Citat:
Det var inte ett exakt antal men en indikativ ide. Har vi hundratusentals drönare att öva med i närtid kommer vi om 5 år vara en av de med mest erfarenhet och i framkant av drönaranvändning och vad som funkar/inte funkar. Vad vi vet är att drönare är helt avgörande i Ukraina, vi vet också att 100st stridsvagnar absolut inte är avgörande i Ukraina då Ryssland har gjort av med tusentals utan att knappt göra ens taktiska framsteg. Hur många FPV drönare och drönarförare har försvarsmakten idag att sätta in om det blev strid? Hur redo är man att bekämpa sådana? Vi har bokstavligen ingenting och har noll förberedelse. Det går på tok för långsamt och det är saker man kan köpa på amazon.
Ja man köper en miljon nya då. Det är väl inte så konstigt, precis som man köper en miljon nya artillerigranater efter ett tag dels för att ha på lager och dels för att man förhoppningsvis haft vett att öva bort ett stort antal granater så att de som ska strida kan sina grejer.
Som sagt, jag förstår varför man lägger beställningen men det känns bara ytterligare som ett beslut i samma sneda strategiska hamsterhjul från 10-15 år sedan. Hade mycket hellre sett att man lade mer krut på andra saker. Varför inte köpa X antal raketartilleri istället. Har 20ggr mer verkan. Det här blir mkt pengar för lite verkan men låt gå.
Ja man köper en miljon nya då. Det är väl inte så konstigt, precis som man köper en miljon nya artillerigranater efter ett tag dels för att ha på lager och dels för att man förhoppningsvis haft vett att öva bort ett stort antal granater så att de som ska strida kan sina grejer.
Som sagt, jag förstår varför man lägger beställningen men det känns bara ytterligare som ett beslut i samma sneda strategiska hamsterhjul från 10-15 år sedan. Hade mycket hellre sett att man lade mer krut på andra saker. Varför inte köpa X antal raketartilleri istället. Har 20ggr mer verkan. Det här blir mkt pengar för lite verkan men låt gå.
Håller med i mycket av det du säger och tror man hade haft potentare och mer avskräckande försvar med mer raketartilleri.
Inte dåligt på något sätt med nyaste Leopard men frågan är vad som gjort mest nytta? Jag tror raketartilleri hindrat fi betydligt mer.
Gälland drönare så är väl inte riktigt räckvidden så stor åtminstone för fpv drönare. Så för Sveriges del kanske det framförallt är havs drönare som gäller då vi har Östersjön mellan oss. Visst behöver vi vanlig drönarkapacitet i norr men då har de redan rullat genom ett land med allt vad det innebär. Havs drönare som kan gå långväga som vanlig drönare eller under/övervattendrönare. Det här är något Marinen får ta till sig på allvar skulle jag tro.
Framförallt måste regelverket ändras så man med antidrönarförband kan ta ner drönare.