2025-01-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Kan du beskriva vad den "vetenskapliga modellen är"?

Nej. Det kan du inte.

Jo det kan jag, och egentligen skulle det stå ”den vetenskapliga metoden” men auto correct lurade mig. Den vetenskapliga modellen kan förklaras med att vara en lite ”snällare” version av den vetenskapliga metoden, och försöker systematiskt beskriva ett fenomen, och liknar vetenskaplig teori men är inte lika djup och ingående, men ska påvisa de samband i ett fenomen eller företeelse.

Vetenskaplig metod handlar om att kartlägga och systematiskt samla kunskap och testa teser för att komma fram till en teori hur vår värld fungerar.

Har då något paranormalt någonsin kunnat ens påvisas existera…? Eller bevisats hur det funkar…? Nej…
Citera
2025-01-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo det kan jag, och egentligen skulle det stå ”den vetenskapliga metoden” men auto correct lurade mig. Den vetenskapliga modellen kan förklaras med att vara en lite ”snällare” version av den vetenskapliga metoden, och försöker systematiskt beskriva ett fenomen, och liknar vetenskaplig teori men är inte lika djup och ingående, men ska påvisa de samband i ett fenomen eller företeelse.

Vetenskaplig metod handlar om att kartlägga och systematiskt samla kunskap och testa teser för att komma fram till en teori hur vår värld fungerar.

Har då något paranormalt någonsin kunnat ens påvisas existera…? Eller bevisats hur det funkar…? Nej…
Misstaget du gör att du tror att frånvaron av bevis på något, innebär beviset på motsatsen.

Det gör det inte.
Citera
2025-01-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det centrala i existensen är medvetandet, och det har den påhittade vetenskapen inte kunnat förklara. Därmed kan man ignorera vetenskapen vad gäller "bevisning" av paranormala fenomen.

Vetenskap är en snäv indoktrinerad förklaringsmodell som enbart förklarar påhittade samband och inget annat.

Den individuella observation är och förblir vetenskapen överordnad.

Så du kan inte påvisa att vetenskapen bara handlar om påhittade samband…? Bra då vet vi att du bara är ännu en tomte som kör samma uttjatade mässande om att vetenskapen är värdelös som ett mycket pinsamt försök att skylla faktumet att inga som helst bevis för det paranormalas existens någonsin kunnat presteras av någon över huvud taget. Flum svammel anekdoter, det kryllar det av såklart, men det är inga bevis….

Dessutom har vetenskapen rätt bra koll på medvetande och hur vår hjärna och sinnen fungerar, så även om vetenskapen inte kan förklara allt så får man vara bra korkad om man tror det skulle vara ett bevis på att det paranormala skulle existera, eller att vetenskapen inte skulle veta nåt alls om medvetandet och hur hjärna och sinnen fungerar och hur lätt de kan luras.
Citera
2025-01-12, 15:19
Medlem
Citat:
Misstaget du gör att du tror att frånvaron av bevis på något, innebär beviset på motsatsen.

Det gör det inte.

Ä eh… nej, det gör jag inte alls, utan DET brukar vara de paranormalt troendes paradgren…

Men fundera på varför inte en enda paranormal sak har kunnat bevisas, trots att miljontals människor påstått att de minsann har ”förmågan” har ”gåvan” och lekandes lätt säger sig kunna prata med döda, spå, hitta vatten med slagrutor etc etc etc. Ingen har någonsin kunnat påvisa att de har dessa förmågor, detta trots belöningar i mångmiljonklassen. Så fort det testats under kontrollerade former så är plötsligt alla deras påstådda förmågor som bortblåsta…. Märklig va….?
Citera
2025-01-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ä eh… nej, det gör jag inte alls, utan DET brukar vara de paranormalt troendes paradgren…

Men fundera på varför inte en enda paranormal sak har kunnat bevisas, trots att miljontals människor påstått att de minsann har ”förmågan” har ”gåvan” och lekandes lätt säger sig kunna prata med döda, spå, hitta vatten med slagrutor etc etc etc. Ingen har någonsin kunnat påvisa att de har dessa förmågor, detta trots belöningar i mångmiljonklassen. Så fort det testats under kontrollerade former så är plötsligt alla deras påstådda förmågor som bortblåsta…. Märklig va….?
Nej det är du som påstår att avsaknaden av bevis för en företeelse är bevis på motsatsen. Nu igen.

Det är det fortfarande inte. Om vi nu ska vara vetenskapliga.

Jag uttalar mig inte tvärsäkert om paranormala händelser. Den ende som uttalar sig tvärsäkert om det är du.
Citera
2025-01-12, 15:25
Medlem
Citat:
Nej det är du som påstår att avsaknaden av bevis för en företeelse är bevis på motsatsen. Nu igen.

Det är det fortfarande inte. Om vi nu ska vara vetenskapliga.

Jag uttalar mig inte tvärsäkert om paranormala händelser. Den ende som uttalar sig tvärsäkert om det är du.

En nej, det enda jag hävdar är att man bör ha samma hållning som vetenskapen, att inget är bekräftat att existera om det aldrig påvisats, eller bevisats hur det fungerar etc.

Men, sannolikheten att nåt ska existera som folk i miljontal har babblat om i tusentals år, men ännu aldrig klarat ett ens påvisa, är extremt låg, ja så låg att det är högre sannolikhet att det faktiskt inte existerar oavsett vad folk tror…
Citera
2025-01-12, 15:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag ska inte gå in i detalj, men kan någon förklara detta fenomen för mig?
Förenklat för att lättare förklara:

Jag jobbar och placerar papper i olika högar. Alla högar har sin specifika plats, så även arkivhögen som läggs i sitt specifika fyrkantiga utrymme på bordet.

Efter några minuters arbete tittar jag tillbaka på arkivhögen. Den är då borta. Jag frågar de andra i byggnaden om de sett. Det är flera vittnen som bevittnar att platsen är TOM. Konstigt. Nåja. Rycker på axlarna.

Återigen, efter några minuters arbete tittar jag tillbaka på arkivhögen. Den är då TILLBAKA.
Då frågar jag de andra i byggnaden vem som narrats med mig. De nekar och ser uppriktigt perplexa ut.

Värt notera att jag var ensam i rummet då högen försvann och då den kom tillbaka...

Det finns säkert en naturlig förklaring, men jag kan inte se den.
Citera
2025-01-12, 15:28
Medlem
Citat:
En nej, det enda jag hävdar är att man bör ha samma hållning som vetenskapen, att inget är bekräftat att existera om det aldrig påvisats, eller bevisats hur det fungerar etc.

Men, sannolikheten att nåt ska existera som folk i miljontal har babblat om i tusentals år, men ännu aldrig klarat ett ens påvisa, är extremt låg, ja så låg att det är högre sannolikhet att det faktiskt inte existerar oavsett vad folk tror…
Men det du skriver bevisar ingenting eftersom frånvaron av bevis inte kan vara bevis på något annat.

Det är ju simpel logik.

Håller du inte med om det?
Citera
2025-01-12, 15:33
Medlem
Citat:
Men det du skriver bevisar ingenting eftersom frånvaron av bevis inte kan vara bevis på något annat.

Det är ju simpel logik.

Håller du inte med om det?

Det är trots allt de som påstår att nåt existerar som har bevisbördan för att så är fallet. Klarar man inte det så ska man inte påstå att det existerar som om det vore sant….

Vetenskapen har testat en massa saker och har man aldrig trots massor av tester etc i många år, aldrig funnit minsta anledning till ett ens tro att det skulle kunna existera, så är sannolikheten att det verkligen skulle existera extremt låg. Därför säger vetenskapen att man inte funnit någon anledning att tro att det kan existera.
Citera
2025-01-12, 15:35
Medlem
Citat:
Det är trots allt de som påstår att nåt existerar som har bevisbördan för att så är fallet. Klarar man inte det så ska man inte påstå att det existerar som om det vore sant….

Vetenskapen har testat en massa saker och har man aldrig trots massor av tester etc i många år, aldrig funnit minsta anledning till ett ens tro att det skulle kunna existera, så är sannolikheten att det verkligen skulle existera extremt låg. Därför säger vetenskapen att man inte funnit någon anledning att tro att det kan existera.
Nej men påstå inte att vetenskapen bevisat något som inte går att bevisa.

Jag uttalar mig inte om sannolikheter. Jag bara pekar på ditt felaktiga sätt att argumentera.
Citera
2025-01-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag ska inte gå in i detalj, men kan någon förklara detta fenomen för mig?
Förenklat för att lättare förklara:

Jag jobbar och placerar papper i olika högar. Alla högar har sin specifika plats, så även arkivhögen som läggs i sitt specifika fyrkantiga utrymme på bordet.

Efter några minuters arbete tittar jag tillbaka på arkivhögen. Den är då borta. Jag frågar de andra i byggnaden om de sett. Det är flera vittnen som bevittnar att platsen är TOM. Konstigt. Nåja. Rycker på axlarna.

Återigen, efter några minuters arbete tittar jag tillbaka på arkivhögen. Den är då TILLBAKA.
Då frågar jag de andra i byggnaden vem som narrats med mig. De nekar och ser uppriktigt perplexa ut.

Värt notera att jag var ensam i rummet då högen försvann och då den kom tillbaka...

Det finns säkert en naturlig förklaring, men jag kan inte se den.

Två möjliga och mest sannolika naturliga förklaringar torde då bli…

1. Du kör en anekdot om nåt du bara hittar på….

2. Den där högen har du sullat runt med på nåt sätt så du tror att de var där du trodde den var, men inte var det.
Lite samma sak som när man letar febrilt efter nåt och är tvärsäker på att det ska vara på en viss plats, men sen visar det sig att man råkar lagt det på nån annan plats, eller trots letandet missat att det ändå låg där det skulle.
Inget övernaturligt alls utan som det är sånt som kan ske i vardagen, vi luras av våra sinnen, vi lurar våra sinnen…
Citera
2025-01-12, 15:39
Medlem
Citat:
Nej men påstå inte att vetenskapen bevisat något som inte går att bevisa.

Jag uttalar mig inte om sannolikheter. Jag bara pekar på ditt felaktiga sätt att argumentera.

Det har jag väl heller inte påstått….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in