Citat:
Ny artikkel i Stavanger Aftenblad i går kveld, 12. jan 2025.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...paa-huset-sitt
Hodne ventet på JJ i en snekkerbod på eiendommen. Imens snakket sønnen til JJ, Tommy, med Hodne flere ganger. Blant annet hentet han mat til Hodne, da Hodne ba om det.
Dette er skrevet om kulene til pistolen. Siterer fra Stavanger Aftenblad.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...paa-huset-sitt
Hodne ventet på JJ i en snekkerbod på eiendommen. Imens snakket sønnen til JJ, Tommy, med Hodne flere ganger. Blant annet hentet han mat til Hodne, da Hodne ba om det.
Dette er skrevet om kulene til pistolen. Siterer fra Stavanger Aftenblad.
Våpenet, forklarer 57-åringen, så han først da Tommy kom inn i 22.30-tiden, og ba ham gå ut igjen for å snakke med Hodne. Det skjedde etter at Tommy hadde avslått å kjøre.En mer detaljert fremstilling enn den jeg leste tidligere. Og som ble redigert vekk.
– Du «skal» være med meg, sa Geir Roald, og viste våpenet, sier Johnny Jahren.
Han fikk først magasinet. Der kunne man, ifølge Jahren, lett se at det var sju skudd.
– Geir Roald stakk ut hånden og fikk magasinet tilbake. Jeg fikk holde pistolen og sjekket at det ikke var kule i kammeret. Geir Roald fikk så pistolen tilbake.
– Hvorfor leverte du våpenet tilbake?
– Jeg hadde ikke noe valg da jeg visste at Geir Roald hadde bæretillatelse på flere våpen. Jeg ante ikke om det var håndvåpen, rifle eller hagle. Og jeg visste ikke om han hadde flere våpen med seg den kvelden. Jeg var engstelig for at det ville utarte om jeg ikke gjorde slik han sa, sier Jahren.
Tidslinjen i følge JJ må da bli:
Ca 21:30 -Hodne banker på døren og de beveger seg mot snekkerboden. Hodne har kontakt med både far og sønn. Hodne ber først sønnen kjøre, sønnen avslår, sønnen går inn i huset og snakker med sin far om saken. JJ går ut i snekkerboden til Hodne.
Ca 22:30 Hodne krever at JJ kjører, viser frem pistolen. JJ avsetter fingeravtrykk både på magasinet og pistolen før han gir begge deler tilbake til Hodne. Hodne og JJ kjører avgårde, Hodne prater om at han skal drepe alle han mener har sviktet ham og sprenge en strømlinje til Danmark.
ca 00:30 De to kjører hjem til JJ, JJ skal på toalettet. JJ får varslet sin sønn om at Hodne har våpen og at han vil tenne på huset sitt. Sønnen ringer politiet og innen han har lagt på er Hodne og to politimenn skutt.
Tidspunktet JJ gir magasinet tilbake til Hodne må jo være avgjørende. At han gjør det før de kjører når de er alene, blir noe helt annet enn om han gir det tilbake før han går ut av bilen med en mengde politi rundt.
Det som skrives i artikkelen vekker følgende spørsmål:
Hvem kom Hodne først for å treffe, far eller sønn?
Når ble sønnen bevisst på at Hodne hadde våpen?
Hvorfor behøver politiet å utrede hvilket våpen Hodne skjøt med?