2025-01-10, 21:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bd0c4cbd696b72cc2d
vetetusan, tror att kroppen är så bra på att metabolisera det eller nåt, så att om man inte tar den typen av doser så har det väldigt liten verkan..

Problemet när du tar ett exogent hormon är att kroppen ofta försöker att uppnå homeostas genom att minska på produktionen av det hormonet. Ex. du har säkert hört talas om personer som tagit steroider och sen blivit av med sin förmåga att producera testosteron så att de måste ta exogent testosteron med alla dess bieffekter för resten av livet för att kunna göra någonting öht. Man ska inte hålla på och fippla med hormoner för vi förstår inte riktigt hur de fungerar i det holistiska perspektivet.
Citera
2025-01-10, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Ja. Det enda jag har problem med är att jag vaknar vid 3. Men det är antagligen för att jag går och lägger mig för tidigt. Somnar alltid om och behöver inte gå upp tidigt, så det är ingen fara för mig.

Ja det är väl för att man inte får i sig tillräckliga doser av dagsljus om dagen på vintern.

Ja, exakt samma för mig med och många andra.
Citera
2025-01-10, 21:11
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Problemet när du tar ett exogent hormon är att kroppen ofta försöker att uppnå homeostas genom att minska på produktionen av det hormonet. Ex. du har säkert hört talas om personer som tagit steroider och sen blivit av med sin förmåga att producera testosteron så att de måste ta exogent testosteron med alla dess bieffekter för resten av livet för att kunna göra någonting öht. Man ska inte hålla på och fippla med hormoner för vi förstår inte riktigt hur de fungerar i det holistiska perspektivet.

Right, den aspekten har jag absolut tänkt på, men de veckor på vintern som det behövs verkar inte ha lett till såna problem för mig, och nu har jag medicinerat med melatonin i många år. Har absolut inte upplevt mer och mer problem eller något sådant, men tar ju det bara periodvis.

Man kan säkert bli lurad av att biverkningarna på kort sikt upplevs som väldigt lindriga.
Citera
2025-01-10, 21:20
Bannlyst
Citat:
Det är för feedback-hormoner, som steroider är. Kroppen utsöndrar bara vid negativ feedback, dvs när hypofysen känner av att halterna är låga.
Citera
2025-01-10, 21:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Melatonin är totalt ofarligt. Brukade beställa det från UK när det var receptbelagt i Sverige (typ 7-10 år sedan).

Trodde jag skulle läsa något konstigt som hostmedicin eller något.
Citera
2025-01-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Melatonin är ju kroppens egna "sömn", så hur skulle detta kunna ge konstiga bieffekter?
Visst att man kan bli lite trött dagen efter om man inte sovit länge och vaknar tidigt, men generellt borde det ju vara rätt ofarligt.

Som alla naturliga hormontillskott så riskerar man att störa kroppens egen produktion. Om din kropp behöver nivå X av melatonin för att somna, och du tillför nivå X, så slutar kroppen producera eget melatonin. Om du då slutar ta melatonin så dröjer det för kroppen att komma tillbaks till nivå X.
Citera
2025-01-10, 21:49
Medlem
Citat:
Han säger bokstavligen att han rekommenderar MOT att använda melatonin och i synnerhet när det gäller barn där han direkt vänder sig mot det. Det enda läget jag hört honom säga att det är OK att använda melatonin är hos vuxna och väldigt kortvarigt och med konsultation av läkare.
Här är en omfattande studie angående effekter av melatonin när det kommer till barn och ungdomar med sömnsvårigheter samt NPFbarn. Sammanställd av ett tiotal forskare och läkare (experter, om du så vill).

De har följt drygt 25.000 barn/ungdomar som använt melatonin.

Bland annat har självmordsförsöken minskat markant bland dessa barn och ungdomar.

https://acamh.onlinelibrary.wiley.co...111/jcpp.13785
Citera
2025-01-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Som alla naturliga hormontillskott så riskerar man att störa kroppens egen produktion. Om din kropp behöver nivå X av melatonin för att somna, och du tillför nivå X, så slutar kroppen producera eget melatonin. Om du då slutar ta melatonin så dröjer det för kroppen att komma tillbaks till nivå X.
Källa på det?
Citera
2025-01-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Min fru, numera ex-fru ger barnen sömnmedel.

Jag har ifrågasatt detta och tycker det är lite konstigt.

Det ska vara medicin med melatonin. Jag förstår att det finns flera olika varianter med olika potens. Oavsett typ så har jag aldrig hört talas om förfarandet eller ens läst om det. Jag kan förstå att i allvarliga fall så ges detta ut för att lösa andra så att säga allvarliga problem men bara för att man inte kan lägga barnen i tid borde inte endast vara ett argument för att använda medicinen.

Våra barn kan lägga sig i tid. Även om det är omständigt och jag kan lägga dem själv tidigare om hon inte lägger sig i och stör.

Vad är den normala användningen av medicin som innehåller melatonin när det ordineras eller ges till barn?

Jag vill stilla min oro för att jag är totalt pantad eller nollad då jag inte har någon information eller erfarenhet i frågan därför jag frågar för att helt enkelt reda ut det och sedan fokusera på nästa grej min "hjärtliga" hälft kan hitta på.

Barnens ålder är under 5 år.

Retorisk motfråga, tror du att det är hälsosamt och utvecklande för små barn att få konstgjorda hormonrubbningar för att de ska sova?

Om barnet inte kan sova alls så kan det vara en tidsbegränsad nödvändighet men inte annars
Citera
2025-01-10, 21:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Här är en omfattande studie angående effekter av melatonin när det kommer till barn och ungdomar med sömnsvårigheter samt NPFbarn. Sammanställd av ett tiotal forskare och läkare (experter, om du så vill).

OK, jämför sen med metastudier som går igenom andra alternativ. Men det verkar inte vara med på tapeten eller hur? Aldrig vilja gå till botten med problemen, bara angripa symtomen.
Citera
2025-01-10, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Varför skall barnen matas med preparat? Är ni inte villiga att sköta om ungarna? Droga ner dem och skicka dem tidigt i säng så att ni kan sitta och skrolla sociala medier på kvällarna istället för att vara föräldrar? Fy fan.

Nu är ju inte detta ts som gör utan hans exfru. Ts är orolig för barnen så blir lite avigt att kritisera så.
Citera
2025-01-10, 21:57
Om barnen inte har sömnproblem eller sjukdom som t.ex. adhd så ser jag absolut ingen grund till att det ska ges.

Det är ju ett litet barn liksom. Det behöver ro och trygghet främst. Och förmodligen eftersom du kan natta dem utan melatonin så ligger problemet snarast hos exfrun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in