citat:
Försöker du leka ond ande eller nåt, men den ”trevliga” tonen och attityden….?

Har du vit käpp eller problem med läsförståelse….?

Jag har redan givit dig en kort och enkel beskrivning av den vetenskapliga metoden i detta inlägg som et svar på samma fråga från dig då….

(FB) Vad har ni upplevt för övernaturligt / paranormalt?
OK. Du kan inte redogöra för vad du svamlar om.
Citera
2025-01-13, 21:36
Avslutad
Citat:
Se där, du är alltså bara ännu en paranormalt troende som inte klarar att påvisa de fantasifyllda anekdoter och floskler ni som vanligt kommer med, för att försöka verka märkvärdiga. Och istället kommer med pinsamma försök till bortförklaringar och fegar ur diskussionen. Vilken överraskning……

För övrigt har du ingen som helst aning om hur mycket jag satt mig in i ämnet, men för din kännedom då har jag postat 178 inlägg i tråden, varav flertalet har citat och länkar till seriösa sidor och vetenskap som t ex påvisar alla brister och logiska vurpor i de paranormalt troendes påståenden eller där de hämtar sina argument för sina fantasier… Använd gärna sökfunktionen så kan du förkovra dig lite…

Och det inlägget gjorde mig inte mer intresserad av att diskutera med dig.

Du får diskutera din icke-övertygelse av paranormala fenomen med någon annan helt enkelt. Jag är övertygad om min uppfattning, observationer och upplevelser och de påverkas definitivt inte av en sådan som dig som bara ser verkligheten genom ett papper. 😄
Citera
2025-01-13, 21:51
Medlem
Mino44s avatar
Citat:

Du inser påstår du? Du är alltså såpass inläst på olika vetenskapliga områden att du kan dra egna slutsatser som till och med slår experterna på fingrarna? Och beträffande dessa insikter, hur har du gjort för att utvärdera metodiken artikelförfattarna använt och resultaten de kommer fram till?

Du vet väl att etablerade teorier testas och gör förutsägelser som även dessa testas och att detta sker konstant? Vart hittar du artiklarna du läser dagligen och är det din egna personliga kritik eller har du någon som helst trovärdig person som delar dina uppfattningar?
Citera
2025-01-13, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag vill gärna veta förklaringen. Jag har vittnen till att högen var borta. Jag jobbade sen på och kanske en 10-15 min senare var högen tillbaka, på sitt ställe.

Det var BARA JAG i rummet och JAG gjorde inget alls med högen.

Hade jag verkligen beskrivit detta i en tråd om övernaturligt på Flashback om jag gjort det själv? Skärpning. Jag vill ju ha en förklaring. En riktig.

Kan tillfällig, temporär blindhet/chimär uppstå hos flera samtidigt? Kan en portal ha öppnats precis där högen var som visade hur det såg ut innan högen placerades där?

Min spontana tanke är att det kan förklaras med observation från en parallell värld, där utfallet gällande högen med papperna blev annorlunda men att allt i övrigt överensstämmer med din "ordinarie tidslinje", eller en förskjutning av tidslinjen där observation av papperna kom i osynk med händelseförloppet.

Kvantteleportering i tidsöverlappning och parallella världar är ju också möjlig, framförallt när atomuppsättningen som papper har är relativt enkel.

Men kärnan i det hela är ju att det fenomen du beskriver är väldigt frekvent och oberoende världen över, och många är övertygade om att det har paranormala orsaker och även om det kan ha psykologiska förklaringar, så innebär det såklart också paranormala förklaringar då medvetandet har ett så stort och outforskat spektrum.
Senast redigerad av billigost 2025-01-13 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in