2025-01-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
https://www.nrk.no/rogaland/geir-roa...pen-1.17198993

Jeg regner med at politiet er i besittelse av eventuelle våpen som ble funnet på åstedet.
Sjåføren har oppgitt at han tømte pistolen for patroner før de kjørte avgårde.
Denne usikkerheten rundt hvilket våpen det ble skutt med kan indikere at Hodne hadde med seg flere våpen? I så fall behøvde ikke Hodne lade om våpenet før han skjøt, men bare dra fram et annet ladet våpen? Sjåføren trodde kanskje at faren var avverget på grunn av at pistolpatronene var ute, men så viste deg seg at våpenet ikke var det eneste Hodne hadde tilgjengelig?

Må ha vært revolver inne i bildet?
Citera
2025-01-11, 23:48
Medlem
Citat:
https://www.nrk.no/rogaland/geir-roa...pen-1.17198993

Jeg regner med at politiet er i besittelse av eventuelle våpen som ble funnet på åstedet.
Sjåføren har oppgitt at han tømte pistolen for patroner før de kjørte avgårde.
Denne usikkerheten rundt hvilket våpen det ble skutt med kan indikere at Hodne hadde med seg flere våpen? I så fall behøvde ikke Hodne lade om våpenet før han skjøt, men bare dra fram et annet ladet våpen? Sjåføren trodde kanskje at faren var avverget på grunn av at pistolpatronene var ute, men så viste deg seg at våpenet ikke var det eneste Hodne hadde tilgjengelig?

Det stemmer at sjåføren overtalte Hodne til å gi ham pistolen og at sjåføren tok ut 7 kuler. Men, før sjåføren gikk ut av bilen måtte han levere tilbake både pistolen og kulene til Hodne.

Da vet vi at Hodne hadde minst 7 skudd som kunne avfyres.

Men, for å komme opp i over 40 skudd, som det sto i en avis, så betyr vel det at de tre politimennene som skjøt mot Hodne, tilsammen må ha avfyrt 33 - 34 skudd. Minst.

Av fire politimenn til stede så var det èn som ikke brukte våpen, og som ikke skjøt noen skudd. De tre andre, deriblant den drepte Markus Botnen, må da tilsammen ha skutt mer enn 30 skudd. Det er liksom noe som ikke stemmer helt her.

Det er ikke sikkert opplysningene er helt nøyaktige heller. Vanskelig å vite sikkert før etterforskningene er ferdige. Slik jeg oppfatter det pågår det en ordninær politietterforskning av drapet på Markus Botnen, samtidig som spesialenheten etterforsker de tre politimennene som angivelig skal ha avfyrt mer enn 30 skudd mot Hodne.

Det vil kanskje komme en diskusjon om politiet burde være bevæpnet alltid. Slik at polititjenestepersonene vil bli mer vant til å håndtere og omgås våpen til daglig. Og slik at man kanskje slipper uhell og vådeskudd og lignende. For fremtiden.
Citera
2025-01-12, 08:50
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det stemmer at sjåføren overtalte Hodne til å gi ham pistolen og at sjåføren tok ut 7 kuler. Men, før sjåføren gikk ut av bilen måtte han levere tilbake både pistolen og kulene til Hodne.

Men, for å komme opp i over 40 skudd, som det sto i en avis, så betyr vel det at de tre politimennene som skjøt mot Hodne, tilsammen må ha avfyrt 33 - 34 skudd. Minst.

Av fire politimenn til stede så var det èn som ikke brukte våpen, og som ikke skjøt noen skudd. De tre andre, deriblant den drepte Markus Botnen, må da tilsammen ha skutt mer enn 30 skudd. Det er liksom noe som ikke stemmer helt her.

Det er ikke sikkert opplysningene er helt nøyaktige heller. Vanskelig å vite sikkert før etterforskningene er ferdige. Slik jeg oppfatter det pågår det en ordninær politietterforskning av drapet på Markus Botnen, samtidig som spesialenheten etterforsker de tre politimennene som angivelig skal ha avfyrt mer enn 30 skudd mot Hodne.

Det vil kanskje komme en diskusjon om politiet burde være bevæpnet alltid. Slik at polititjenestepersonene vil bli mer vant til å håndtere og omgås våpen til daglig. Og slik at man kanskje slipper uhell og vådeskudd og lignende. For fremtiden.

Det var seks til syv skudd som gikk utenfra og inn i frontruta. Ingen den andre veien.

På oversiktsbildet kan en se «utallige» gule markører som enten er innslag av prosjektiler eller tomhylser.

Hvis Botnen ble droppet av et enkelt skudd, så skjedde dette muligens tidlig eller helt i starten av episoden, som i at de tre andre returnerte ild på et massivt sett?

Men all den tid seks/syv skudd gikk gjennom frontruta med bra samling, er det de siste skuddene eller noen av de første?

Endte Hodne i bilen eller et annet sted utenfor ?
Citera
2025-01-12, 17:43
Medlem
Citat:
Det er selvmord å tro at man kan skyte seg utav en konfrontasjon med politiet.

Synd at det måtte gå slik. At det ikke var mulig å avverge skytingen.
Og noen ønsker å bli drept av politiet DBC
Citera
2025-01-12, 17:50
Medlem
Citat:

Om Hodne hadde bare ett våpen på åsstedet, hvorfor behøver det da å utredes hvilket våpen han skjøt med?

Det eneste jeg har lest angående sjaføren og skuddene han fjernet, er at han fjernet skuddene fra våpenet før de kjørte avgårde (på siste runde etter toalettbesøket?) og at Hodne fikk tilbake våpenet.
Hvor har du det fra at skuddene ble levert tilbake?

Er det mulig at Hodne fikk fatt i Botnens våpen?
Det har vel stått at Hodne kom ut av bilen og skjøt Botnen på bare noen få meters avstand..
Senast redigerad av Bakvendt 2025-01-12 kl. 18:08.
Citera
2025-01-12, 22:09
Medlem
Citat:
Om Hodne hadde bare ett våpen på åsstedet, hvorfor behøver det da å utredes hvilket våpen han skjøt med?

Det eneste jeg har lest angående sjaføren og skuddene han fjernet, er at han fjernet skuddene fra våpenet før de kjørte avgårde (på siste runde etter toalettbesøket?) og at Hodne fikk tilbake våpenet.
Hvor har du det fra at skuddene ble levert tilbake?

Er det mulig at Hodne fikk fatt i Botnens våpen?
Det har vel stått at Hodne kom ut av bilen og skjøt Botnen på bare noen få meters avstand..

Jeg har lest at sjåføren måtte levere både pistolen og ammunisjonen tilbake til Hodne. Før han forlot bilen. Men jeg finner ikke igjen artikkelen der det sto. Det kan være at artikkelen har blitt "oppdatert" og opplysningen er blitt fjernet.

Fant artikkel fra Stavanger Aftenblad 07. jan 2025.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...amtidig-filmen

Operasjonslederen beskriver situasjonen slik.
Fire polititjenestepersoner var involvert i skuddvekslingen som oppsto. Aftenbladet har fått opplyst at tre av de involverte politimennene sto samlet bak en politibil da Hodne kom ut av bilen han satt i, og løsnet flere skudd.
Operasjonslederen som fulgte med på dronebildene.
Etter stansen gikk sjåføren ut. Passasjeren ble sittende.

Og så.

Ett skudd.
Da hadde Hodne gått ut av bilen og skutt det første skuddet mot Markus Botnen. Hodne må ha hatt et ladet våpen.

Men det er flere ting som tilsynelatende ikke stemmer helt. Ut fra det som har stått i avisene.

Politiet hadde en drone som filmet hele skuddvekslingen. Da kan det vel ikke bli alt for vanskelig å sette sammen hva som faktisk skjedde på åstedet?

Tre politimenn, inkludert drepte Markus Botnen, er under etterforskning av spesialenheten. Forklaring på hvorfor den fjerde politimannen ikke deltok i skytingen, er at vedkommende ikke hadde tillatelse til å bære våpen. Angivelig fordi han ikke hadde bestått skytterprøve.
At Spesialenheten kunne fastslå dette så tidlig i etterforskningen, skyldes at denne tjenestepersonen ikke hadde tillatelse til å bære våpen. Etter det Aftenbladet får opplyst, hadde vedkommende ikke bestått skytterprøven.
Kilde: Stavanger Aftenblad 10. jan 2025.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...var-ubevaepnet
Citera
2025-01-12, 22:32
Medlem
På J*hnny J*hrens facebookprofil står hele artikkelen fra Stavanger Aftenblad.

I artikkelen hevder JJ at han tok ut ammunisjonen, sju kuler, før de satte seg i bilen (tolker det som første gang), men at Hodne fikk tilbake våpenet. Spørsmålet er da om den fjernede ammunisjonen ble med inn i bilen og om kulene var lett tilgjengelige. Eller om Hodne hadde flere våpen eller ammunisjon på lur. Kanskje GRH laddet om mens JJ var på toalettet?
Citera
2025-01-12, 23:28
Medlem
Citat:
På J*hnny J*hrens facebookprofil står hele artikkelen fra Stavanger Aftenblad.

I artikkelen hevder JJ at han tok ut ammunisjonen, sju kuler, før de satte seg i bilen (tolker det som første gang), men at Hodne fikk tilbake våpenet. Spørsmålet er da om den fjernede ammunisjonen ble med inn i bilen og om kulene var lett tilgjengelige. Eller om Hodne hadde flere våpen eller ammunisjon på lur. Kanskje GRH laddet om mens JJ var på toalettet?

Jeg tror JJ følte seg presset til å gi kulene tilbake til Hodne. At JJ, i fortvilelsen i situasjonen han var i, valgte å levere tilbake kulene. Det har stått skrevet. Jeg tror det var Stavanger Aftenblad. Men jeg finner det ikke igjen nå. Det ser ut til å ha blitt redigert bort.

Jeg tror tilbakeleveringen av kulene er ett av punktene som må avklares med hensyn på siktelsen mot JJ.

Jeg tror også at tidspunktet for tilbakeleveringen av kulene har betydning for siktelsen om medvirkning. Men jeg husker ikke om tidspunktet var nevnt. Her vil man måtte ta hensyn til om JJ opplevde å være i livstruende fare selv, da han leverte tilbake kulene.
Citera
2025-01-12, 23:35
Medlem
Citat:
Jeg tror JJ følte seg presset til å gi kulene tilbake til Hodne. At JJ, i fortvilelsen i situasjonen han var i, valgte å levere tilbake kulene. Det har stått skrevet. Jeg tror det var Stavanger Aftenblad. Men jeg finner det ikke igjen nå. Det ser ut til å ha blitt redigert bort.

Kan hende du har rett. Jeg kan ikke minnes å ha lest noe om dette.
Citera
2025-01-12, 23:55
Medlem
Citat:
Kan hende du har rett. Jeg kan ikke minnes å ha lest noe om dette.

JJ var veldig opprørt, skremt og traumatisert etter at kjøreturen endte med døden for Hodne og politimannen.

Jeg tror JJ hadde sterkt behov for å fortelle hva som skjedde i løpet av kvelden. Å få snakket ut og få litt orden i hodet, få det helt klart for seg selv hva som egentlig skjedde.

Både journalister og ansvarlig redaktør skal følge Vær-Varsom-Plakaten. De skal være svært varsomme med hva de publiserer når de intervjuer mennesker i åpenbar psykisk ubalanse. JJ var forvirret, og hadde behov for å snakke og fortelle. JJ kan ha husket feil også.

Avisen burde iallfall ha sørget for at JJ ikke fikk publisert inkriminerende uttalelser mens han var i en utsatt og sårbar situasjon.

Men, gjort er gjort. Avisen har fjernet opplysningen. Det er nok mange flere enn meg som fikk med seg detaljen om tilbakelevering av kulene.
Citera
2025-01-13, 00:12
Medlem
Citat:
JJ var veldig opprørt, skremt og traumatisert etter at kjøreturen endte med døden for Hodne og politimannen.

Jeg tror JJ hadde sterkt behov for å fortelle hva som skjedde i løpet av kvelden. Å få snakket ut og få litt orden i hodet, få det helt klart for seg selv hva som egentlig skjedde.

Både journalister og ansvarlig redaktør skal følge Vær-Varsom-Plakaten. De skal være svært varsomme med hva de publiserer når de intervjuer mennesker i åpenbar psykisk ubalanse. JJ var forvirret, og hadde behov for å snakke og fortelle. JJ kan ha husket feil også.

Jeg tror han hadde med seg advokaten sin på intervjuet, hun er med på det ene bildet...så litt kontroll må det ha vært
med hva som skulle bli publisert.
Citera
2025-01-13, 00:48
Medlem
Citat:
Jeg tror han hadde med seg advokaten sin på intervjuet, hun er med på det ene bildet...så litt kontroll må det ha vært
med hva som skulle bli publisert.

Ny artikkel i Stavanger Aftenblad i går kveld, 12. jan 2025.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...paa-huset-sitt

Hodne ventet på JJ i en snekkerbod på eiendommen. Imens snakket sønnen til JJ, Tommy, med Hodne flere ganger. Blant annet hentet han mat til Hodne, da Hodne ba om det.

Dette er skrevet om kulene til pistolen. Siterer fra Stavanger Aftenblad.
Våpenet, forklarer 57-åringen, så han først da Tommy kom inn i 22.30-tiden, og ba ham gå ut igjen for å snakke med Hodne. Det skjedde etter at Tommy hadde avslått å kjøre.

– Du «skal» være med meg, sa Geir Roald, og viste våpenet, sier Johnny Jahren.

Han fikk først magasinet. Der kunne man, ifølge Jahren, lett se at det var sju skudd.

– Geir Roald stakk ut hånden og fikk magasinet tilbake. Jeg fikk holde pistolen og sjekket at det ikke var kule i kammeret. Geir Roald fikk så pistolen tilbake.

– Hvorfor leverte du våpenet tilbake?

– Jeg hadde ikke noe valg da jeg visste at Geir Roald hadde bæretillatelse på flere våpen. Jeg ante ikke om det var håndvåpen, rifle eller hagle. Og jeg visste ikke om han hadde flere våpen med seg den kvelden. Jeg var engstelig for at det ville utarte om jeg ikke gjorde slik han sa, sier Jahren.
En mer detaljert fremstilling enn den jeg leste tidligere. Og som ble redigert vekk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in