• 1
  • 2
2025-01-09, 20:20
Medlem
OceanDeeps avatar
Min fru, numera ex-fru ger barnen sömnmedel.

Jag har ifrågasatt detta och tycker det är lite konstigt.

Det ska vara medicin med melatonin. Jag förstår att det finns flera olika varianter med olika potens. Oavsett typ så har jag aldrig hört talas om förfarandet eller ens läst om det. Jag kan förstå att i allvarliga fall så ges detta ut för att lösa andra så att säga allvarliga problem men bara för att man inte kan lägga barnen i tid borde inte endast vara ett argument för att använda medicinen.

Våra barn kan lägga sig i tid. Även om det är omständigt och jag kan lägga dem själv tidigare om hon inte lägger sig i och stör.

Vad är den normala användningen av medicin som innehåller melatonin när det ordineras eller ges till barn?

Jag vill stilla min oro för att jag är totalt pantad eller nollad då jag inte har någon information eller erfarenhet i frågan därför jag frågar för att helt enkelt reda ut det och sedan fokusera på nästa grej min "hjärtliga" hälft kan hitta på.

Barnens ålder är under 5 år.
Citera
2025-01-09, 20:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Nej melatonin kan ha massa konstiga bieffekter, ge fan i det. Man kan stimulera melatoninproduktion med infrarött ljus, kostar inte mycket.
Citera
2025-01-09, 20:23
Bannlyst
Det är ju ett naturligt sömnhormon. Men det brukar t ex kunna ges för barn med NPF. Mitt barn brukar be om det, och fick precis. Är absolut ingen fara att ta melatonin.

Själv fick jag mycket förstört för mig när jag var barn och aldrig kunde somna. Hade ADHD. Hade varit bra om jag hade tagit melatonin på kvällarna.
Citera
2025-01-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep

Det ska vara medicin med melatonin. Jag förstår att det finns flera olika varianter med olika potens. Oavsett typ så har jag aldrig hört talas om förfarandet eller ens läst om det. Jag kan förstå att i allvarliga fall så ges detta ut för att lösa andra så att säga allvarliga problem men bara för att man inte kan lägga barnen i tid borde inte endast vara ett argument för att använda medicinen.

Våra barn kan lägga sig i tid. Även om det är omständigt och jag kan lägga dem själv tidigare om hon inte lägger sig i och stör.

Vad är den normala användningen av medicin som innehåller melatonin när det ordineras eller ges till barn?

Jag vill stilla min oro för att jag är totalt pantad eller nollad då jag inte har någon information eller erfarenhet i frågan därför jag frågar för att helt enkelt reda ut det och sedan fokusera på nästa grej min "hjärtliga" hälft kan hitta på.

Melatonin är inget sömnmedel per se utan ett hormon. Det är rätt vanligt att ge barn melatonin. Låg dos kan vara effektivare än stor dos samt minskar risken för tolerans, 2 mg tror jag man brukar ge barn. Du kan äta en hel burk utan att något händer och du blir inte beroende av melatonin som med sömnpiller.
Citera
2025-01-09, 20:26
Medlem
Det är inte så ovanligt att barn blir ordinerade melatonin om de har svårt att komma till ro. Oftast barn med ADHD.
Citera
2025-01-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej melatonin kan ha massa konstiga bieffekter, ge fan i det. Man kan stimulera melatoninproduktion med infrarött ljus, kostar inte mycket.
Vilka bieffekter förutom trötthet dagen efter tänker du på?
Citera
2025-01-09, 20:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Vilka bieffekter förutom trötthet dagen efter tänker du på?

Ja precis, irritabilitet och humörproblem. Jag har inte hört någon expert som rekommenderar melatoninsupplement för sömnproblem.
Citera
2025-01-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Melatonin är ju kroppens egna "sömn", så hur skulle detta kunna ge konstiga bieffekter?
Visst att man kan bli lite trött dagen efter om man inte sovit länge och vaknar tidigt, men generellt borde det ju vara rätt ofarligt.
Citera
2025-01-09, 23:16
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep

Du behöver inte vara orolig. Det måste ju ha ordinerats av läkare.
Vet att våra vänners barn fick det när denne var liten men behovet avtog med åren och ”barnet” är idag en ung vuxen som inte har samma behov längre.
Citera
2025-01-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Du behöver inte vara orolig. Det måste ju ha ordinerats av läkare.
Vet att våra vänners barn fick det när denne var liten men behovet avtog med åren och ”barnet” är idag en ung vuxen som inte har samma behov längre.

Många köper från tyskland utan recept, billigare och bra kvalitet. Går liksom inte att missbruka det men svensk sjukvård vill gärna gatekeepa allt. Det är så svagt att tar du det när du inte ligger ned så märker du det knappt, om ens.
Citera
2025-01-09, 23:30
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Många köper från tyskland utan recept, billigare och bra kvalitet. Går liksom inte att missbruka det men svensk sjukvård vill gärna gatekeepa allt. Det är så svagt att tar du det när du inte ligger ned så märker du det knappt, om ens.

Melatonin har inte samma goda effekt på alla heller.
Citera
2025-01-09, 23:31
Medlem
Trolltestets avatar
Faran ligger i att om man vänjer sig med att somna med hjälpmedel så kommer det en dag när hjälpmedlen inte finns tillgängliga längre och man då får dras med insomnia i flera dagar.. Ett tillstånd som inte alla hanterar med excellens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in