2021-02-27, 09:15
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Jag har ätit det en gång och gillade det skarpt! Det är salt, luktar inte som det smakar utan påminner mer om en hårdlagrad ost. Mycket umami.
Citera
2021-02-27, 09:35
Moderator
Tystnads avatar
roligt ämne! Jag har ätit det ett par ggr, första ggr helt fel & då smakade det för jävligt så man fick spy känslor , flera deltagare var tvungna stick ut och spotta ut ,men har ju även göra med syn & luktintrycket... se nedan..

andra ggr var det på rätt sätt, sköljd och inlindad i tunnbröd med lök som jag minns det. Smaken var ? inte så god mest lök och syrligt något.

Problemet är lukt och syn intrycket vid burköppning.

dom få ggr detta testat har det luktat för jävligt, och sprutade ut rutten vätska på en av deltagarna, ett par av ggr har det till och med direkt lockat dit stora feta spyflugor , aldrig varit med om innan

Gör man det rätt från början tror jag man får en mera positiv upplevelse
Citera
2021-03-03, 23:36
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du får följa med till Island & käka surhaj & rutten fårskalle istället.
Där, om någonstans, ligger en hund begraven.
En illasinnad, magsjuk hund. Botulism brukar komma från ruttna konserver, men dina kostråd måste fan leda till Obotulism.
Citera
2021-03-04, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
roligt ämne! Jag har ätit det ett par ggr, första ggr helt fel & då smakade det för jävligt så man fick spy känslor , flera deltagare var tvungna stick ut och spotta ut ,men har ju även göra med syn & luktintrycket... se nedan..

andra ggr var det på rätt sätt, sköljd och inlindad i tunnbröd med lök som jag minns det. Smaken var ? inte så god mest lök och syrligt något.

Problemet är lukt och syn intrycket vid burköppning.

dom få ggr detta testat har det luktat för jävligt, och sprutade ut rutten vätska på en av deltagarna, ett par av ggr har det till och med direkt lockat dit stora feta spyflugor , aldrig varit med om innan

Gör man det rätt från början tror jag man får en mera positiv upplevelse

Upplever färre flugor mär man äter utr om man sköljer och uppnar en hyfsad bit bort från där man äter då de dras till där det luktar mest
Citera
2021-03-04, 01:57
Medlem
Citat:
Du får följa med till Island & käka surhaj & rutten fårskalle istället.

Gillar surströmming men surhajen känns inte så lockande
Citera
2021-03-04, 09:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Där, om någonstans, ligger en hund begraven.
En illasinnad, magsjuk hund. Botulism brukar komma från ruttna konserver, men dina kostråd måste fan leda till Obotulism.
Det är där snapsen kommer in.
Citera
2021-03-07, 03:15
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Det är där snapsen kommer in.

Nej du, gamle gosse, den snapsen är ännu inte uppfunnen. Inte ens en kryddad jävel baserad på flourvätesyra och flogiston rår på isländsk Obotulism. Det hörs ju på sjukdomsnamnet att den är obotlig.

Äntligenontopic: kan någon förklara vad för slags mekanismer som styr ätandet av surströmming, fårhaj, rutten surskalle, tusenåriga ägg, fermenterad Lunnefågel och liknande före detta fullt ätliga kadaver?

Enda anledningen jag kan se (ur ett evolutionistiskt perspektiv) är att imponera på klanfränder: "Mig kan ni lita på när allt har ruttnat ett bra tag: när ni andra dött av likförgiftning sitter jag kvar här och slafsar ruttet med ena handen och masturberar förstrött med den andra, alltså är det så manligt att överleva inmundigantet av en så vedervärdig styggelse som surskallad fårhaj att jag bör utnämnas till hövding å det snaraste..."

Påminner lite om vissa kantoner i Schweiz, där man fortfarande vidhåller den gamla krigs-svält-traditionen att äta katt, trots att Schweiz är ett av världens absolut rikaste länder.

Visst, inget problem: är jag tillräckligt utsvulten flår jag katten med fingrarna och äter den levande, men ta mig fan inte om jag har råd att slippa. Surströmming? ALDRIG MER!!!
Citera
2021-03-07, 03:57
Medlem
Ja väldigt märkliga svar, min beskrivning hade vart att det smakar som hundskit luktar. Skulle aldrig falla mig in att testa det igen. Inte ens våran minigris åt skiten.
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Märkliga svar! Surströmming är det absolut vidrigaste jag någonsin haft i min mun, det smakar exakt som det luktar tvärtemot vad vissa hävdar, och även om det bara vore 1% av lukten i smaken skulle det vara hemskt. Sväljer man bensin rapar man bensin dagen efter, men surströmming rapar man i fyra dagar och det är vedervärdigt! Rutten liklukt grand mal.

Har ätit surströmming två gånger, helt enligt "konstens" alla regler bägge gångerna, och ingenting, absolut ingenting, skulle kunna förmå mig att upprepa det misstaget. Hundskit måste vara rena delikatessen i jämförelse, de som hävdar annat har någon störning i det sensoriska systemet.

Denna styggelse utövas ofta under ackompanjemang av lovprisande hyllningar framförda under religionsliknande former. Likt fundamentalistisk fanatism skall budskapet nötas in, hjärntvätt är bara förnamnet: "Detta ÄR gott, detta ÄR gott, detta ÄR gott!" rabblar talkören i avsikt att undertrycka den mest självklara överlevnadsinstinkten av alla, nämligen att spy upp den skämda avföda man nyss, trots kroppens kakafoni av tillgängliga varningssignaler, inmundigat och skyndsamt lämna området för att aldrig återvända.

Efter att ha utfärdat denna väl motiverade varning ikläder jag mig hjälm, knivskyddsväst och återvänder till min bunker, ty lika sjukligt som själva ätandet av surströmming är, så sjukligt är också vurmarnas försvarande av deras "rätt" att förpesta hela kvarter med sina perversa sysslor; att argumentera emot detta förhärdade löske är som förgjort och leder ofta till högljudda diskussioner med inslag av hot om våld.
Citera
2025-01-11, 22:15
Bannlyst
Jag vill smaka surströmming. Kan man köpa det på vintern?
Citera
2025-01-12, 01:22
Juste surströmming. Blir så nostalgi nu när jag hör ordet surströmming.
Citera
2025-01-12, 02:31
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Jag vill smaka surströmming. Kan man köpa det på vintern?

Det finns då burkar kvar på min lokala Coop.
Citera
2025-01-12, 06:39
Medlem
Det är fascinerande med sådan här frågor. Vuxna människor som är rädda för att provsmaka på mat de inte tidigare ätit. Tydligen är syndromet så vanligt att vetenskapen känt till det länge och gett det ett namn "Food neophobia" . På svenska kallas det för restriktiv ätstörning eller matneofobi .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in