2025-01-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Namn: Kvinna på Sturegatan. Namn censurerat.
Plats: Sturegatan

UL säger att när hon kommer ut från firman belägen vid *censur*, hon Sturegatan upp mot Valhallavägen. Hon går på Sturegatans högra sida. Efter att ha gått ett tag uppmärksammar hon en man som går på vänster sida av Sturegatan, således på samma sida som Humlegården. När hon ser mannen första gången är det i höjde med mitten av Humlegården, således i närheten av Linnégatan.
UL uppger att hon går en fem till tio meter bakom mannen. UL säger här ånyo att hon själv går på höger sida om Sturegatan medans mannen i fråga går på vänster sida. Varför hon lägger märke till mannen säger UL är att han är så larvigt klädd. Med detta menar att han är gammalmodigt klädd. Hon säger att mannen är iförd en mörkblå täckjacka som räcker ner till mitten av låret.
Täckjackan är vidare av tunt material med stora rutor. Detta är enligt UL en gammalmodig täckjacka. På huvudet har mannen en stickad mössa som är ljus, möjligtvis beige men inläggningar av andra färger i mössan. Även denna upplever UL som gammalmodig eller larvig.
Detta är vad UL kan komma ihåg av utseendet och klädseln på mannen. På särskild fråga om hon minns något annat av klädseln säger hon att hon inte minns detta.

UL tillfrågas om personen i fråga bar på någonting. UL uppger att hon kan inte minnas att han bar på någonting. UL tillfrågas om hon sett personen i fråga framifrån. UL uppger att hon ej sett detta och kan därför inte uttala sig om hårfärg eller ålder. Det enda som UL har ett minne av när det gäller personen i fråga är att hon upplevde honom som smal och lång.

UL uppger vidare att efter det hon gått en kortare stund på Sturegatan hör hon sirener från flera håll. säger att hon tror då att det brinner någonstans eftersom det hörs flera olika sirener. Efter att ha förflyttat sig ytterligare upp på Sturegatan ser hon hur en polisbil kommer från Karlavägen från Karlaplanshållet och viker Sturegatan söderut. UL uppger då att mannen ifråga, som hon tidigare nämnt, börjar springa, således mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut på Sturegatan och mannen springer över Karlavägen och viker in Östermalmsgatan västerut. Därefter ser UL inte mannen mer.

UL tillfrågas om hon upplevt mannens beteende som underligt vid det aktuella tillfället. (UL uppger att den enda tanke hon slogs av var mannen liksom hon kanske var något sen till något pendeltåg eller tunnel. Därefter fortsätter UL mot *censur* där hon skulle ta ett några minuter över midnatt för vidare färd mot *censur*.

UL tillfrågas varför hon inte tidigare tagit kontakt med polisen och vad hon upplevt under natten den 28 februari 1986. UL uppger att inte funnit sina uppgifter intressanta för polisen då hon inte skulle kunna mannen ifråga men vill nu ändå lämna uppgifterna till den nytta de hava.

CA om sina förehavanden under mordnatten:

1994-01-12: Låg sjuk. Influensa, asiat-typ.

1995-01-16: Låg hemma i bostaden i influensa. Han har sedan barndomen haft dåliga luftrör och
också tagit bort tonsillerna. Han har ofta återkommande förkylningssjukdomar med
bihåleinflammationer.

1995-02-22: Sjuk hela veckan före mordet till hela veckan efter mordet, samrnanlagt tio dagar till
två veckor. Han var så dålig att han mestadels låg i sängen, förutom de gånger han
gick ut för att handla. Han hade inte något besök under denna sjukperiod och besökte
själv ingen under denna tid.

2000-01-17: Det var ju mitt i natten så jag låg väl hemma och sov. Jag brukar göra det halv tolv på
natten.

KA om flytten: Enligt uppgift får KA tillgång till sin lägenhet 1986-02-18

1995-01-26: KA vaknar på lördagen 1 mars och observerar att HSB har flaggan på halv stång.
KA erinrar sig att CA hjälpt honom med uppsättningen av spegeln 28 februari eller
möjligen någon dag dessförinnan tror KA. KA tyckte att CA var som han brukade vara.

Kommentar:
Över tid så ändrar CA på sin version om sina förehavanden under mordnatten. Från
att ha legat sjuk i influensa till att bara ha legat och sovit.
KA’s redogörelse kring flytten undergräver CA’s version om att han låg sjuk i influensa.
Vi kan konstatera att CA ej har alibi för mordnatten.
CA anger först förklaring som distanserar honom från mordplatsen men som ej går att
verifiera.
KA’s beskrivning av flytten undergräver CA’s version om att CA skulle ha legat sjuk i
influensa.
Senare version från CA så uppger han inte längre att han var sjuk under mordnatten.

Sammanfattning:
CA uppger först en version som senare undergrävs av KA. CA ändrar sedemera sin
version så att den inte motsägs av KA’s redogörelse.

CA uppger att hans Magnum ligger i ett bankfack vid tiden för mordet:

1995-01-23: CA uppger att han förvarade sin revolver i bankfack eftersom det inte var skjutsäsong då. Han brukade ta fram sina vapen på vårkanten då träning och tävlingsperioden började.

Kommentar:
CA gör inga ansträngningar för att verifiera sin version.
Finns inga belägg för att CA någonsin förvarade sina vapen i bankfack.
Hur vanligt var det att förvara sina vapen i bankfack 1986?
Av vilken anledning skulle CA förvara sina vapen i bankfack under vintermånaderna för att sedan förvara dom i lägenheten från mars till november?
Att förvara vapen i bankfack för att sedan hämta/lämna dom i samband med träning/tävling ter sig logiskt. Samma sak vid semesterresor och liknande.

APK började skyttesäsongen i mars och det är lördagar som är deras dag. Dagen efter mordet är det lördag 1 mars. Helgen därefter anordnas förbundsmästerskap i fältskytte vid Kungsängen.

Sammanfattning:
CA distanserar sig från Magnumen genom att uppge en version som är svår/ej går att kontrollera.

Försäljningen av Magnumenrevolvern
CA har under 1992 hamnat efter med månadsavgiften på sin bostadsrätt (Huggarvägen 9 Västerhaninge). Beloppen CA är skyldig BRF är ca. 20.000:-

CA har av den anledningen sålt bostadsrätten men har ej fått sina pengar eftersom mäklaren är på semester. Det är av den anledningen som CA uppger sig ha sålt sin Magnum till en okänd person.

1994-01-11:
Revolvern såld under hösten 1992.
Besökte en uteservering belägen vid Café Opera, kom där i samspråk med en person.

1995-01-17:
Revolvern såld sommaren 1992.
Vid lunchtid eller tidig eftermiddag, befann sig CA i Kungsträdgården. Han uppger att han flanerade omkring som många andra i sommarsolen. Han blev då tilltalad av en person.

Kommentar:
CA säger sig göra bedömningen att han bara skulle ha fått 1000:- för vapnet om han hade sålt det legalt. CA säger att fick 5.500:-
Generalagenten uppger att en handlare hade gett 2500:- för en sådan revolver i normalskick.

Skulden på ca 20.000:- regleras inte förrän CA fått pengarna från försäljningen av bostaden. Denna fördröjning verkar inte ha varit ett problem.
CA kan heller inte säga vad mer han säljer för att komma upp i de 20.000:- som behövs.
Vad som är sant är att CA har svåra ekonomiska problem vid den här tiden och därför tvingas sälja bostadsrätten.
Resten går inte ihop alls.

Sammanfattning:
Försäljningen av Magnumen är inte bara en uppenbar lögn, det är även ett vapenbrott. Men eftersom lögnen är så uppenbar åtalas aldrig CA för vapenbrottet. Ser jag CA som GM så var den här rövarhistorien närmast genial.
Ser jag CA som oskyldig så finner jag ingen logisk förklaring till denna historia.

Avslutningsvis:
Till detta läggs CA’s förändrade beteende efter mordet. Deltar inte i några tävlingar under -86 och är inte med på några möten som äger rum efter mordet. CA skjuter någon gång under 1986 guldmärke så han kan behålla sin licens.
Det är här någonstans som CA slutar med fältskyttet.

1987 är CA back in business, är med på samtliga möten och vinner klubbmästerskapet.

Grovpistol tävlar han med våren 1989 – och vinner.
Inte klarlagt om CA tävlar med sin Magnum eller lånar klubbens revolver i denna tävling.
Vid den här tiden sitter Christer Pettersson åtalad för mordet på Olof Palme och inväntar rättegång i Tingsrätten.

Tror jag fick med det mesta.
__________________________________________________ _________________________
Enda någorlunda realistiska möjligheten att binda CA vid mordet är som jag ser det är att CA i det sista brevet som han skickade till KA gav information om var revolvern finns. Antar att KA i det läget kan inkassera 50 miljoner, en hygglig avskedgåva från brorsan.
KA lär vara pensionär vid det här laget och det borde vara hög tid att lägga detta ärende till handlingarna. Om inte KA trätt fram vid 40-års dagen så ger jag upp tanken på att mordet någonsin kommer att klaras upp rent juridiskt.

Mycket god sammanfattning.Murder One.

Den icke trovärdiga berättelsen om spädgrisförsäljning till random skum snubbe sommar eller höst 92 får en plausibel förklaring utifrån att,som det påpekas i dokumentären,åklagare inte kan agera vidare om denne icke tror på CAs historia om vapenförsäljning.
Sker detta så löper CA ingen risk för att hans beredvilligt erkända vapenbrott skall gå till åtal.
Det är ett kallt och smart upplägg utifall det är ett övervägt dito.
Återstår för CA sedan att endast hålla fast vid vals,oberoende av hur osannolik den ter sig.
Juridiskt sett går det inte att göra något likafullt.
Det är smart agerat,och ingen har påstått att CA var någon dumbom.
Gott om tid att tänka igenom detta hade han också.

CA erkänner vapenbrott av en orsak.Han skyddar något allvarligare.
Citera
2025-01-09, 15:47
Medlem
Mycket märkligt med den totala avsaknaden av diskussion av de saker som kommer fram via dokumentären.
Sitter alla med hakan i marken efter att ha tittat?

Efter Murder One´s förtjänstfullt sakliga redogörelse för två av M,Medel samt Möjlighet så underbygger dokumentären om CA onekligen ytterligare den möjiga motivbild som finns runt individ Christer Andersson.

Vi har uppgiften om mormoderns stora aversion emot Socialdemokratisk skattepolitik.
Mödernet på Christer As sida var framgångsrika entreprenörer som personligen drabbades av den sanslösa dåtida S märkta skattepolitiken.Specifikt i samband med att Christers mor åker på möte för att lyfta sin årliga aktieutdelning så nämns mormoderns ihållande kritik gällande detta.
Om inte Christer fick i sig kritiken emot S med modermjölken så fick han den via sin mormor.
Uppenbarligen så fick detta påspädning ute på skytteklubben.

Ordförande O var den person som Christer hade någon som helst vidare kontakt med där.
O hade för tiden högerextrema åsikter,och Christer torde sannolikt ha noterat dessa.

Skottet emot Palme i TV rutan 1980 belyses utifrån det naturliga sammanhang vari Christer berättat om detta för kusin L.

Vi finner vidare..exempelvis..Ls aversion emot att medverka i Palmeutredningen och komma med negativa uppgifter om sin kusin Christer A.
Det går så långt i distanserandet av hela saken att kusin L inte vill titta på nyheterna.
Han vill inte komma med några uppgifter överhuvudtaget så länge som Christer lever,och skulle det helt fantasifullt uppfinnas några teorier om att kusin L trots ovanstående ville Christer illa,så hade han ju det perfekta tillfället när hans ex sambo anmälde att Christer för honom bekänt mordet.
Kusin L gjorde precis tvärtom.

Han är helt trovärdig,och alla undanflykter gällande Christers skott emot Palme i TV rutan 1980 faller till marken.

Såsom Murder One förtjänstfullt redogjort för så är TV skottet i sig knappast av olyckskaraktär.

Christer A hade något att rikta sin spädgris emot redan 1980.

Detta upprepade sig för den hetsige Christer A den 28 Februari 1986..omkring klockan 23.21.00 i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan.
Citera
2025-01-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Ja, det är i alla fall vad filmmakarna skriver på Facebook:
https://www.facebook.com/palmedocumentary/

Dokumentären ska alltså läggas ut här:
https://palmedocumentary.com/

Är intresserad av din åsikt gällande dokumentären om Christer A.
Speciellt är av intresse hur du källkritiskt värderar Kusin Ls uppgifter.
This is it gällande detta.
Uppfattar du honom som trovärdig?
Om du gör,hur påverkar detta då din syn på gärningsmannahypotes Christer Andersson i sin helhet?
Citera
2025-01-09, 19:42
Medlem
Det bör understrykas att dokumentären om Christer A signerad Pennartz och Isaksson är ett verkligt bra alster.
I MOP sammanhang är den nya fakta och de nya klargöranden som där framträder av sådan avgörande art att samtliga belackare av gärningsmannahypotes Christer Andersson har tigit käft alltsedan filmens offentliggörande.

Gärningsmannahypotes Anders Christer Henning Andersson står starkare än någonsin.
Den totala avsaknaden av rimlig alternativ gärningsmannahypotes ekar lika tomt som den gjort alltsedan den 28 Februari 1986.
Citera
2025-01-09, 20:05
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det bör understrykas att dokumentären om Christer A signerad Pennartz och Isaksson är ett verkligt bra alster.
I MOP sammanhang är den nya fakta och de nya klargöranden som där framträder av sådan avgörande art att samtliga belackare av gärningsmannahypotes Christer Andersson har tigit käft alltsedan filmens offentliggörande.

Gärningsmannahypotes Anders Christer Henning Andersson står starkare än någonsin.
Den totala avsaknaden av rimlig alternativ gärningsmannahypotes ekar lika tomt som den gjort alltsedan den 28 Februari 1986.

Jag tycker som sagt att CA är intressant, finns flera indicier mot honom, dock är flera av indicierna tunnare än korvspad. Omkring de verkliga och "tunga" indicierna fick vi noll nyheter i dokumentären. Istället strösslade man med för mycket lull lull.

Dokumentär var inte bra, den kändes som ett billigt hafsverk på gymnasienivå, konstnärligt som dramaturgiskt, tyvärr. Lite chockerade, att detta var vad man skrapat ihop efter flera års arbete. Mycket tunt, tyvärr. Antingen gjorde filmskaparna ett dåligt jobb, eller så finns det helt enkelt inte mer och om CA att berätta. Dock tror jag att det finns mer att berätta om just CAs person (kanske var uppgiften för stor för skaparna?), som skulle kunna väga in, och på så vis övertyga åt endera hållet, dock är jag lite rädd för att filmskaparna sållade bort ganska mycket som pekade bort från CA som GM. Men, med tanke på vad de presenterade, så försvagas i min värld teorin. Sånt som händer. Shit happens.

Jag förstår inte riktigt din entusiasm, ärligt talat. Är det tunnelseende månne? Inte illa menat, men jag får för mig att du faktiskt skulle applådera och skrika högljutt; även om filmen var en tecknad femminutersfilm med en schimpans som åkte rullskridskor? Att slukas av en GM är väldigt lätt. ;-)

För den som är någorlunda insatt, så framkom ju inget nytt av verkligt värde som pekade i riktning CA? Släktingen du är så nöjd med, känns inte helt trovärdig enligt mig, oklart varför.

Kanske beror (i mitt tycke) magplasket även på att det finns/funnits vissa som verkligen överhypat uppslaget och filmen över en väldigt lång tid? Att dessa gjorde filmen (och uppslaget) en björntjänst? Man hade verkligen hoppats på det där lilla extra, som övertygat. Nu blev det ju inte så.

Jag respekterar som sagt din entusiasm och din övertygelse, dock saknar jag några knivseggar objektivitet från din sida, önskade att du kunde ta ett par steg tillbaka, skaffa lite distans. :-)

Allt gott!

Ps. Notera de "glada gubbarna" jag medvetet inflikade, dessa inflikade jag för att inte skapa polemik. Jag gillar ju dig och din ängivenhet.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-01-09 kl. 20:08.
Citera
2025-01-09, 20:58
Medlem
Citat:
Mycket märkligt med den totala avsaknaden av diskussion av de saker som kommer fram via dokumentären.

Efter Murder One´s förtjänstfullt sakliga redogörelse för två av M,Medel samt Möjlighet så underbygger dokumentären om CA onekligen ytterligare den möjiga motivbild som finns runt individ Christer Andersson.

Vi har uppgiften om mormoderns stora aversion emot Socialdemokratisk skattepolitik.
Mödernet på Christer As sida var framgångsrika entreprenörer som personligen drabbades av den sanslösa dåtida S märkta skattepolitiken.Specifikt i samband med att Christers mor åker på möte för att lyfta sin årliga aktieutdelning så nämns mormoderns ihållande kritik gällande detta.
Om inte Christer fick i sig kritiken emot S med modermjölken så fick han den via sin mormor.
Uppenbarligen så fick detta påspädning ute på skytteklubben.

Ordförande O var den person som Christer hade någon som helst vidare kontakt med där.
O hade för tiden högerextrema åsikter,och Christer torde sannolikt ha noterat dessa.

Skottet emot Palme i TV rutan 1980 belyses utifrån det naturliga sammanhang vari Christer berättat om detta för kusin L.

Vi finner vidare..exempelvis..Ls aversion emot att medverka i Palmeutredningen och komma med negativa uppgifter om sin kusin Christer A.
Det går så långt i distanserandet av hela saken att kusin L inte vill titta på nyheterna.
Han vill inte komma med några uppgifter överhuvudtaget så länge som Christer lever,och skulle det helt fantasifullt uppfinnas några teorier om att kusin L trots ovanstående ville Christer illa,så hade han ju det perfekta tillfället när hans ex sambo anmälde att Christer för honom bekänt mordet.
Kusin L gjorde precis tvärtom.

Han är helt trovärdig,och alla undanflykter gällande Christers skott emot Palme i TV rutan 1980 faller till marken.

Såsom Murder One förtjänstfullt redogjort för så är TV skottet i sig knappast av olyckskaraktär.

Christer A hade något att rikta sin spädgris emot redan 1980.

Detta upprepade sig för den hetsige Christer A den 28 Februari 1986..omkring klockan 23.21.00 i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan.

Kortfattat efter själv sett den...

Jag landar hela tiden i att indicierna är så tunna och allt bottnar i att CA kanske ägde mordvapnet !

Motivet är väldigt tunt och ska detta anses som tyngd så hade halva Sverige ett motiv mot Palmes politik på ett eller annat sätt !

Om det skulle komma fram att CA inte ägde mordvapnet så hade vi alla skrattat åt indicierna ..
Citera
2025-01-10, 04:07
Medlem
Citat:
Enda någorlunda realistiska möjligheten att binda CA vid mordet är som jag ser det är att CA i det sista brevet som han skickade till KA gav information om var revolvern finns. Antar att KA i det läget kan inkassera 50 miljoner, en hygglig avskedgåva från brorsan.
KA lär vara pensionär vid det här laget och det borde vara hög tid att lägga detta ärende till handlingarna. Om inte KA trätt fram vid 40-års dagen så ger jag upp tanken på att mordet någonsin kommer att klaras upp rent juridiskt.

Några tankar kring detta:
Osannolikt att CA skulle ha lämnat ett sådant brev. Dessutom rätt troligt att revolvern ligger på havets botten eller är totalt förstörd.
Ett rent formellt bekännelsebrev då? Som brodern f ö skulle ha sugit på i sexton år efter CA's död? Njaetjamja..., FÖRMODLIGEN inte... KANSKE om CA hade fått värka ut självmordstankarna i lugn och ro och skrivit ett sådant brev i det sista. Men nu blev det ju tämligen akut när polisen knackade på dörren den där sommardagen 2008...
När man tänker i banorna av "KA träda fram" ska man ju hålla i minnet att KA's officiella version och uttalade inställning alltid varit att det är fullständigt uteslutet att hans bror skulle vara skyldig till det här. Det är nog så att BARA ett klart och tydligt erkännande från CA's sida skulle ändra på det.

De här 50 miljonerna är lite lustiga. Summan är abstrakt helt enkelt. Det har faktiskt tagits upp i dokumentärer om folket runt Christer Pettersson att folk inte riktigt kan greppa eller ens lita på att farbror Staten faktiskt skulle betala ut den summan. Faktum är även att det framkommit att summan inte ens FINNS! Alltså i den betydelsen att det INTE ÄR frigjort 50 miljoner pengar som rent konkret sitter på ett bankkonto och väntar på den som lämnar det avgörande tipset! HADE ett sådant tips kommit fram så hade nog statsmakterna på något sätt skramlat fram pengarna från det allmännas medel, men de finns alltså inte rent fysiskt och väntar på "tipsaren" och fryser inne om ingen kan lämna ett sådant tips.
Även i övrigt var väl ett av de lite luddigt outtalade kriterierna för belöningen att tipset skulle leda till en fällande dom. Det går ju i praktiken inte nu... Kanske att de skulle göra ett undantag om KA klart och tydligt kunde prestera avgörande bevis för CA's skuld. Men jag har svårt att se att han skulle sitta på något sådant.
Citera
2025-01-10, 04:36
Medlem
Citat:
Ge dig nu... Skulle inte du avveckla din direkt patologiska besatthet av ämnet och tråden...?
Tvärtom är det stora problemet med MOP att det finns, för att gälla ett mordfall, ett ovanligt stort antal tänkbara förövare! Minnes att CP t o m drogs till domstolsförhandling och de facto FÄLLDES för mordet i tingsrätten! Det bygger på att åklagaren kan göra gällande att det åtminstone är RIMLIGT att tänka sig att det kan ha varit CP som utförde mordet. Hade det varit mer eller mindre uppenbart att CP var oskyldig hade det varit polisens och åklagarens juridiska skyldighet att lägga ner förundersökningen mot honom.
För att ta den mest kända i högen... Det finns flera. Sydafrikaspåret, polisman Carl Gustav Östling, "polisspår" i största allmänhet..., vägsaltsmannen, SE ( även om jag personligen betraktar honom som utesluten...) Mirko Vuksic, osv.
Citera
2025-01-10, 04:46
Medlem
Citat:
Hur många har betalt 11 euro för att faktiskt se den då? Jag upprepar i samband med det min fråga om det här är det normala sättet att lansera en dokumentär av allmänintresse år 2025, eller om inget TV-bolag var intresserade av att köpa sändningsrättigheterna...? När jag var ung gick välgjorda dokumentärer som rörde viktiga samhällsfrågor ganska självklart på public service-TV. Det var liksom det som var själva definitionen av begreppet "public service"...
Citera
2025-01-11, 00:52
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Några tankar kring detta:
Osannolikt att CA skulle ha lämnat ett sådant brev. Dessutom rätt troligt att revolvern ligger på havets botten eller är totalt förstörd.
Ett rent formellt bekännelsebrev då? Som brodern f ö skulle ha sugit på i sexton år efter CA's död? Njaetjamja..., FÖRMODLIGEN inte... KANSKE om CA hade fått värka ut självmordstankarna i lugn och ro och skrivit ett sådant brev i det sista. Men nu blev det ju tämligen akut när polisen knackade på dörren den där sommardagen 2008...
När man tänker i banorna av "KA träda fram" ska man ju hålla i minnet att KA's officiella version och uttalade inställning alltid varit att det är fullständigt uteslutet att hans bror skulle vara skyldig till det här. Det är nog så att BARA ett klart och tydligt erkännande från CA's sida skulle ändra på det.

De här 50 miljonerna är lite lustiga. Summan är abstrakt helt enkelt. Det har faktiskt tagits upp i dokumentärer om folket runt Christer Pettersson att folk inte riktigt kan greppa eller ens lita på att farbror Staten faktiskt skulle betala ut den summan. Faktum är även att det framkommit att summan inte ens FINNS! Alltså i den betydelsen att det INTE ÄR frigjort 50 miljoner pengar som rent konkret sitter på ett bankkonto och väntar på den som lämnar det avgörande tipset! HADE ett sådant tips kommit fram så hade nog statsmakterna på något sätt skramlat fram pengarna från det allmännas medel, men de finns alltså inte rent fysiskt och väntar på "tipsaren" och fryser inne om ingen kan lämna ett sådant tips.
Även i övrigt var väl ett av de lite luddigt outtalade kriterierna för belöningen att tipset skulle leda till en fällande dom. Det går ju i praktiken inte nu... Kanske att de skulle göra ett undantag om KA klart och tydligt kunde prestera avgörande bevis för CA's skuld. Men jag har svårt att se att han skulle sitta på något sådant.
Jag skulle inte sätta några stora summor på att KA har kännedom om var revolvern finns men i TV-dokumentären intervjuades en av poliserna som var med den natten då CA tog sitt liv. Han gav en helt annan bild än den jag tänkt mig. Det var ett rutinärende och dom försökte etablera kontakt genom brevinkastet och påtala att anhörig var orolig och dom var där för att hjälpa om det behövdes.
Samtidigt så uppgav kusin L (tror jag han kallas) att CA i sitt sista brev till KA hade skrivit att han önskade att ingen närvarade vid hans begravning.
Detta gör att självmordet inte framstår som något som skedde i panik för att polisen plötsligt står och bultar på dörren mitt i natten och vill in.
Men som sagt, även med den nya informationen tagen i beaktande så är chansen liten att CA avslöjade något i sitt sista brev.
Citera
2025-01-11, 16:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag skulle inte sätta några stora summor på att KA har kännedom om var revolvern finns men i TV-dokumentären intervjuades en av poliserna som var med den natten då CA tog sitt liv. Han gav en helt annan bild än den jag tänkt mig. Det var ett rutinärende och dom försökte etablera kontakt genom brevinkastet och påtala att anhörig var orolig och dom var där för att hjälpa om det behövdes.
Samtidigt så uppgav kusin L (tror jag han kallas) att CA i sitt sista brev till KA hade skrivit att han önskade att ingen närvarade vid hans begravning.
Detta gör att självmordet inte framstår som något som skedde i panik för att polisen plötsligt står och bultar på dörren mitt i natten och vill in.
Men som sagt, även med den nya informationen tagen i beaktande så är chansen liten att CA avslöjade något i sitt sista brev.

Att folk erkänner grova brott i självmordsbrev eller på dödsbädden är extremt ovanligt.
Citera
2025-01-11, 20:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kortfattat efter själv sett den...

Jag landar hela tiden i att indicierna är så tunna och allt bottnar i att CA kanske ägde mordvapnet !

Motivet är väldigt tunt och ska detta anses som tyngd så hade halva Sverige ett motiv mot Palmes politik på ett eller annat sätt !

Om det skulle komma fram att CA inte ägde mordvapnet så hade vi alla skrattat åt indicierna ..

Så intressant att du kan vara kritisk till en hypotes här. Tycker det är riktigt bra! Förutom "hånskratten" o.s.v. (det du själv anmärker på i andra sammanhang)
Men du har ju inte alls samma nivå när det kommer till att kritiskt granska SE. Varför? (ledande fråga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in