Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-11, 02:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nu hadde ju gm både stickad mössa, keps och var barhuvad samtidigt så man borde kanske inte gå i banken med den där uppgiften.

Blir det inte ett väldigt brett "svep" om man skulle misstänka alla med stockad mössa, keps eller barhuvade?

För att rensa upp lite i tänketräsket kan man väl bara bestämma sig för att efterspelsvittnet SE mördade OP oavsett hur han var klädd?

Hypotetisk pressträff:
"Ja, att SE hade huvudbonad på sig eller inte utgår jag ifrån med tanke på vad som hände!"
Då löser man faktiskt mordpusslet "SE som GM" varje gång! SE är då skyldig hur man än "tänker"?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-11 kl. 02:21.
Citera
2025-01-11, 02:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hans insatser dagen efter mordet är behärskade, men överdrivs kraftigt av olika skäl.

Ett mer måttlöst agerande blommar ut först mer än en månad senare och det när han utifrån sitt perspektiv torde uppfatta att han är väg att komma undan med mordet. Då initierar han en ivrig kampanj om att han är ett avgörande men förbisett vittne. Hans argument för sin relevans i sammanhanget är att han befann sig intill skotten och var närmast först på plats samt att han blev förväxlad och att det därmed finns felaktiga inslag i signalementet. Det sistnämnda bevisar han genom att posera stort uppslagen i sin mordkvällsutstyrsel.

Vad annat ber GM om då än att bli utpekad av mordplatsvittnen?

Det är ett mysterium att GM-SE precis när intresset för honom (om det egentligen fanns något från början) har börjat avta, drar igång en "slugt beräknad" mediekampanj för att så många som möjligt av både mordutredare och vittnen skulle börja tänka på honom igen?

Borde inte risken vara att de då började fundera på hans roll i själva mordet?

Det blir faktiskt helt obegripligt. Som ett uppmärksamhetstörstande och begripligt efterspelsvittne finns inga frågetecken dock.

"Ibland är argumenten för GM-SEs skuld så krångliga att de blir svåra att förstå."
Citera
2025-01-11, 02:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag menar också att hans påstådda språngmarsch i TV och hans story som vittne inte ger honom något direkt skydd som GM...

Jag kan tillomed sträcka mig att inget av hans berättelse från stämplingsklockan till att gå bakom LOP eller hans språngmarsch in i gränden eller hans hittepå " supervittne" ..Ingenting ger honom något skydd av direkt värde !!

Har SEs medverkan i Rapport nu blivit "en påstådd språngmarsch"? Någon professor på någon psykologisk institution i ett främmande land borde visa inslaget för studenter som inte känner till något om mordet och fråga dem om det förekommer "en språngmarsch" i Rapportinslaget eller om detta bara är ett påstående.

Jag skulle vilja påstå att det verkligen förekommer "en språngmarsch" utförd av SE i Rapportinslaget och att detta inte bara är ett påstående.
Citera
2025-01-11, 02:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Men men ...Lätt för mig att sitta och kritersera en man som har panik 40år senare

40 år efter vad? Hände det något 1985 som du avser?
Citera
2025-01-11, 03:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så jävla skönt att Palmemordet till slut fick en lösning . Sen att ingen juridiskt blivit fälld för det är skitsamma det har ju sin förklaring av att SE är avliden .

Får tacka Thomas Pettersson och Filter som löste mordet efter ett gediget arbete i så många år .

En stor känga till svensk polis som inte lyckades lösa det och det har kostat Sverige flera miljarder .

Det var väl främst snömosmannen MG som "löste" mordet på bara några veckor? Synd att "de dumma poliserna" inte var lika smarta och självgoda som MG under åren.

Skönt ändå att vi kan vara bombsäkra på att "misstankarna" mot SE är LÖSNINGEN?

Så många andra hypoteser har passerat revy under åren så det känns bra att vi äntligen fick den slutgiltiga lösningen på MOP.

Hypotetisk LÖSNING:
"En person med skjutvapen, mörkt plagg med varierande fladderegenskaper, möjligen hala sulor och med eller utan huvudbonad mördade OP och den mannen måste vara SE, eftersom inget vittne kände igen honom som mördaren utan beskrev honom som CP! SE var dessutom moderat och det var SEs motiv."
Man måste rimligen ha hål i huvudet för att inte se hålen i denna "lösning".

Personligen tycker jag att hypotesen att SE bara var ett efterspelsvittne är ganska intressant den också.
Citera
2025-01-11, 03:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Detta är faktiskt lite sant..

Om jag varit GM och försöker lägga en story om att vara närmaste vittne och kanske förväxlad och jag märker att jag inte blir trodd...

Då är jag antingen en tokstolle eller har något att dölja i deras ögon..

Bara se honom i inslaget i Rapport..

Han säger inget av värde och får ändå TV tid

"Alla som inte säger något av värde i TV, men ändå får vara med, måste vara mördare"?

Är det inte också en möjlighet att personer som får tid i TV utan att tillföra något också kan vara oskyldiga? Eller är det allt för orimligt att tänka så? Nästan "lite sant" till och med?
Citera
2025-01-11, 03:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men i en sak ljuger han inte , och det är om vittnet Jeppsson som han säger sig ha sett i gränden . Ingen annan av vittnena i samband med mordet har har sett Jeppsson . Alltså är SE mördaren. SE hade motivet då han var en moderat Palme hatare. Han hade varit med i en skytteklubb och var god vän med en vapensamlare som hade en sådan revolver som vid mordet .

Han var klädd i kläder mordkvällen som stämmer med vittnen under mordkvällen han hade en liten väska som också ett centralt vittne vittnat om .

SE var mördaren tyvärr så snöade polisen med Holmer i spetsen in sig för mycket på andra tokiga spår så SE glömdes bort.

Efterspelsvittnet SE som ser LJ längs den gula linjen från mordplatsen måste vara mördaren?

Ja, SE var moderat. Ville alla moderater mörda OP och gjorde slag i saken?

Du ser inga andra alternativ när du resonerar kring detta?
Citera
2025-01-11, 03:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men varför utredde man inte SE redan från början? Han har ju bevisligen befunnit sig på brottsplatsen . Nä istället skulle man utreda PKK och senare Pettersson dom spåren har bevisligen inte befunnit sig på brottsplatsen. Lisbeth pekade ut CP men den utpekningen avfärdade hovrätten och friade CP.

Du tycker det är orimligt att söka den verkliga mördaren utanför kretsen av kända vittnen?

Är SE tillräckligt lik CP så att LP tog fel, kommer ihåg fel eller tog fel på dag?

Välkommen till Cluedo-la-la-land!
Citera
2025-01-11, 03:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det gjorde man. Men den utredaren gick dessvärre i pension i maj eller juni 1986.

Fanns det bara en utredare i PU?

Det var helt nytt för mig.
Citera
2025-01-11, 03:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kan ligga något i det. Framstår till exempel den här snubben som en seriemördare, aktiv sedan 1993?

https://www.youtube.com/watch?v=C9u7jfh7oa4

Kan OP blivit ihjälslagen av en möbelhammare? Obducenten såg fel? Vet vi om LISK ens befann sig i Sverige 1986?

Menar du att SE lånade LISKs möbelhammare för att slå ihjäl OP?
Citera
2025-01-11, 06:57
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Fanns det bara en utredare i PU?

Det var helt nytt för mig.

Det tog 34 år innan Krister Petersson och palmegruppen utredde SE ordentligt och facit blev ju att man fann lösningen på mordet .

Sedan är ju inte Krister Peterson och Palmegruppen en domstol så hade SE levt och blivit åtalad för mordet så är det inte alls säkert att bevisningen räckt för fällande dom.

Men det kan likväl vara lösningen ändå likväl som att många fortfarande tror att CP är lösningen .

Alla får ju spekulera hur dom vill givetvis men faktum är att Palmemordet är nedlagt från polisiärt håll eftersom man funnit SE som gärningsman.

Men som jag sagt tidigare du kan ju fortsätta leta efter andra bevis som friar SE. Så fortsätt du med detta.

Men för mig personligen har Palmemordet fått sin lösning . SE mördade Olof Palme
Citera
2025-01-11, 07:11
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du tycker det är orimligt att söka den verkliga mördaren utanför kretsen av kända vittnen?

Är SE tillräckligt lik CP så att LP tog fel, kommer ihåg fel eller tog fel på dag?

Välkommen till Cluedo-la-la-land!

LP:s vittnesmål är inte tillförlitligt det kom ju hovrätten fram till i rättegången mot CP.

Så hennes vittnesmål har ju inget bevisvärde alls , LP har förmodligen aldrig ens sett mördaren .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in