2024-12-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Är det någon mer som som känner igen sig och inte hittar det ultimata kreditkortet?

Tyvärr så är det nog bara Amex blue som ger vettig cashback som inte är styrd mot någon portal eller som är knuten till en särskild butik. För reseförmåner så är det ju sjukt nog också bara Amex som ger något direkt värde. Gäller ju dock att man spenderar norr om 150000 för att det ska ge något vettigt utanför Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag tycker inte det är så jobbigt med två kort. Jag kör med Amex Blue Cashback som default-kort i Apple Pay, skulle butiken mot förmodan inte ta emot kortet så trycker jag bara fram mitt Bank Norwegian Visa i Apple Pay, så det blir ett tryck mer än vid betalning med Amexet.

Hur mycket spenderar du på Amex blue-kortet under ett år?

Tänker jag rätt att man bör ligga på över 5000 kr/månad för att det ska löna sig om man jämför med Norwegian?

Nu har ju iof Norwegian vissa restriktioner på vilka transaktioner som ger cashback och ett tak på cashbacken på 500 kr. Så spenderar man totalt över 100k per år så är ju Amex ett helt ok kort om man kan använda det till 90%.
Citera
2024-12-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Tyvärr så är det nog bara Amex blue som ger vettig cashback som inte är styrd mot någon portal eller som är knuten till en särskild butik. För reseförmåner så är det ju sjukt nog också bara Amex som ger något direkt värde. Gäller ju dock att man spenderar norr om 150000 för att det ska ge något vettigt utanför Europa.

Hur mycket spenderar du på Amex blue-kortet under ett år?

Tänker jag rätt att man bör ligga på över 5000 kr/månad för att det ska löna sig om man jämför med Norwegian?

Nu har ju iof Norwegian vissa restriktioner på vilka transaktioner som ger cashback och ett tak på cashbacken på 500 kr. Så spenderar man totalt över 100k per år så är ju Amex ett helt ok kort om man kan använda det till 90%.

Jag har tidigare redovisat exakt gräns för när det är lönsamt, men kan visa det igen.
Första året med Amex är kostnadsfritt (om man blir inbjuden), men efter första året så går gränsen vid:
35 kr/(1,25%-0,5%) = 4666,67 kr spendering i månaden eftersom cashbacken måste väga upp månadsavgiften på 35 kr/mån.

Jag spenderar själv ca 12 000 kr per månad med Amex-kortet och ca 2 000 kr per månad med bank norwegian-kortet (som komplement).
Senast redigerad av Kaleus 2024-12-30 kl. 14:38.
Citera
2025-01-01, 10:46
Medlem
Jaha nu var det slut på bonus everyday card sista december
Citera
2025-01-01, 15:56
Medlem
Är inte Klarna kortet bättre än Norwegian? Dom har ju 0% växlingsavgift utomlands.
Senast redigerad av Anonym523 2025-01-01 kl. 16:24.
Citera
2025-01-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Är inte Klarna kortet bättre än Norwegian? Dom har ju 0% växlingsavgift utomlands.
Klarna ger ingen bonus/cashback.

Jag kör Amex Blue Cashback för alla köp i SEK (där de tar emot kortet) och Revolut/northmill/Curve vid köp/uttag i utländsk valuta.
Citera
2025-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Klarna ger ingen bonus/cashback.

Jag kör Amex Blue Cashback för alla köp i SEK (där de tar emot kortet) och Revolut/northmill/Curve vid köp/uttag i utländsk valuta.

Hur använder/fyller man kortet ?
Citera
2025-01-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Hur använder/fyller man kortet ?
Vilket kort tänker du på? Jag nämnde 4 olika kort i min post
Citera
2025-01-09, 14:27
Medlem
Citat:
Jag har tidigare redovisat exakt gräns för när det är lönsamt, men kan visa det igen.
Första året med Amex är kostnadsfritt (om man blir inbjuden), men efter första året så går gränsen vid:
35 kr/(1,25%-0,5%) = 4666,67 kr spendering i månaden eftersom cashbacken måste väga upp månadsavgiften på 35 kr/mån.

Jag spenderar själv ca 12 000 kr per månad med Amex-kortet och ca 2 000 kr per månad med bank norwegian-kortet (som komplement).

Var kommer -0,5% ifrån i din uträkning?
Citera
2025-01-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonteggiaGaleazzi
Var kommer -0,5% ifrån i din uträkning?
1,25% är cashback från Amex och 0,5% är cashback från Bank Norwegian. Du måste räkna ut den extra cashback du får från Amex jmf med Norwegian och vad du måste betala för den per månad.
Senast redigerad av Kaleus 2025-01-09 kl. 14:57.
Citera
2025-01-09, 15:55
Medlem
ElastyMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Vilket är egentligen bästa kreditkortet att ha?

I nuläget har jag 4 olika kredit/betalkort. Funderar på att fimpa ett par stycken och undrar helt enkelt vilket kort som är bäst att ha.
Säg nu inte svart amex eller liknande, vi snackar vanliga kort.

Har i nuläget:

Visa från Banken (behållas)
Mastercard från Banken (fimpas)
Mastercard från Statoil (hänger löst)
American Express guld

Vad säger ni?

Mitt upplägg:

Prio 1, Amex sas Eurobonus för samtliga inköp/mat/bensin etc för att samla poäng.
Spenderar minst 150 000:- per år för att få tillgång till deras kupong för res 2f1 för halva poängpriset.
Jag kör premium kortet för 135kr/mån. (Ingår även riktigt bra reseförsäkring)
Flygbolaget tappade bort mitt golf set när jag var till Spanien för något år sen, fick ut väldigt bra med deg ifrån försäkringen.

Till dom luffarställerna som inte tar Amex används bankens betalkort i detta fall VISA.
Citera
2025-01-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElastyMannen
Mitt upplägg:

Prio 1, Amex sas Eurobonus för samtliga inköp/mat/bensin etc för att samla poäng.
Spenderar minst 150 000:- per år för att få tillgång till deras kupong för res 2f1 för halva poängpriset.
Jag kör premium kortet för 135kr/mån. (Ingår även riktigt bra reseförsäkring)
Flygbolaget tappade bort mitt golf set när jag var till Spanien för något år sen, fick ut väldigt bra med deg ifrån försäkringen.

Till dom luffarställerna som inte tar Amex används bankens betalkort i detta fall VISA.

Inte tänkt att använda SAS Mastercard på dom luffarställena som inte tar amex?

Jag kör likt dig primärt SAS Amex kortet och sedan SAS Mastercard för att effektivisera poänginsamling.
Tur som jag har så spenderar jag mkt tid på hotell också pga jobbet så där blir det en hel del "gratis" poäng
Citera
2025-01-11, 19:20
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Efter att ha provat Amex Blue i två veckor och det inte accepterats på ett flertal ställen så betalade ja in utnyttjad kredit och sa upp kortet. Vi är inte sugna på att ha dubbla kreditkort för att byta kort när Amex inte fungerar. Nu ansökt om Gekås kortet. Vi handlar på Gekås minst en gång om året. Gekås är inte optimalt, egentligen inte det vi söker efter. Utan Refunder kreditkort eller Everyday kreditkort har passat oss bäst eftersom vi söker cashback. Är det någon mer som som känner igen sig och inte hittar det ultimata kreditkortet?

Jag befann mig i samma sits som dig tidigare. Jag hade också Amex Blue Cashback men märkte fort att det inte var någon idé för mig att ha kvar kortet. Dels för att många svenska butikskedjor inte accepterar kortet och dels för att jag inte spenderar tillräckligt mycket pengar för att jag ska tjäna nämnvärt mycket på den erbjudna cashbacken.

Jag valde kreditkortet från Bank Norwegian istället. Inte helt optimalt men det är åtminstone gratis och accepteras överallt. Dessutom erbjuder Bank Norwegian en hyfsad cashback på 0,5%. Det är i mina ögon ett mycket bättre alternativ än Amex för gemene man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in