2025-01-11, 17:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad gäller stridsvagnens framtida utveckling så funderar jag på om man kan kombinera stridsvagn och bandhaubits. Grövre kaliber, räfflad kanon, möjlighet till indirekt eld och större ammunitionsutrymme är vad som behövs då.
Sverige hoppade ju av NEMO projektet för att det blev för "dyrt". Idag hade man antagligen inte hoppat av.

https://www.youtube.com/watch?v=xpdIAcqaYtE
Citera
2025-01-11, 18:32
Medlem
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Totalt handlar det om 44 stridsvagnar av modellen Leopard 2 A8. Dessutom ska 66 av försvarets stridsvagnar från 1990-talet moderniseras"

https://omni.se/sverige-koper-stridsvagnar-for-over-20-miljarder/a/W0315a
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bestaller-stridsvagnar-for-over-20-miljarder

Summa summarum gör det att Sverige har 110 Leopard 2A5 av nuvarande modell, med ytterligare 44 A8 och 66 av de tidigare uppgraderas samt 44 blir utan någon uppgradering. Ska jag gissa att de nya varianterna blir spjutspetsen i stridsvagnstunga förband medan de "sämre"/äldre blir understödet i mek. brigader?

1. Vilken roll fyller stridsvagnar idag, när det hela har tiltat till fördel för drönare, smarta granater och pansarvärnsmissiler?

2. Sverige ska enligt försvarsministern har 4 brigader, men jämfört med invasionsförsvaret före 2000, så är det en låg siffra. Tittat man på striden i Ukraina är det uppenbart att striderna nu handlar om utnötning, artilleri och manskap. OM man kan ge soldaterna riktigt bra utrustning ger det naturligtvis en fördel, men hur stor skillnad gör 4 brigader a 20 000 man ca i det stora hela?

Det här var väntat sedan Sverige gick med i NATO. Nu ska det köpas vapen, ammunition, materiel, uniformer och annan utrustning för miljarder och miljarder. Vilken adress har dom pengarna tror ni? NATO-utvidgning är big business!
Citera
2025-01-11, 19:28
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Totalt så får vi då 154 stycken medeltunga stridsvagnar som är i absolut framkant. Med ~500 lättare CV90, som är uppgraderade, så har vi nog lagom med pansarstyrkor. De ska ju användas i norra Finland huvudsakligen, Sverige flyttar helt enkelt fram sina positioner dit.

Vad gäller stridsvagnens framtida utveckling så funderar jag på om man kan kombinera stridsvagn och bandhaubits. Grövre kaliber, räfflad kanon, möjlighet till indirekt eld och större ammunitionsutrymme är vad som behövs då.

Men just nu är det strv123 A/B som gäller och eftersom vi varken har spågubbar eller kristallkulor så får vi se tiden an och helt enkelt följa utvecklingen.

Absolut framkant men helt försvarslösa mot 10 000kr drönare. Men förstår ändå varför man tar beslutet, det man gör är egentligen bara att ta ett beslut man skulle tagit för 6-10 år sedan och trycker det igenom kranen nu i stället för man står med kalsongerna nere. Så jag förstår beslutet men kan ändå störa mig att man tar så mkt pengar av de nya tillskott man fått och beställer marginellt bättre tunga pansarstyrkor som för varje år nu tappar effekt på slagfältet.

Är det så att de som tar besluten är bergsäkra att vi kan hitta billiga motmedel mot billiga drönare och drönare med fiberoptik så ok. Men troligtvis ligger de lösningarna inte ens på ritbordet just nu.

Vi kunde lika gärna tagit de 20 miljarder och beställt 1 miljon varierade billiga fiberoptiska och fpv drönare och utbildat hela krigsförbanden så att alla operativa enheter kan skicka upp drönare i varje stridssituation antingen för bekämpning eller spaning.
Citera
2025-01-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Absolut framkant men helt försvarslösa mot 10 000kr drönare. Men förstår ändå varför man tar beslutet, det man gör är egentligen bara att ta ett beslut man skulle tagit för 6-10 år sedan och trycker det igenom kranen nu i stället för man står med kalsongerna nere. Så jag förstår beslutet men kan ändå störa mig att man tar så mkt pengar av de nya tillskott man fått och beställer marginellt bättre tunga pansarstyrkor som för varje år nu tappar effekt på slagfältet.

Är det så att de som tar besluten är bergsäkra att vi kan hitta billiga motmedel mot billiga drönare och drönare med fiberoptik så ok. Men troligtvis ligger de lösningarna inte ens på ritbordet just nu.

Vi kunde lika gärna tagit de 20 miljarder och beställt 1 miljon varierade billiga fiberoptiska och fpv drönare och utbildat hela krigsförbanden så att alla operativa enheter kan skicka upp drönare i varje stridssituation antingen för bekämpning eller spaning.

Flertalet Leopard Sverige skänkte till Ukraina för ett och ett halvt år sedan är fortfarande i strid. De vi köper nu kommer dessutom ha antidrönarskydd.
Citera
2025-01-11, 20:10
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Det utvecklas såklart motmedel. A8 har uttalat sådan ombord.

Men sedan kommer drönarna också påverka taktik och stridsteknik. Det laboreras med tankar om att pansarförband antingen anfaller, förflyttar sig eller står välmaskerade minst 2 mil från fienden.

Stridsvagnens död har deklarerats flertalet gånger, men det går inte komma ifrån att 60 ton stål, framryckandes i 70 km/h med en stor kanon på är utnärkt för att ta terräng.
Citera
2025-01-11, 20:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Det här var väntat sedan Sverige gick med i NATO. Nu ska det köpas vapen, ammunition, materiel, uniformer och annan utrustning för miljarder och miljarder. Vilken adress har dom pengarna tror ni? NATO-utvidgning är big business!

Vilken adress. KNDS Deutschland GmbH & Co så klart.

Och hade vi inte gått med i NATO så hade alternativen till att köpa av KNDS Deutschland GmbH & Co, varit att köpa av KNDS Deutschland GmbH & Co.
Citera
2025-01-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat

Det hade köpts precis lika mycket, troligen ännu mer om vi inte fått med i NATO.

Den eviga freden inföll inte den här gången heller, kom in i verkligheten för en gångs skull.
Citera
2025-01-11, 21:04
Medlem
Citat:

Det är inte riktigt så enkelt. För det första tillkommer det rätt mycket runtomkring kostnader om man skulle köpa en miljon drönare, så det hade kostat betydligt mer. (Splitterskyddade Fordon för personalen, förråd, logistikkedja mm.

Sen som jag redan skrev, dagens generation födröbare kan vara obsolet om 5 år, ska man köpa en miljon nya då?
Citera
2025-01-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är inte riktigt så enkelt. För det första tillkommer det rätt mycket runtomkring kostnader om man skulle köpa en miljon drönare, så det hade kostat betydligt mer. (Splitterskyddade Fordon för personalen, förråd, logistikkedja mm.

Sen som jag redan skrev, dagens generation födröbare kan vara obsolet om 5 år, ska man köpa en miljon nya då?

Kan inte låta bli att dela hur ett anfall INTE ska göras! Helt otroligt dåligt.
https://youtu.be/MazJkQp55XM?si=TZxiqsWz-ZwHMDB9
Som många ändå härinne förstår så är inte stridsvagnar obsolut bara för att drönare har tillkommit. Artelleriet står fortfarande för huvudhotet. Trots allt har Ryssen malt på och tagit terräng men till ett högt pris. Finns nog mycket att lära av Ukraina kriget.

Skulle Ukraina med hjälp av Nato klara ett anfall som detta bättre? Troligtvis med betydande flygstridskrafter och mer artilleri?
Citera
2025-01-11, 22:44
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen

Det var inte ett exakt antal men en indikativ ide. Har vi hundratusentals drönare att öva med i närtid kommer vi om 5 år vara en av de med mest erfarenhet och i framkant av drönaranvändning och vad som funkar/inte funkar. Vad vi vet är att drönare är helt avgörande i Ukraina, vi vet också att 100st stridsvagnar absolut inte är avgörande i Ukraina då Ryssland har gjort av med tusentals utan att knappt göra ens taktiska framsteg. Hur många FPV drönare och drönarförare har försvarsmakten idag att sätta in om det blev strid? Hur redo är man att bekämpa sådana? Vi har bokstavligen ingenting och har noll förberedelse. Det går på tok för långsamt och det är saker man kan köpa på amazon.

Ja man köper en miljon nya då. Det är väl inte så konstigt, precis som man köper en miljon nya artillerigranater efter ett tag dels för att ha på lager och dels för att man förhoppningsvis haft vett att öva bort ett stort antal granater så att de som ska strida kan sina grejer.

Som sagt, jag förstår varför man lägger beställningen men det känns bara ytterligare som ett beslut i samma sneda strategiska hamsterhjul från 10-15 år sedan. Hade mycket hellre sett att man lade mer krut på andra saker. Varför inte köpa X antal raketartilleri istället. Har 20ggr mer verkan. Det här blir mkt pengar för lite verkan men låt gå.
Citera
2025-01-11, 22:51
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Flertalet Leopard Sverige skänkte till Ukraina för ett och ett halvt år sedan är fortfarande i strid. De vi köper nu kommer dessutom ha antidrönarskydd.

Jag vet det. Vi får hoppas de har antidrönarskydd. Det finns inga stridsvagnar med något antidrönarskydd med betydelsefull verkan idag. Förhoppningsvis har de vett att lägga till så mkt det bara går innan sista rullar av bandet. För vi har absolut inte närluftvärn för att skydda dessa stridsvagnar mer än mot kanske 1 drönare per vagn och vi har ingen elektronisk störutrustning. Skickas de in i strid kommer de möta 20-50 drönare per stridsvagn inom ett par dagar.
Citera
2025-01-11, 23:04
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Hur ser Sveriges försvar ut mot raketer?
Tyvärr inte jättebra. På väg att bli bättre, men inte bra. Det har ju köpts in ett antal patriot-batterier, men dessa försvarar bara militära anläggningar, inga civila, så energiproduktion med mera saknar helt luftförsvarsskydd.
Sedan ska man inte glömma, det är mycket yta att försvara, med ganska få resurser, finns ingen bra lösning där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in