2025-01-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Så intressant att du kan vara kritisk till en hypotes här. Tycker det är riktigt bra! Förutom "hånskratten" o.s.v. (det du själv anmärker på i andra sammanhang)
Men du har ju inte alls samma nivå när det kommer till att kritiskt granska SE. Varför? (ledande fråga)

Först måste jag poängtera att skratta åt indicierna som blir kvar om inte mordvapnet stämmer med CAs är inte hånskratt utan då inser man hur tunn övrig indicer faktiskt är !

Off topic..

När det gäller Engström så det starka indicierna handlar om 3 saker...

1 Närvaron på brottsplatsen
2 YNs vittnesmål om väskan
3 Engströms berättelse

Det bygger inte på att han är GM utan det får mig att misstänka honom...

Eg på samma sätt som där finns en misstanke att CA faktiskt kan äga mordvapnet !

Men skillnaden mellan CA och Engström är att CAs starkaste indicie inte på långa vägar är ett faktum utan en gissning , ett kanske..
Citera
2025-01-11, 22:52
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Först måste jag poängtera att skratta åt indicierna som blir kvar om inte mordvapnet stämmer med CAs är inte hånskratt utan då inser man hur tunn övrig indicer faktiskt är !
Det har lagts fram en kedja av indicier som pekar ut CA som GM.
Faktum är att kedjan är så pass bra att det ger en enligt många trovärdig gärningsbeskrivning.

Du kan väl gå igenom några av sakerna som lagts fram och föra fram ditt resonemang kring CA's agerande?

- Ändrar sin historia om sitt hälsotillstånd under mordnatten
- Efter mordet slutar CA delta i APK's möten och tävlingar
- Rimligheten rörande försäljningen av Magnumen till en okänd person
- Likheten med Mårtens fantombild
Citera
2025-01-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Faktum är att kedjan är så pass bra att det ger en enligt många trovärdig gärningsbeskrivning.

Du kan väl gå igenom några av sakerna som lagts fram och föra fram ditt resonemang kring CA's agerande?

Jag har läst...

Men det är ff väldigt tunt att knyta till mordet , även om några saker är märkliga
Citera
2025-01-12, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Off topic..

När det gäller Engström så det starka indicierna handlar om 3 saker...

1 Närvaron på brottsplatsen
2 YNs vittnesmål om väskan
3 Engströms berättelse

Det bygger inte på att han är GM utan det får mig att misstänka honom...

Eg på samma sätt som där finns en misstanke att CA faktiskt kan äga mordvapnet !

Men skillnaden mellan CA och Engström är att CAs starkaste indicie inte på långa vägar är ett faktum utan en gissning , ett kanske..

Nä, jag ska inte bråka vidare, men det är ju inte alls endast dessa 3 punkter du sitter argumenterar för i Skandmannenen-tråden. Där är det betydligt mer som är misstänkt som du försvarar med hull och hår. Så försök inte ...
Citera
2025-01-12, 12:41
Medlem
Citat:

Nej. CA var med 100% säkerhet inte Palmes mördare. CA är ett luftslott.
Citera
2025-01-12, 23:22
Medlem
En del vittnen har ju påpekat att mördaren hade en speciell gång/springstil, att han rörde sig klumpigt på nåt sätt.

Polisen filmade ju Christer A på 10-årsdagen när han besökte mordplatsen. Har man någonsin fört fram filmerna till vittnena att se över?
Citera
2025-01-13, 07:14
Medlem
Citat:
Jag skulle inte sätta några stora summor på att KA har kännedom om var revolvern finns men i TV-dokumentären intervjuades en av poliserna som var med den natten då CA tog sitt liv. Han gav en helt annan bild än den jag tänkt mig. Det var ett rutinärende och dom försökte etablera kontakt genom brevinkastet och påtala att anhörig var orolig och dom var där för att hjälpa om det behövdes.
Samtidigt så uppgav kusin L (tror jag han kallas) att CA i sitt sista brev till KA hade skrivit att han önskade att ingen närvarade vid hans begravning.
Detta gör att självmordet inte framstår som något som skedde i panik för att polisen plötsligt står och bultar på dörren mitt i natten och vill in.
Men som sagt, även med den nya informationen tagen i beaktande så är chansen liten att CA avslöjade något i sitt sista brev.
Mmmhmm, vad hade du för bild av självmordsnatten innan dokumentären då? Jag vill mena att vi redan här i tråden hade kommit fram till att det var lite "ironiskt", eller vad man nu ska kalla det..., att det kallades en vanlig patrull till platsen som trodde det var ett rent rutinärende och inte var upplysta om att det var en av de huvudmisstänkta i MOP som tänkte ta livet av sig. Men du kanske inte följt alla turer i tråden.
Hur som. Nu kanske (förmodligen) CA satt där och grubblade med bössan i hand och var halvvägs på väg redan när de ringde på dörren! Men jag menar att det blev panik där och då. Han kanske hade hunnit tänka ett varv till och skrivit något eller t o m ångrat sig och överlevt natten annars. Man ska veta att vanliga patrullerande snutskrällen ofta har ganska brysk attityd och inte alls är lämpliga att hantera självmordskandidater.
Citera
2025-01-14, 00:04
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmmhmm, vad hade du för bild av självmordsnatten innan dokumentären då? Jag vill mena att vi redan här i tråden hade kommit fram till att det var lite "ironiskt", eller vad man nu ska kalla det..., att det kallades en vanlig patrull till platsen som trodde det var ett rent rutinärende och inte var upplysta om att det var en av de huvudmisstänkta i MOP som tänkte ta livet av sig. Men du kanske inte följt alla turer i tråden.
Hur som. Nu kanske (förmodligen) CA satt där och grubblade med bössan i hand och var halvvägs på väg redan när de ringde på dörren! Men jag menar att det blev panik där och då. Han kanske hade hunnit tänka ett varv till och skrivit något eller t o m ångrat sig och överlevt natten annars. Man ska veta att vanliga patrullerande snutskrällen ofta har ganska brysk attityd och inte alls är lämpliga att hantera självmordskandidater.
Innan jag såg dokumentären så var min bild att det skulle ha gått till ungefär så som Hasse Aro återberättade det. Typ ”Knack kack det är polisen, kan du öppna dörren!?”
Därefter får CA panik och skjuter sig.

Nej, jag har inte koll på alla turer kring CA.
Den teorin du lägger fram är att CA drabbas av panik vid polisens besök och om jag förstår dig rätt så är du inte främmande för att polisen inte riktigt hade det mjuka tonläget som polismannen förmedlade i intervjun.
Att CA skulle ha erkänt till KA strax innan självmordet ser du som osannolikt.
Ska jag förstå ditt teori på det sättet?
Citera
2025-01-14, 12:25
Medlem
Citat:
Innan jag såg dokumentären så var min bild att det skulle ha gått till ungefär så som Hasse Aro återberättade det. Typ ”Knack kack det är polisen, kan du öppna dörren!?”
Därefter får CA panik och skjuter sig.

Nej, jag har inte koll på alla turer kring CA.
Den teorin du lägger fram är att CA drabbas av panik vid polisens besök och om jag förstår dig rätt så är du inte främmande för att polisen inte riktigt hade det mjuka tonläget som polismannen förmedlade i intervjun.
Att CA skulle ha erkänt till KA strax innan självmordet ser du som osannolikt.
Ska jag förstå ditt teori på det sättet?
Något liknande iaf. Nu har ju jag inte sett dokumentären, men utmålar polismannen i fråga det som att de stod på knä länge och väl framför brevinkastet och försökte ge CA hopp att leva för, eller vad då?
Man får ju också vara pragmatisk och se vad som de facto hände. CA sköt sig onekligen där och då medan poliserna stod utanför... De lyckades inte få honom att öppna dörren och konstatera:"Ni har rätt, jag mår dåligt. Kör mig till psykakuten.".

CA´s ev erkännande då? Börja med att jag (till skillnad från vissa andra) inte alls ser det som otvivelaktigt fastslaget att CA faktiskt ÄR skyldig. Många rejält märkliga indicier runt honom, och också därför jag är intresserad av scenariot. Men är det så enkelt att det faktiskt inte VAR han så finns det ju faktiskt inte något att erkänna.
Sedan dog ju CA sommaren 2008. Snart 17 år sedan. Skulle KA låtsats i alla dessa år att han inte hörde CA´s bekännelse då? Och vad skulle isf få honom att ändra sig? På SIN dödsbädd...? Du nämner ju 40 års-dagen av mordet. Varför skulle egentligen det förändra saken? 30 års-dagen har ju t ex kommit och gått och CA varit död i åtta år då...
Citera
2025-01-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är intresserad av din åsikt gällande dokumentären om Christer A.
Speciellt är av intresse hur du källkritiskt värderar Kusin Ls uppgifter.
This is it gällande detta.
Uppfattar du honom som trovärdig?
Om du gör,hur påverkar detta då din syn på gärningsmannahypotes Christer Andersson i sin helhet?
Dokumentären var en besvikelse, då den inte innehöll något egentligt nytt. Att den dessutom var taffligt producerad är av underordnad betydelse, men gjorde inte saken bättre.

När det gäller tillförlitligheten i kusinens uppgifter tillför dokumentären ingenting, eftersom de viktiga följdfrågorna aldrig ställs. Det går därför inte att bedöma hur stor eller liten tilltro man bör sätta till kusinens utsaga.

Marc Pennartz borde ha balanserats av en annan filmmakare, som inte har samma inställning till Christer A i skuldfrågan. Den här dokumentären präglas tyvärr av samma enögdhet som Jon Jordås bok.
Senast redigerad av 10juni 2025-01-16 kl. 15:59.
Citera
2025-01-16, 22:47
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Något liknande iaf. Nu har ju jag inte sett dokumentären, men utmålar polismannen i fråga det som att de stod på knä länge och väl framför brevinkastet och försökte ge CA hopp att leva för, eller vad då?
Man får ju också vara pragmatisk och se vad som de facto hände. CA sköt sig onekligen där och då medan poliserna stod utanför... De lyckades inte få honom att öppna dörren och konstatera:"Ni har rätt, jag mår dåligt. Kör mig till psykakuten.".

CA´s ev erkännande då? Börja med att jag (till skillnad från vissa andra) inte alls ser det som otvivelaktigt fastslaget att CA faktiskt ÄR skyldig. Många rejält märkliga indicier runt honom, och också därför jag är intresserad av scenariot. Men är det så enkelt att det faktiskt inte VAR han så finns det ju faktiskt inte något att erkänna.
Sedan dog ju CA sommaren 2008. Snart 17 år sedan. Skulle KA låtsats i alla dessa år att han inte hörde CA´s bekännelse då? Och vad skulle isf få honom att ändra sig? På SIN dödsbädd...? Du nämner ju 40 års-dagen av mordet. Varför skulle egentligen det förändra saken? 30 års-dagen har ju t ex kommit och gått och CA varit död i åtta år då...

Om vi bortser från eventuell information i brevet som CA skickade så kan KA ändå sitta på en del intressant information. Det är inte uteslutet att KA drog sig till minnes omständigheter efter förhöret 1995 när han i lugn och ro kunde grubbla på när spegeluppsättningen ägde rum och kanske en del annat. Jag håller det inte för helt omöjligt att KA i efterhand kunde hänga upp att t.ex. spegeluppsättning gjordes på fredagkvällen efter att KA kommit hem från jobbet och att släpet behövde lämnas tillbaka innan ett visst klockslag.

Dock är det inte så att mina optimistiska förhoppningar känns troligare än din mer pessimisstiska/realistiska hållning. Tyvärr.
Citera
2025-01-17, 06:19
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
CA erkänner vapenbrott av en orsak.Han skyddar något allvarligare.

Ja, det är det mest logiska. Sen måste det ju inte vara så att han skjutit statsministern för det. Det skulle ju kunna vara att han skjutit någon annan eller att det hänt någon olycka eller att han klantat sig rejält och tappat bort det. Det finns många anledningar till varför man diktar upp en sådan historia om bakgrunden är prekär

Citat:
Såsom Murder One förtjänstfullt redogjort för så är TV skottet i sig knappast av olyckskaraktär.

Utgår vi från att det faktiskt var en olyckshändelse så låter det dock "bättre" att säga att man "knäppte Palme" än att säga att man slant på avtryckaren iofs
Senast redigerad av pyro860 2025-01-17 kl. 06:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in