2020-12-01, 12:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Känns som att det är det enklaste kortet att få och när jag kollar runt lite snabbt så verkar det inte vara någon specifik årsinkomst?
Om du går in på ansökan och klickar högst upp på ansökningsvillkor så ser du att man skall ha fast inkomst som inte är särskilt konstigt eftersom man kan ha 95 000 i kredit verkar det som och då behöver självklart SAS ha någon säkerhet.
Citera
2020-12-01, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag tror det finns nån lag i Sverige att för att få ett kreditkort så måste man ha ekonomi för det, och numera så måste man ha en tillräckligt stor inkomst typ min 120k. Det hjälper inte alls om men tex har några miljoner på banken...

Har testat själv med noll i inkomst och några miljoner på banken och det blev nej (var ett annat kort, nämligen preemkortet, jag provade med...

Har inte hört om den lagen men kan mycket väl stämma. Men tänkte bara att just det kortet SAS AMEX classic är ju det ”enklare” av SAS korten och bör därför vara lättare att få. Jag har inte testat att skaffa det men ser inte nånstans i villkoren att det är någon minimum lön. Dock ska man ju ha en fast lön vilket är förståeligt.
Citera
2020-12-01, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du går in på ansökan och klickar högst upp på ansökningsvillkor så ser du att man skall ha fast inkomst som inte är särskilt konstigt eftersom man kan ha 95 000 i kredit verkar det som och då behöver självklart SAS ha någon säkerhet.

Ja, fast inkomst förstår jag att de kräver men ser inte någonstans att det ska vara minst 120k om året? Eller ser du det någonstans?
Citera
2020-12-01, 16:44
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ja, fast inkomst förstår jag att de kräver men ser inte någonstans att det ska vara minst 120k om året? Eller ser du det någonstans?
Förmodligen så står det när man går vidare med ansökan, har sett kravet på 120k hos andra kreditkort t.ex Marginalen https://www.marginalen.se/privat/kort-och-betalningar/marginalen-gold/ansok-om-marginalen-gold/ så det är nog ett ganska vanligt lägsta krav.
Citera
2020-12-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewhite555
Jag tänkte skaffa kreditkort snart när jag börjar jobba, undrar dock om ansökan kommer gå genom för t.ex SAS Amex classic som jag tänkte köra på. Läst att de har krav på 120 000 som årsinkomst vilket min lön är över utan problem. Senaste åren när jag har varit student har jag dock knappt jobbat alls, någon som vet om det kommer gå i och med att aktuella lönen när jag söker kommer vara bra nog eller måste man ha ett år eller så av inkomster innan för att bli godkänd? God ekonomi och inga betalningsanmärkningar eller så i övrigt.
Det är 150k i årsinkomst som är krav på alla kort förutom Centurion. Amex är dock väldigt flexibla, när jag var 18 och skaffade Amex utan taxerad inkomst sedan innan så löste det sig efter ett samtal och uppvisande av ISK.
Citera
2020-12-01, 18:05
Avslutad
Citat:
Har verkligen SAS AMEX classic ett sådant krav om årsinkomst? Känns som att det är det enklaste kortet att få och när jag kollar runt lite snabbt så verkar det inte vara någon specifik årsinkomst? Menar du inte något annat SAS AMEX kort?

Nej har inte läst det från Amex själva så inte officiellt. Läste det på en hemsida som gick igenom olika kreditkort 😃
Citera
2020-12-06, 12:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har ett guldkort från American Express. Och de senaste veckorna har jag fått ett par mail om att uppgradera till ett "platinum".
Vad är fördelen med detta?
Kostar lite mer i månaden, så om jag ska betala den summan, vill jag verkligen tjäna på det.
Eller kanske man ska gå för ett SAA Amex Elite istället?
Snälla, hjälp!
Senast redigerad av GormDenGamle 2020-12-06 kl. 12:47.
Citera
2020-12-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FINANSHAJ
Northmill gick från att erbjuda ett av Sveriges bästa kreditkort, till att erbjuda det i särklass sämsta kreditkortet i alla kategorier.

Det här kortet är helt värdelöst.

Helt otroligt. Vad finns det för alternativ nu efter rebillia? Har komplett, revolut, Coop och curve. Reser en del så det där med valutapåslag osv är relevant.
Citera
2020-12-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har ett guldkort från American Express. Och de senaste veckorna har jag fått ett par mail om att uppgradera till ett "platinum".
Vad är fördelen med detta?
Kostar lite mer i månaden, så om jag ska betala den summan, vill jag verkligen tjäna på det.
Eller kanske man ska gå för ett SAA Amex Elite istället?
Snälla, hjälp!
I dessa tider skulle jag avråda dig från att uppgradera, Platinum är ett resekort med massor av förmåner när du är på resande fot, status på hotel, lounge på flygplatsen och annat smått och gott. Har du nytta av detta nu så kan det vara värt. Om du inte reser eller bor i hotel, håll dig undan.
Citera
2020-12-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewhite555
Jag tänkte skaffa kreditkort snart när jag börjar jobba, undrar dock om ansökan kommer gå genom för t.ex SAS Amex classic som jag tänkte köra på. Läst att de har krav på 120 000 som årsinkomst vilket min lön är över utan problem. Senaste åren när jag har varit student har jag dock knappt jobbat alls, någon som vet om det kommer gå i och med att aktuella lönen när jag söker kommer vara bra nog eller måste man ha ett år eller så av inkomster innan för att bli godkänd? God ekonomi och inga betalningsanmärkningar eller så i övrigt.
För ungefär 1år sedan var det krav på 100k så de kan ha höjt. Samma krav gäller för alla amexs kreditproukter. Notera att dem går efter taxerad inkomst. Kommer du över 120k strecket så ansök i januari.
Citera
2020-12-06, 20:37
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
I dessa tider skulle jag avråda dig från att uppgradera, Platinum är ett resekort med massor av förmåner när du är på resande fot, status på hotel, lounge på flygplatsen och annat smått och gott. Har du nytta av detta nu så kan det vara värt. Om du inte reser eller bor i hotel, håll dig undan.

Precis min tanke.
Jag reser normalt sett mycket. Men i dessa tider är det svårt.
Tusen tack för hjälpen!
Citera
2020-12-06, 20:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1

Vad säger du om SAS Amex Elite när resandet kan gå som normalt?
Bätte med det än platinum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in