• 6
  • 7
2025-01-10, 22:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Min fru, numera ex-fru ger barnen sömnmedel.

Jag har ifrågasatt detta och tycker det är lite konstigt.

Det ska vara medicin med melatonin. Jag förstår att det finns flera olika varianter med olika potens. Oavsett typ så har jag aldrig hört talas om förfarandet eller ens läst om det. Jag kan förstå att i allvarliga fall så ges detta ut för att lösa andra så att säga allvarliga problem men bara för att man inte kan lägga barnen i tid borde inte endast vara ett argument för att använda medicinen.

Våra barn kan lägga sig i tid. Även om det är omständigt och jag kan lägga dem själv tidigare om hon inte lägger sig i och stör.

Vad är den normala användningen av medicin som innehåller melatonin när det ordineras eller ges till barn?

Jag vill stilla min oro för att jag är totalt pantad eller nollad då jag inte har någon information eller erfarenhet i frågan därför jag frågar för att helt enkelt reda ut det och sedan fokusera på nästa grej min "hjärtliga" hälft kan hitta på.

Barnens ålder är under 5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Vilka bieffekter förutom trötthet dagen efter tänker du på?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja precis, irritabilitet och humörproblem. Jag har inte hört någon expert som rekommenderar melatoninsupplement för sömnproblem.

Jag har tagit melatonin i flera år pga grova sömnproblem. Valde melatonin framför alla benzo-varianter och annat (stilnoct osv) som definitivt fungerar men som definitivt är beroendeframkallande också. Leder inte till något bra.

Kontentan är att melatonin inte ger biverkningar förutom att jag är lite mer irriterad när jag tagit tabletterna. Antagligen för att jag blir just sömnig och irriterad om något stör mig från att få sova, men tycker inte att jag blir speciellt irriterad.
Perfekt att ta för att få en regelbunden sömn, somna vid varje tid isch.
Märker ingenting dagen efter.

Jag vet att ett barn i släkten får det och att det är vanligt att skriva ut. Precis som folk skriver är det ett hormon som kroppen själv producerar. Varför jag också skulle vara skeptisk till att ge det till en 5-åring.
Om jag inte tar melatonin får jag svårare att sova, så beroendeframkallande i viss mån är de genom att sömnen är kass eller obefintlig när man inte tar melatonin. Då somnar jag vid 05 - när jag däckar. Vilket iofs är nära mitt normalläge vilket är att jag somnar vid 02-03 (innan melatonin, nu 2h efter intag)

Skulle inte rekommendera det till en 5-åring om det inte handlar om svåra sömnproblem som ger andra bekymmer. Dock en ofarlig drog på kort sikt.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2025-01-10 kl. 22:05.
Citera
2025-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
OK, jämför sen med metastudier som går igenom andra alternativ. Men det verkar inte vara med på tapeten eller hur? Aldrig vilja gå till botten med problemen, bara angripa symtomen.
Läs hela studien innan du gaggar vidare. Den är på engelska visserligen, be din stödperson på boendet om du behöver hjälp med svåra ord.
Citera
2025-01-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har tagit melatonin i flera år pga grova sömnproblem. Valde melatonin framför alla benzo-varianter och annat (stilnoct osv) som definitivt fungerar men som definitivt är beroendeframkallande också. Leder inte till något bra.

Kontentan är att melatonin inte ger biverkningar förutom att jag är lite mer irriterad när jag tagit tabletterna. Antagligen för att jag blir just sömnig och irriterad om något stör mig från att få sova, men tycker inte att jag blir speciellt irriterad.
Perfekt att ta för att få en regelbunden sömn, somna vid varje tid isch.
Märker ingenting dagen efter.

Jag vet att ett barn i släkten får det och att det är vanligt att skriva ut. Precis som folk skriver är det ett hormon som kroppen själv producerar. Varför jag också skulle vara skeptisk till att ge det till en 5-åring.
Om jag inte tar melatonin får jag svårare att sova, så beroendeframkallande i viss mån är de genom att sömnen är kass eller obefintlig när man inte tar melatonin. Då somnar jag vid 05 - när jag däckar. Vilket iofs är nära mitt normalläge vilket är att jag somnar vid 02-03 (innan melatonin, nu 2h efter intag)

Skulle inte rekommendera det till en 5-åring om det inte handlar om svåra sömnproblem som ger andra bekymmer. Dock en ofarlig drog på kort sikt.

Ger man det till barn skall det barnet ha dokumenterat allvarliga sömnproblem. Melatonin kan skapa en dräglig tillvaro för ett sådant barn. Från att ständigt vara ilsken, trött och ledsen till att uppleva harmoni.
Citera
2025-01-10, 23:33
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Mitt barn har tagit det två dagar i rad nu. Det var nog mer än ett år sedan barnet fick sist… Är det så farligt tycker du…?

Jag bara informerar dig.

Ta en titt på biverkningar

https://www.fass.se/LIF/product?user...5#side-effects

Och läs på om

"Melatonin is known to inhibit pubertal onset in normal children. At pubertal time, its level shows sharp decline (75% of its level). It is believed that this decline allows the surge of the hypothalamic GnRH and the start of cascade of pubertal changes.14"

https://applications.emro.who.int/im...83-287-eng.pdf
Citera
2025-01-10, 23:39
Medlem
Låter inte normalt att ge barn sömnmedel. Möjligtvis om det varit med om något väldigt traumatiskt. Om barnen har svårt att sova så måste det ju bero på någon form av oro/stress hos barnen. Det viktiga borde vara att gå till botten med det. Sömn borde komma naturligt om de varit aktiva under dagen.
Citera
2025-01-10, 23:40
Medlem
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Jag bara informerar dig.

Ta en titt på biverkningar

https://www.fass.se/LIF/product?user...5#side-effects

Och läs på om

"Melatonin is known to inhibit pubertal onset in normal children. At pubertal time, its level shows sharp decline (75% of its level). It is believed that this decline allows the surge of the hypothalamic GnRH and the start of cascade of pubertal changes.14"

https://applications.emro.who.int/im...83-287-eng.pdf
Då får vi vänta 2 år då. Puberteten är snart genomgången här.
Citera
Igår, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Min fru, numera ex-fru ger barnen sömnmedel.

Jag har ifrågasatt detta och tycker det är lite konstigt.

Det ska vara medicin med melatonin. Jag förstår att det finns flera olika varianter med olika potens. Oavsett typ så har jag aldrig hört talas om förfarandet eller ens läst om det. Jag kan förstå att i allvarliga fall så ges detta ut för att lösa andra så att säga allvarliga problem men bara för att man inte kan lägga barnen i tid borde inte endast vara ett argument för att använda medicinen.

Våra barn kan lägga sig i tid. Även om det är omständigt och jag kan lägga dem själv tidigare om hon inte lägger sig i och stör.

Vad är den normala användningen av medicin som innehåller melatonin när det ordineras eller ges till barn?

Jag vill stilla min oro för att jag är totalt pantad eller nollad då jag inte har någon information eller erfarenhet i frågan därför jag frågar för att helt enkelt reda ut det och sedan fokusera på nästa grej min "hjärtliga" hälft kan hitta på.

Barnens ålder är under 5 år.

Man ger väl för faan inte barn preparat för att somna?! Vad är det för verklighetsfrånvänd värld du/vi lever i?
Skärpning för faan
Citera
Igår, 01:35
Medlem
Daym-Krytjs avatar
Jag tar melatonin, men skulle aldrig ge det till ett barn om det inte föreligger särskild anledning och rekomenderas av läkare. Inte för att jag tror att det skulle vara farligt, men så jävla onödigt bara. Gissar att om de vänjer sig vid att somna med preparat har de svårare att somna utan. Den stressen kan man väl ändå få slippa innan man börjat jobba åtminstone?
Citera
Igår, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Nu är ju inte detta ts som gör utan hans exfru. Ts är orolig för barnen så blir lite avigt att kritisera så.
Låter som barnmisshandel. Och har jag fel? Okej, fattar, det är mamman som är skrollmissbrukaren.
Citera
Igår, 07:16
Medlem
Folk har i allmänhet ett allt för högt förtroende för läkare. De flesta prioriterar inte patienten, utan skriver ut det som för tillfället rekommenderas av socialstyrelsen, som i sin tur styrs av läkemedelsbolagen. Allt handlar om pengar.

Med det sagt går det även trender i vad som rekommenderas vid olika besvär, såkallade husmorstips, som verkade bra då, men senare inte.

Det fanns en tid då det ansågs effektivt och ofarligt att doppa en trasa i sprit att låta barn suga på vid tandsprickning eller sömnbesvär.

Att mecka med små (friska) barns sömn är inget jag skulle rekommendera. Vi har alla olika lätt/svårt för att komma till ro. En förälders uppgift är att ge trygghet och ha tålamod, inte ta konstgjorda genvägar för att underlätta för sig själv. Att ta ett piller för allt som är besvärligt är varken nyttigt eller hållbart i längden.

Ett barn går igenom olika perioder som är en del av utvecklingen. Man ger ju t ex. inte barn lugnande när det går igenom sina trotsåldrar. Hoppas jag. Det är ju under dessa åldrar de lär sig gränser.

Föräldrar verkar bli allt slappare.
Citera
Igår, 13:09
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Här är en omfattande studie angående effekter av melatonin när det kommer till barn och ungdomar med sömnsvårigheter samt NPFbarn. Sammanställd av ett tiotal forskare och läkare (experter, om du så vill).

De har följt drygt 25.000 barn/ungdomar som använt melatonin.

Bland annat har självmordsförsöken minskat markant bland dessa barn och ungdomar.

https://acamh.onlinelibrary.wiley.co...111/jcpp.13785
Intressant.

Det fungerar alltså på barn som är lite väl livliga och minskar risker för barn som har högre risker än andra barn.

Mina barn är normala men den ena är lite autistiskt enligt utredning och somnar oftast tidigare och ibland själv än det andra barnet.

Nu var de uppe till 00:17 igår och somnade 00:55 så orsaken är kanske något annat. Kanske "kulturen" hos den som nattar barnen för sent?

Jag tänker då att den som inte klarar av sina uppgifter kanske hackar systemet. Speciellt då hon är läkare så är detta ett sätt för henne att lösa sitt problem med sina tillkortakommanden.

Vad jag blir rädd för är att detta kommer att användas kontinuerligt vilket inte kommer hända hemma hos mig. Så medicineringen kan bli maximalt 50% då hon är rätt kass och halkar efter i vardagen väldigt ofta. Jag tror dock på ett lägre spann framöver men det var ju bara en vecka sedan hon gjorde detta första gången och det har inte varit varje dag sedan dess. Jag fortsätter ha koll på läget.

Vad jag vill är ju självklart kunna göra något om jag ser att saker börjar gå snett och barnen far illa. Jag tror ingen skulle vilja det. Hur skulle ni själva göra? Att fråga henne direkt gav mig inget svar utan var bara för att få barnen i säng i tid. Det vill säga undvikandet av det "arbetet" som normalt och normala människor tar sig tid till sina barn.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Citat:
Låt mig gissa, din dotter har en mobiltelefon eller en skärm som du inte tar ifrån henne klockan 20.00?

Stämmer bra det.

Men så enkelt är det inte då sonen är ungefär lika men när han lägger sig i sängen så sover bra nog att spela hög musik i rummet efter 90sec.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in