2025-01-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det bästa idag är att skicka ut en annan drönare för att slå ut en anfallande drönare. Allt handlar om vilken drönare som är "smartast" dvs bäst AI.

Jag tror det bästa idag är 30mm automatkanon med exploderande projektil.... Det finns redan idag ex i Ukraina automatiska sådana system för att slå ut de mindre drönarna. Problemet är att de är få. Din AI kan inte göra mycket när det kommer exploderande skott i 900m/s.
Citera
2025-01-11, 13:05
Medlem
Citat:
Sälj skiten och köp 1 miljon 100 000 drönare för pengarna. (helst bygga dem här hemma) Utbilda tusentals drönarpiloter. Arrangera tävlingar och gör det till en folksport.

Förklara för mig hur drönare kan mangla sig igenom minfält, betonginfästningar, skog, åkrar..
Berätta gärna hur ett litet obemannat flygplan transporterar spjutspetspersonal till strategiskt viktiga plats under pansarskydd.
Ah juste, det går inte...

Du har noll koll på hur modern krigsföring går till.
Du fattar inte att drönare bara är en liten del av en total armé.
Senast redigerad av Kvargman 2025-01-11 kl. 13:08.
Citera
2025-01-11, 13:16
Medlem
mosucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Förklara för mig hur drönare kan mangla sig igenom minfält, betonginfästningar, skog, åkrar..
Berätta gärna hur ett litet obemannat flygplan transporterar spjutspetspersonal till strategiskt viktiga plats under pansarskydd.
Ah juste, det går inte...

Du har noll koll på hur modern krigsföring går till.
Du fattar inte att drönare bara är en liten del av en total armé.

vi ska ha sk dropships såklart
Citera
2025-01-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosuck
synd att jag inte kan säga detsamma om ditt primitiva vis att ämna föra krig på

Utveckla.
Vart är dessa dropships du planerar att använda och vad kostar dom?
Citera
2025-01-11, 15:27
Medlem
mosucks avatar
Citat:
Utveckla.
Vart är dessa dropships du planerar att använda och vad kostar dom?

det var semi-seriöst, men heller inte orimligt att uppnå någon gång under de kommande 100 åren. pansarvagnar i den bemärkelse vi tänker dem idag känns ju dock relativt daterat, då man gör tester på system som automatiskt kan upptäcka och neutralisera fientliga mål så som drönare och robotar innan de ens gör anspråk på någon pansar. tiden då vi slänger 60 ton dum bemannad plåt på hjul känns ju inte längre så aktuell, det är bara det. känns som smartare och lättare alternativ finns tillgängliga, om inte annat så i utvecklingsfasen i alla fall.
Citera
2025-01-11, 15:44
Medlem
Citat:
Sjukt komiskt att höra alla soff-experter uttala sig om hur dåligt det är att investera i pansarvagnar.

För det första så utesluter inte det ena det andra.
På ett slagfält så kombineras olika typer av fordon och utrustning i en samverkan.
En pansarvagn är ett starkt, stort och motståndskraftigt monster med brutal eldkraft.
Moderna pansarvagnar utvecklar dessutom ständigt nya försvarssystem mot t.ex drönare osv.
En gäng obemannade drönare kan inte hålla markdomians och ge skydd som ett gäng Leopard.
Här snackar vi ton av pansar och krut som inte bara håller ställningarna utan också transporterar personal till viktiga punkter.

Så folk behöver förstå att det ena inte utesluter det andra. Vi behöver pansarvagnar precis som vi behöver drönare, precis om vi behöver artilleri, luftvapen, infarteri, specialförband osv.
Folk verkar tro att allt handlar om drönare.
En drönare har en liten specifik roll brevid hundratals andra element.

Ja precis. Logistik är vad jag förstår extremt viktigt. Förflyttning av trupp, fordon, materiel, förnödenheter etcetera. Supportmekanismen kring stridande förband är en väldigt viktig komponent för att vara framgångsrik på ’slagfältet’. För varje stridsvagn/ grupp av mekaniserat infanteri går det säkerligen åt en hel del stödkomponenter. Oavsett, bra att försvaret investerar, det här är en del och det behövs mycket mycket mer
Citera
2025-01-11, 16:14
Medlem
Citat:
Autonoma AI drönare är omöjliga att "störa" Lika lite som du kan störa en Tesla med FSD (full self driving) De ser och förstår vad de ser och fattar egna beslut. Teslabilar som kör i trafiken är 100 ggr mer avancerade teknoligiskt än militära flygande drönare.En teslabil med FSD har 8 kameror och de ser och förstår vad de ser.
Visst kommer drönare bli vanligare men det kommer motmedel vilket gör att motmedel mot motmedel utvecklas. Ju mer avancerade drönarna blir för att skapa verkan desto dyrare kommer de bli att inhandla och till slut ligger de väl i nivå med de dyraste vapenslagen vi har idag, fast då har de nog motsvarande eller bättre verkan också till skillnad från idag
Citera
2025-01-11, 16:43
Medlem
Jävligt bra! Rusta Sverige, och sluta att vara så jävla naiv!
Obligatorisk militärtjänst borde införas också!
Citera
2025-01-11, 16:46
Medlem
Det här är ett ytterst komplext ämne och som utbildad i ämnet är det även för mig är det svårt att säga bu eller bä till just denna utgiftspost. Det jag dock kan konstatera är att oavsett kraven från NATO måste Sverige rusta upp sitt försvar. Vi pratar enorma pengar och till skillnad från våra politiker är det sakkunniga som tar dessa beslut. Jag har fullt förtroende för dessa individer då de är ytterst kompetenta.

Givetvis följer de med i utvecklingen. Det finns inget motsatsförhållande mellan att satsa på stridsvagnar och drönare som vissa här verkar tro. Sverige behöver satsa på båda. Inte minst stridsvagnar som drönare eller med motsvarande eldkraft inte kan slå ut. Det absolut viktigaste för den svenska försvarskapaciteten är flottan. Ett krig med en anfallande makt kommer till huvudsaklig del utspelas till havs. Jag tror de flesta härinne som pratar om drönare tänker på UAV, men drönare är all form av autonoma system inom mark, vatten och under vatten. Men som sagt, Sverige måste satsa brett för man är inte starkare än sin svagaste länk. Vatten och under vatten samt luftförsvar är det allra viktigaste. Som tur är har inte Sverige valt att privatisera och sälja ut KTH, Chalmers och SAAB. Vi har alla möjligheter att producera och utveckla toppmoderna inhemska system.
Citera
2025-01-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det här är ett ytterst komplext ämne och som utbildad i ämnet är det även för mig är det svårt att säga bu eller bä till just denna utgiftspost. Det jag dock kan konstatera är att oavsett kraven från NATO måste Sverige rusta upp sitt försvar. Vi pratar enorma pengar och till skillnad från våra politiker är det sakkunniga som tar dessa beslut. Jag har fullt förtroende för dessa individer då de är ytterst kompetenta.

Givetvis följer de med i utvecklingen. Det finns inget motsatsförhållande mellan att satsa på stridsvagnar och drönare som vissa här verkar tro. Sverige behöver satsa på båda. Inte minst stridsvagnar som drönare eller med motsvarande eldkraft inte kan slå ut. Det absolut viktigaste för den svenska försvarskapaciteten är flottan. Ett krig med en anfallande makt kommer till huvudsaklig del utspelas till havs. Jag tror de flesta härinne som pratar om drönare tänker på UAV, men drönare är all form av autonoma system inom mark, vatten och under vatten. Men som sagt, Sverige måste satsa brett för man är inte starkare än sin svagaste länk. Vatten och under vatten samt luftförsvar är det allra viktigaste. Som tur är har inte Sverige valt att privatisera och sälja ut KTH, Chalmers och SAAB. Vi har alla möjligheter att producera och utveckla toppmoderna inhemska system.

Som en ex officer sa, det är bara slå ut ubåtar som inkräktar Sveriges mark. Man måste se allvaret och sluta dalta... här kommer medias inkompetens. Bara för att få klick till deras egensinniga och pengar som kommer in, är det obefogat kritik om hur vårat försvarsmakt ska hanteras. Här frågeställs avgörande försvar. Som inte vanliga civila ska ha någon åsikt om. Den insyn som försvarsmakten har är viktig och om vilka nödvändiga åtgärder skall tas!
Senast redigerad av Z1983 2025-01-11 kl. 17:02.
Citera
2025-01-11, 17:07
Medlem
Citat:
Sjukt komiskt att höra alla soff-experter uttala sig om hur dåligt det är att investera i pansarvagnar.

För det första så utesluter inte det ena det andra.
På ett slagfält så kombineras olika typer av fordon och utrustning i en samverkan.
En pansarvagn är ett starkt, stort och motståndskraftigt monster med brutal eldkraft.
Moderna pansarvagnar utvecklar dessutom ständigt nya försvarssystem mot t.ex drönare osv.
En gäng obemannade drönare kan inte hålla markdomians och ge skydd som ett gäng Leopard.
Här snackar vi ton av pansar och krut som inte bara håller ställningarna utan också transporterar personal till viktiga punkter.

Så folk behöver förstå att det ena inte utesluter det andra. Vi behöver pansarvagnar precis som vi behöver drönare, precis om vi behöver artilleri, luftvapen, infarteri, specialförband osv.
Folk verkar tro att allt handlar om drönare.
En drönare har en liten specifik roll brevid hundratals andra element.

Att investera in pansarvagnar till Sverige ger också signaler om att vi är starka om hot kommer mot oss. Det är även avskräckande avseende. Det här är för att militären ska kunna försvara oss cilvia!
Citera
2025-01-11, 17:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh

Totalt så får vi då 154 stycken medeltunga stridsvagnar som är i absolut framkant. Med ~500 lättare CV90, som är uppgraderade, så har vi nog lagom med pansarstyrkor. De ska ju användas i norra Finland huvudsakligen, Sverige flyttar helt enkelt fram sina positioner dit.

Vad gäller stridsvagnens framtida utveckling så funderar jag på om man kan kombinera stridsvagn och bandhaubits. Grövre kaliber, räfflad kanon, möjlighet till indirekt eld och större ammunitionsutrymme är vad som behövs då.

Men just nu är det strv123 A/B som gäller och eftersom vi varken har spågubbar eller kristallkulor så får vi se tiden an och helt enkelt följa utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in