Citat:
Ursprungligen postat av
bradstronger
Tyvärr så är det nog bara Amex blue som ger vettig cashback som inte är styrd mot någon portal eller som är knuten till en särskild butik. För reseförmåner så är det ju sjukt nog också bara Amex som ger något direkt värde. Gäller ju dock att man spenderar norr om 150000 för att det ska ge något vettigt utanför Europa.
Hur mycket spenderar du på Amex blue-kortet under ett år?
Tänker jag rätt att man bör ligga på över 5000 kr/månad för att det ska löna sig om man jämför med Norwegian?
Nu har ju iof Norwegian vissa restriktioner på vilka transaktioner som ger cashback och ett tak på cashbacken på 500 kr. Så spenderar man totalt över 100k per år så är ju Amex ett helt ok kort om man kan använda det till 90%.
Jag har tidigare redovisat exakt gräns för när det är lönsamt, men kan visa det igen.
Första året med Amex är kostnadsfritt (om man blir inbjuden), men efter första året så går gränsen vid:
35 kr/(1,25%-0,5%) = 4666,67 kr spendering i månaden eftersom cashbacken måste väga upp månadsavgiften på 35 kr/mån.
Jag spenderar själv ca 12 000 kr per månad med Amex-kortet och ca 2 000 kr per månad med bank norwegian-kortet (som komplement).